Decyzja 2024/392 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Specjalnego Komitetu ds. Udziału w Programach Unii ustanowionego na mocy Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, odnośnie do przyjęcia protokołów I i II oraz zmiany załącznika 47 do tej umowy

DECYZJA RADY (UE) 2024/392
z dnia 15 listopada 2023 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Specjalnego Komitetu ds. Udziału w Programach Unii ustanowionego na mocy Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, odnośnie do przyjęcia protokołów I i II oraz zmiany załącznika 47 do tej umowy

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 173 ust. 3, art. 182 ust. 1 i 4, art. 183, art. 188 akapit drugi oraz art. 189 ust. 2 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Umowa o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony 1  (zwana dalej "umową") została zawarta na mocy decyzji Rady (UE) 2021/689 2  i weszła w życie z dniem 1 maja 2021 r.

(2) Zgodnie z art. 710 ust. 2 i art. 731 ust. 3 umowy Specjalny Komitet ds. Udziału w Programach Unii ustanowiony na mocy art. 8 ust. 1 lit. s) umowy (zwany dalej "Specjalnym Komitetem") przyjmuje protokół I w sprawie programów i działań, w których uczestniczy Zjednoczone Królestwo, oraz protokół II w sprawie dostępu Zjednoczonego Królestwa do usług ustanowionych w ramach niektórych programów i działań Unii, w których Zjednoczone Królestwo nie uczestniczy (zwane dalej "protokołami I i II").

(3) Zgodnie z art. 714 ust. 11 umowy Specjalny Komitet może zmienić załącznik 47 "Realizacja warunków finansowych" (zwany dalej "załącznikiem 47").

(4) Protokoły I i II oraz załącznik 47 stanowią integralną część umowy.

(5) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Specjalnego Komitetu odnośnie do przyjęcia protokołów I i II oraz zmiany załącznika 47,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Specjalnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, jest określone w projekcie decyzji Specjalnego Komitetu dołączonym do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 listopada 2023 r.

DECYZJA NR 1/2023 SPECJALNEGO KOMITETU DS. UDZIAŁU W PROGRAMACH UNII USTANOWIONEGO NA MOCY ART. 8 UST. 1 LIT. s) UMOWY O HANDLU I WSPÓŁPRACY MIĘDZY UNIĄ EUROPEJSKĄ I EUROPEJSKĄ WSPÓLNOTĄ ENERGII ATOMOWEJ, Z JEDNEJ STRONY, A ZJEDNOCZONYM KRÓLESTWEM WIELKIEJ BRYTANII I IRLANDII PÓŁNOCNEJ, Z DRUGIEJ STRONY

z dnia ...

w sprawie przyjęcia protokołów I i II oraz zmiany załącznika 47 do umowy o handlu i współpracy

