a także mając na uwadze, co następuje:(1) Art. 8ac ust. 7 akapit pierwszy dyrektywy 2011/16/UE stanowi, że Komisja, na uzasadniony wniosek państwa członkowskiego lub z własnej inicjatywy, określa, czy informacje, które muszą być automatycznie wymieniane między właściwymi organami państwa członkowskiego a jurysdykcją spoza Unii na mocy umowy między tymi organami a tą jurysdykcją, są równoważne z informacjami określonymi w sekcji III część B załącznika V do tej dyrektywy. W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2023/823 2 ustanowiono przepisy wykonawcze do tego przepisu dyrektywy 2011/16/UE.
(2) Na wniosek właściwego organu Kanady, złożony dnia 30 czerwca 2023 r., Komisja postanowiła określić, czy informacje, które muszą być automatycznie wymieniane na podstawie wielostronnej umowy między właściwymi organami w sprawie automatycznej wymiany informacji o dochodach uzyskanych za pośrednictwem platform cyfrowych 3 ("DPI-MCAA"), obecnie podpisanej przez właściwe organy Kanady oraz Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Cypru, Estonii, Finlandii, Hiszpanii, Irlandii, Luksemburga, Łotwy, Malty, Niderlandów, Polski, Portugalii, Słowacji, Słowenii i Szwecji ("państwa członkowskie-sygnatariusze"), dotyczą działalności objętej zakresem dyrektywy 2011/16/UE oraz czy są one równoważne informacjom wymaganym na podstawie przepisów dotyczących sprawozdawczości określonych w tej dyrektywie.
(3) Aby określić powyższe, Komisja poddała ocenie właściwe przepisy kanadyjskiej ustawy o podatku dochodowym 4 , w szczególności jej art. 162 i część XX ("Zasady sprawozdawczości dla operatorów platform cyfrowych"), którą dodano na mocy art. 78 ust. 1 kanadyjskiej ustawy nr 1 z 2023 r. o wykonaniu budżetu 5 i która zgodnie z art. 78 ust. 2 tej ustawy wejdzie w życie w dniu 1 stycznia 2024 r., oraz DPI-MCAA obecnie podpisaną przez właściwe organy Kanady i państw członkowskich-sygnatariuszy.
(4) Ustawa o podatku dochodowym, zmieniona ustawą nr 1 z 2023 r. o wykonaniu budżetu, stanowi zastosowanie przepisów dokumentu Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) "Modelowe zasady sprawozdawczości dla operatorów platform w odniesieniu do sprzedawców w ramach gospodarki współdzielenia i gospodarki zleceniowej z 2020 r." 6 , uzupełnionego dokumentem OECD "Modelowe zasady sprawozdawczości dla platform cyfrowych z 2021 r.: ramy wymiany międzynarodowej i nieobowiązkowy moduł sprzedaży towarów 7 .
(5) DPI-MCAA to międzynarodowe ramy prawne opracowane przez OECD w celu wspierania corocznej automatycznej wymiany informacji gromadzonych na podstawie zasad modelowych OECD przez jurysdykcję rezydencji operatora platformy z jurysdykcjami rezydencji sprzedawców oraz, w odniesieniu do transakcji dotyczących najmu nieruchomości, jurysdykcjami, w których znajduje się taka nieruchomość, które określa się na podstawie procedur należytej staranności.
(6) DPI-MCAA podpisana przez Kanadę i państwa członkowskie-sygnatariuszy wymaga uruchomienia relacji wymiany między Kanadą a każdym z państw członkowskich-sygnatariuszy zgodnie z sekcją 7 DPI-MCAA.
(7) Zgodnie z art. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja ustaliła, że definicje dotyczące raportującego operatora platformy określone w ustawie o podatku dochodowym, zmienionej ustawą nr 1 z 2023 r. o wykonaniu budżetu, oraz na podstawie DPI-MCAA podpisanej przez właściwe organy Kanady i państw członkowskich-syg- natariuszy, są równoważne z definicjami zawartymi w sekcji I część A pkt 1-4 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.
