Decyzja wykonawcza 2024/378 w sprawie przyjęcia wniosku złożonego przez Hiszpanię na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 o niestosowanie rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 do 58 pojazdów Stadler E6000

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/378
z dnia 25 stycznia 2024 r.
w sprawie przyjęcia wniosku złożonego przez Hiszpanię na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 o niestosowanie rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 do 58 pojazdów Stadler E6000

(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 388)

(Jedynie tekst w języku hiszpańskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 29 stycznia 2024 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyj- ności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 28 czerwca 2023 r. Hiszpania przedłożyła Komisji, zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797, wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 7.4.2.1 ppkt 1 rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 2  do 58 pojazdów. Punkt ten zawiera wymóg zainstalowania na pokładzie każdego nowego pojazdu systemu ETCS zgodnego z wzorcem 3.

(2) Wniosek dotyczy 58 nowych pojazdów Stadler E6000 zakupionych przez następujące przedsiębiorstwa kolejowe: Renfe Mercancias (12 lokomotyw), Alpha Trains (30 lokomotyw) i Medway (16 lokomotyw), wymienione odpowiednio w załączniku I.

(3) Wniosek złożono na podstawie art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797 dotyczącego ekonomicznej nieopłacalności dopuszczenia do eksploatacji przed dniem 31 grudnia 2028 r. pojazdów w pełni wyposażonych w ETCS (zgodnych z wzorcem 3), jak określono w pkt 7.4.2.1 rozporządzenia (UE) 2016/919.

(4) Po przedłożeniu wniosku rozporządzenie (UE) 2016/919 zostało uchylone rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2023/1695 3 . Zasadniczo wymóg instalacji ETCS (zgodnych z wzorcem 3) określony w pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 został przeniesiony do pkt 7.4.2.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695. W związku z tym pierwotny wniosek należy uznać za wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 7.4.2.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695.

(5) 58 nowych pojazdów Stadler E6000 będzie eksploatowanych w hiszpańskiej sieci, obejmującej linię L084/984, na której znajduje się górski odcinek Puerto de Pajares. Te nowe lokomotywy mają wysoką zdolność trakcyjną do ciągnięcia długich pociągów, zdolność do działania przy różnym napięciu elektrycznym (3 kV/25 kV) niezbędną ze względu na warunki sieciowe oraz możliwość skonfigurowania zarówno na szerokości toru 1668 (iberyjska), jak i 1435 (UE).

(6) Zgodnie z pkt 7.4.2.2 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695 istniejące pojazdy powinny być wyposażone w ETCS. Pojazdy Stadler E6000 nie posiadają jednak wyposażenia ETCS/ERTMS na pokładzie. W związku z tym podczas procesu wydawania zezwoleń dla typu pojazdu (nr 1-075-0005-8-001-001) Europejska Agencja Kolejowa określiła szczególne ograniczenia użytkowania. W oparciu o te ograniczenia lokomotywy te nie mogą być obecnie eksploatowane na liniach wyposażonych w system sygnalizacji klasy A (ETCS/ERTMS), w korytarzach określonych w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/6 4  oraz na liniach zapewniających połączenia z głównymi portami europejskimi, stacjami rozrządowymi, terminalami towarowymi i obszarami transportu towarowego określonymi w art. 2 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/6.

(7) W hiszpańskiej sieci o rozstawie iberyjskim przeznaczonej głównie do transportu towarowego bardzo niewiele odcinków jest obecnie wyposażonych w ERTMS. Wśród nich niedawno wybudowany odcinek linii dwutorowej w Puerto de Pajares (L084/984) stanowi "wyspę" ERTMS o długości 50 km wyposażoną w ERTMS poziom 2 (zgodny z wzorcem 2.3.0-D) oraz system ASFA klasy B. Obecnie oczekuje się, że pociągi towarowe będą korzystać z tej obwodnicy, co zapewni znaczne oszczędności w zużyciu energii, krótsze dystanse, mniejszy negatywny wpływ na środowisko oraz funkcjonowanie z większymi prędkościami i większą zdolność przepustową w porównaniu z poprzednią starą linią jednostkową (L130).

(8) Ze względu na brak na pokładzie odpowiedniego wyposażenia ETCS/ERTMS, pojazdy Stadler E6000 będące przedmiotem niniejszego wniosku nie mogą obecnie poruszać się po tej linii. Doposażenie tych pojazdów w pokładowy system ERTMS zagroziłoby wykonalności projektu ze względu na dodatkowe koszty związane ze spodziewanymi kilkumiesięcznymi opóźnieniami w wejściu do eksploatacji oraz brakiem dostępności lokomotyw. Ponadto na tym etapie doposażenie przyniosłoby ograniczone korzyści ze względu na ograniczoną długość toru, na którym można stosować ERTMS, oraz dodatkową złożoność i koszty związane z posiadaniem dwóch pokładowych systemów sygnalizacji. Hiszpański krajowy plan wdrożenia mający na celu rozwój ERTMS przewiduje zainstalowanie ERTMS poziomu 2 (zgodnego z wzorcem 3) do 2030 r. na odcinkach przylegających do 50 km odcinka Puerto de Pajares (L084/984).