SPECJALNY KOMITET DS. UDZIAŁU W PROGRAMACH UNII,

uwzględniając Umowę o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony 3  (zwaną dalej "umową o handlu i współpracy"), a w szczególności jej art. 710 ust. 2, art. 714 ust. 11 i art. 731 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)
Zgodnie z art. 710 ust. 2 i art. 731 ust. 3 umowy o handlu i współpracy Specjalny Komitet ds. Udziału w Programach Unii ustanowiony na mocy art. 8 ust. 1 lit. s) umowy o handlu i współpracy jest uprawniony do przyjęcia protokołu I w sprawie programów i działań, w których uczestniczy Zjednoczone Królestwo (zwanego dalej "protokołem I") oraz protokołu II w sprawie dostępu Zjednoczonego Królestwa do usług ustanowionych w ramach niektórych programów i działań Unii, w których Zjednoczone Królestwo nie uczestniczy (zwanego dalej "protokołem II").
(2)
Protokoły I i II mają zastosowanie począwszy od czwartego roku wieloletnich ram finansowych Unii na lata 2021-2027. Podmioty ze Zjednoczonego Królestwa nie uczestniczyły od początku w programach i działaniach wskazanych w tych protokołach. W związku z tym protokół I powinien zawierać szczegółowe zasady w postaci dodatkowego mechanizmu, aby uniknąć sytuacji, w której kwoty pierwotnych zobowiązań prawnych (dotacji przyznawanych w ramach procedur konkurencyjnych), zaciągniętych ze Zjednoczonym Królestwem lub podmiotami ze Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do danego roku budżetowego, byłyby znacznie niższe niż odpowiadający im wkład operacyjny wniesiony przez Zjednoczone Królestwo na ten sam rok na rzecz programu "Horyzont Europa", zgodnie z obowiązującymi warunkami umowy o handlu i współpracy. Jeżeli taka różnica w wartościach bezwzględnych przekracza 16 % odpowiedniego wkładu operacyjnego na dany rok budżetowy, w ramach mechanizmu wkład operacyjny wnoszony przez Zjednoczone Królestwo za drugi rok budżetowy następujący po danym roku budżetowym należy zmniejszyć o różnicę między kwotą bezwzględną obliczoną zgodnie z metodą określoną w art. 716 ust. 2 za dany rok budżetowy a kwotą, która odpowiada 16 % odpowiedniego wkładu operacyjnego na ten sam rok budżetowy. Mechanizm ten nie powinien wpływać na przegląd wykonania określony w art. 721 umowy o handlu i współpracy. W celu uniknięcia podwójnej korekty, przy stosowaniu art. 721 ust. 3 lit. b) umowy o handlu i współpracy należy uwzględnić kwotę wszelkich korekt dokonanych w ramach dodatkowego mechanizmu.
(3)
Na podstawie art. 714 ust. 11 umowy o handlu i współpracy Specjalny Komitet ds. Udziału w Programach Unii ustanowiony na mocy art. 8 ust. 1 lit. s) umowy o handlu i współpracy jest uprawniony do zmiany załącznika 47 do umowy o handlu i współpracy.
(4)
Zostały już przyjęte akty podstawowe dotyczące programów Unii, o których mowa we wspólnej deklaracji w sprawie udziału w programach Unii i dostępu do usług związanych z programami, o których to programach i usługach mowa w decyzji Rady (UE) 2020/2252 4  i które zostały zatwierdzone w imieniu Unii decyzją Rady (UE) 2021/689 5 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przyjmuje się protokoły I i II w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

W załączniku 47 do umowy o handlu i współpracy wprowadza się następujące zmiany:

a)
uchyla się pkt 4, 6 i 7;
b)
pkt 5 zastępuje się następującym punktem:

"4. Wezwanie do wpłaty środków na dany rok ma wartość ustaloną poprzez podzielenie rocznej kwoty wynikającej ze stosowania art. 714 niniejszej Umowy, w tym wszelkich korekt dokonanych na podstawie art. 714 ust. 8, art. 716 lub 717 niniejszej Umowy, przez liczbę wezwań do wpłaty środków na ten rok wydanych na podstawie pkt 2 niniejszego załącznika.";

c)
pkt 8 i 9 zostają oznaczone odpowiednio numerami 5 i 6.
Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2024 r.

Sporządzono w...

ZAŁĄCZNIK

Protokół I Programy i działania, w których uczestniczy Zjednoczone Królestwo

Artykuł  1

Zakres udziału Zjednoczonego Królestwa

1)
Zjednoczone Królestwo uczestniczy w programach i działaniach Unii lub w ich częściach i wnosi od dnia 1 stycznia 2024 r. wkład do programów i działań Unii ustanowionych następującymi aktami podstawowymi:
a)
rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające Unijny program kosmiczny i Agencję Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 912/2010, (UE) nr 1285/2013 i (UE) nr 377/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE 6  w zakresie, w jakim dotyczy ono przepisów mających zastosowanie do komponentu, o którym mowa w art. 3 ust. 1 lit. c) tego rozporządzenia ("Copernicus");
b)
rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/695 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji "Horyzont Europa" oraz zasady uczestnictwa i upowszechniania obowiązujące w tym programie oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1290/2013 i (UE) nr 1291/2013 7  w zakresie, w jakim dotyczy ono przepisów mających zastosowanie do komponentów, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. a) i b) tego rozporządzenia; oraz
c)
decyzja Rady (UE) 2021/764 z dnia 10 maja 2021 r. ustanawiająca program szczegółowy służący realizacji programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji "Horyzont Europa" oraz uchylająca decyzję 2013/743/UE 8 .
2)
Niniejszy protokół nie ma zastosowania do procedur wyboru, które dotyczą wykonania zobowiązań budżetowych na lata 2021, 2022 i 2023.
Artykuł  2