(8) Zgodnie z art. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja ustaliła, że definicje dotyczące sprzedawców podlegających raportowaniu określone w ustawie o podatku dochodowym, zmienionej ustawą nr 1 z 2023 r. o wykonaniu budżetu, oraz na podstawie DPI-MCAA podpisanej przez właściwe organy Kanady i państw członkow- skich-sygnatariuszy, są równoważne z definicjami zawartymi w sekcji I część B pkt 1-4 i część C pkt 1-2 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.
(9) Zgodnie z art. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja ustaliła, że definicje dotyczące stosownej czynności, określone w ustawie o podatku dochodowym, zmienionej ustawą nr 1 z 2023 r. o wykonaniu budżetu, oraz na podstawie DPI-MCAA podpisanej przez właściwe organy Kanady i państw członkowskich-sygnatariuszy, są równoważne z definicjami zawartymi w sekcji I część A pkt 8, 10 i 11 oraz część C pkt 9 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.
(10) Zgodnie z art. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja ustaliła, że procedury należytej staranności określone w ustawie o podatku dochodowym, zmienionej ustawą nr 1 z 2023 r. o wykonaniu budżetu, oraz na podstawie DPI-MCAA podpisanej przez właściwe organy Kanady i państw członkowskich-sygnatariuszy, są równoważne z procedurami należytej staranności wymienionymi w sekcji II załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE oraz definicjami zawartymi w sekcji I część C pkt 3-7 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.
(11) Zgodnie z art. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja ustaliła, że obowiązki sprawozdawcze określone w ustawie o podatku dochodowym, zmienionej ustawą nr 1 z 2023 r. o wykonaniu budżetu, oraz na podstawie DPI-MCAA podpisanej przez właściwe organy Kanady i państw członkowskich-sygnatariuszy, są równoważne z obowiązkami sprawozdawczymi wymienionymi w sekcji III część A pkt 1, 2, 5, 6 i 7 oraz część B załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE oraz definicjami zawartymi w sekcji I część C pkt 3-8 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.
(12) Zgodnie z art. 7 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja ustaliła, że zasady i procedury administracyjne określone w ustawie o podatku dochodowym, zmienionej ustawą nr 1 z 2023 r. o wykonaniu budżetu, oraz na podstawie DPI-MCAA podpisanej przez właściwe organy Kanady i państw członkowskich-sygnatariuszy, w celu zapewnienia skutecznego wykonania i przestrzegania procedur należytej staranności oraz obowiązków sprawozdawczych, są równoważne z przepisami określonymi w sekcji IV części A-D załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.
(13) W związku z tym informacje, które muszą być automatycznie wymieniane między właściwymi organami Kanady i państw członkowskich-sygnatariuszy na podstawie DPI-MCAA, należy uznać za równoważne z informacjami określonymi w sekcji III część B załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE. Zgodnie z art. 8 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 ustalenie równoważności ma zastosowanie do tej samej umowy między właściwymi organami każdego innego państwa członkowskiego a właściwymi organami Kanady.
(14) Ponieważ część XX ustawy o podatku dochodowym, dodana na mocy art. 78 ust. 1 ustawy, nie weszła jeszcze w życie, ustalenie równoważności powinno mieć zastosowanie dopiero od dnia wejścia w życie części XX ustawy o podatku dochodowym.
(15) Ustalenie równoważności powinno ponadto mieć zastosowanie wyłącznie pod warunkiem uruchomienia relacji wymiany między Kanadą a każdym z państw członkowskich-sygnatariuszy zgodnie z sekcją 7 DPI-MCAA.
(16) Zgodnie z wymogami art. 25 ust. 1 dyrektywy 2011/16/UE wszelka wymiana informacji między właściwymi organami państw członkowskich i jurysdykcji spoza Unii na podstawie DPI-MCAA powinna być zgodna z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 8 .
(17) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 zasięgnięto opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych 9 .
(18) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Współpracy Administracyjnej w Dziedzinie Opodatkowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 2 lutego 2024 r.