Rozporządzenie delegowane 2024/585 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 251/2014 w odniesieniu do przepisów szczegółowych dotyczących oznaczania i określania składników aromatyzowanych produktów sektora wina

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/585
z dnia 8 grudnia 2023 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 251/2014 w odniesieniu do przepisów szczegółowych dotyczących oznaczania i określania składników aromatyzowanych produktów sektora wina

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 251/2014 z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie definicji, opisu, prezentacji i etykietowania aromatyzowanych produktów sektora wina oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 1601/91 1 , w szczególności jego art. 6a ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2117 2  zmieniło rozporządzenie (UE) nr 251/2014.

(2) W kontekście tej zmiany wykaz składników i informację o wartości odżywczej, o których mowa odpowiednio w art. 9 ust. 1 lit. b) i l) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 3 , wprowadzono jako obowiązkowe dane szczegółowe w art. 6a rozporządzenia (UE) nr 251/2014. Rozporządzeniem (UE) 2021/2117 upoważniono również Komisję do przyjmowania aktów delegowanych uzupełniających rozporządzenie (UE) nr 251/2014 przez doprecyzowanie przepisów dotyczących oznaczania i określania składników na potrzeby stosowania nowego wymogu dotyczącego etykietowania.

(3) Chociaż odpowiednie przepisy rozporządzenia (UE) nr 1169/2011 mają zastosowanie do oznaczania i określania składników aromatyzowanych produktów sektora wina, należy ustanowić szczegółowe przepisy uwzględniające niektóre szczególne cechy aromatyzowanych produktów sektora wina oraz szczególne procesy i terminy ich produkcji, aby zapewnić konsumentom wyczerpujące i dokładne informacje. Przepisy te powinny mieć zastosowanie w przypadku umieszczenia wykazu składników na etykiecie aromatyzowanego produktu sektora wina, ale również w przypadku, gdy wykaz składników jest podany za pomocą środków elektronicznych wskazanych na opakowaniu lub na załączonej do niego etykiecie, zgodnie z art. 6a ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 251/2014.

(4) Ponieważ aromatyzowane produkty sektora wina uzyskuje się zawsze z przynajmniej jednego produktu sektora wina spośród zdefiniowanych w części II pkt 1-11 załącznika VII do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 4 , należy wprowadzić wymóg, aby wszystkie składniki produktów sektora wina wykorzystywane do produkcji aromatyzowanych produktów sektora wina wymieniano zgodnie ze szczegółowymi przepisami dotyczącymi oznaczania i określania składników produktów sektora wina, określonymi w art. 48a rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33 5 .

(5) Składniki produktów sektora wina wykorzystywane jako baza do otrzymania aromatyzowanego produktu sektora wina należy odróżnić wizualnie od pozostałych dodawanych do nich składników. Składniki produktów sektora wina należy zatem wskazać w nawiasie, po wyrazie "wino" lub innym terminie określającym konkretny wykorzystany produkt sektora wina, a wszystkie inne składniki dodawane do bazowych produktów sektora wina powinny znajdować się poza nawiasem w porządku malejącym pod względem objętości lub masy odnotowanych w momencie ich wykorzystania w procesie produkcji aromatyzowanego produktu sektora wina, jak przewidziano w art. 18 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1169/2011.

(6) Jeżeli jednak do bazowych produktów sektora wina wykorzystywanych do otrzymania aromatyzowanego produktu sektora wina dodawane są niektóre składniki, w odniesieniu do ich oznaczenia w wykazie składników powinny mieć zastosowanie szczegółowe przepisy.

(7) Ze względu na spójność z przepisami dotyczącymi oznaczania składników produktów sektora wina oraz w celu ułatwienia konsumentom zrozumienia tych informacji należy zezwolić na stosowanie określenia "zagęszczony moszcz winogronowy" do oznaczenia zarówno zagęszczonego moszczu winogronowego, jak i rektyfikowanego zagęszczonego moszczu winogronowego, w przypadku gdy są one dodawane do produktów sektora wina wykorzystywanych do otrzymania aromatyzowanego produktu sektora wina.

(8) W przypadku gdy do produkcji aromatyzowanych produktów sektora wina wykorzystuje się siarczyny, jaja i produkty na bazie jaj lub mleko i produkty na bazie mleka, należy je wskazać na etykiecie przy użyciu określeń tradycyjnie stosowanych w etykietowaniu produktów sektora wina. Jeżeli alergeny te są wykorzystywane do produkcji produktów sektora wina, należy je wskazać w nawiasie, natomiast w przypadkach, gdy dodaje się je do aromatyzowanego produktu sektora wina przed butelkowaniem - poza nawiasem.

(9) Z tego samego powodu w przypadku aromatyzowanych produktów sektora wina należy zezwolić na stosowanie tych samych piktogramów ilustrujących siarczyny, jaja i produkty na bazie jaj lub mleko i produkty na bazie mleka, jak stosowane w przypadku produktów sektora wina.

(10) Jeżeli przed butelkowaniem do aromatyzowanego produktu sektora wina dodaje się jakiekolwiek inne substancje lub produkty powodujące alergie lub reakcje nietolerancji, należy je podać zgodnie z art. 21 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1169/2011.

