Rozporządzenie wykonawcze 2024/432 określające, że informacje, które mają być automatycznie wymieniane zgodnie z umową podpisaną przez właściwe organy Kanady i niektórych państw członkowskich, są równoważne z informacjami określonymi w niektórych przepisach dyrektywy Rady 2011/16/UE

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/432
z dnia 2 lutego 2024 r.
określające, że informacje, które mają być automatycznie wymieniane zgodnie z umową podpisaną przez właściwe organy Kanady i niektórych państw członkowskich, są równoważne z informacjami określonymi w niektórych przepisach dyrektywy Rady 2011/16/UE

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2011/16/UE z dnia 15 lutego 2011 r. w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania i uchylającą dyrektywę 77/799/EWG 1 , w szczególności jej art. 8ac ust. 7 akapit pierwszy,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 8ac ust. 7 akapit pierwszy dyrektywy 2011/16/UE stanowi, że Komisja, na uzasadniony wniosek państwa członkowskiego lub z własnej inicjatywy, określa, czy informacje, które muszą być automatycznie wymieniane między właściwymi organami państwa członkowskiego a jurysdykcją spoza Unii na mocy umowy między tymi organami a tą jurysdykcją, są równoważne z informacjami określonymi w sekcji III część B załącznika V do tej dyrektywy. W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2023/823 2  ustanowiono przepisy wykonawcze do tego przepisu dyrektywy 2011/16/UE.

(2) Na wniosek właściwego organu Kanady, złożony dnia 30 czerwca 2023 r., Komisja postanowiła określić, czy informacje, które muszą być automatycznie wymieniane na podstawie wielostronnej umowy między właściwymi organami w sprawie automatycznej wymiany informacji o dochodach uzyskanych za pośrednictwem platform cyfrowych 3  ("DPI-MCAA"), obecnie podpisanej przez właściwe organy Kanady oraz Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Cypru, Estonii, Finlandii, Hiszpanii, Irlandii, Luksemburga, Łotwy, Malty, Niderlandów, Polski, Portugalii, Słowacji, Słowenii i Szwecji ("państwa członkowskie-sygnatariusze"), dotyczą działalności objętej zakresem dyrektywy 2011/16/UE oraz czy są one równoważne informacjom wymaganym na podstawie przepisów dotyczących sprawozdawczości określonych w tej dyrektywie.

(3) Aby określić powyższe, Komisja poddała ocenie właściwe przepisy kanadyjskiej ustawy o podatku dochodowym 4 , w szczególności jej art. 162 i część XX ("Zasady sprawozdawczości dla operatorów platform cyfrowych"), którą dodano na mocy art. 78 ust. 1 kanadyjskiej ustawy nr 1 z 2023 r. o wykonaniu budżetu 5  i która zgodnie z art. 78 ust. 2 tej ustawy wejdzie w życie w dniu 1 stycznia 2024 r., oraz DPI-MCAA obecnie podpisaną przez właściwe organy Kanady i państw członkowskich-sygnatariuszy.

(4) Ustawa o podatku dochodowym, zmieniona ustawą nr 1 z 2023 r. o wykonaniu budżetu, stanowi zastosowanie przepisów dokumentu Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) "Modelowe zasady sprawozdawczości dla operatorów platform w odniesieniu do sprzedawców w ramach gospodarki współdzielenia i gospodarki zleceniowej z 2020 r." 6 , uzupełnionego dokumentem OECD "Modelowe zasady sprawozdawczości dla platform cyfrowych z 2021 r.: ramy wymiany międzynarodowej i nieobowiązkowy moduł sprzedaży towarów 7 .

(5) DPI-MCAA to międzynarodowe ramy prawne opracowane przez OECD w celu wspierania corocznej automatycznej wymiany informacji gromadzonych na podstawie zasad modelowych OECD przez jurysdykcję rezydencji operatora platformy z jurysdykcjami rezydencji sprzedawców oraz, w odniesieniu do transakcji dotyczących najmu nieruchomości, jurysdykcjami, w których znajduje się taka nieruchomość, które określa się na podstawie procedur należytej staranności.

