uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 75 ust. 2 i art. 77 ust. 5,
(1) Rozporządzeniem (UE) nr 1308/2013 uchylono i zastąpiono rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 2 Ustanowiono w nim przepisy dotyczące norm handlowych w odniesieniu do chmielu i certyfikacji chmielu oraz uprawniono Komisję do przyjmowania aktów delegowanych i wykonawczych w tym zakresie. Aby zapewnić sprawne stosowanie norm handlowych i funkcjonowanie certyfikacji chmielu i produktów chmielowych, w nowych ramach prawnych w drodze aktów delegowanych należy przyjąć pewne dodatkowe przepisy. Niniejsze rozporządzenie i rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/601 3 powinny zastąpić rozporządzenie Komisji (WE) nr 1850/2006 4 . 5
(2) Art. 77 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 stanowi, że produkty sektora chmielu zebrane lub przygotowane w Unii podlegają procedurze certyfikacji gwarantującej spełnienie minimalnych wymogów jakościowych. W celu zapewnienia jednolitego stosowania procedury certyfikacji w państwach członkowskich konieczne jest określenie produktów sektora chmielu podlegających certyfikacji.
(3) Art. 77 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 stanowi, że produkty sektora chmielu można wprowadzać do obrotu lub wywozić tylko, gdy są objęte certyfikatem wydanym zgodnie z tym przepisem. Browarnicy zwracają szczególną uwagę na jakość chmielu wykorzystywanego w procesie warzenia, ponieważ składnik ten ma duży wpływ na smak produktu końcowego. W przypadku gdy chmiel jest uprawiany i przetwarzany przez browarnika lub przez osoby trzecie na podstawie umowy z browarnikiem, wymaganie urzędowej certyfikacji oprócz wewnętrznej kontroli jakości danego browaru wiązałoby się z dodatkowymi kosztami i zbędnymi obciążeniami administracyjnymi. Niewielkie ilości produktów sektora chmielu sprzedawanych osobom prywatnym w małych opakowaniach są rynkiem niszowym i poświadczanie zawartości każdego małego opakowania i oznaczanie opakowań zgodnie z obowiązującymi przepisami byłoby nieuzasadnionym nakładem pracy, tym bardziej że miałoby to również wpływ na cenę tych produktów dla użytkowników prywatnych. Zizomeryzowane produkty chmielowe zostały poddane intensywnemu przetworzeniu i mają stabilny charakter, w związku z czym certyfikacja nie jest już konieczna do zagwarantowania ich jakości. Niektóre produkty chmielowe należy zatem zwolnić z wymogu certyfikacji na potrzeby wprowadzania do obrotu lub wywozu.
(4) W celu określenia zakresu zwolnienia z obowiązku certyfikacji chmielu uprawianego lub przetwarzanego dla bro- warników na podstawie umowy lub przez samych browarników, przy jednoczesnym zapewnieniu nadzoru ze strony właściwego organu certyfikującego, browarnicy powinni informować właściwy organ certyfikujący przy użyciu deklaracji zbiorów o uprawianych odmianach, zebranych ilościach, miejscach produkcji i obsadzonych powierzchniach, aby zagwarantować, że dane produkty są przeznaczone wyłącznie na użytek danego browaru. Jeżeli chodzi o przetwarzanie chmielu przeznaczonego dla browarów, organ certyfikujący powinien z wyprzedzeniem otrzymywać informacje na temat danego browaru, przetwórcy, surowca i produktu końcowego, aby umożliwić odpowiedni nadzór nad procesem. Na opakowaniach tych produktów należy również umieścić specjalną wzmiankę o tym, że nie można ich wprowadzać do obrotu, aby zagwarantować, że będą mogły zostać wykorzystane wyłącznie przez dany browar.
(5) W przypadku gdy certyfikowana partia nieprzygotowanego chmielu jest dzielona do celów sprzedaży, każdej partii powinien towarzyszyć dokument handlowy sporządzony przez sprzedawcę, zawierający informacje zawarte w certyfikacie oryginalnej partii, aby zapewnić pełną identyfikowalność każdej partii.
(6) Aby zapewnić wysoką jakość mieszanek chmielu surowego i produktów chmielowych, w przypadku mieszanek każda partia wykorzystanych szyszek chmielowych powinna spełniać minimalne wymagania jakościowe. W przypadku mieszanek szyszek chmielowych, które mają być stosowane jako takie, aby zachować szczególny charakter produktu związany z daną odmianą i obszarem produkcji, należy stosować wyłącznie szyszki chmielowe z jednego obszaru i jednej odmiany. W przypadku produktów chmielowych mieszanki chmielu z różnych odmian lub obszarów produkcji mogą być konieczne do uzyskania określonego profilu smakowego, w związku z czym należy dopuścić takie mieszanki, a w certyfikatach należy podawać wszystkie odmiany lub miejsca pochodzenia, ze wskazaniem procentowym masy każdej odmiany lub obszaru produkcji, aby umożliwić identyfikowalność. Biorąc pod uwagę, że z czasem chmiel traci część kwasu alfa, który wpływa na jego szczególny smak, należy mieszać wyłącznie chmiel surowy z tego samego roku zbiorów, zarówno w przypadku mieszanek chmielowych stosowanych jako takie, jak i do produktów chmielowych. Aby uniemożliwić dodawanie jakichkolwiek elementów, które nie spełniają wymogów, produkty mieszane sektora chmielu powinny być certyfikowane tylko jeżeli zostały zmieszane pod urzędowym nadzorem w ośrodkach certyfikujących.
(7) Należy określić minimalne wymogi jakościowe dotyczące zarówno przygotowanego, jak i nieprzygotowanego chmielu surowego, pod względem wilgotności, zawartości liści, łodyg i odpadów chmielu, a w przypadku chmielu niezaziarnionego również nasion.
(8) Ponieważ niniejsze rozporządzenie aktualizuje i zastępuje obowiązujące przepisy ustanowione rozporządzeniem (WE) nr 1850/2006, należy uchylić tamto rozporządzenie,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Przypis zmieniony przez sprostowanie z dnia 15 kwietnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90238) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 7 marca 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.602 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/602 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do norm handlowych w sektorze chmielu oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 1850/2006 |
| Data aktu: | 14/12/2023 |
| Data ogłoszenia: | 16/02/2024 |
| Data wejścia w życie: | 07/03/2024 |