uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 54 ust. 3 akapit pierwszy lit. a) i c),
(1) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/2389 2 ustanawia przepisy dotyczące jednolitego stosowania poziomów częstotliwości kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2017/625, wprowadzanych do Unii. W załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/2389 zawarto wykaz roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, które podlegają kontrolom identyfikacyjnym i kontrolom bezpośrednim o określonych poziomach częstotliwości.
(2) Zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/2389 poziomy częstotliwości określone w załączniku I do tego rozporządzenia wykonawczego zmienia się w odniesieniu do kryteriów określonych w art. 54 ust. 3 lit. a) pkt (i), (ii), (iv), (v) i (vi) rozporządzenia (UE) 2017/625, kryteriów określonych w załączniku II oraz, w stosownych przypadkach, w odniesieniu do informacji określonych w załączniku III do tego rozporządzenia wykonawczego. Zgodnie z art. 6 ust. 2 poziomy częstotliwości kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów lub ich kategorii należy poddawać przeglądowi co najmniej raz w roku w celu uwzględnienia nowych informacji zgromadzonych za pośrednictwem systemu IMSOC lub dostarczonych przez państwa członkowskie, a następnie odpowiednio zmienić.
(3) Komisja ustanowiła grupę roboczą ekspertów, którzy przeanalizowali sytuację w zakresie przywozu w latach 2022 i 2023 w przypadku roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2017/625. Na podstawie kryteriów, o których mowa w art. 6 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/2389, grupa robocza wskazała minimalne poziomy częstotliwości kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich, które uznała za stosowne w odniesieniu do pewnych roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów z określonych państw trzecich pochodzenia.
(4) Zastosowano metodę opartą na ryzyku i statystyce, z uwzględnieniem szeregu zmiennych, w tym: szacowanego wskaźnika mobilności agrofagów kwarantannowych dla Unii w najbardziej mobilnym stadium, które mogą osiągnąć na odpowiednich roślinach, produktach roślinnych lub innych przedmiotach lub ich kategoriach; liczby przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów lub ich kategorii, w odniesieniu do których w poprzednim roku przeprowadzono kontrole identyfikacyjne i kontrole bezpośrednie; łącznej liczby niezgodności wynikających z występowania agrofagów kwarantannowych dla Unii w odniesieniu do przesyłek przywożonych na podstawie niniejszego rozporządzenia oraz szczegółowych informacji na temat tych niezgodności; łącznej liczby przesyłek danych towarów, o których powiadomiono z powodów innych niż obecność agrofagów kwarantannowych dla Unii, oraz szczegółowych informacji na ten temat; oraz wszelkich innych czynników istotnych dla określenia zagrożenia fitosanitarnego związanego z danym handlem.
(5) W szczególności i głównie z powodu niższej liczby przypadków przechwycenia przesyłek, w których wykryto agro- fagi kwarantannowe dla Unii, należy obniżyć minimalne poziomy częstotliwości kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich w przypadku kwiatów ciętych Dianthus z Turcji, Rosa z Kolumbii, owoców Persea americana ze wszystkich państw trzecich, Prunus i Pyrus z europejskich państw trzecich, Prunus persica z Republiki Południowej Afryki oraz Vaccinium z Peru.
(6) Ponadto, aby zapewnić przeprowadzanie we wszystkich przypadkach minimalnej liczby kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich pomimo niższej liczby przywożonych przesyłek owoców Passiflora pochodzących z Kenii oraz Vaccinium z Argentyny, należy zwiększyć odpowiednie minimalne poziomy częstotliwości kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich.
(7) Z powodu przypadków przechwycenia przesyłek, w których wykryto agrofagi kwarantannowe dla Unii, należy zwiększyć minimalne poziomy częstotliwości kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich w przypadku kwiatów ciętych Rosa z Kenii oraz Rosa z Etiopii, owoców Citrus z Egiptu, korzeni i bulw Curcuma longa i Zingiber officinale z Peru, oraz korzeni i bulw Curcuma longa z Tajlandii.
(8) Ze względu na jasność prawa w załączniku I należy skreślić wszystkie wiersze, w których obecnie przewidziano minimalny poziom częstotliwości wynoszący 100 %, ponieważ jest to standardowy poziom dotyczący wszystkich roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, określony w art. 4 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/2389.
(9) W związku z powyższym Komisja uważa, że należy zmienić poziomy częstotliwości kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich określone w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/2389.
(10) W celu zapewnienia jasności należy zastąpić załącznik I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/2389.
(11) Aby zapewnić właściwym organom wystarczający czas na dostosowanie się do nowych poziomów częstotliwości, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 maja 2024 r.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 20 lutego 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.591 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/591 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2022/2389 w odniesieniu do ustanowienia poziomów częstotliwości kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów wprowadzanych do Unii |
| Data aktu: | 20/02/2024 |
| Data ogłoszenia: | 21/02/2024 |
| Data wejścia w życie: | 12/03/2024, 01/05/2024 |