(6) DPI-MCAA podpisana przez Kanadę i państwa członkowskie-sygnatariuszy wymaga uruchomienia relacji wymiany między Kanadą a każdym z państw członkowskich-sygnatariuszy zgodnie z sekcją 7 DPI-MCAA.

(7) Zgodnie z art. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja ustaliła, że definicje dotyczące raportującego operatora platformy określone w ustawie o podatku dochodowym, zmienionej ustawą nr 1 z 2023 r. o wykonaniu budżetu, oraz na podstawie DPI-MCAA podpisanej przez właściwe organy Kanady i państw członkowskich-syg- natariuszy, są równoważne z definicjami zawartymi w sekcji I część A pkt 1-4 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.

(8) Zgodnie z art. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja ustaliła, że definicje dotyczące sprzedawców podlegających raportowaniu określone w ustawie o podatku dochodowym, zmienionej ustawą nr 1 z 2023 r. o wykonaniu budżetu, oraz na podstawie DPI-MCAA podpisanej przez właściwe organy Kanady i państw członkow- skich-sygnatariuszy, są równoważne z definicjami zawartymi w sekcji I część B pkt 1-4 i część C pkt 1-2 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.

(9) Zgodnie z art. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja ustaliła, że definicje dotyczące stosownej czynności, określone w ustawie o podatku dochodowym, zmienionej ustawą nr 1 z 2023 r. o wykonaniu budżetu, oraz na podstawie DPI-MCAA podpisanej przez właściwe organy Kanady i państw członkowskich-sygnatariuszy, są równoważne z definicjami zawartymi w sekcji I część A pkt 8, 10 i 11 oraz część C pkt 9 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.

(10) Zgodnie z art. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja ustaliła, że procedury należytej staranności określone w ustawie o podatku dochodowym, zmienionej ustawą nr 1 z 2023 r. o wykonaniu budżetu, oraz na podstawie DPI-MCAA podpisanej przez właściwe organy Kanady i państw członkowskich-sygnatariuszy, są równoważne z procedurami należytej staranności wymienionymi w sekcji II załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE oraz definicjami zawartymi w sekcji I część C pkt 3-7 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.

(11) Zgodnie z art. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja ustaliła, że obowiązki sprawozdawcze określone w ustawie o podatku dochodowym, zmienionej ustawą nr 1 z 2023 r. o wykonaniu budżetu, oraz na podstawie DPI-MCAA podpisanej przez właściwe organy Kanady i państw członkowskich-sygnatariuszy, są równoważne z obowiązkami sprawozdawczymi wymienionymi w sekcji III część A pkt 1, 2, 5, 6 i 7 oraz część B załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE oraz definicjami zawartymi w sekcji I część C pkt 3-8 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.

(12) Zgodnie z art. 7 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja ustaliła, że zasady i procedury administracyjne określone w ustawie o podatku dochodowym, zmienionej ustawą nr 1 z 2023 r. o wykonaniu budżetu, oraz na podstawie DPI-MCAA podpisanej przez właściwe organy Kanady i państw członkowskich-sygnatariuszy, w celu zapewnienia skutecznego wykonania i przestrzegania procedur należytej staranności oraz obowiązków sprawozdawczych, są równoważne z przepisami określonymi w sekcji IV części A-D załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.

(13) W związku z tym informacje, które muszą być automatycznie wymieniane między właściwymi organami Kanady i państw członkowskich-sygnatariuszy na podstawie DPI-MCAA, należy uznać za równoważne z informacjami określonymi w sekcji III część B załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE. Zgodnie z art. 8 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 ustalenie równoważności ma zastosowanie do tej samej umowy między właściwymi organami każdego innego państwa członkowskiego a właściwymi organami Kanady.

(14) Ponieważ część XX ustawy o podatku dochodowym, dodana na mocy art. 78 ust. 1 ustawy, nie weszła jeszcze w życie, ustalenie równoważności powinno mieć zastosowanie dopiero od dnia wejścia w życie części XX ustawy o podatku dochodowym.

(15) Ustalenie równoważności powinno ponadto mieć zastosowanie wyłącznie pod warunkiem uruchomienia relacji wymiany między Kanadą a każdym z państw członkowskich-sygnatariuszy zgodnie z sekcją 7 DPI-MCAA.