(11) W przypadku gdy siarczyny, jaja i produkty na bazie jaj lub mleko i produkty na bazie mleka są zarówno stosowane w bazowych produktach sektora wina, jak i dodawane do aromatyzowanego przed butelkowaniem, jeżeli pełny wykaz składników jest podawany za pomocą środków elektronicznych, składniki te należy wskazać na opakowaniu lub na załączonej do niego etykiecie tylko raz po wyrazie "zawiera".

(12) Głównym celem niektórych dodatków wykorzystywanych jako gazy do pakowania (dwutlenek węgla, argon i azot) jest usuwanie tlenu podczas butelkowania aromatyzowanych produktów sektora wina, ale nie stają się one częścią spożywanego produktu. Ze względu na to, że wskazanie ich w wykazie składników może dezorientować konsumentów co do prawdziwego charakteru i składu aromatyzowanego produktu sektora wina, właściwe wydaje się zastąpienie ich konkretną daną szczegółową opisującą ich funkcję poprzez użycie określenia "butelkowane w atmosferze ochronnej".

(13) Ze względu na obowiązek podawania od dnia 8 grudnia 2023 r. wykazu składników zgodnie z art. 6 akapit piąty rozporządzenia (UE) 2021/2117 należy zezwolić na wyczerpanie zapasów aromatyzowanych produktów sektora wina, które zostały oznakowane zgodnie z art. 6a ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 251/2014 w okresie od dnia 8 grudnia 2023 r. do dnia 18 lutego 2024 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Wykaz składników

1. 
Produkty sektora wina wykorzystane do otrzymania aromatyzowanego produktu sektora wina są oznaczane w wykazie składników określeniem "wino" lub nazwą konkretnych wykorzystanych produktów sektora wina. Bezpośrednio po tych określeniach wymienia się w nawiasie składniki tych produktów sektora wina zgodnie z art. 48a rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/33.
2. 
W przypadku gdy następujące składniki są dodawane do bazowych produktów sektora wina przed butelkowaniem aromatyzowanego produktu sektora wina lub w trakcie jego butelkowania, można je wskazać poza nawiasem, o którym mowa w ust. 1, w następujący sposób:
a)
"zagęszczony moszcz winogronowy" lub "rektyfikowany zagęszczony moszcz winogronowy" można oznaczać używając określenia "zagęszczony moszcz winogronowy";
b)
siarczyny, jaja i produkty na bazie jaj oraz mleko i produkty na bazie mleka można oznaczać używając określeń wymienionych w części A załącznika I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/33;
c)
dodatki należące do kategorii "gazy opakowaniowe" można zastąpić jedną z danych szczegółowych: "butelkowane w atmosferze ochronnej".

Do celów akapitu pierwszego lit. b), w przypadku gdy wykaz składników jest podawany za pomocą środków elektronicznych, określenia te umieszcza się również raz na opakowaniu lub na załączonej do niego etykiecie po wyrazie "zawiera" wraz ze wskazaniem wszelkich innych możliwych substancji lub produktów powodujących alergie lub reakcje nietolerancji, wykorzystanych do produkcji aromatyzowanego produktu sektora wina. Określeniom tym może towarzyszyć odpowiedni piktogram określony w części B załącznika I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/33.

Artykuł  2

Przepisy przejściowe

Zapasy aromatyzowanych produktów sektora wina etykietowanych zgodnie z przepisami określonymi w art. 6a ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 251/2014 w okresie od dnia 8 grudnia 2023 r. do dnia 18 lutego 2024 r., można nadal wprowadzać do obrotu aż do wyczerpania zapasów, nawet jeżeli nie spełniają one odpowiednich wymogów dotyczących etykietowania określonych w niniejszym rozporządzeniu.

Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 grudnia 2023 r.

1 Dz.U. L 84 z 20.3.2014, s. 14.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2117 z dnia 2 grudnia 2021 r. zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych, (UE) nr 1151/2012 w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych, (UE) nr 251/2014 w sprawie definicji, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń geograficznych aromatyzowanych produktów sektora wina i (UE) nr 228/2013 ustanawiające szczególne środki w dziedzinie rolnictwa na rzecz regionów najbardziej oddalonych w Unii Europejskiej (Dz.U. L 435 z 6.12.2021, s. 262).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1924/2006 i (WE) nr 1925/2006 oraz uchylenia dyrektywy Komisji 87/250/EWG, dyrektywy Rady 90/496/EWG, dyrektywy Komisji 1999/10/WE, dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, dyrektyw Komisji 2002/67/WE i 2008/5/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 608/2004 (Dz.U. L 304 z 22.11.2011, s. 18).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671).
5 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/33 z dnia 17 października 2018 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do wniosków o objęcie ochroną nazw pochodzenia, oznaczeń geograficznych i określeń tradycyjnych w sektorze wina, procedury zgłaszania sprzeciwu, ograniczeń stosowania, zmian w specyfikacji produktu, unieważnienia ochrony oraz etykietowania i prezentacji (Dz.U. L 9 z 11.1.2019, s. 2).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.585

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2024/585 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 251/2014 w odniesieniu do przepisów szczegółowych dotyczących oznaczania i określania składników aromatyzowanych produktów sektora wina
Data aktu: 08/12/2023
Data ogłoszenia: 15/02/2024
Data wejścia w życie: 18/02/2024