Rozporządzenie wykonawcze 2024/432 określające, że informacje, które mają być automatycznie wymieniane zgodnie z umową podpisaną przez właściwe organy Kanady i niektórych państw członkowskich, są równoważne z informacjami określonymi w niektórych przepisach dyrektywy Rady 2011/16/UE

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/432
z dnia 2 lutego 2024 r.
określające, że informacje, które mają być automatycznie wymieniane zgodnie z umową podpisaną przez właściwe organy Kanady i niektórych państw członkowskich, są równoważne z informacjami określonymi w niektórych przepisach dyrektywy Rady 2011/16/UE

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2011/16/UE z dnia 15 lutego 2011 r. w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania i uchylającą dyrektywę 77/799/EWG 1 , w szczególności jej art. 8ac ust. 7 akapit pierwszy,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 8ac ust. 7 akapit pierwszy dyrektywy 2011/16/UE stanowi, że Komisja, na uzasadniony wniosek państwa członkowskiego lub z własnej inicjatywy, określa, czy informacje, które muszą być automatycznie wymieniane między właściwymi organami państwa członkowskiego a jurysdykcją spoza Unii na mocy umowy między tymi organami a tą jurysdykcją, są równoważne z informacjami określonymi w sekcji III część B załącznika V do tej dyrektywy. W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2023/823 2  ustanowiono przepisy wykonawcze do tego przepisu dyrektywy 2011/16/UE.

(2) Na wniosek właściwego organu Kanady, złożony dnia 30 czerwca 2023 r., Komisja postanowiła określić, czy informacje, które muszą być automatycznie wymieniane na podstawie wielostronnej umowy między właściwymi organami w sprawie automatycznej wymiany informacji o dochodach uzyskanych za pośrednictwem platform cyfrowych 3  ("DPI-MCAA"), obecnie podpisanej przez właściwe organy Kanady oraz Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Cypru, Estonii, Finlandii, Hiszpanii, Irlandii, Luksemburga, Łotwy, Malty, Niderlandów, Polski, Portugalii, Słowacji, Słowenii i Szwecji ("państwa członkowskie-sygnatariusze"), dotyczą działalności objętej zakresem dyrektywy 2011/16/UE oraz czy są one równoważne informacjom wymaganym na podstawie przepisów dotyczących sprawozdawczości określonych w tej dyrektywie.

(3) Aby określić powyższe, Komisja poddała ocenie właściwe przepisy kanadyjskiej ustawy o podatku dochodowym 4 , w szczególności jej art. 162 i część XX ("Zasady sprawozdawczości dla operatorów platform cyfrowych"), którą dodano na mocy art. 78 ust. 1 kanadyjskiej ustawy nr 1 z 2023 r. o wykonaniu budżetu 5  i która zgodnie z art. 78 ust. 2 tej ustawy wejdzie w życie w dniu 1 stycznia 2024 r., oraz DPI-MCAA obecnie podpisaną przez właściwe organy Kanady i państw członkowskich-sygnatariuszy.

(4) Ustawa o podatku dochodowym, zmieniona ustawą nr 1 z 2023 r. o wykonaniu budżetu, stanowi zastosowanie przepisów dokumentu Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) "Modelowe zasady sprawozdawczości dla operatorów platform w odniesieniu do sprzedawców w ramach gospodarki współdzielenia i gospodarki zleceniowej z 2020 r." 6 , uzupełnionego dokumentem OECD "Modelowe zasady sprawozdawczości dla platform cyfrowych z 2021 r.: ramy wymiany międzynarodowej i nieobowiązkowy moduł sprzedaży towarów 7 .

(5) DPI-MCAA to międzynarodowe ramy prawne opracowane przez OECD w celu wspierania corocznej automatycznej wymiany informacji gromadzonych na podstawie zasad modelowych OECD przez jurysdykcję rezydencji operatora platformy z jurysdykcjami rezydencji sprzedawców oraz, w odniesieniu do transakcji dotyczących najmu nieruchomości, jurysdykcjami, w których znajduje się taka nieruchomość, które określa się na podstawie procedur należytej staranności.

