Zalecenie 2024/736 w sprawie kodeksu praktyk dotyczącego zaangażowania obywatelskiego na rzecz waloryzacji wiedzy

ZALECENIE KOMISJI (UE) 2024/736
z dnia 1 marca 2024 r.
w sprawie kodeksu praktyk dotyczącego zaangażowania obywatelskiego na rzecz waloryzacji wiedzy

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Silne zaangażowanie obywatelskie na rzecz waloryzacji wiedzy ma zasadnicze znaczenie dla przyspieszenia wykorzystywania innowacyjnych rozwiązań oraz opracowywania nowych technologii, produktów i usług z myślą o sprostaniu najpilniejszym wyzwaniom społecznym, przy jednoczesnym zapewnieniu sprawiedliwej ekologicznej i cyfrowej transformacji 1 .

(2) W kodeksie praktyk dotyczącym zaangażowania obywatelskiego na rzecz waloryzacji wiedzy uwzględniono nowe kierunki wyznaczone w zaleceniu Rady w sprawie zasad przewodnich w odniesieniu do waloryzacji wiedzy, ponieważ zachęca się w nim do ustanawiania powiązań między wszystkimi podmiotami działającymi w sferze badań naukowych i innowacji oraz do sprzyjania współtworzeniu między tymi podmiotami, a także podkreśla się w nim znaczenie umiejętności i praktyk w zakresie przedsiębiorczości 2 . Kodeks praktyk wnosi również wkład w realizację działania "Udoskonalenie wskazówek UE dotyczących lepszej waloryzacji wiedzy" stanowiącego jeden z elementów programu polityki w zakresie EPB na lata 2022-2024 3 .

(3) W konkluzjach Rady w sprawie Nowego europejskiego planu na rzecz innowacji stwierdzono, że społeczności, miasta i regiony odgrywają ważną rolę w budowaniu konkurencyjnych w skali światowej ekosystemów badań naukowych i innowacji oraz strategii wzrostu. Potwierdzono w nich ponadto potrzebę zachęcania instytucji szkolnictwa wyższego, aby zwiększały swoje zdolności do współpracy ze swoimi ekosystemami, w tym z podmiotami społecznymi, poprzez szerzenie niezbędnej wiedzy oraz niezbędnych umiejętności i kompetencji 4 .

(4) W zaleceniu Rady w sprawie Paktu na rzecz badań naukowych i innowacji w Europie wezwano do propagowania zwiększania aktywnego udziału obywateli i społeczeństwa w badaniach naukowych i innowacjach we wszystkich ich wymiarach, zwiększania świadomości korzyści i oddziaływania badań naukowych i innowacji na codzienne życie ludzi, zapewnienia większej różnorodności podejść do projektowania i wdrażania polityki w zakresie badań naukowych i innowacji oraz sprawienia, aby badania naukowe i innowacje miały większe znaczenie dla społeczeństwa 5 .

(5) W zaleceniu Rady 6  w sprawie europejskich ram mających na celu przyciąganie i zatrzymywanie talentów w obszarze badań naukowych, innowacji i przedsiębiorczości w Europie państwom członkowskim zalecono położenie szczególnego nacisku na programy mające na celu wzmocnienie umiejętności potrzebnych naukowcom do zaangażowania się w działania związane z waloryzacją wiedzy oraz promowanie i wspieranie systemów oceny i wynagradzania naukowców, które m.in. obejmują uznawanie różnorodności produktów i działań, uwzględniając interakcję ze społeczeństwem.

(6) Przejście na system otwartej nauki i otwartych innowacji zarówno wiąże się z wyzwaniami, jak i stwarza szanse dla zmieniającego się ekosystemu badań naukowych i innowacji. Znaczenie podejścia opartego na nauce obywatelskiej jako kluczowego elementu europejskiej przestrzeni badawczej przyczyniającego się do rozwoju badań naukowych wzrosło, natomiast zaangażowanie obywateli i społeczeństwa w działania związane z badaniami naukowymi i innowacjami zwiększa znaczenie badań naukowych jako metody zaspokajania potrzeb społecznych i sprzyja budowaniu zaufania do nauki. Zmiany te powinny zapewnić doskonałość i oddziaływanie unijnych inwestycji w badania naukowe i innowacje, a jednocześnie chronić interesy Unii. W tym kontekście zestaw narzędzi służący przeciwdziałaniu zagranicznej ingerencji w badania naukowe i innowacje 7  sprzyja zwiększaniu świadomości i budowaniu odporności w sektorze badań naukowych i innowacji w całej Europie, aby zwiększyć poziom bezpieczeństwa wspólnych działań w dziedzinie badań naukowych i innowacji 8 .

