uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 90a ust. 6 akapit pierwszy lit. c) oraz art. 91 akapit pierwszy lit. b), d) i g),
(1) Rozporządzeniem (UE) nr 1308/2013 uchylono i zastąpiono rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 2 . W rozporządzeniu (UE) nr 1308/2013 ustanowiono przepisy dotyczące norm handlowych w odniesieniu do chmielu i certyfikacji chmielu oraz uprawniono Komisję do przyjmowania aktów delegowanych i wykonawczych w tym zakresie. W celu zapewnienia sprawnego stosowania norm handlowych i sprawnej certyfikacji chmielu i produktów chmielowych w nowych ramach prawnych niektóre przepisy muszą zostać przyjęte w drodze aktów wykonawczych. Akty te powinny zastąpić odpowiednie przepisy wykonawcze rozporządzenia Komisji (WE) nr 1850/2006 3 , które zostaje uchylone rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2024/602 4 . Odesłania do uchylonego rozporządzenia należy odczytywać zgodnie z załącznikiem II do wspomnianego rozporządzenia delegowanego, który zawiera tabelę korelacji.
(2) Art. 77 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 stanowi, że produkty sektora chmielu pochodzące ze zbiorów lub wytworzone w Unii podlegają procedurze certyfikacji gwarantującej spełnianie przez nie minimalnych wymogów jakości. Aby zapewnić jednolite stosowanie procedury certyfikacji w państwach członkowskich, należy określić, kiedy i gdzie procedura ta powinna być przeprowadzana, kto powinien ponosić powiązane z nią koszty i co stanowi dowód certyfikacji. Należy również przyjąć przepisy mające zastosowanie w przypadku zmiany opakowania chmielu lub produktów chmielowych po certyfikacji.
(3) W celu zapewnienia identyfikowalności chmiel powinien być wprowadzany do obrotu w zamkniętych opakowaniach, które powinny być opatrzone oznakowaniem zawierającym opis produktu, informacje o jego odmianie, rok zbioru oraz unikalny numer referencyjny partii, który musi odpowiadać numerowi referencyjnemu certyfikatu wydanego zgodnie z art. 77 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 dla danej partii.
(4) Należy ustanowić przepisy regulujące kwestie związane z nadawaniem numerów referencyjnych, aby zapewnić możliwość identyfikowania poszczególnych partii i zagwarantować ich identyfikowalność. W tym celu numer referencyjny powinien zawierać informacje na temat państwa członkowskiego certyfikacji i ośrodka certyfikacji, który wydał certyfikat, a także rok zbioru i unikalny numer referencyjny przypisany do danej partii. Poza unikalnym numerem referencyjnym certyfikaty dla chmielu i produktów chmielowych powinny zawierać minimalny wykaz cech opisujących produkt. Aby zapewnić identyfikowalność produktów chmielowych, certyfikat produktu końcowego powinien zawierać również wykaz numerów referencyjnych certyfikatów dla produktów wsadowych, a w przypadku mieszaniny produktów wsadowych - procentową zawartość chmielu poszczególnych odmian lub regionów uprawy wykorzystanego chmielu wyrażoną jako ekwiwalent szyszek chmielowych.
(5) W celu zapewnienia identyfikowalności chmielu począwszy od etapu zbiorów każda partia chmielu nieprzygotowanego powinna być opatrzona numerem identyfikacyjnym, który powinien figurować na certyfikacie wydanym dla chmielu przygotowanego. Należy doprecyzować, że certyfikowany chmiel nieprzygotowany może zostać przekształcony w produkty chmielowe wyłącznie w zamkniętym obiegu działania i że w ramach tego procesu do normalizacji ekstraktów z chmielu nie można stosować żadnych innych dodatków poza ekstraktem z chmielu i syropów glukozowych przygotowanym z użyciem gorącej wody.
(6) Z uwagi na fakt, że zawartość alfa-kwasu w chmielu zmniejsza się w sposób naturalny w miarę upływu czasu, należy wyznaczyć termin na dokonanie certyfikacji szyszek chmielowych, zapewniając państwom członkowskim możliwość wskazania wcześniejszej daty. Producent każdej partii chmielu nieprzygotowanego przedłożonej do certyfikacji powinien sporządzić pisemną deklarację zbiorów i złożyć na niej swój podpis.
(7) Należy przyjąć przepisy dotyczące metod pobierania próbek i weryfikowania zgodności z minimalnymi wymogami w zakresie wprowadzania do obrotu mającymi zastosowanie do szyszek chmielowych, które ustanowiono w załączniku I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2024/602.
(8) Aby zapewnić wysoką jakość produktów chmielowych, należy przyjąć przepisy gwarantujące, że do ich produkcji można będzie wykorzystywać wyłącznie certyfikowane produkty wsadowe. Można to osiągnąć poprzez obecność przedstawicieli właściwego organu certyfikującego lub poprzez stosowanie określonych rozwiązań technicznych w zakładzie przetwórczym.
(9) Jeżeli chodzi o zakłady przetwórstwa chmielu, powinny one przekazywać właściwemu organowi certyfikującemu wszelkie informacje na temat rozwiązań technicznych stosowanych w zakładzie przetwórczym i środków wdrożonych w celu zapewnienia, aby zawartość alfa-kwasu w mączce chmielowej, mączce chmielowej z podwyższoną zawartością lupuliny, ekstrakcie chmielowym i mieszanych produktach chmielowych nie była niższa niż zawartość alfa-kwasu w chmielu, z którego przygotowano te produkty. Należy przyjąć przepisy regulujące kwestie związane z prowadzeniem przez zakłady przetwórcze ewidencji poszczególnych partii produktów chmielowych, aby zapewnić identyfikowalność każdego produktu wsadowego wchodzącego w skład końcowych produktów chmielowych.
(10) W celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania systemu certyfikacji produktów chmielowych państwa członkowskie powinny wyznaczyć właściwe organy certyfikujące odpowiedzialne za przeprowadzanie niezbędnych kontroli i opracowywanie instrukcji postępowania, aby zagwarantować minimalną jakość i pełną identyfikowalność chmielu certyfikowanego i certyfikowanych produktów chmielowych. Właściwy organ certyfikujący powinien zatwierdzać ośrodki certyfikacji do dokonywania certyfikacji chmielu lub produktów chmielowych, przypisując każdemu z nich kod, który będzie stanowił jeden z elementów unikalnego numeru referencyjnego każdego certyfikatu wydawanego przez te podmioty.
(11) Należy ustanowić minimalne wymogi dla zatwierdzonych ośrodków certyfikacji, a także wyznaczyć minimalną częstotliwość przeprowadzania kontroli na miejscu przez właściwy organ certyfikujący.
(12) Produkty sektora chmielu zawdzięczają swoją wysoką jakość i dobrą renomę identyfikowalności certyfikowanych produktów począwszy od chmielu nieprzygotowanego, a skończywszy na końcowym produkcie chmielowym. Dlatego też należy upoważnić organ certyfikujący do wycofania zezwolenia udzielonego ośrodkowi certyfikacji w przypadku wprowadzenia nieprawidłowych danych w wydanym przez nie certyfikacie lub niewywiązania się z obowiązków w zakresie powiadamiania względem organu certyfikującego. Zezwolenie powinno zostać cofnięte na okres przynajmniej 12 miesięcy, a jego przywrócenie na wniosek wnioskodawcy powinno być możliwe wyłącznie w przypadku pozytywnego ocenienia podjętych działań naprawczych przez organ certyfikujący.
(13) Aby zapewnić pełną identyfikowalność, informacje dotyczące certyfikatów wydawanych dla chmielu i produktów chmielowych powinny być scentralizowane na szczeblu krajowym. W celu ograniczenia obciążeń administracyjnych do minimum państwom członkowskim powinno się zapewnić możliwość określenia formy i trybu, w jakim tego rodzaju informacje mają być im przekazywane.
(14) Aby usprawnić proces przekazywania przez państwa członkowskie Komisji informacji na temat wszystkich istotnych aspektów systemu certyfikacji produktów sektora chmielu, należy przyjąć przepisy dotyczące treści, harmonogramu, częstotliwości i terminów przekazywania powiadomień dotyczących tego systemu. W celu zapewnienia odpowiedniego zarządzania sektorem chmielu należy zobowiązać państwa członkowskie do przekazywania Komisji wszystkich powiadomień wymaganych na podstawie niniejszego rozporządzenia zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2017/1183 5 i rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/1185 6 .
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Przypis zmieniony przez sprostowanie z dnia 15 kwietnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90237) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 7 marca 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.601 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/601 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do certyfikacji chmielu i produktów chmielowych oraz powiązanych kontroli |
| Data aktu: | 14/12/2023 |
| Data ogłoszenia: | 16/02/2024 |
| Data wejścia w życie: | 07/03/2024 |