Decyzja 50/2021 (2024/46) zmieniająca załącznik IX (Usługi finansowe) do Porozumienia EOG

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG nr 50/2021
z dnia 5 lutego 2021 r.
zmieniająca załącznik IX (Usługi finansowe) do Porozumienia EOG [2024/46]

WSPÓLNY KOMITET EOG,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG"), w szczególności jego art. 98,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/834 z dnia 20 maja 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do obowiązku rozliczania, zawieszania obowiązku rozliczania, wymogów dotyczących zgłaszania, technik ograniczania ryzyka związanego z kontraktami pochodnymi będącymi przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, które nie są rozliczane przez kontrahenta centralnego, rejestracji repozytoriów transakcji i nadzoru nad nimi, a także wymogów dotyczących repozytoriów transakcji 1 .

(2) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik IX do Porozumienia EOG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W pkt 31bc (rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012) w załączniku IX do Porozumienia EOG wprowadza się następujące zmiany:

1.
dodaje się tiret w brzmieniu:

"– 32019 R 0834: rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/834 z dnia 20 maja 2019 r. (Dz.U. L 141 z 28.5.2019, s. 42).";

2.
po dostosowaniu e) wprowadza się dostosowanie w brzmieniu:

"ea) w art. 4a ust. 2 i art. 10 ust. 2, w odniesieniu do państw EFTA, słowa »17 czerwca 2019 r.« odczytuje się jako »wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 50/2021 z dnia 5 lutego 2021 r.«";

3.
po dostosowaniu f) dodaje się dostosowania w brzmieniu:

"fa) w art. 6a:

(i) w ust. 1 i 2 po słowie »Komisji« wprowadza się słowa »i, w odniesieniu do państw EFTA, Urzędu Nadzoru EFTA«;

(ii) w ust. 4 dodaje się akapity w brzmieniu:

»W odniesieniu do państw EFTA, bez zbędnej zwłoki po otrzymaniu wniosku, o którym mowa w ust. 1, i na podstawie uzasadnienia i dowodów przedstawionych przez ESMA, Urząd Nadzoru EFTA zawiesza - w drodze decyzji - obowiązek rozliczania w odniesieniu do konkretnych klas instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym albo do konkretnego rodzaju kontrahentów, o których mowa w ust. 1, albo odrzuca wniosek o zawieszenie. W przypadku odrzucenia wniosku o zawieszenie Urząd Nadzoru EFTA przedstawia ESMA pisemne uzasadnienie tej decyzji. Urząd Nadzoru EFTA bezzwłocznie informuje o tym Stały Komitet Państw EFTA i przekazuje mu uzasadnienie przekazane ESMA. Informacje takie nie są podawane do wiadomości publicznej.

Komisja i Urząd Nadzoru EFTA współpracują w celu uzgodnienia identycznych stanowisk w sprawie zawieszenia obowiązku rozliczania i, w stosownych przypadkach, obowiązku obrotu, oraz w sprawie przedłużenia zawieszenia na podstawie ust. 8.«;

(iii) w ust. 8 akapit pierwszy w odniesieniu do państw EFTA słowa »Komisja może - w drodze aktu wykonawczego -« odczytuje się jako »Urząd Nadzoru EFTA może - w drodze decyzji -«;

(iv) w ust. 8 akapit trzeci po słowie »Rada« dodaje się słowa »i Stały Komitet Państw EFTA«;

(v) w ust. 8 akapit czwarty w odniesieniu do państw EFTA słowa »akt wykonawczy« odczytuje się jako »decyzja Urzędu Nadzoru EFTA«;

fb) w art. 9 ust. 1 w odniesieniu do państw EFTA słowa »12 lutego 2014 r.« odczytuje się jako »wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 206/2016 z dnia 30 września 2016 r.«.";

4.
tekst dostosowania g) otrzymuje brzmienie:

"w art. 11 ust. 3 w odniesieniu do państw EFTA słowa »16 sierpnia 2012 r.« odczytuje się jako »wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 206/2016 z dnia 30 września 2016 r.«.";

5.
tekst dostosowania r) pkt (iii) otrzymuje brzmienie:

"w odniesieniu do państw EFTA w ust. 2, 3, 4 i 5 oraz ust. 6 zdania pierwsze i drugie słowo »ESMA« odczytuje się jako »Urząd Nadzoru EFTA«";