(7) Zaangażowanie obywatelskie na rzecz waloryzacji wiedzy wiąże się z szansami i wyzwaniami, ponieważ w procesie tym mogą brać udział różnego rodzaju podmioty, takie jak uniwersytety, organizacje badawcze, przedsiębiorstwa, w tym małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), społeczności lokalne i organy na szczeblu gminy, organizacje pozarządowe (NGO), grupy obywateli, partnerzy społeczni oraz instytucje kultury i sztuki, dysponujące unikalnymi kompetencjami i wnoszące unikalny wkład w skuteczną waloryzację wiedzy 9 .

(8) Zaangażowanie obywatelskie powinno stanowić standardową praktykę w dziedzinie waloryzacji wiedzy, w szczególności wówczas, gdy waloryzacja ta ma na celu nie tylko wygenerowanie tradycyjnych czynników napędzających zysk, ale również zapewnienie możliwości lepszego zaspokajania potrzeb obywateli i przyniesienie korzyści społeczeństwu. Działania w tym zakresie powinny wspierać zrównoważone i powtarzające się zaangażowanie grup i społeczności w sprzyjającym środowisku, w którym uzyskiwane korzyści i generowana wartość są doceniane, a organizacje opracowują podejścia strategiczne służące ich propagowaniu.

(9) Celem kodeksu praktyk dotyczącego zaangażowania obywatelskiego na rzecz waloryzacji wiedzy jest dostarczenie podmiotom działającym w sferze badań naukowych i innowacji skutecznych wytycznych i odpowiednich narzędzi. Kodeks praktyk będzie wspierał podmioty działające w sferze badań naukowych i innowacji w procesie tworzenia sprzyjającego środowiska, ułatwi opracowywanie procesów i praktyk partycypacyjnych oraz wniesie wkład w budowanie zrównoważonego zaangażowania obywatelskiego zapewniającego możliwość lepszego dopasowywania innowacyjnych, opartych na wiedzy rozwiązań do potrzeb obywateli.

(10) Kodeks praktyk opracowano w oparciu o informacje przekazane przez wspólnotę praktyków ds. zaangażowania obywatelskiego na rzecz waloryzacji wiedzy, a także na podstawie wyników badania dotyczącego najlepszych praktyk w zakresie zaangażowania obywatelskiego na rzecz waloryzacji wiedzy 10 .

(11) Do korzystania z kodeksu praktyk zachęca się wszystkie podmioty działające w sferze badań naukowych i innowacji, takie jak uniwersytety i inne instytucje szkolnictwa wyższego, publiczne i prywatne organizacje zajmujące się badaniami naukowymi, innowacjami i technologiami, infrastruktury badawcze i technologiczne, dowolnej wielkości przedsiębiorstwa, decydentów i inne podmioty, takie jak miasta i społeczności, społeczeństwo obywatelskie i grupy obywateli, oraz pośredników, m.in. specjalistów ds. transferu wiedzy i technologii, inkubatory, parki naukowe, laboratoria, centra itp.

(12) Wprawdzie zalecenia przedstawione w pkt 2 kodeksu praktyk odnoszą się do poziomu organizacji, zawierają one również istotne wskazówki dla pojedynczych naukowców, innowatorów, praktyków w dziedzinie zaangażowania obywatelskiego i członków ich zespołów. Celem zaleceń sformułowanych w pkt 3 kodeksu praktyk jest nadanie kierunku działaniom praktyków zajmujących się opracowywaniem i wdrażaniem programów i inicjatyw w zakresie zaangażowania obywatelskiego; są one również skierowane do wszystkich podmiotów i zainteresowanych stron, które mają kluczowe znaczenie dla powodzenia tych programów i inicjatyw (m.in. obywatele, naukowcy, przedstawiciele przemysłu, pośrednicy i decydenci).

(13) Wspomniane wytyczne przyczynią się do wzmocnienia prężnie działającego środowiska badań naukowych i innowacji w ramach EPB i zapewnią możliwość lepszego rozpoznawania potencjału zaangażowania obywatelskiego jako czynnika sprzyjającego skutecznej waloryzacji wiedzy oraz pozytywnym przemianom społecznym,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

1. DEFINICJE

Do celów niniejszego zalecenia stosuje się następujące definicje:

1) "waloryzacja wiedzy" oznacza proces tworzenia społecznej i gospodarczej wartości z wiedzy poprzez łączenie różnych obszarów i sektorów oraz przekształcanie danych, wiedzy fachowej i wyników badań w zrównoważone produkty, usługi, rozwiązania i polityki oparte na wiedzy, które przynoszą społeczeństwu korzyści 11 ;

2) "zaangażowanie obywatelskie" oznacza udział obywateli w partycypacyjnych procesach decyzyjnych i procesach związanych z wdrażaniem i monitorowaniem służących poprawie jakości i przejrzystości polityk na szczeblu lokalnym, krajowym i unijnym oraz budowaniu poczucia odpowiedzialności za te polityki 12 , który cieszył się silnym poparciem Konferencji w sprawie przyszłości Europy i europejskich paneli obywatelskich jako narzędzie umożliwiające przezwyciężanie obecnych i przyszłych wyzwań oraz dostosowywanie nowych narzędzi za pośrednictwem paneli obywatelskich działających w najważniejszych obszarach 13 . Jest on również powiązany ze zmodernizowanym portalem "Wyraź swoją opinię", w tym internetową platformą zaangażowania obywatelskiego;

3) "nauka obywatelska" oznacza dobrowolny udział naukowców nieprofesjonalnych w działaniach związanych z badaniami naukowymi i innowacjami na różnych etapach i na różnych poziomach zaangażowania, począwszy od kształtowania programów i polityk badawczych, przez gromadzenie, przetwarzanie i analizowanie danych, a skończywszy na ocenianiu wyników badań 14 ;

4) "zaangażowanie obywatelskie na rzecz waloryzacji wiedzy" oznacza angażowanie się obywateli, grup obywateli, organizacji społeczeństwa obywatelskiego i społeczności w działalność prowadzoną przez podmioty działające w sferze badań naukowych i innowacji, aby doprowadzić do waloryzacji wiedzy i wyników badań naukowych z myślą o wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań służących zaspokojeniu potrzeb społecznych, ułatwianiu wykorzystywania możliwości rynkowych i dostarczaniu informacji na potrzeby procesu kształtowania polityki. Cele te realizuje się poprzez komercjalizację, upowszechnianie na rynku oraz wdrażanie w miejscach pracy lub w przestrzeni społecznej innowacyjnych produktów, technologii lub usług, które lepiej zaspokajają potrzeby użytkowników, poprzez generowanie wartości dla społeczeństwa, która nie jest wyrażana w wartościach pieniężnych, poprzez przekazywanie odpowiednich informacji decydentom i usprawnianie procesu kształtowania polityki, a także poprzez podnoszenie świadomości, rozwijanie umiejętności i zwiększanie wiedzy oraz opracowywanie nowych modeli organizacyjnych, konsumpcyjnych i produkcyjnych sprzyjających zmianom zachowań i transformacji społeczeństwa 15 ;

5) "środowisko akademickie" oznacza uniwersytety i inne instytucje szkolnictwa wyższego, w tym publiczne i prywatne organizacje badawczo-technologiczne 16 , szkoły wyższe nauk stosowanych i inne wyższe instytucje kształcenia i szkolenia zawodowego;

6) "aktywa intelektualne" oznaczają wszelkie rezultaty lub produkty powstałe w wyniku jakiejkolwiek działalności w zakresie badań naukowych i innowacji (takie jak prawa własności intelektualnej, dane, wiedza fachowa, prototypy, procesy, praktyki, technologie, oprogramowanie) 17 ;

7) "otwarta nauka" oznacza podejście do procesu naukowego oparte na otwartej współpracy, narzędziach i rozpowszechnianiu wiedzy, zgodnie z art. 14 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/695 18 ;

8) "otwarte innowacje" oznaczają podejście polegające na otwarciu procesu innowacji poza organizację 19 ;

9) "otwarty dostęp" oznacza zapewniany nieodpłatnie użytkownikom końcowym dostęp do danych badawczych, w tym publikacji naukowych, zgodnie z art. 14 ust. 1 lit. a) i art. 39 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/695.

2. BUDOWANIE ŚRODOWISKA SPRZYJAJĄCEGO ZRÓWNOWAŻONEMU ZAANGAŻOWANIU OBYWATELSKIEMU

2.1. Zaleca się przyjęcie na poziomie organizacyjnym strategii zaangażowania na rzecz tworzenia wartości w spójnych ramach działania poprzez:

- wyznaczenie celów takiego zaangażowania wspólnie z zaangażowanymi zainteresowanymi stronami (takimi jak obywatele i grupy obywateli, miasta i społeczności, środowisko akademickie, partnerzy przemysłowi i decydenci), a także określenie czynników motywujących te zainteresowane strony oraz ich oczekiwań,

- opracowanie jasnego i przejrzystego uzasadnienia wyjaśniającego, w jaki sposób zaangażowanie obywatelskie generuje wartość dla społeczeństwa,