(16) Zgodnie z wymogami art. 25 ust. 1 dyrektywy 2011/16/UE wszelka wymiana informacji między właściwymi organami państw członkowskich i jurysdykcji spoza Unii na podstawie DPI-MCAA powinna być zgodna z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 8 .

(17) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 zasięgnięto opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych 9 .

(18) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Współpracy Administracyjnej w Dziedzinie Opodatkowania,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Ustalenie równoważności

Informacje, które muszą być automatycznie wymieniane na podstawie części XX ustawy o podatku dochodowym, dodanej na mocy art. 78 ust. 1 ustawy nr 1 z 2023 r. o wykonaniu budżetu, oraz wielostronnej umowy między właściwymi organami w sprawie automatycznej wymiany informacji o dochodach uzyskanych za pośrednictwem platform cyfrowych ("DPI-MCAA"), obecnie podpisanej przez właściwe organy Kanady oraz Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Cypru, Estonii, Finlandii, Hiszpanii, Irlandii, Luksemburga, Łotwy, Malty, Niderlandów, Polski, Portugalii, Słowacji, Słowenii i Szwecji (zwanych dalej "państwami członkowskimi-sygnatariuszami"), są równoważne, w rozumieniu sekcji I część A pkt 7 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE, z informacjami określonymi w sekcji III część B załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.

Ustalenie równoważności stosuje się, o ile spełnione są następujące warunki:

a)
część XX kanadyjskiej ustawy o podatku dochodowym, dodana na mocy art. 78 ust. 1 kanadyjskiej ustawy nr 1 z 2023 r. o wykonaniu budżetu i oceniona przez Komisję, weszła w życie;
b)
relacje wymiany między właściwymi organami Kanady i każdego państwa członkowskiego-sygnatariusza zostały uruchomione zgodnie z sekcją 7 DPI-MCAA.
Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 2 lutego 2024 r.

1 Dz.U. L 64 z 11.3.2011, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2011/16/oj.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/823 z dnia 13 kwietnia 2023 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów dyrektywy Rady 2011/16/UE w zakresie oceny i ustalania istnienia równoważności informacji w umowie między właściwymi organami państwa członkowskiego a jurysdykcją spoza Unii (Dz.U. L 103 z 18.4.2023, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/ reg_impl/2023/823/oj).
3 DPI-MCAA jest dostępna na stronie internetowej: https://www.oecd.org/tax/exchange-of-tax-information/model-reporting-rules-for- digital-platforms-international-exchange-framework-and-optional-module-for-sale-of-goods.pdf.
4 Pełny tekst ustawy o podatku dochodowym jest dostępny na stronie internetowej: https://laws-lois.justice.gc.ca/eng/acts/I-3,3/FullText. html.
5 Pełny tekst ustawy jest dostępny na stronie internetowej: https://laws-lois.justice.gc.ca/eng/AnnualStatutes/2023_26/FullText.html.
6 OECD (2020), Model Rules for Reporting by Platform Operators with respect to Sellers in the Sharing and Gig Economy, OECD, Paryż. Dokument dostępny pod adresem: https://www.oecd.org/tax/exchange-of-tax-information/model-rules-for-reporting-by-platform-ope rators-with-respect-to-sellers-in-the-sharing-and-gig-economy.pdf.
7 OECD (2021), Model Reporting Rules for Digital Platforms: International Exchange Framework and Optional Module for Sale of Goods, OECD, Paryż. Dokument dostępny pod adresem: https://www.oecd.org/tax/exchange-of-tax-information/model-reporting- rules-for-digital-platforms-international-exchange-framework-and-optional-module-for-sale-of-goods.pdf.
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/ 679/oj).
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.432

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/432 określające, że informacje, które mają być automatycznie wymieniane zgodnie z umową podpisaną przez właściwe organy Kanady i niektórych państw członkowskich, są równoważne z informacjami określonymi w niektórych przepisach dyrektywy Rady 2011/16/UE
Data aktu: 02/02/2024
Data ogłoszenia: 05/02/2024
Data wejścia w życie: 25/02/2024