a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 28 lutego 2022 r. Rada Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych ("Rada Bezpieczeństwa ONZ") przyjęła rezolucję nr 2624 (2022), w której z całą mocą potępiła rosnącą liczbę incydentów u wybrzeży Jemenu, w tym ataki na statki cywilne i handlowe, a także przypadki arbitralnego lub bezprawnego zawładnięcia statkami handlowymi i zatrzymania statków handlowych, co stwarza poważne ryzyko dla bezpieczeństwa morskiego statków w Zatoce Adeńskiej i na Morzu Czerwonym wzdłuż wybrzeża Jemenu.
(2) W dniu 12 grudnia 2022 r. Rada przyjęła konkluzje, w których potwierdziła, że zaangażowanie Unii w Jemenie jest związane z podstawowymi interesami i zobowiązaniami Unii, do których należą m.in.: popieranie pokoju i międzynarodowego porządku opartego na zasadach; imperatyw humanitarny dotyczący wspierania ludności Jemenu; wdrażanie na całym świecie agendy dotyczącej kobiet, pokoju i bezpieczeństwa; znaczenie Jemenu dla kluczowych morskich szlaków dostaw energii i towarów innego rodzaju; oraz cel, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa i stabilności regionu Zatoki Perskiej, a także Morza Czerwonego i Rogu Afryki; jak również konieczność zapobieżenia dalszemu rozprzestrzenianiu się organizacji terrorystycznych. Ponadto Rada potwierdziła, że bezpieczeństwo morskie ma ogromny wpływ na międzynarodowy handel morski oraz że Unia jest gotowa zwiększyć swoje wysiłki, by budować zaufanie i propagować bezpieczeństwo morskie w całym regionie Zatoki Perskiej i Morza Czerwonego.
(3) W dniu 24 października 2023 r. Rada przyjęła konkluzje w sprawie zaktualizowanej strategii UE w zakresie bezpieczeństwa morskiego (EUMSS) i towarzyszącego jej planu działania, które to dokumenty określają ramy umożliwiające Unii podejmowanie dalszych działań w celu ochrony jej interesów na morzu oraz ochrony jej obywateli, wartości i gospodarki, przy jednoczesnym promowaniu zasad międzynarodowych i pełnym przestrzeganiu instrumentów międzynarodowych, w szczególności Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza (UNCLOS).
(4) Od października 2023 r. liczne ataki Huti były wymierzone w statki na Morzu Czerwonym, w Zatoce Adeńskiej, na Morzu Arabskim i w Zatoce Osmańskiej. Takie ataki zagrażają życiu marynarzy na statkach i stanowią naruszenie zapisanych w UNCLOS wolności morza pełnego i prawa przejścia tranzytowego przez cieśniny używane do żeglugi międzynarodowej. Mają one negatywny wpływ na żeglugę handlową i na gospodarki wielu krajów Unii i regionu.
(5) W dniu 10 stycznia 2024 r. Rada Bezpieczeństwa ONZ przyjęła rezolucję nr 2722 (2024), w której z całą mocą potępiła ataki Huti na statki handlowe i komercyjne oraz podkreśliła, jak ważne jest, by statki wszystkich państw mogły korzystać z praw i wolności w zakresie żeglugi na Morzu Czerwonym, w tym jeśli chodzi o przejście tranzytowe statków handlowych przez cieśninę Baab al-Mandab, zgodnie z prawem międzynarodowym; zażądała też, by Huti natychmiast zaprzestali wszelkich takich ataków, oraz potwierdziła, że należy respektować prawa i wolności w zakresie żeglugi przysługujące statkom handlowym, zgodnie z prawem międzynarodowym, musi być respektowane, a ponadto zwróciła uwagę na prawo państw członkowskich - przysługujące im zgodnie z prawem międzynarodowym - do obrony swoich statków przed atakami, w tym przed atakami podważającymi prawa i wolności w zakresie żeglugi.
(6) W dniu 29 stycznia 2024 r. Rada zatwierdziła koncepcję zarządzania kryzysowego w odniesieniu do ewentualnej operacji Unii Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa morskiego w celu zapewnienia wolności żeglugi w związku z kryzysem na Morzu Czerwonym; koncepcja ta początkowo miałaby obowiązywać przez jeden rok od jej uruchomienia. Zgodnie ze zmienioną EUMSS ta operacja Unii Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa morskiego (zwana dalej "operacją") powinna przyczynić się do zapewnienia bezpieczeństwa morskiego wzdłuż głównych morskich szlaków komunikacyjnych w obszarze obejmującym Morze Czerwone, Morze Arabskie i Zatokę Perską, we współpracy z innymi ważnymi podmiotami oraz i towarzyszyć im będzie silny i ukierunkowany kontakt dyplomatyczny z partnerami z Rady Współpracy Państw Zatoki Perskiej, podmiotami regionalnymi i państwami nadbrzeżnymi. Należy zatem ustanowić tę operację. Jej obszar działań, który powinien obejmować obszary morskie, należy określić zgodnie z ustalonym mandatem w odpowiednich dokumentach dotyczących planowania.
(7) Strategicznym celem tej operacji powinno być zapewnienie obecności Unii na morzu na obszarze, na którym dochodzi do ataków, w celu zapewnienia wolności żeglugi statków, w ścisłej współpracy z gwarantami bezpieczeństwa morskiego mającymi zbieżne poglądy.
(8) W tym celu w ramach operacji należy eskortować statki, zapewniać morską orientację sytuacyjną oraz chronić statki przed wielodomenowymi atakami na morzu. Operacja powinna utrzymywać charakter obronny. Siły rozmieszczone na potrzeby operacji powinny działać zgodnie z mającym zastosowanie prawem międzynarodowym, w tym z międzynarodowym prawem zwyczajowym, w tym, w przypadku gdy spełnione są warunki, z prawem do samoobrony, aby bronić się przed zbliżającym się lub trwającym atakiem na statki własne lub statki stron trzecich. Operacja powinna działać w pełnej zgodności z UNCLOS. Zasady i warunki powyższych działań powinny zostać określone w planie operacji, w tym w zasadach zaangażowania, które mają zostać zatwierdzone przez Radę.
(9) Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa (KPiB) powinien sprawować - pod kierownictwem Rady i Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa - polityczną kontrolę nad operacją, zapewniać jej kierownictwo strategiczne i podejmować stosowne decyzje, zgodnie z art. 38 akapit trzeci Traktatu o Unii Europejskiej (TUE).
(10) Do celów ścisłej współpracy z gwarantami bezpieczeństwa morskiego mającymi zbieżne poglądy trzeba będzie umożliwić wymianę, na zasadzie wzajemności i inkluzywności, informacji niejawnych do poziomu SECRET UE/EU SECRET z operacją prowadzoną przez Stany Zjednoczone "Prosperity Guardian" i Koalicją Sił Morskich, oraz zapewnić możliwość udostępnienia partnerom mającym zbieżne poglądy informacji niejawnych UE do odpowiedniego poziomu, zgodnie z decyzją Rady 2013/488/UE 1 , ustanawiającą przepisy bezpieczeństwa dotyczące ochrony informacji niejawnych UE.
(11) Na mocy art. 41 ust. 2 TUE oraz zgodnie z decyzją Rady (WPZiB) 2021/509 2 , wydatki operacyjne wynikające z niniejszej decyzji, które mają wpływ na kwestie wojskowe lub polityczno-obronne, mają być ponoszone przez państwa członkowskie,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: