a także mając na uwadze, co następuje:(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("NDP") dla substancji czynnej haloksyfop określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) Zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 został złożony wniosek o tolerancję importową w odniesieniu do haloksyfopu stosowanego w Australii na powierzchni siemienia lnianego i nasion rzepaku. Wnioskodawca twierdzi, że dozwolone zastosowania tej substancji na wspomnianych uprawach w Australii skutkują pozostałościami przekraczającymi NDP dla siemienia lnianego dozwolone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 396/2005 oraz że konieczne jest ustanowienie wyższych NDP, aby uniknąć barier handlowych w odniesieniu do przywozu siemienia lnianego i nasion rzepaku.
(3) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji zgodnie z art. 9 tego rozporządzenia.
(4) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") ocenił wniosek i sprawozdanie z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w stosownych przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnioną opinię dotyczącą proponowanego NDP 2 . Urząd przekazał tę opinię wnioskodawcy, Komisji i państwom członkowskim oraz podał ją do publicznej wiadomości.
(5) Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiana NDP, o którą wystąpił wnioskodawca, jest dopuszczalna z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów dokonanej dla 27 określonych grup konsumentów europejskich. Urząd wziął pod uwagę ważne w tamtym czasie dane dotyczące konsumpcji oraz informacje o właściwościach toksykologicznych substancji. Urząd stwierdził, że ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotową substancję w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących ją zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużego spożycia odnośnych produktów nie wykazano ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej.
(6) NDP dla ziaren soi zwyczajnej oparty na wniosku o tolerancję importową został już wcześniej wdrożony w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/171 3 , ponieważ Urząd stwierdził, że zaproponowany NDP jest bezpieczny dla konsumentów 4 .
(7) Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/1643 5 w 2020 r. nie odnowiono zatwierdzenia substancji czynnej haloksyfop w związku z decyzją wnioskodawcy, który złożył wniosek o odnowienie zatwierdzenia, o zaprzestaniu popierania tego wniosku.
(8) Wszystkie zezwolenia dotyczące środków ochrony roślin zawierających haloksyfop zostały cofnięte. Należy zatem skreślić istniejące NDP określone w odniesieniu do tej substancji czynnej w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 17 tego rozporządzenia w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a).
(9) Zgodnie z art. 43 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Komisja zwróciła się do Urzędu o wydanie uzasadnionej opinii oceniającej ryzyko, które mogą stwarzać dla konsumentów obecne NDP oparte na tolerancjach importowych i kodeksowych najwyższych dopuszczalnych poziomach pozostałości ("CXL") dla haloksyfopu, biorąc pod uwagę najnowsze dostępne dane dotyczące konsumpcji oraz przedłożenie lub brak przedłożenia wymaganych informacji potwierdzających w celu wyeliminowania luk w danych stwierdzonych podczas przeglądu NDP, zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 6 .
(10) Urząd stwierdził, że zarówno istniejące NDP dla haloksyfopu w ziarnach soi zwyczajnej, jak i zaproponowana tolerancja importowa w odniesieniu do tej substancji czynnej w siemieniu lnianym i nasionach rzepaku oraz istniejące CXL dla cebuli i ziaren słonecznika, nie powinny stwarzać ryzyka dla konsumentów. Biorąc jednak pod uwagę najnowsze dane dotyczące konsumpcji i wymogi dotyczące danych, niektóre informacje w odniesieniu do ziaren soi zwyczajnej i ziaren słonecznika nie były dostępne, dlatego wymagane było przeprowadzenie dalszej analizy przez osoby zarządzające ryzykiem 7 .
(11) Jako że NDP dla haloksyfopu w ziarnach soi i CXL dla ziaren słonecznika uznano za bezpieczne dla konsumentów, a brakujące informacje zidentyfikowano podczas oceny ryzyka przeprowadzonej przez Urząd dopiero w 2022 r., należy dać wnioskodawcy czas na przedłożenie wymaganych danych. Wspomniane NDP zostaną poddane przeglądowi z uwzględnieniem dostępnych informacji w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia. Z uwagi na brak ryzyka dla konsumentów, w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 należy określić NDP dla cebuli, ziaren soi zwyczajnej, siemienia lnianego, nasion rzepaku i ziaren słonecznika na poziomach wyznaczonych przez Urząd.
(12) Urząd stwierdził ponadto, że w odniesieniu do mleka to poziom granicy oznaczalności ("GO") określonej dla danego produktu, wynoszący 0,01* mg/kg, jest głównym czynnikiem powodującym narażenie długoterminowe, dlatego poziom GO dla tego produktu należy ustalić na poziomie 0,002 mg/kg. W przypadku wszystkich pozostałych produktów należy obniżyć odpowiednie NDP, określone dla haloksyfopu w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005, do poziomu GO określonej dla danego produktu zgodnie z art. 14 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z art. 17 tego rozporządzenia.
(13) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej w sprawie pozostałości haloksyfopu w związku z potrzebą dostosowania niektórych poziomów GO. Laboratoria te zaproponowały takie poziomy GO określonej dla danego produktu, które są osiągalne pod względem analitycznym dla wszystkich produktów.
(14) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(16) Aby umożliwić normalne wprowadzanie do obrotu, przetwarzanie i konsumpcję produktów, niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zastosowania do produktów, które zostały wyprodukowane w Unii lub przywiezione do Unii przed rozpoczęciem stosowania nowych NDP i w odniesieniu do których utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów.
(17) Należy przewidzieć odpowiednio długi termin przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(18) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 29 stycznia 2024 r.