Czas trwania udziału Zjednoczonego Królestwa

1)
Zjednoczone Królestwo bierze udział w programach i działaniach Unii, lub w ich częściach, o których mowa w art. 1 niniejszego protokołu, od dnia 1 stycznia 2024 r. przez pozostały okres ich trwania lub do końca obowiązywania wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027, w zależności od tego, który z tych okresów jest krótszy.
2)
Zjednoczone Królestwo lub podmioty ze Zjednoczonego Królestwa kwalifikują się na warunkach określonych w art. 711, w odniesieniu do unijnych procedur wyboru, które dotyczą wykonania zobowiązań budżetowych programów i działań lub ich części, o których mowa w art. 1 protokołu, w terminach określonych w pierwszym ustępie niniejszego artykułu. Zjednoczone Królestwo lub podmioty ze Zjednoczonego Królestwa nie kwalifikują się do finansowania unijnego w ramach unijnych procedur wyboru, które dotyczą wykonania zobowiązań budżetowych na lata 2021, 2022 i 2023, bez uszczerbku dla mających zastosowanie zasad kwalifikowalności dotyczących podmiotów z państw niestowarzyszonych określonych w akcie podstawowym bądź innych przepisów dotyczących realizacji programu lub działania Unii.
Artykuł  3

Szczególne warunki udziału w programie Copernicus

1)
Z zastrzeżeniem przepisów umowy o handlu i współpracy i w szczególności art. 711, Zjednoczone Królestwo uczestniczy w programie Copernicus i korzysta z usług i produktów Copernicus w taki sam sposób, jak inne państwa uczestniczące.
2)
Zjednoczone Królestwo ma pełny dostęp do usługi programu Copernicus w zakresie zarządzania kryzysowego i powiadamia Komisję Europejską o krajowym punkcie kontaktowym, który będzie pełnił funkcję upoważnionego użytkownika usługi zarządzania programem Copernicus.
3)
Zjednoczone Królestwo ma dostęp jako upoważniony użytkownik do komponentów usługi programu Copernicus w zakresie bezpieczeństwa w zakresie, w jakim uzgodniona jest współpraca między Stronami w odnośnych obszarach polityki. Zasady aktywizacji i korzystania są przedmiotem szczegółowych umów. Szczegółowe zasady dostępu do takich usług określone są w odpowiednich umowach, w tym w odniesieniu do szczególnego działania określonego w art. 718 ust. 4, art. 719 ust. 4 i art. 720 ust. 5.
4)
Do celów ust. 3 negocjacje między Zjednoczonym Królestwem a Unią rozpoczynają się w najszybszym możliwym terminie po ustanowieniu udziału Zjednoczonego Królestwa w programie Copernicus w niniejszym protokole i zgodnie z przepisami regulującymi dostęp do takich usług. W przypadku znacznego opóźnienia w osiągnięciu takiego porozumienia lub jeśli takie porozumienie okaże się niemożliwe, Specjalny Komitet ds. Udziału w Programach Unii zbada, w jaki sposób dostosować udział Zjednoczonego Królestwa w programie Copernicus i jego finansowaniu, biorąc pod uwagę tę sytuację.
5)
Udział przedstawicieli Zjednoczonego Królestwa w posiedzeniach Rady ds. Akredytacji Bezpieczeństwa regulują zasady i procedury udziału w tej radzie, z uwzględnieniem statusu Zjednoczonego Królestwa jako państwa trzeciego.
Artykuł  4

Szczególne warunki udziału w programie "Horyzont Europa"

1)
Z zastrzeżeniem art. 6 Zjednoczone Królestwo uczestniczy jako państwo stowarzyszone we wszystkich częściach programu "Horyzont Europa", o których mowa w art. 4 rozporządzenia (UE) 2021/695, wdrożonego w drodze programu szczegółowego ustanowionego decyzją (UE) 2021/764 i poprzez wkład finansowy na rzecz Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/819 z dnia 20 maja 2021 r. w sprawie Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii 9 .
2)
Z zastrzeżeniem przepisów umowy o handlu i współpracy i w szczególności art. 711, podmioty ze Zjednoczonego Królestwa mogą uczestniczyć w działalności Wspólnego Centrum Badawczego (JRC) i w jego działaniach pośrednich na warunkach równoważnych z warunkami mającymi zastosowanie do podmiotów unijnych.
3)
W przypadku gdy Unia przyjmie środki w celu wykonania art. 185 i 187 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Zjednoczone Królestwo i podmioty ze Zjednoczonego Królestwa mogą uczestniczyć w strukturach prawnych stworzonych na podstawie tych artykułów, zgodnie z aktami prawnymi Unii dotyczącymi ustanowienia takich struktur prawnych.
4)
Rozporządzenie (UE) 2021/819 lub akt prawny Unii zastępujący to rozporządzenie oraz decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/820 z dnia 20 maja 2021 r. w sprawie strategicznego planu innowacji Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT) na lata 2021-2027: wzmocnienie talentu innowacyjnego i zdolności innowacyjnych Europy oraz uchylająca decyzję nr 1312/2013/UE 10  mają zastosowanie do udziału podmiotów ze Zjednoczonego Królestwa we wspólnotach wiedzy i innowacji zgodnie z art. 711.
5)
Jeżeli podmioty ze Zjednoczonego Królestwa uczestniczą w działalności JRC, przedstawiciele Zjednoczonego Królestwa mają prawo do udziału w charakterze obserwatorów, bez prawa głosu, w Radzie Gubernatorów JRC. Z zastrzeżeniem tego warunku, taki udział odbywa się zgodnie z tymi samymi zasadami i procedurami co zasady i procedury mające zastosowanie do przedstawicieli państw członkowskich i obejmuje prawo do zabierania głosu oraz procedury dotyczące otrzymywania informacji i dokumentacji w odniesieniu do kwestii, która dotyczy Zjednoczonego Królestwa.
6)
Do celów obliczania wkładu operacyjnego zgodnie z art. 714 ust. 5 pierwotne środki na zobowiązania zapisane w ostatecznie przyjętym budżecie Unii na odnośny rok na potrzeby finansowania programu "Horyzont Europa", w tym wydatki na wsparcie programu, zwiększa się o środki odpowiadające zewnętrznym dochodom przeznaczonym na określony cel na podstawie art. 2 ust. 2 lit. a) pkt (iv) rozporządzenia Rady (UE) 2020/2094 z dnia 14 grudnia 2020 r. ustanawiającego Instrument Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy w celu wsparcia odbudowy w następstwie kryzysu związanego z COVID-19 11 .
7)
Prawo Zjednoczonego Królestwa do reprezentacji i do uczestnictwa w Komitecie Europejskiej Przestrzeni Badawczej i jego podgrupach są takie same jak prawa mające zastosowanie do państw stowarzyszonych.
8)
Zjednoczone Królestwo może uczestniczyć w konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) zgodnie z aktami prawnymi ustanawiającymi ERIC oraz z uwzględnieniem jego udziału w programie "Horyzont 2020" zgodnie z warunkami mającymi zastosowanie do tego udziału przed wejściem w życie niniejszego protokołu oraz jego udziału w programie "Horyzont Europa", jak określono w niniejszym protokole.
Artykuł  5

Zasady stosowania mechanizmu automatycznej korekty do programu "Horyzont Europa" na podstawie art. 716

