Decyzja wykonawcza 2024/528 ustanawiająca przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) 767/2008 w odniesieniu do włączenia do VIS wykazu dokumentów podróży i tabeli powiadomień, o których mowa w art. 5a ust. 1 i 2 tego rozporządzenia

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/528
z dnia 6 lutego 2024 r.
ustanawiająca przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) 767/2008 w odniesieniu do włączenia do VIS wykazu dokumentów podróży i tabeli powiadomień, o których mowa w art. 5a ust. 1 i 2 tego rozporządzenia

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie Wizowego Systemu Informacyjnego (VIS) oraz wymiany informacji pomiędzy państwami członkowskimi na temat wiz krótkoterminowych, wiz długoterminowych i dokumentów pobytowych (rozporządzenie w sprawie VIS) 1 , w szczególności jego art. 5a ust. 3,

po zasięgnięciu opinii Komitetu ds. Inteligentnych Granic,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 5a ust. 1 i 2 rozporządzenia (WE) nr 767/2008 do Wizowego Systemu Informacyjnego (VIS) włącza się wykaz dokumentów podróży, które uprawniają ich posiadacza do przekraczania granic zewnętrznych i które mogą być wizowane, jak określono w decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1105/2011/UE 2  ("wykaz dokumentów podróży"), oraz powiadomienia o uznawaniu lub nieuznawaniu dokumentów podróży wymienionych w wykazie ("tabela dokumentów podróży").

(2) Ten sam przepis stanowi, że VIS zapewnia funkcję scentralizowanego zarządzania tabelą powiadomień o uznawaniu lub nieuznawaniu dokumentów podróży wymienionych w wykazie zgodnie z art. 4 decyzji 1105/2011/UE.

(3) Obowiązkowym elementem procedury rozpatrywania wniosków o wydanie wiz krótkoterminowych jest przeglądanie wykazu dokumentów podróży, w powiązaniu z powiadomieniami o uznawaniu lub nieuznawaniu dokumentów podróży wymienionych w wykazie. Takie przeglądanie VIS pozwoliłoby na automatyczną weryfikację tego, czy dokument podróży osoby ubiegającej się o wizę jest uznawany.

(4) Zgodnie z art. 1 ust. 3 decyzji nr 1105/2011/UE państwa członkowskie zachowują kompetencje w zakresie uznawania dokumentów podróży na potrzeby wydawania wiz i zezwalania posiadaczowi na przekroczenie granic zewnętrznych.

(5) Zgodnie z art. 5 decyzji nr 1105/2011/UE Komisja pozostaje odpowiedzialna za aktualizację wykazu dokumentów podróży. Państwa członkowskie pozostają odpowiedzialne za przedstawienie swojego stanowiska na temat uznawania bądź nieuznawania takich dokumentów. Konieczne jest w związku z tym umożliwienie państwom członkowskim przedstawiania swojego nowego stanowiska na temat statusu wybranego dokumentu podróżnego i bezpośredniego aktualizowania tego stanowiska, a także edytowania tabeli powiadomień o uznawaniu lub nieuznawaniu dokumentów podróży wymienionych w wykazie, włączonych do VIS, które powinny być w związku z powyższym dostępne dla państw członkowskich oraz ogółu społeczeństwa za pośrednictwem aktualizowanej regularnie publikacji elektronicznej.

(6) Aby Komisja otrzymywała aktualne informacje o wszelkich powiadomieniach przekazywanych przez państwa członkowskie w odniesieniu do tabeli dokumentów podróży, Agencja Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA) powinna co dwa tygodnie sporządzać wyciąg danych z włączonej do VIS tabeli dokumentów podróży i przekazywać go Komisji w formacie elektronicznym.

(7) Włączenie do VIS wykazu dokumentów podróży oraz powiadomień o uznawaniu lub nieuznawaniu dokumentów podróży wymienionych w wykazie byłoby ponadto gwarancją, że w następstwie automatycznego przetwarzania plików danych dotyczących wniosku zgodnie z art. 9a rozporządzenia (WE) nr 767/2008 system VIS automatycznie zwróci wynik odnośnie do statusu dotyczącego uznawania danego dokumentu podróży, ułatwiając tym samym rozpatrzenie wniosku [i podjęcie decyzji w jego sprawie]. Udoskonalona zostałaby tym samym stosowana obecnie procedura wizowa, jako że uniknięto by sytuacji, w których państwo członkowskie wydaje jednolitą wizę krótkoterminową dla nieuznawanego dokumentu podróży, a tym samym wynikających z tego komplikacji dla podróżnego przybywającego do innego państwa członkowskiego nieuznającego przedmiotowego dokumentu podróży.

(8) Ułatwieniu uległaby praca wykonywana w konsulatach lub organach centralnych i służbach granicznych, ponieważ dzięki tej funkcji automatycznie, w następstwie automatycznego przetwarzania w VIS plików danych dotyczących wniosku, wyświetlana byłaby na centralnym poziomie informacja o tym, czy wybrany dokument podróży jest uznawany czy nie, lub czy obowiązują przesłanki dotyczące uznawania.

(9) Mając na uwadze ułatwienie weryfikacji dokumentu podróży przez organy kontroli granicznej i pracowników konsulatów, eu-LISA oraz Europejska Agencja Straży Granicznej i Przybrzeżnej powinny ustanowić połączenie między włączonymi do VIS tabelami powiadomień o uznawaniu lub nieuznawaniu dokumentów podróży wymienionych w wykazie oraz nowym systemem Fałszywe i Autentyczne Dokumenty Online (FADO) ustanowionym na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/493 3 , gdy tylko system ten rozpocznie funkcjonowanie i będzie zawierał zdjęcia oraz inne informacje o dokumentach fałszywych i autentycznych. W systemie FADO nie powinno odbywać się przetwarzanie operacyjnych danych osobowych.

(10) Zważywszy że rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1134 4  powstało w oparciu o dorobek Schengen, zgodnie z art. 4 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej oraz do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dania powiadomiła o wdrożeniu rozporządzenia (UE) 2021/1134 do swojego prawa krajowego. Dania jest zatem związana niniejszą decyzją.

(11) Niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen, które nie mają zastosowania do Irlandii 5 . Irlandia nie uczestniczy w związku z tym w jej przyjęciu i nie jest nią związana ani jej nie stosuje.

(12) W odniesieniu do Islandii i Norwegii niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy zawartej przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącej włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 6 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. B decyzji Rady 1999/437/WE 7 .

(13) W odniesieniu do Szwajcarii niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 8 , które wchodzą w zakres obszarów, o których mowa w art. 1 lit. B decyzji 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2008/146/WE 9 .

(14) W odniesieniu do Liechtensteinu niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu o przystąpieniu Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 10 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. B decyzji 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2011/350/UE 11 .

(15) Niniejsza decyzja jest aktem stanowiącym rozwinięcie dorobku Schengen lub w inny sposób z nim związanym w rozumieniu, odpowiednio, art. 3 ust. 2 Aktu przystąpienia z 2003 r. i art. 4 ust. 2 Aktu przystąpienia z 2005 r.

(16) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 12  skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który swoją opinię wydał 9 marca 2022 r.

(17) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Inteligentnych Granic,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zarządzanie tabelą dokumentów podróży

1. 
eu-LISA włącza do VIS wykaz dokumentów podróży, które uprawniają ich posiadacza do przekraczania granic zewnętrznych i które mogą być wizowane, jak określono w decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1105/2011/UE ("wykaz dokumentów podróży"), oraz powiadomienia o uznawaniu lub nieuznawaniu dokumentów podróży wymienionych w wykazie ("tabela dokumentów podróży").
2. 
eu-LISA zapewnia, aby dokumenty wymienione we włączonej do VIS tabeli dokumentów podróży, jak stanowi ust. 1, odpowiadały wykazowi dokumentów podróży określonemu w decyzji nr 1105/2011/UE.
3. 
eu-LISA gwarantuje centralne zarządzanie tabelą dokumentów podróży.
4. 
Państwa członkowskie bez zwłoki aktualizują swoje nowe stanowisko na temat statusu dotyczącego uznawania wybranego dokumentu podróżnego, edytując bezpośrednio w VIS tabelę dokumentów podróży.
6. 
Informacje zawarte we włączonej do VIS tabeli dokumentów podróży są również udostępniane państwom członkowskim i opinii publicznej, za pośrednictwem aktualizowanej regularnie publikacji elektronicznej.
Artykuł  2

Połączenie z systemem Fałszywe i Autentyczne Dokumenty Online

eu-LISA oraz Europejska Agencja Straży Granicznej i Przybrzeżnej ustanawiają połączenie między włączonymi do VIS tabelami dokumentów podróży oraz nowym systemem Fałszywe i Autentyczne Dokumenty Online (FADO), gdy tylko system ten rozpocznie funkcjonowanie zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/493, w odniesieniu do zdjęć i innych informacji o dokumentach fałszywych i autentycznych.

Artykuł  3

Wejście w życie i data rozpoczęcia stosowania

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Ma ona zastosowanie od dnia rozpoczęcia działania VIS, jak określono w art. 11 rozporządzenia (UE) 2021/1134.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 lutego 2024 r.

1 Dz.U. L 218 z 13.8.2008, s. 60.
2 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1105/2011/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie wykazu dokumentów podróży, które uprawniają posiadacza do przekraczania granic zewnętrznych i mogą być wizowane oraz w sprawie ustanowienia mechanizmu sporządzania takiego wykazu (Dz.U. L 287 z 4.11.2011, s. 9).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/493 z dnia 30 marca 2020 r. w sprawie systemu "Fałszywe i Autentyczne Dokumenty Online" (FADO) oraz uchylenia wspólnego działania Rady 98/700/WSiSW (Dz.U. L 107 z 6.4.2020, s. 1).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1134 z dnia 7 lipca 2021 r. w sprawie zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008, (WE) nr 810/2009, (UE) 2016/399, (UE) 2017/2226, (UE) 2018/1240, (UE) 2018/1860, (UE) 2018/1861, (UE) 2019/817 i (UE) 2019/1896 oraz uchylenia decyzji Rady 2004/512/WE i 2008/633/WSiSW w celu zreformowania Wizowego Systemu Informacyjnego (Dz.U. L 248 z 13.7.2021, s. 11).
5 Niniejsza decyzja nie wchodzi w zakres środków ustanowionych w decyzji Rady 2002/192/WE z dnia 28 lutego 2002 r. dotyczącej wniosku Irlandii o zastosowanie wobec niej niektórych przepisów dorobku Schengen (Dz.U. L 64 z 7.3.2002, s. 20).
6 Dz.U. L 176 z 10.7.1999, s. 36.
7 Decyzja Rady 1999/437/WE z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie niektórych warunków stosowania Układu zawartego przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącego włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen (Dz.U. L 176 z 10.7.1999, s. 31).
8 Dz.U. L 53 z 27.2.2008, s. 52.
9 Decyzja Rady 2008/146/WE z dnia 28 stycznia 2008 r. w sprawie zawarcia w imieniu Wspólnoty Europejskiej Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia tego państwa we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen (Dz.U. L 53 z 27.2.2008, s. 1).
10 Dz.U. L 160 z 18.6.2011, s. 21.
11 Decyzja Rady 2011/350/UE z dnia 7 marca 2011 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu w sprawie przystąpienia Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen, odnoszącego się do zniesienia kontroli na granicach wewnętrznych i do przemieszczania się osób (Dz.U. L 160 z 18.6.2011, s. 19).
12 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39). 5. eu-LISA co dwa tygodnie sporządza wyciąg z tabeli dokumentów podróży włączonej do VIS i przekazuje go Komisji w formacie elektronicznym.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.528

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/528 ustanawiająca przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) 767/2008 w odniesieniu do włączenia do VIS wykazu dokumentów podróży i tabeli powiadomień, o których mowa w art. 5a ust. 1 i 2 tego rozporządzenia
Data aktu: 06/02/2024
Data ogłoszenia: 09/02/2024
Data wejścia w życie: 10/02/2024