6.
tekst dostosowania s) pkt (iii) otrzymuje brzmienie:

"w odniesieniu do państw EFTA w ust. 2-8 oraz w ust. 9 zdanie pierwsze, drugie i trzecie słowo »ESMA« odczytuje się jako »Urząd Nadzoru EFTA«";

7.
tekst dostosowania t) pkt (v) otrzymuje brzmienie:

"w ust. 4 i 6 po słowie »ESMA« dodaje się słowa »lub Urząd Nadzoru EFTA«";

8.
dostosowania t) pkt (iv) i t) pkt (v) otrzymują odpowiednio oznaczenia t) pkt (v) i t) pkt (iv);
9.
tekst dostosowania w) pkt (i) otrzymuje brzmienie:

"w ust. 1 po akapicie drugim dodaje się akapity w brzmieniu:

»Przed przygotowaniem jakiegokolwiek projektu na potrzeby Urzędu Nadzoru EFTA zgodnie z art. 73 ust. 1 i dotyczącego okresowej kary pieniężnej zgodnie z art. 66 ESMA zapewnia osobom, których dotyczy postępowanie, możliwość przedstawienia swojego stanowiska w odniesieniu do ustaleń. Podstawę projektów ESMA mogą stanowić wyłącznie ustalenia, co do których osoby, których dotyczy postępowanie, mogły przedstawić swoje stanowisko.

Podstawę decyzji Urzędu Nadzoru EFTA przyjętych zgodnie z art. 73 ust. 1 i dotyczących okresowej kary pieniężnej zgodnie z art. 66 mogą stanowić wyłącznie ustalenia, co do których osoby, których dotyczy postępowanie, mogły przedstawić swoje stanowisko.

Akapity trzeci i czwarty niniejszego ustępu nie mają zastosowania do decyzji, o których mowa w art. 73 ust. 1 lit. a), c) i d), jeżeli konieczne jest podjęcie pilnych działań w celu zapobieżenia istotnym i bezpośrednio zagrażającym szkodom dla systemu finansowego lub zapobieżenia istotnym i bezpośrednio zagrażającym szkodom dla integralności, przejrzystości, skuteczności i uporządkowanego funkcjonowania rynków finansowych, w tym dla stabilności lub prawidłowości danych zgłaszanych do repozytorium transakcji. W takiej sytuacji ESMA może przygotować projekt, a Urząd Nadzoru EFTA może przyjąć decyzję tymczasową. ESMA zapewni osobom, których dotyczy postępowanie, możliwość przedstawienia swojego stanowiska najszybciej jak to możliwe po przygotowaniu takiego projektu.«";

11.
skreśla się dostosowanie zd) pkt (iii);
12.
tekst dostosowania zh) pkt (i) otrzymuje brzmienie:

"w ust. 1 po akapicie pierwszym dodaje się akapity w brzmieniu:

»Przez okres dwóch lat od wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 50/2021 z dnia 5 lutego 2021 r. obowiązek rozliczania określony w art. 4 nie ma zastosowania do kontraktów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, co do których można obiektywnie stwierdzić za pomocą pomiarów, że redukują ryzyka inwestycji bezpośrednio związane z wypłacalnością finansową systemów programów emerytalnych, które mają siedzibę w państwie EFTA, ani do podmiotów, które mają siedzibę w państwie EFTA, utworzonych w celu realizacji świadczeń wyrównawczych na rzecz uczestników takich systemów w przypadku niewykonania zobowiązania.

Obowiązek rozliczania określony w art. 4 nie ma zastosowania do kontraktów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, o których mowa w akapicie drugim niniejszego ustępu, zawartych przez systemy programów emerytalnych od dnia 2 lipca 2020 r. do dnia poprzedzającego dzień wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 50/2021 z dnia 5 lutego 2021 r.«".

Artykuł  2

Teksty rozporządzenia (UE) 2019/834 w językach islandzkim i norweskim, które zostaną opublikowane w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, są autentyczne.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 6 lutego 2021 r. pod warunkiem dokonania wszystkich notyfikacji przewidzianych w art. 103 ust. 1 Porozumienia EOG *.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w sekcji EOG i w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 lutego 2021 r.

* Wskazano wymogi konstytucyjne.

1 Dz.U. L 141 z 28.5.2019, s. 42.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024