- określenie ścieżek oddziaływania w krótkim, średnim i długim terminie, w szczególności biorąc pod uwagę główne cele polegające na zaspokajaniu potrzeb obywateli przy wykorzystaniu innowacyjnych rozwiązań oraz realizowaniu celów polityki związanych z badaniami naukowymi i innowacjami, w tym również - w miarę możliwości - potencjalne dodatkowe skutki, takie jak wzmocnienie pozycji obywateli i zwiększenie zaufania do nauki, a także wpływ na umiejętności obywateli (rozwój nowych umiejętności i kompetencji, np. umiejętności i kompetencji związanych z aktywnością obywatelską, kreatywności, innowacyjności i przedsiębiorczości),

- opracowanie planu działania w zakresie waloryzacji służącego zagwarantowaniu przełożenia zaangażowania obywatelskiego na korzyści dla gospodarki i społeczeństwa, uwzględniając zasoby niezbędne do wygenerowania wpływu społecznego i gospodarczego. Powinno to obejmować odpowiednie zaplanowanie wszystkich etapów podejmowanych działań - w szczególności etapów związanych z działaniami następczymi - aby zapewnić zaangażowanie podmiotów prywatnych i publicznych, które zobowiążą się do stosowania danych rozwiązań (uwzględniając ich dalsze rozwijanie niezbędne do osiągnięcia etapu wdrożenia). W planie działania w zakresie waloryzacji należy również rozplanować zdolności i zasoby niezbędne do propagowania upowszechniania rozwiązań, będące w dyspozycji przemysłu, środowiska akademickiego i decydentów, a także miast i społeczności, jak również kwestie związane z dostępem do tych zasobów. Należy uwzględnić w nim także środki służące wprowadzeniu rozwiązań na rynek i upowszechnianiu ich w społeczeństwie, takie jak finansowanie publiczne, finansowanie społecznościowe, wsparcie dla przedsiębiorstw itp.,

- ustanowienie ram monitorowania i oceny, w tym również w celu oceny wartości społecznej i gospodarczej wynikającej z procesu zaangażowania obywatelskiego.

2.2. Budowanie zdolności i rozwijanie synergii stanowią kluczowe elementy skutecznego zaangażowania obywatelskiego na rzecz waloryzacji wiedzy. Zaleca się:

- organizowanie szkoleń i kursów służących rozwijaniu umiejętności dla wszystkich pracowników zaangażowanych w proces waloryzacji wiedzy, aby zwiększyć stopień zaangażowania społecznego i poziom wykorzystywania praktyk i procesów opartych na uczestnictwie,

- utworzenie znacznego zasobu wiedzy fachowej w dziedzinie praktyk opartych na uczestnictwie w administracji publicznej za pośrednictwem programów budowania zdolności dla urzędników służby cywilnej oraz uwzględnienie umiejętności w zakresie współtworzenia oraz zaangażowania obywatelskiego w ramach kompetencji wszystkich publicznych instytucji i organów odpowiedzialnych za kształtowanie polityki zajmujących się problematyką badań naukowych i innowacji,

- zidentyfikowanie komplementarności i budowanie synergii z innymi inicjatywami, platformami i programami, a także z przedsiębiorstwami prywatnymi prowadzącymi działalność w tym obszarze,

- stałe analizowanie odpowiednich polityk, programów i strategii na szczeblu lokalnym, regionalnym i krajowym, jak również istniejących polityk, programów i strategii unijnych.

2.3. Zaleca się przyjęcie międzydyscyplinarnego i międzysektorowego podejścia do współpracy oraz zagwarantowanie należytego zarządzania aktywami intelektualnymi. To z kolei wymaga:

- wykorzystywania możliwości nawiązywania współpracy między różnymi sektorami i dziedzinami, takimi jak sektor technologii, sektor przedsiębiorstw i sektor społeczeństwa obywatelskiego, a także w ramach wszystkich nauk, uwzględniając nauki społeczne, nauki humanistyczne i działalność artystyczną, aby tworzyć międzydyscyplinarne programy i systemy,

- uwzględnienia kwestii związanych z zarządzaniem aktywami intelektualnymi zgodnie z kodeksem postępowania dotyczącym zarządzania aktywami intelektualnymi w celu waloryzacji wiedzy w EPB 20 , aby wziąć pod uwagę wiedzę kontekstową wszystkich uczestników, otwarte innowacje, otwartą naukę, problematykę korzystania z danych do współtworzenia innowacyjnych rozwiązań oraz problematykę wykorzystywania rezultatów i ich udostępniania,

- dążenia do uznawania wkładu wszystkich zaangażowanych podmiotów w uzyskane rezultaty poprzez przyjęcie przejrzystych przepisów dotyczących własności, w miarę możliwości od chwili rozpoczęcia realizacji działania, a także do uznawania wkładu wnoszonego przez obywateli np. przy opracowywaniu prezentacji, publikacji naukowych, manuskryptów i opisów rezultatów i produktów końcowych,

- w stosownych przypadkach przyjmowania podejścia opartego na otwartym dostępie w celu zwiększenia możliwości ponownego wykorzystania rezultatów,

- zapewnienia poszanowania prywatności, poufności i zasad etycznych w kontekście zarządzania aktywami intelektualnymi, w szczególności jeżeli chodzi o przetwarzanie danych oraz rozpowszechnianie i udostępnianie rezultatów.

2.4. Aby zapewnić włączenie społeczne, różnorodność i równouprawnienie płci, zaleca się:

- przyjęcie strategii angażowania służącej nawiązywaniu relacji ze wszystkimi grupami docelowymi, w tym z osobami słabszymi lub zmarginalizowanymi, osobami niedostatecznie reprezentowanymi, osobami młodymi, osobami starszymi, osobami z niepełnosprawnościami oraz osobami pochodzącymi ze środowisk migranckich, poprzez przezwyciężanie barier ograniczających możliwość udziału, wśród których należy wymienić m.in. brak odpowiednich umiejętności i zasobów,

- wzięcie pod uwagę faktu, że obywatele mogą angażować się w dane działanie w różnym stopniu, a niektórzy z nich są w stanie poświęcić jego realizacji więcej czasu i zasobów niż inni,

- dążenie do interdyscyplinarności i komplementarności w grupach naukowców i jednocześnie odpowiednie dopasowanie do potrzeb obywateli i innych podmiotów,

- dążenie do uwzględnienia, w razie potrzeby, konkretnych umiejętności i profili zawodowych, na przykład ekspertów ds. pośrednictwa i mediacji, ekspertów prawnych zapewniających wsparcie w zarządzaniu aktywami intelektualnymi oraz ekspertów ds. zaangażowania obywatelskiego, a także ekspertów ds. inkluzywności, różnorodności i etyki.

2.5. Programy na rzecz zaangażowania obywatelskiego powinny mieć na celu propagowanie powielania i skalo- walności działań i projektów dotyczących zaangażowania obywatelskiego, w stosownych przypadkach, poprzez:

- wspieranie wykorzystania istniejących - i w razie potrzeby opracowanie nowych - ram, zestawów narzędzi i wytycznych, które organizacje i społeczności mogą w łatwy sposób dostosowywać i wykorzystywać według swoich potrzeb 21 ,

- propagowanie wymiany i dostępności narzędzi i wytycznych, najlepszych praktyk i zdobytych doświadczeń,

- zaangażowanie - w stosownych przypadkach i z uwzględnieniem specyfiki kontekstu - odpowiednich pośredników, którzy mogą w znacznym stopniu ułatwić interakcję z zainteresowanymi społecznościami i kierować procesami powielania i zwiększania skali,

- wykorzystanie platform skupiających różne zainteresowane strony działające w dziedzinie badań naukowych i innowacji (naukowcy i środowisko akademickie, społeczeństwo obywatelskie, przedstawiciele przemysłu, praktycy i decydenci) 22 ,

- ułatwianie korzystania z dostępnych platform cyfrowych i publicznych repozytoriów wiedzy 23 , w których dokumentuje się wyzwania i możliwości związane z przykładami najlepszych praktyk w długoterminowych działaniach na rzecz zaangażowania obywatelskiego oraz zapewnia ich widoczność i trwałość,

- opracowanie specjalistycznych, dostosowanych do potrzeb wytycznych dotyczących praktycznej realizacji, a także wykorzystanie w miarę możliwości odpowiednich badań sytuacyjnych z podobnych kontekstów.

2.6. Zaleca się uznanie i docenienie czasu i wysiłku osób uczestniczących w procesie zaangażowania obywatelskiego, w tym poprzez:

- wspieranie opracowywania zachęt i nagród, takich jak nagrody, systemy publicznego/formalnego uznawania na szczeblu lokalnym, w tym ze strony gmin, stowarzyszeń obywatelskich, instytucji publicznych, środowiska akademickiego i organów finansujących,

- uznanie i nagradzanie w ramach oceny wyników naukowców w oparciu o pracę Koalicji na rzecz doskonalenia systemów oceny nauki (CoARA).

2.7. Zaleca się wspieranie działań mających na celu zwiększenie świadomości na temat korzyści płynących z waloryzacji wiedzy, w tym poprzez:

- organizowanie inicjatyw na rzecz zwiększania świadomości społecznej z udziałem odpowiednich zainteresowanych stron, w tym organizacji społecznych i organizacji nienastawionych na zysk, władz lokalnych, środowiska akademickiego i przedsiębiorstw,

- promowanie prowadzenia w ramach każdej organizacji kampanii uświadamiających i działań szkoleniowych skierowanych do własnego personelu,

- wspieranie zaangażowania obywatelskiego dzięki specjalnym działaniom, takim jak kampanie, zgromadzenia publiczne i platformy internetowe.

