a także mając na uwadze, co następuje:(1) Decyzją Rady 98/416/WE 1 Unia przystąpiła do Porozumienia w sprawie powołania Generalnej Komisji Rybołówstwa Morza Śródziemnego (zwanego dalej "porozumienie GFCM"). Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Francja, Grecja, Włochy, Malta, Rumunia, Słowenia i Hiszpania również są Umawiającymi się Stronami porozumienia GFCM.
(2) Generalna Komisja Rybołówstwa Morza Śródziemnego (GFCM) przyjmuje środki służące zapewnieniu długoterminowej ochrony i zrównoważonego wykorzystania zasobów rybnych oraz zrównoważonego rozwoju akwakultury w obszarze stosowania GFCM. Środki te mogą stać się wiążące dla Unii.
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 2 stanowi, że Unia ma zapewnić, by działalność w zakresie połowów i akwakultury była zrównoważona środowiskowo w perspektywie długoterminowej oraz zarządzana w sposób spójny z celami w zakresie osiągania korzyści ekonomicznych, społecznych i w dziedzinie zatrudnienia oraz przyczyniania się do dostępności dostaw żywności. Rozporządzenie to stanowi również, że Unia ma stosować podejście ostrożnościowe do zarządzania rybołówstwem i dążyć do zapewnienia, by eksploatacja żywych zasobów morza umożliwiała odbudowę populacji poławianych gatunków i utrzymywanie ich powyżej poziomów pozwalających uzyskać maksymalny podtrzymywalny połów. Rozporządzenie to stanowi także, że Unia ma stosować środki zarządzania i ochrony oparte na najlepszych dostępnych opiniach naukowych, wspierać rozwój doradztwa naukowego i wiedzy, stopniowo eliminować odrzuty, propagować metody połowów, które przyczyniają się do bardziej selektywnych połowów, oraz eliminować i ograniczać w miarę możliwości przypadkowe połowy, dążyć do prowadzenia połowów o niskim stopniu oddziaływania na ekosystem morski i zasoby rybne. Ponadto rozporządzenie (UE) nr 1380/2013 wyraźnie stanowi, że Unia ma kierować się tymi celami i zasadami w ramach zewnętrznych stosunków w zakresie rybołówstwa.
(4) Zgodnie z komunikatami Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Strategia UE na rzecz różnorodności biologicznej do roku 2030 Przywrócenie natury do naszego życia", "Tworzenie Europy odpornej na zmianę klimatu - nowa strategia UE w zakresie adaptacji do zmiany klimatu" oraz "Strategia »Od pola do stołu« na rzecz sprawiedliwego, zdrowego i przyjaznego dla środowiska systemu żywnościowego" konieczna jest ochrona przyrody i odwrócenie degradacji ekosystemów. podstawowe znaczenie mają ochrona przyrody i odwrócenie degradacji ekosystemów. Zmiana klimatu i utrata różnorodności biologicznej nie mogą zagrażać dostępności towarów i usług, które zdrowe ekosystemy morskie zapewniają rybakom, społecznościom nadbrzeżnym i całej ludzkości.
(5) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Europejska strategia na rzecz tworzyw sztucznych w gospodarce o obiegu zamkniętym" odnosi się do konkretnych środków służących ograniczeniu zanieczyszczenia mórz tworzywami sztucznymi, jak również gubienia lub porzucania narzędzi połowowych na morzu. Ponadto komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Droga do zdrowej planety dla wszystkich Plan działania UE: W kierunku zerowego zanieczyszczenia powietrza, wody i gleby" ma na celu ograniczenie o 50 % ilości odpadów z tworzyw sztucznych w morzu oraz o 30 % ilości mikrodrobin plastiku uwalnianych do środowiska.
(6) We wspólnym komunikacie do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Wyznaczanie kursu na rzecz zrównoważonej błękitnej planety podkreślono znaczenie ochrony różnorodności biologicznej mórz w ramach działań zewnętrznych Unii. Unia jest najważniejszym podmiotem w regionalnych organizacjach ds. zarządzania rybołówstwem (RFMO) i organach ds. rybołówstwa na całym świecie. Na tych forach Unia propaguje zrównoważony rozwój zasobów rybnych i przejrzysty proces decyzyjny oparty na rzetelnych opiniach naukowych, rozwija badania naukowe i zwiększa poziom przestrzegania przepisów.
(7) Jak stwierdzono w konkluzjach z Konferencji ministerialnej w sprawie zrównoważonego rybołówstwa na Morzu Śródziemnym, podczas której w dniu 30 marca 2017 r. przyjęto ministerialną deklarację z Malty w ramach inicjatywy MedFish4Ever, oraz w konkluzjach z konferencji wysokiego szczebla w sprawie rybołówstwa i akwakultury na Morzu Czarnym, podczas której w dniu 7 czerwca 2018 r. przyjęto ministerialną deklarację z Sofii, propagowanie środków na rzecz wsparcia i zwiększenia skuteczności gromadzenia danych i oceny naukowej, oparte na ekosystemie zarządzanie rybołówstwem, kultura przestrzegania przepisów w celu wyeliminowania nielegalnych, nieraporto- wanych i nieuregulowanych połowów, zrównoważona działalność na niewielką skalę w dziedzinie rybołówstwa i akwakultury, większa solidarność i koordynacja są kluczowe dla działań Unii w ramach GFCM.
(8) Przyjęta w 2021 r. Strategia GFCM 2030 na rzecz zrównoważonego rybołówstwa i akwakultury na Morzu Śródziemnym i Morzu Czarnym uwzględnia i rozwija zobowiązania i priorytety zawarte w poprzednich ministerialnych deklaracjach, koncentrując się również na działaniach mających na celu skuteczniejsze rozwiązywanie narastających problemów, takich jak zmiana klimatu, gatunki nierodzime, zanieczyszczenie we wszystkich jego formach oraz potrzeba ograniczenia odrzutów i przypadkowych połowów gatunków wrażliwych i przeciwdziałania im.
(9) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii na posiedzeniach GFCM w latach 2024-2028, ponieważ środki ochrony i zarządzania przyjęte przez GFCM mogą być wiążące dla Unii i mogą mieć decydujący wpływ na treść prawa Unii, a mianowicie na rozporządzenia Rady (WE) nr 1005/2008 3 i (WE) nr 1224/2009 4 oraz na rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2403 5 .
(10) Stanowisko, jakie należy zająć w imieniu Unii na posiedzeniach GFCM, jest obecnie określone w decyzji Rady (UE) 2019/869 6 . Należy uchylić tę decyzję i zastąpić ją nową decyzją obejmującą lata 2024-2028.
(11) W związku ze zmianami zachodzącymi w zasobach rybnych w obszarze stosowania GFCM oraz związaną z tym koniecznością ustalenia stanowiska Unii, które uwzględni te zmiany, w tym nowe informacje naukowe i inne istotne informacje przedstawione przed posiedzeniami GFCM lub w ich trakcie, należy ustanowić procedury, zgodnie z zasadą lojalnej współpracy między instytucjami Unii zapisaną w art. 13 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej, na potrzeby corocznego doprecyzowywania stanowiska Unii na lata 2024-2028,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: