a także mając na uwadze, co następuje:(1) W art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 ustanowiono zakaz stosowania narzędzi połowowych ciągnionych w odległości do 3 mil morskich od brzegu lub przed izobatą 50 m, jeśli taka głębokość występuje w mniejszej odległości od brzegu.
(2) Na wniosek państwa członkowskiego Komisja może przyznać odstępstwo od art. 13 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, pod warunkiem że spełnione zostaną wymogi określone w art. 13 ust. 5 i 9 wspomnianego rozporządzenia.
(3) Po raz pierwszy rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 1233/2013 2 Komisja przyznała odstępstwo od art. 13 ust. 1 akapit pierwszy w odniesieniu do stosowania niewodów pełnomorskich do połowu babki przezroczystej i babki Ferrera (Aphia minuta and Pseudaphia ferreri) oraz pysonia smukłego (Spicara smaris) do dnia 6 grudnia 2016 r. na hiszpańskich wodach terytorialnych Balearów. Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/662 3 przyznano przedłużenie tego odstępstwa, które wygasło dnia 31 grudnia 2019 r. Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/1243 4 przyznano kolejne przedłużenie okresu obowiązywania odstępstwa, które wygasło dnia 30 kwietnia 2023 r.
(4) Wspólnota autonomiczna Balearów zmieniła swój plan zarządzania dnia 31 maja 2021 r. 5 oraz przedłożyła sprawozdania monitorujące wdrażanie planu w listopadzie 2021 r. oraz styczniu i czerwcu 2023 r. W następstwie sprawozdań Komitetu Naukowo-Technicznego i Ekonomicznego ds. Rybołówstwa (STECF) Hiszpania w październiku 2023 r. przedstawiła wniosek o przedłużenie odstępstwa.
(5) Podczas swojej 73. sesji plenarnej, która odbyła się w lipcu 2023 r., Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) ocenił wniosek o przedłużenie odstępstwa, dane uzupełniające i sprawozdanie monitorujące 6 . Hiszpania wzięła pod uwagę zalecenia STECF, które potwierdziły, że dane z satelitarnego systemu monitorowania statków (VMS) zostaną wykorzystane do pozyskania bardziej precyzyjnych informacji na temat miejsc trałowania, oraz że zatrudniono obserwatorów na kolejne okresy połowu, a także że prowadzi się okresowe i stałe monitorowanie skupisk Posidonia w Balearach 7 .
(6) Odstępstwo, o które wystąpiła Hiszpania, jest zgodne z warunkami określonymi w art. 13 ust. 5 i 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(7) W szczególności występują pewne szczególne przeszkody geograficzne z uwagi na ograniczony zasięg szelfu kontynentalnego i ograniczony zasięg łowisk, na których można prowadzić połowy włokiem, ponieważ docelowe gatunki występują wyłącznie w określonych strefach obszarów przybrzeżnych na głębokościach nieprzekraczających 50 m.
(8) Ponadto plan zarządzania gwarantuje, zgodnie z wymogami art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, że nakład połowowy w przyszłości nie zostanie zwiększony. Upoważnienia do połowów będą wydawane wyłącznie określonym 55 statkom, ograniczonym do 12 m długości i do 198,5 kW mocy silnika, które są już upoważnione do połowów.
(9) Połowy nie mają znaczącego wpływu na środowisko morskie, ponieważ niewody pełnomorskie są ciągnione w słupie wody i nie dotykają dna morskiego. Dzięki stosowaniu echosond połowy są wysoce selektywne i generują niewielki przyłów. Ponadto niezamierzone połowy są natychmiast uwalniane żywe i mają bardzo wysoką przeżywal- ność. Połowy z użyciem niewodów pełnomorskich nie są ukierunkowane na głowonogi.
(10) Połowy nie mogą być prowadzone z wykorzystaniem innego narzędzia, ponieważ niewody pełnomorskie są jedynym narzędziem regulowanym umożliwiającym złowienie tych trzech gatunków docelowych tworzących ławice w płytkich wodach przybrzeżnych.
(11) Wniosek dotyczy działalności połowowej, na którą Hiszpania wydała już zezwolenie statkom, które są zarejestrowane w hiszpańskim krajowym spisie operacyjnej floty połowowej i prowadzą udokumentowane połowy od ponad pięciu lat zgodnie z art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(12) Hiszpania zezwoliła wcześniej na odstępstwo od minimalnego rozmiaru oczek sieci ustanowionego w art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, na podstawie spełnienia wymogów art. 9 ust. 7 tego rozporządzenia, ze względu na wysoce selektywny charakter przedmiotowych połowów, ich nieznaczny wpływ na środowisko morskie oraz fakt, że przepisy art. 4 ust. 5 tego rozporządzenia nie mają na nie wpływu.
(13) Chociaż przepisy art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 zostały uchylone rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 8 , w części B pkt 4 załącznika IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241 zezwala się na dalsze stosowanie odstępstw od minimalnych rozmiarów oczek sieci wydanych w ramach art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 i obowiązujących w dniu 14 sierpnia 2019 r. na podstawie warunków, o których mowa w art. 15 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/1241.
(14) Komisja dokonała oceny przedłużenia odstępstwa, o które wystąpiła Hiszpania i uznała, że jest ono zgodne z warunkami określonymi w art. 15 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/1241 i w części B pkt 4 załącznika IX do tego rozporządzenia. Przedmiotowe odstępstwo nie prowadzi do pogorszenia standardów selektywności, w szczególności pod względem zwiększenia połowów osobników młodocianych. Służy to osiągnięciu celów i wartości docelowych określonych w art. 3 i 4 rozporządzenia (UE) 2019/1241.
(15) Przedmiotowe połowy spełniają wymogi art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, ponieważ plan zarządzania zakazuje połowów powyżej siedlisk Posidonia oceanica, krasnorostów i koralowców.
(16) Przedmiotowa działalność połowowa spełnia wymogi dotyczące dokumentacji połowowej określone w art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 9 .
(17) Przedmiotowe połowy prowadzi się w bardzo niedużej odległości od brzegu, w związku z czym nie kolidują one z działalnością połowową innych statków.
(18) Przedmiotowe połowy są uregulowane w przyjętym przez Hiszpanię planie zarządzania w celu zapewnienia, aby połowy gatunków wymienionych w załączniku IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241 były minimalne.
(19) Zmieniony dnia 15 grudnia 2023 r. 10 plan zarządzania obejmuje środki monitorowania połowów zgodnie z art. 13 ust. 9 akapit trzeci rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(20) Należy zatem przyznać przedmiotowe odstępstwo.
(21) We właściwym terminie oraz zgodnie z planem monitorowania przewidzianym w planie zarządzania Hiszpania powinna przedstawić Komisji sprawozdanie.
(22) Ograniczenie czasu obowiązywania odstępstwa pozwoli zapewnić niezwłoczne zastosowanie naprawczych środków zarządzania, w przypadku gdyby monitorowanie planu zarządzania wykazało zły stan ochrony eksploatowanego stada, a jednocześnie umożliwi wzmocnienie podstawy naukowej na potrzeby udoskonalonego planu zarządzania. Koniec okresu obowiązywania odstępstwa należy ustalić na koniec sezonu połowowego. Zgodnie z powyższym odstępstwo powinno mieć zastosowanie do dnia 30 kwietnia 2026 r.
(23) Ponieważ odstępstwo przyznane na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1243 wygasło w dniu 30 kwietnia 2023 r., niniejsze rozporządzenie należy stosować od dnia 1 maja 2023 r. Ze względu na pewność prawa niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym.
(24) Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla stanowiska Komisji dotyczącego zgodności działalności objętej tym odstępstwem z innymi przepisami UE, w szczególności z dyrektywą Rady 92/43/EWG 11 .
(25) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 29 lutego 2024 r.