2.8. Zaleca się przyjęcie na szczeblu organizacyjnym jasno określonych ram oceny, aby móc ocenić skuteczność zaangażowania obywatelskiego i procesów partycypacyjnych, które prowadzą do waloryzacji wiedzy, w drodze:

- określenia odpowiednich wskaźników i mierników ilościowych i jakościowych na potrzeby oceny działań na rzecz zaangażowania obywatelskiego, które są dostosowane do celów tych działań i odpowiadają potrzebom zainteresowanych stron, w oparciu o wspólną wizję wspólnie omówioną, określoną i rozumianą przez wszystkie strony,

- uwzględnienia faktu, że powszechnie stosowane wskaźniki produktu mogą mieć ograniczone znaczenie dla zapewnienia kompleksowego zrozumienia skuteczności procesu partycypacyjnego oraz że należy wyjść poza produkty i oceniać wyniki i skutki konkretnego działania,

- rozważenia kluczowych obszarów ram oceny, takich jak działania informacyjne obejmujące szczegółową analizę zaangażowanych osób oraz warunków, na jakich odbywa się zaangażowanie, działania partycypacyjne, w ramach których ocenia się sposób zaangażowania poszczególnych podmiotów w ten proces, oraz tworzenie wartości, co jest związane z identyfikacją i oceną korzyści płynących z procesu partycypacyjnego.

3. ZARZĄDZANIE ZAANGAŻOWANIEM OBYWATELSKIM NA RZECZ WALORYZACJI WIEDZY

3.1. Zaleca się jasne określenie i uzgodnienie zachęt i oczekiwań wszystkich partnerów. To z kolei wymaga:

- jasnego określenia i przedstawienia zachęt dla różnych podmiotów do angażowania się w waloryzację wiedzy, w szczególności:

a) zachęt dla obywateli, które mogą obejmować uznanie, silniejsze poczucie przynależności do społeczności, dzielenie się wiedzą, wiarę we własne możliwości, wnoszenie znaczącego wkładu, angażowanie się w naukę, zdobywanie wiedzy, budowanie nowych umiejętności, takich jak zarządzanie projektami i przedsiębiorczość, oraz otrzymywanie nagród materialnych;

b) zachęt dla naukowców, które mogą obejmować formalne uznanie ich wysiłków i roli w społeczności, możliwości kariery i mobilności, tworzenie sieci kontaktów i budowanie współpracy z udziałem wielu zainteresowanych stron, a także osiąganie postępów w swojej dziedzinie i opracowywanie rozwiązań o znaczących skutkach społecznych i gospodarczych;

c) zachęt dla przemysłu, które mogą obejmować opracowywanie produktów i usług lepiej odpowiadających potrzebom społeczeństwa i ukazujących społeczną odpowiedzialność przedsiębiorstw;

d) zachęt dla decydentów i innych zainteresowanych stron z sektora publicznego, które mogą obejmować lepsze kształtowanie polityki i zapewnianie rozwiązań problemów społecznych, jak również zwiększenie zaufania do procesów kształtowania polityki oraz przejrzystości tych procesów,

- zapewnienia, aby zachęty były zgodne z zasadami i wartościami etycznymi, w szczególności w odniesieniu do szczególnie wrażliwych tematów lub słabszych społeczności,

- uwzględnienia kontekstu kulturowego i wzięcia pod uwagę różnic kulturowych w sposobie postrzegania i doceniania zachęt,

- określenia oczekiwań uczestników, w szczególności obywateli, naukowców, przedstawicieli przemysłu, decydentów, w procesie współtworzenia, w ramach którego wspólnie określa się oczekiwania,

- uwzględnienia potrzeby elastyczności i przystosowania się oraz dążenia do zapewnienia, aby oczekiwania pozostały dostosowane do zmieniającego się kontekstu i celów zaangażowania, a także wprowadzenia mechanizmów eliminowania i rozwiązywania konfliktów w przypadku niespełnienia oczekiwań lub pojawienia się konfliktów, w sposób przejrzysty, który zwiększa zaufanie.