1)
Do programu "Horyzont Europa" stosuje się art. 716.
2)
Stosuje się następujące zasady:
a)
do celów obliczania automatycznej korekty "dotacje przyznawane w ramach procedur konkurencyjnych" oznaczają dotacje przyznawane w drodze zaproszeń do składania wniosków, w przypadku których beneficjentów końcowych można zidentyfikować w momencie obliczania automatycznej korekty, z wyjątkiem wsparcia finansowego na rzecz osób trzecich, jak określono w art. 204 rozporządzenia finansowego 12  mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Unii;
b)
w przypadku podpisania zobowiązania prawnego z koordynatorem konsorcjum kwoty wykorzystane do ustalenia pierwotnych kwot zobowiązania prawnego, o którym mowa w art. 716 ust. 1, stanowią skumulowane pierwotne kwoty przydzielone w zobowiązaniu prawnym członkom konsorcjum będącym podmiotami ze Zjednoczonego Królestwa;
c)
wszystkie kwoty zobowiązań prawnych ustala się z wykorzystaniem systemu elektronicznego Komisji Europejskiej eCorda;
d)
"koszty nieinterwencyjne" oznaczają koszty programu operacyjnego inne niż dotacje przyznawane w ramach procedur konkurencyjnych, w tym wydatki na wsparcie, administrację dotyczącą poszczególnych programów i inne działania 13 ; oraz
e)
kwoty przyznane organizacjom międzynarodowym jako podmiotom prawnym będącym beneficjentem końcowym 14  uznaje się za koszty nieinterwencyjne.
3)
Mechanizm ten stosuje się w następujący sposób:
a)
Automatyczne korekty za rok N w odniesieniu do wykonania środków na zobowiązania za rok N stosuje się na podstawie danych dotyczących roku N i roku N+1 z systemu eCorda, o którym mowa w ust. 2 lit. c), w roku N+2, po zastosowaniu wszelkich dostosowań, zgodnie z art. 714 ust. 8, do wkładu Zjednoczonego Królestwa w program "Horyzont Europa". Uwzględniana kwota będzie równa kwocie dotacji przyznawanych w ramach procedur konkurencyjnych, w odniesieniu do której dostępne są dane.
b)
Kwotę automatycznej korekty oblicza się, przyjmując różnicę między:
(i)
łączną kwotą tych dotacji przyznanych w ramach procedur konkurencyjnych podmiotom ze Zjednoczonego Królestwa jako zobowiązania zaciągnięte ze środków budżetowych na rok N oraz
(ii)
kwotą dostosowanego wkładu Zjednoczonego Królestwa na rok N pomnożoną przez stosunek:
A)
kwoty dotacji przyznanych w ramach procedur konkurencyjnych na środki na zobowiązania z roku N na ten program oraz
B)
do sumy wszystkich zobowiązań prawnych zaciągniętych w odniesieniu do środków na zobowiązania za rok N, w tym wydatków na wsparcie.

W przypadku dokonania - zgodnie z art. 714 ust. 8 - jakiejkolwiek korekty w sytuacjach, w których podmioty ze Zjednoczonego Królestwa są wyłączone, w obliczeniach nie uwzględnia się odpowiednich kwot dotacji przyznawanych w ramach procedur konkurencyjnych.

4)
Jeżeli w odniesieniu do wkładu operacyjnego Zjednoczonego Królestwa na dany rok N kwota różnicy, obliczona zgodnie z metodą określoną w art. 716 ust. 2, jest ujemna i w wartościach bezwzględnych przekracza 16 % odpowiedniego wkładu operacyjnego na rok N, przyszły wkład operacyjny Zjednoczonego Królestwa na rok N+2 pomniejsza się o różnicę pomiędzy kwotą bezwzględną, obliczoną zgodnie z metodą określoną w art. 716 ust. 2 dla roku N, a kwotą, która odpowiada 16 % odpowiedniego wkładu operacyjnego na rok N.

Po zakończeniu okresu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 niniejszego protokołu, wszelkie zmniejszenia przyszłych wkładów operacyjnych, o których mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu, stosuje się do wkładów operacyjnych Zjednoczonego Królestwa do kolejnego programu, w którym Zjednoczone Królestwo uczestniczy.

Jeżeli wkład operacyjny Zjednoczonego Królestwa zostanie dostosowany w roku N+2 zgodnie z akapitem pierwszym i drugim, korektę taką uwzględnia się przy obliczaniu kwoty rocznej na rok N+2 zgodnie z załącznikiem 47 pkt 4.

