(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 432)(Jedynie tekst w języku niemieckim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 30 stycznia 2024 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1829/2003 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 3 oraz art. 23 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzją wykonawczą Komisji 2013/327/UE 2 zezwolono na wprowadzanie do obrotu żywności zawierającej genetycznie zmodyfikowany rzepak Ms8, Rf3 i Ms8 x Rf3 lub składającej się z niego oraz żywności i paszy wyprodukowanych z odmian genetycznie zmodyfikowanego rzepaku Ms8, Rf3 i Ms8 x Rf3.
(2) Decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2019/1301 3 zmieniono decyzję wykonawczą 2013/327/UE w odniesieniu do odnowienia zezwolenia na wprowadzanie do obrotu paszy zawierającej genetycznie zmodyfikowany rzepak Ms8, Rf3 i Ms8 x Rf3 lub składającej się z niego. Zakres tego zezwolenia obejmował również odnowienie wprowadzenia do obrotu produktów zawierających genetycznie zmodyfikowany rzepak Ms8, Rf3 i Ms8 x Rf3 lub składających się z niego do zastosowań innych niż w żywności i paszy, z wyjątkiem uprawy - uprzednio zatwierdzonej decyzją Komisji 2007/232/WE 4 .
(3) W dniu 8 lutego 2021 r. przedsiębiorstwo BASF SE, z siedzibą w Niemczech, w imieniu BASF Agricultural Solutions Seed US LLC, z siedzibą w Stanach Zjednoczonych, przedłożyło Komisji wniosek o odnowienie tego zezwolenia.
(4) W dniu 26 kwietnia 2023 r. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") wydał pozytywną opinię naukową 5 . Uznał on, że w odniesieniu do wniosku o odnowienie zezwolenia nie stwierdzono żadnych nowych zagrożeń lub zmian w zakresie narażenia ani nie pojawiły się żadne nowe wątpliwości natury naukowej, które wpływałyby na zmianę pierwotnej oceny ryzyka dotyczącej genetycznie zmodyfikowanego rzepaku Ms8, Rf3 i Ms8 x Rf3, przyjętej przez Urząd w 2012 r. 6 .
(5) W swojej opinii naukowej Urząd rozpatrzył wszystkie pytania i wątpliwości zgłaszane przez państwa członkowskie w ramach konsultacji z właściwymi organami krajowymi przewidzianych w art. 6 ust. 4 i art. 18 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1829/2003.
(6) Urząd uznał również złożony przez wnioskodawcę plan monitorowania skutków dla środowiska, obejmujący plan ogólnego nadzoru, za zgodny z zamierzonym zastosowaniem produktów.
(7) Biorąc pod uwagę powyższe wnioski, należy odnowić zezwolenie na wprowadzenie do obrotu żywności i paszy zawierających genetycznie zmodyfikowany rzepak Ms8, Rf3 i Ms8 x Rf3, składających się z niego lub z niego wyprodukowanych do zastosowań innych niż w żywności i paszy, z wyjątkiem uprawy.
(8) Zmodyfikowanemu genetycznie rzepakowi Ms8, Rf3 i Ms8 x Rf3 przypisano niepowtarzalne identyfikatory zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 65/2004 7 , w kontekście jego pierwotnego zezwolenia udzielonego decyzją wykonawczą Komisji 2013/327/UE.
(9) Nie wydają się konieczne żadne szczegółowe wymagania dotyczące etykietowania produktów objętych zakresem niniejszej decyzji, inne niż wymagania ustanowione w art. 13 ust. 1 i art. 25 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1829/2003 oraz w art. 4 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1830/2003 8 Parlamentu Europejskiego i Rady. Aby zapewnić jednak wykorzystanie produktów zawierających genetycznie zmodyfikowany rzepak Ms8, Rf3 i Ms8 x Rf3 lub składających się z niego w granicach zezwolenia przyznanego niniejszą decyzją, etykiety takich produktów, z wyjątkiem żywności i składników żywności, powinny zawierać wyraźne wskazanie, że nie są one przeznaczone do uprawy.
(10) Posiadacz zezwolenia powinien przedkładać coroczne sprawozdania z realizacji i wyników działań przewidzianych w planie monitorowania skutków dla środowiska. Wyniki te należy przedstawić zgodnie z wymogami określonymi w decyzji Komisji 2009/770/WE 9 .
(11) Opinia wydana przez Urząd nie uzasadnia nałożenia szczegółowych warunków lub ograniczeń na wprowadzanie do obrotu lub dotyczących wykorzystania produktu i obchodzenia się z nim, w tym wymagań monitorowania po wprowadzeniu do obrotu dotyczących spożycia żywności i paszy zawierających genetycznie zmodyfikowany rzepak Ms8, Rf3 i Ms8 x Rf3, składających się z niego lub z niego wyprodukowanych, czy też szczegółowych warunków dotyczących ochrony poszczególnych ekosystemów, środowiska naturalnego lub poszczególnych obszarów geograficznych, przewidzianych w art. 6 ust. 5 lit. e) i art. 18 ust. 5 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 1829/2003.
(12) Wszelkie stosowne informacje dotyczące zezwolenia na produkty, których dotyczy niniejsza decyzja, powinny zostać wprowadzone do wspólnotowego rejestru genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy, o którym mowa w art. 28 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1829/2003.
(13) Niniejszą decyzję należy przekazać stronom Protokołu kartageńskiego o bezpieczeństwie biologicznym do Konwencji o różnorodności biologicznej za pośrednictwem Systemu Wymiany Informacji o Bezpieczeństwie Biologicznym, zgodnie z art. 9 ust. 1 i art. 15 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 1946/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady 10 .
(14) Stały Komitet ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz nie wydał opinii w terminie ustalonym przez jego przewodniczącego. Uznano, że niezbędny jest niniejszy akt wykonawczy, i przewodniczący przedłożył go komitetowi odwoławczemu do dalszego rozpatrzenia. Komitet odwoławczy nie wydał opinii,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 26 stycznia 2024 r.