3.2. Zaleca się utrzymanie dynamiki przez cały proces zaangażowania dzięki:

- zapewnieniu środowiska sprzyjającego zasadzie przejrzystości i budującego zaufanie wśród wszystkich zainteresowanych stron, w tym społeczności, których dotyczą skutki danego działania,

- ustanowieniu stałej i przejrzystej wymiany informacji ze wszystkimi uczestnikami, zapewniającej jasne określenie znaczenia ich wkładu i przejrzyste spostrzeżenia na temat sposobu jego wykorzystania,

- stosowaniu przystępnego i włączającego języka oraz ułatwianiu obywatelom dostępu do wysokiej jakości informacji i zasobów, również poprzez zapewnienie w razie potrzeby odpowiednich szkoleń (np. w zakresie zarządzania danymi, wiedzy kontekstowej i własności intelektualnej).

3.3. Zaleca się określenie odpowiedniej jednej metody lub kombinacji metod i narzędzi wdrażania (np. żywe laboratoria, platformy dyskusyjne, hakatony, konsultacje itp.), w szczególności poprzez:

- dążenie do jak największej zgodności celów działania, grupy docelowej, etapu zaangażowania, zasobów i konkretnego kontekstu oraz cech różnych metod/narzędzi przy wyborze jednej metody lub kombinacji metod i narzędzi,

- wykorzystanie najlepszych znanych praktyk i wytycznych oraz korzystanie z istniejącej wiedzy fachowej oraz istniejących sieci i narzędzi 24 ,

- zachowanie nowej wiedzy powstającej w wyniku realizacji działań na rzecz zaangażowania obywatelskiego oraz dzielenie się swoimi praktykami i doświadczeniami z korzyścią dla rosnącej społeczności praktyków zaangażowania obywatelskiego na rzecz waloryzacji wiedzy.

3.4. W celu opracowania i wdrożenia odpowiedniej strategii komunikacyjnej w zakresie działania na rzecz zaangażowania zaleca się:

- zapewnienie ukierunkowanych materiałów komunikacyjnych i briefingów wszystkim zaangażowanym podmiotom, z jasnym wyjaśnieniem ich roli, oczekiwanych wyników, korzyści itp.,

- jasne informowanie o potencjalnych skutkach społecznych i gospodarczych w celu zwiększenia poczucia odpowiedzialności wszystkich uczestników;

- komunikowanie się w trakcie całego procesu, a nie skupianie się wyłącznie na początkowych etapach jako narzędziu służącym informowaniu i rekrutacji,

- zapewnienie jasności i przejrzystości komunikatów skierowanych do uczestników i wszystkich zainteresowanych stron dzięki zaangażowaniu w miarę możliwości specjalistów w dziedzinie komunikacji naukowej,

- utrzymywanie otwartego kanału przekazywania informacji zwrotnych między organizatorami, obywatelami i innymi zainteresowanymi stronami, które to informacje wnoszą wkład w proces monitorowania i oceny działania, są jasno komunikowane od samego początku oraz mogą poprawić ramy współpracy, przy jednoczesnym zachowaniu możliwości zarządzania wnioskami o informacje zwrotne od obywateli i innych uczestników,

- informowanie szerszego grona odbiorców, spoza samego projektu badawczego/procesu współtworzenia; obejmuje to uwypuklanie sukcesów i pozytywnych wyników będących efektem zaangażowania obywateli w waloryzację wiedzy w celu zainspirowania innych osób oraz zaprezentowania praktycznych przykładów na potrzeby przyszłych inicjatyw.

3.5. Zaleca się wykorzystanie potencjału technologii cyfrowych w celu ułatwienia działań na rzecz zaangażowania obywateli, w szczególności dzięki łączeniu uczestników z wielu regionów, poprzez:

- promowanie stosowania rozwiązań cyfrowych zaprojektowanych z ukierunkowaniem na człowieka i z uwzględnieniem kwestii zrównoważonego rozwoju,

- zapewnienie obywatelom silniejszej pozycji przez rozwój umiejętności i szkolenia w celu korzystania z odpowiednich platform cyfrowych,

- w stosownych przypadkach wykorzystanie technologii cyfrowych obok technologii tradycyjnych w celu zwiększenia uczestnictwa i inkluzywności.

Sporządzono w Brukseli dnia 1 marca 2024 r.