Artykuł  6

Wykluczenie z Funduszu Europejskiej Rady ds. Innowacji

1)
Zjednoczone Królestwo i podmioty ze Zjednoczonego Królestwa nie uczestniczą w Funduszu Europejskiej Rady ds. Innowacji (EIC) ustanowionym w ramach programu "Horyzont Europa". Fundusz EIC jest instrumentem finansowym, który stanowi część instrumentu "Akcelerator" EIC w ramach programu "Horyzont Europa" i który zapewnia inwestycje kapitałowe lub inwestycje w innej formie zwrotnej 15 .
2)
Od 2024 r. do 2027 r. każdego roku wkład Zjednoczonego Królestwa do programu "Horyzont Europa" dostosowuje się o kwotę uzyskaną w wyniku pomnożenia szacunkowych kwot, które mają zostać przydzielone beneficjentom Funduszu EIC ustanowionego w ramach programu, z wyłączeniem kwoty wynikającej ze spłat i zwrotów, przez klucz do ustalenia wkładu określony w art. 714 ust. 6.
3)
Po każdym roku N, w którym dokonano dostosowania zgodnie z ust. 2, wkład Zjednoczonego Królestwa jest w kolejnych latach korygowany w górę lub w dół poprzez pomnożenie różnicy między szacunkową kwotą przyznaną beneficjentom Funduszu EIC, o której mowa w art. 6 ust. 2 niniejszego protokołu, a kwotą przyznaną beneficjentom Funduszu EIC w roku N, przez klucz do ustalenia wkładu określony w art. 714 ust. 6.
Artykuł  7

Wzajemność

Do celów niniejszego artykułu "podmiot unijny" oznacza każdy rodzaj podmiotu, niezależnie od tego, czy jest to osoba fizyczna, osoba prawna czy inny rodzaj podmiotu, który ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w Unii.

Kwalifikujące się podmioty unijne mogą uczestniczyć w programach Zjednoczonego Królestwa równoważnych programom, o których mowa w art. 1 lit. b) i c) niniejszego protokołu, zgodnie z prawem i zasadami obowiązującymi w Zjednoczonym Królestwie.

Artykuł  8

Własność intelektualna

W odniesieniu do programów i działań wymienionych w art. 1 niniejszego protokołu i z zastrzeżeniem postanowień umowy o handlu i współpracy, a w szczególności art. 711, podmioty ze Zjednoczonego Królestwa uczestniczące w programach objętych niniejszym protokołem, w odniesieniu do własności, wykorzystania i rozpowszechniania informacji i własności intelektualnej wynikających z takiego uczestnictwa, mają prawa i obowiązki równoważne prawom i obowiązkom podmiotów mających siedzibę w Unii i uczestniczących w przedmiotowych programach i działaniach. Postanowienie to nie ma zastosowania do wyników uzyskanych z projektów rozpoczętych przed stosowaniem niniejszego protokołu.

Protokół II w sprawie dostępu Zjednoczonego Królestwa do usług ustanowionych w ramach niektórych programów i działań Unii, w których Zjednoczone Królestwo nie uczestniczy

Artykuł  1

Zakres dostępu

Zjednoczone Królestwo ma dostęp do następujących usług na warunkach określonych w umowie o handlu i współpracy, aktach podstawowych i wszelkich innych przepisach dotyczących wdrażania odpowiednich programów i działań Unii:

a)
usługi obserwacji i śledzenia obiektów kosmicznych ("SST") zdefiniowane w art. 55 rozporządzenia (UE) 2021/696.

Do czasu wejścia w życie aktów wykonawczych określających warunki dostępu państwa trzeciego do trzech publicznie dostępnych usług SST, usługi SST, o których mowa w art. 5 ust. 1 decyzji 541/2014/UE, są świadczone na rzecz Zjednoczonego Królestwa oraz publicznych i prywatnych właścicieli i operatorów statków kosmicznych działających w Zjednoczonym Królestwie lub ze Zjednoczonego Królestwa zgodnie z art. 5 ust. 2 tej decyzji (lub wszelkimi aktami prawnymi zastępującymi ją, ze zmianami lub bez nich).

Artykuł  2

Czas trwania dostępu

Zjednoczone Królestwo ma dostęp do usług, o których mowa w art. 1, przez cały pozostały okres ich trwania lub do końca wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027, w zależności od tego, który z tych okresów jest krótszy.

