KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny 1 , w szczególności jego art. 156 lit. a), b) i d), art. 160 i art. 253 lit. b),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Wdrażanie rozporządzenia (UE) nr 952/2013 w połączeniu z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2015/2446 2 pokazało, że konieczne są pewne zmiany w tym rozporządzeniu delegowanym, aby lepiej zaspokoić potrzeby przedsiębiorców i organów celnych w zakresie potwierdzenia unijnego statusu celnego towarów oraz formalności celnych mających zastosowanie podczas przeładunku towarów.
(2) W celu wyjaśnienia konkretnych przypadków, w których towary unijne mogą być przemieszczane, nie podlegając procedurze celnej, z jednego miejsca do drugiego na obszarze celnym Unii i czasowo poza tym obszarem bez zmiany ich statusu celnego, należy potwierdzić, że domniemanie unijnego statusu oznacza, że chociaż towary mogą czasowo opuścić obszar celny Unii wodami międzynarodowymi lub międzynarodową przestrzenią powietrzną, to nie zezwala się na postój poza obszarem celnym Unii.
(3) Koncepcja upoważnionego wystawcy pozwoleń ma na celu uproszczenie formalności związanych wyłącznie z potwierdzeniem unijnego statusu celnego towarów. W związku z wdrożeniem systemu teleinformatycznego dotyczącego potwierdzenia unijnego statusu (PoUS), o którym to systemie mowa w załączniku do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/2151 3 , należy wzmocnić warunki dotyczące takich pozwoleń.
(4) W celu uproszczenia formalności celnych mających zastosowanie do elektronicznych czujników ładunku (eCSD), w przypadku gdy urządzenia zabezpieczające i śledzące, które można umieścić wewnątrz opakowań, lub urządzenia przymocowane do opakowań są zgłaszane do odprawy czasowej lub powrotnie wywożone, urządzenia te powinny korzystać z uproszczonych formalności celnych. Ważne jest również zapewnienie, aby te eCSD korzystały z całkowitego zwolnienia z należności celnych przywozowych w przypadku zgłoszenia do odprawy czasowej. Takie całkowite zwolnienie powinno mieć również zastosowanie do opakowań, które są przywożone z zawartością i przeznaczone do powrotnego wywozu, z zawartością lub bez zawartości, oraz opatrzone trwałymi, nieusuwalnymi oznaczeniami identyfikującymi osobę mającą siedzibę na obszarze celnym Unii lub poza tym obszarem, ponieważ opakowania te również korzystają z tych samych uproszczonych formalności celnych w przypadku zgłoszenia do odprawy czasowej lub powrotnego wywozu.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2015/2446,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 14 grudnia 2023 r.