(6) DPI-MCAA podpisana przez Kanadę i państwa członkowskie-sygnatariuszy wymaga uruchomienia relacji wymiany między Kanadą a każdym z państw członkowskich-sygnatariuszy zgodnie z sekcją 7 DPI-MCAA.

(7) Zgodnie z art. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja ustaliła, że definicje dotyczące raportującego operatora platformy określone w ustawie o podatku dochodowym, zmienionej ustawą nr 1 z 2023 r. o wykonaniu budżetu, oraz na podstawie DPI-MCAA podpisanej przez właściwe organy Kanady i państw członkowskich-syg- natariuszy, są równoważne z definicjami zawartymi w sekcji I część A pkt 1-4 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.

(8) Zgodnie z art. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja ustaliła, że definicje dotyczące sprzedawców podlegających raportowaniu określone w ustawie o podatku dochodowym, zmienionej ustawą nr 1 z 2023 r. o wykonaniu budżetu, oraz na podstawie DPI-MCAA podpisanej przez właściwe organy Kanady i państw członkow- skich-sygnatariuszy, są równoważne z definicjami zawartymi w sekcji I część B pkt 1-4 i część C pkt 1-2 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.

(9) Zgodnie z art. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja ustaliła, że definicje dotyczące stosownej czynności, określone w ustawie o podatku dochodowym, zmienionej ustawą nr 1 z 2023 r. o wykonaniu budżetu, oraz na podstawie DPI-MCAA podpisanej przez właściwe organy Kanady i państw członkowskich-sygnatariuszy, są równoważne z definicjami zawartymi w sekcji I część A pkt 8, 10 i 11 oraz część C pkt 9 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.

(10) Zgodnie z art. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja ustaliła, że procedury należytej staranności określone w ustawie o podatku dochodowym, zmienionej ustawą nr 1 z 2023 r. o wykonaniu budżetu, oraz na podstawie DPI-MCAA podpisanej przez właściwe organy Kanady i państw członkowskich-sygnatariuszy, są równoważne z procedurami należytej staranności wymienionymi w sekcji II załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE oraz definicjami zawartymi w sekcji I część C pkt 3-7 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.

(11) Zgodnie z art. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja ustaliła, że obowiązki sprawozdawcze określone w ustawie o podatku dochodowym, zmienionej ustawą nr 1 z 2023 r. o wykonaniu budżetu, oraz na podstawie DPI-MCAA podpisanej przez właściwe organy Kanady i państw członkowskich-sygnatariuszy, są równoważne z obowiązkami sprawozdawczymi wymienionymi w sekcji III część A pkt 1, 2, 5, 6 i 7 oraz część B załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE oraz definicjami zawartymi w sekcji I część C pkt 3-8 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.

(12) Zgodnie z art. 7 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja ustaliła, że zasady i procedury administracyjne określone w ustawie o podatku dochodowym, zmienionej ustawą nr 1 z 2023 r. o wykonaniu budżetu, oraz na podstawie DPI-MCAA podpisanej przez właściwe organy Kanady i państw członkowskich-sygnatariuszy, w celu zapewnienia skutecznego wykonania i przestrzegania procedur należytej staranności oraz obowiązków sprawozdawczych, są równoważne z przepisami określonymi w sekcji IV części A-D załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.

(13) W związku z tym informacje, które muszą być automatycznie wymieniane między właściwymi organami Kanady i państw członkowskich-sygnatariuszy na podstawie DPI-MCAA, należy uznać za równoważne z informacjami określonymi w sekcji III część B załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE. Zgodnie z art. 8 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 ustalenie równoważności ma zastosowanie do tej samej umowy między właściwymi organami każdego innego państwa członkowskiego a właściwymi organami Kanady.

(14) Ponieważ część XX ustawy o podatku dochodowym, dodana na mocy art. 78 ust. 1 ustawy, nie weszła jeszcze w życie, ustalenie równoważności powinno mieć zastosowanie dopiero od dnia wejścia w życie części XX ustawy o podatku dochodowym.

(15) Ustalenie równoważności powinno ponadto mieć zastosowanie wyłącznie pod warunkiem uruchomienia relacji wymiany między Kanadą a każdym z państw członkowskich-sygnatariuszy zgodnie z sekcją 7 DPI-MCAA.

(16) Zgodnie z wymogami art. 25 ust. 1 dyrektywy 2011/16/UE wszelka wymiana informacji między właściwymi organami państw członkowskich i jurysdykcji spoza Unii na podstawie DPI-MCAA powinna być zgodna z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 8 .

(17) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 zasięgnięto opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych 9 .

(18) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Współpracy Administracyjnej w Dziedzinie Opodatkowania,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Ustalenie równoważności

Informacje, które muszą być automatycznie wymieniane na podstawie części XX ustawy o podatku dochodowym, dodanej na mocy art. 78 ust. 1 ustawy nr 1 z 2023 r. o wykonaniu budżetu, oraz wielostronnej umowy między właściwymi organami w sprawie automatycznej wymiany informacji o dochodach uzyskanych za pośrednictwem platform cyfrowych ("DPI-MCAA"), obecnie podpisanej przez właściwe organy Kanady oraz Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Cypru, Estonii, Finlandii, Hiszpanii, Irlandii, Luksemburga, Łotwy, Malty, Niderlandów, Polski, Portugalii, Słowacji, Słowenii i Szwecji (zwanych dalej "państwami członkowskimi-sygnatariuszami"), są równoważne, w rozumieniu sekcji I część A pkt 7 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE, z informacjami określonymi w sekcji III część B załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.

Ustalenie równoważności stosuje się, o ile spełnione są następujące warunki:

a)
część XX kanadyjskiej ustawy o podatku dochodowym, dodana na mocy art. 78 ust. 1 kanadyjskiej ustawy nr 1 z 2023 r. o wykonaniu budżetu i oceniona przez Komisję, weszła w życie;
b)
relacje wymiany między właściwymi organami Kanady i każdego państwa członkowskiego-sygnatariusza zostały uruchomione zgodnie z sekcją 7 DPI-MCAA.
Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 2 lutego 2024 r.

1 Dz.U. L 64 z 11.3.2011, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2011/16/oj.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/823 z dnia 13 kwietnia 2023 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów dyrektywy Rady 2011/16/UE w zakresie oceny i ustalania istnienia równoważności informacji w umowie między właściwymi organami państwa członkowskiego a jurysdykcją spoza Unii (Dz.U. L 103 z 18.4.2023, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/ reg_impl/2023/823/oj).
3 DPI-MCAA jest dostępna na stronie internetowej: https://www.oecd.org/tax/exchange-of-tax-information/model-reporting-rules-for- digital-platforms-international-exchange-framework-and-optional-module-for-sale-of-goods.pdf.
4 Pełny tekst ustawy o podatku dochodowym jest dostępny na stronie internetowej: https://laws-lois.justice.gc.ca/eng/acts/I-3,3/FullText. html.
5 Pełny tekst ustawy jest dostępny na stronie internetowej: https://laws-lois.justice.gc.ca/eng/AnnualStatutes/2023_26/FullText.html.
6 OECD (2020), Model Rules for Reporting by Platform Operators with respect to Sellers in the Sharing and Gig Economy, OECD, Paryż. Dokument dostępny pod adresem: https://www.oecd.org/tax/exchange-of-tax-information/model-rules-for-reporting-by-platform-ope rators-with-respect-to-sellers-in-the-sharing-and-gig-economy.pdf.
7 OECD (2021), Model Reporting Rules for Digital Platforms: International Exchange Framework and Optional Module for Sale of Goods, OECD, Paryż. Dokument dostępny pod adresem: https://www.oecd.org/tax/exchange-of-tax-information/model-reporting- rules-for-digital-platforms-international-exchange-framework-and-optional-module-for-sale-of-goods.pdf.
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/ 679/oj).
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.432

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/432 określające, że informacje, które mają być automatycznie wymieniane zgodnie z umową podpisaną przez właściwe organy Kanady i niektórych państw członkowskich, są równoważne z informacjami określonymi w niektórych przepisach dyrektywy Rady 2011/16/UE
Data aktu: 02/02/2024
Data ogłoszenia: 05/02/2024
Data wejścia w życie: 25/02/2024