1 Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Badań Naukowych i Innowacji, Research & innovation valorisation channels and tools - Boosting the transformation of knowledge into new sustainable solutions ["Kanały i narzędzia waloryzacji badań naukowych i innowacji - Pobudzanie przekształcania wiedzy w nowe zrównoważone rozwiązania"], Urząd Publikacji, 2020 r.
2 Zalecenie Rady (UE) 2022/2415 z dnia 2 grudnia 2022 r. w sprawie zasad przewodnich w odniesieniu do waloryzacji wiedzy (Dz.U. L 317 z 9.12.2022, s. 141).
3 Załączonego do konkluzji Rady z dnia 26 listopada 2021 r. w sprawie przyszłego zarządzania europejską przestrzenią badawczą.
4 Dokument Rady 14705/22.
5 Dokument Rady 13701/21.
6 Zalecenie Rady z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie europejskich ram mających na celu przyciąganie i zatrzymywanie talentów w obszarze badań naukowych, innowacji i przedsiębiorczości w Europie (Dz.U. C, C/2023/1640, 29.12.2023, ELI: http://data.europa. eu/eli/C/2023/1640/oj).
7 Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Badań Naukowych i Innowacji, Tackling R&I foreign interference - Staff working document ["Przeciwdziałanie zagranicznym ingerencjom w badania naukowe i innowacje - dokument roboczy służb Komisji"], Urząd Publikacji Unii Europejskiej, 2022 r.
8 Wspólny komunikat do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej i Rady w sprawie "Europejskiej strategii bezpieczeństwa gospodarczego" (JOIN(2023) 20 final).
9 Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Badań Naukowych i Innowacji, Fostering knowledge valorisation through the arts and cultural institutions ["Wspieranie waloryzacji wiedzy za pośrednictwem instytucji kultury i sztuki"], Urząd Publikacji Unii Europejskiej, 2022 r.
10 Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Badań Naukowych i Innowacji, Fostering Knowledge valorisation through citizen engagement ["Wspieranie waloryzacji wiedzy za pośrednictwem zaangażowania obywatelskiego"], Urząd Publikacji Unii Europejskiej, 2024 r.
11 Zalecenie (UE) 2022/2415.
12 Europejski Komitet Regionów, From local to European: Putting citizens at the centre of the EU agenda ["Od perspektywy lokalnej do perspektywy europejskiej: obywatele w centrum agendy UE"], Dyrekcja Komunikacji Europejskiego Komitetu Regionów, 2019 r.
13 Konferencja w sprawie przyszłości Europy - Komisja Europejska (europa.eu).
14 Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Badań Naukowych i Innowacji, Citizen Science - Elevating research and innovation through societal engagement ["Nauka obywatelska - podnoszenie poziomu badań naukowych i innowacji dzięki zaangażowaniu społecznemu"], Urząd Publikacji Unii Europejskiej, 2020 r.
15 Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Badań Naukowych i Innowacji, Fostering Knowledge valorisation through citizen engagement ["Wspieranie waloryzacji wiedzy za pośrednictwem zaangażowania obywatelskiego"], Urząd Publikacji Unii Europejskiej, 2024 r.
16 Na podstawie definicji sektora akademickiego zawartej w opatrzonej komentarzami modelowej umowie o udzielenie dotacji w ramach programu "Horyzont 2020".
17 Zalecenie Komisji (UE) 2023/499 z dnia 1 marca 2023 r. w sprawie Kodeksu postępowania dotyczącego zarządzania aktywami intelektualnymi w celu waloryzacji wiedzy w europejskiej przestrzeni badawczej (Dz.U. L 69 z 7.3.2023, s. 75).
18 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/695 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji "Horyzont Europa" oraz zasady uczestnictwa i upowszechniania obowiązujące w tym programie oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1290/2013 i (UE) nr 1291/2013 (Dz.U. L 170 z 12.5.2021, s. 1).
19 Zalecenie (UE) 2023/499.
20 Zalecenie (UE) 2023/499.
21 Na przykład wytyczne i narzędzia opracowane przez Centrum Kompetencji ds. demokracji uczestniczącej, Do it yourself (DIY) manual for mobilising and engaging stakeholders and citizens in climate change adaptation planning and implementation ["Podręcznik samodzielnego działania na rzecz mobilizacji i zaangażowania zainteresowanych stron i obywateli w planowanie i wdrażanie przystosowania się do zmiany klimatu"] oraz wytyczne dla przedsiębiorstw dotyczące zaangażowania obywatelskiego (grudzień 2023).
22 Takich jak wspólnota na rzecz europejskich badań naukowych i innowacji w dziedzinie bezpieczeństwa (CERIS).
23 Takich jak unijna platforma waloryzacji wiedzy, unijna platforma nauki obywatelskiej, platforma LivingLabs.
24 Zob. na przykład Climathon (climate-kic.org). Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Badań Naukowych i Innowacji, Pottaki, I., Valorising research through citizens' engagement - How to run hackathons with citizens ["Waloryzacja badań naukowych za pośrednictwem zaangażowania obywatelskiego - Jak poprowadzić hakatony z obywatelami"], Urząd Publikacji Unii Europejskiej, 2022 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.736

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie 2024/736 w sprawie kodeksu praktyk dotyczącego zaangażowania obywatelskiego na rzecz waloryzacji wiedzy
Data aktu: 01/03/2024
Data ogłoszenia: 05/03/2024
Data wejścia w życie: 05/03/2024