(9) Producent przedmiotowych pojazdów i ich właściciele zobowiązali się do opracowania planu inżynieryjnego i instalacyjnego w celu doposażenia 58 pojazdów w ETCS poziomu 2 (zgodnego z wzorcem 3) w przypadku urządzeń pokładowych w celu dostosowania ich do wdrażania przytorowych urządzeń ERTMS poziomu 2. Najnowszy plan znajduje się w załączniku I i potwierdza dostawę najpóźniej do dnia 31 grudnia 2025 r. w odniesieniu do pojazdów należących do Renfe Mercancias oraz do dnia 31 grudnia 2028 r. w przypadku pojazdów należących do Alpha Trains i Medway.

(10) Przeprowadzona przez Komisję analiza potwierdza, że specyfikacje alternatywne, stosowanie systemu cyfrowego Asfa klasy B, stosowane do czasu doposażenia, gwarantują bezpieczeństwo i interoperacyjność pojazdów na tej linii.

(11) W związku z powyższym warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. c) i art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 należy uznać za spełnione w odniesieniu do 58 przedmiotowych pojazdów. W związku z tym należy przyjąć złożony przez Hiszpanię wniosek o niestosowanie do tych pojazdów rozporządzenia (UE) 2016/919, przy jednoczesnym łagodzeniu niestosowania tego rozporządzenia poprzez doposażenie wszystkich 58 pojazdów w ETCS poziomu 2 (zgodnego z wzorcem 3) do dnia 31 grudnia 2028 r.

(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przyjmuje się wniosek Hiszpanii o niestosowanie rozporządzenia (UE) 2016/919 do 58 pojazdów E6000 przedsiębiorstwa Stadler, jak określono w załączniku.

Artykuł  2

Hiszpania informuje Komisję o planowaniu i postępach w modernizacji pojazdów do dnia 31 grudnia każdego roku. Hiszpania przekaże również Komisji numery referencyjne pojazdów wymienionych w załączniku, gdy staną się one dostępne.

Artykuł  3

Niniejszą decyzję stosuje się w granicach geograficznych linii L084/984 hiszpańskiej sieci kolejowej.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Hiszpanii.

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 31 grudnia 2028 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 stycznia 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

Wykaz pojazdów objętych decyzją oraz przewidywana data doposażenia tych pojazdów w pokładowy europejski system zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS).

Właściciel Przedsiębiorstwo kolejowe, które będzie korzystać z pojazdów Łączna liczba pojazdów Numer referencyjny dopuszczonych pojazdów Przewidywany numer referencyjny pojazdów, dla których trwa proces udzielania zezwolenia Przewidywana data instalacji ETCS L2
RENFE MERCANCÍAS RENFE

MERCANCZAS

12 91716-256-101-8

91716-256-102-6

91716-256-103-4

91716-256-104-2

91716-256-105-9

91716-256-106-7

91716-256-107-5

91716-256-108-3

91716-256-109-1

91716-256-110-9

91716-256-111-7

91716-256-112-5

31 grudnia 2025 r.
ALPHA TRAINS CAPTRAIN 30 91716-256-001-0

91716-256-002-8

91716-256-003-6

91716-256-006-9

91716-256-007-7

91716-256-008-5

91716-256-013-5

91716-256-014-3

30 czerwca 2028 r.
CONTINENTAL RAIL 91716-256-004-4

91716-256-005-1

91716-256-009-3

91716-256-010-1

30 czerwca 2028 r.
MEDWAY 91716-256-011-9

91716-256-012-7

91716-256-015-0

91716-256-016-8

91716-256-017-6

30 czerwca 2028 r.
Nie wskazano numery referencyjne zostaną podane numery referencyjne zostaną podane 30 czerwca 2028 r.
MEDWAY MEDWAY 16 numery referencyjne zostaną podane numer referencyjny zostanie podany 30 czerwca 2028 r.
1 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 158 z 15.6.2016, s. 1).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1695 z dnia 10 sierpnia 2023 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyj- ności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające rozporządzenie (UE) 2016/919 (Dz.U. L 222 z 8.9.2023, s. 380).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/6 z dnia 5 stycznia 2017 r. w sprawie europejskiego planu wdrożenia europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (Dz.U. L 3 z 6.1.2017, s. 6).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.378

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/378 w sprawie przyjęcia wniosku złożonego przez Hiszpanię na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 o niestosowanie rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 do 58 pojazdów Stadler E6000
Data aktu: 25/01/2024
Data ogłoszenia: 29/01/2024