Artykuł  3

Szczegółowe warunki dostępu do usług SST

Dostęp do publicznie dostępnych usług SST, o których mowa w art. 55 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2021/696, przyznaje się Zjednoczonemu Królestwu zgodnie z art. 8 ust. 2 tego rozporządzenia na jego wniosek i na warunkach mających zastosowanie do państw trzecich.

Dostęp Zjednoczonego Królestwa do usług SST, o których mowa w art. 55 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2021/696, podlega, o ile jest możliwy, warunkom mającym zastosowanie do państw trzecich.

1 Dz.U. L 149 z 30.4.2021, s. 10.
2 Decyzja Rady (UE) 2021/689 z dnia 29 kwietnia 2021 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, oraz Umowy między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie procedur bezpieczeństwa na potrzeby wymiany i ochrony informacji niejawnych (Dz.U. L 149 z 30.4.2021, s. 2).
3 Dz.U. UE L 149 z 30.4.2021, s. 10.
4 Decyzja Rady (UE) 2020/2252 z dnia 29 grudnia 2020 r. w sprawie podpisania, w imieniu Unii, i tymczasowego stosowania Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, oraz Umowy między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie procedur bezpieczeństwa na potrzeby wymiany i ochrony informacji niejawnych (Dz.U. UE L 444 z 31.12.2020, s. 2).
5 Decyzja Rady (UE) 2021/689 z dnia 29 kwietnia 2021 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, oraz Umowy między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie procedur bezpieczeństwa na potrzeby wymiany i ochrony informacji niejawnych (Dz.U. UE L 149 z 30.4.2021, s. 2).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 ustanawiające Unijny program kosmiczny i Agencję Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 912/2010, (UE) nr 1285/2013 i (UE) nr 377/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE (Dz.U. UE L 170 z 12.5.2021, s. 69).
7 rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/695 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji "Horyzont Europa" oraz zasady uczestnictwa i upowszechniania obowiązujące w tym programie oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1290/2013 i (UE) nr 1291/2013 (Dz.U. UE L 170 z 12.5.2021, s. 1).
8 Decyzja Rady (UE) 2021/764 z dnia 10 maja 2021 r. ustanawiająca program szczegółowy służący realizacji programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji "Horyzont Europa" oraz uchylająca decyzję 2013/743/UE (Dz.U. UE L 167I z 12.5.2021, s. 1).
9 Dz.U. UE L 189 z 28.5.2021, s. 61.
10 Dz.U. UE L 189 z 28.5.2021, s. 91.
11 Dz.U. UE L 433I z 22.12.2020, s. 23.
12 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
13 "Inne działania" mogą obejmować nagrody, instrumenty finansowe, świadczenie usług technicznych/naukowych przez JRC, składki (OECD, Eureka, IPEEC, IEA itp.), umowy o delegowaniu zadań, ekspertów (osoby oceniające, monitorowanie projektów).
14 Organizacje międzynarodowe uznaje się za koszty nieinterwencyjne tylko wtedy, gdy są beneficjentami końcowymi. Nie ma to zastosowania w przypadku, gdy organizacja międzynarodowa jest koordynatorem projektu (zajmuje się dystrybucją środków dla innych koordynatorów).
15 Zgodnie z art. 11 ust. 3 decyzji Rady (UE) 2021/764 jej załącznikiem I filar III sekcja 1 Fundusz EIC będzie zarządzać wyłącznie komponentami dotyczącymi "inwestycji" w ramach wsparcia z instrumentu "Akcelerator" EIC. Podmioty ze Zjednoczonego Królestwa mogą zatem uczestniczyć wyłącznie w dotacjach lub innych bezzwrotnych formach wsparcia w ramach instrumentu "Akcelerator" EIC.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.392

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/392 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Specjalnego Komitetu ds. Udziału w Programach Unii ustanowionego na mocy Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, odnośnie do przyjęcia protokołów I i II oraz zmiany załącznika 47 do tej umowy
Data aktu: 15/11/2023
Data ogłoszenia: 24/01/2024