Decyzja wykonawcza 2024/378 w sprawie przyjęcia wniosku złożonego przez Hiszpanię na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 o niestosowanie rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 do 58 pojazdów Stadler E6000

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/378
z dnia 25 stycznia 2024 r.
w sprawie przyjęcia wniosku złożonego przez Hiszpanię na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 o niestosowanie rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 do 58 pojazdów Stadler E6000

(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 388)

(Jedynie tekst w języku hiszpańskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 29 stycznia 2024 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyj- ności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 28 czerwca 2023 r. Hiszpania przedłożyła Komisji, zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797, wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 7.4.2.1 ppkt 1 rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 2  do 58 pojazdów. Punkt ten zawiera wymóg zainstalowania na pokładzie każdego nowego pojazdu systemu ETCS zgodnego z wzorcem 3.

(2) Wniosek dotyczy 58 nowych pojazdów Stadler E6000 zakupionych przez następujące przedsiębiorstwa kolejowe: Renfe Mercancias (12 lokomotyw), Alpha Trains (30 lokomotyw) i Medway (16 lokomotyw), wymienione odpowiednio w załączniku I.

(3) Wniosek złożono na podstawie art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797 dotyczącego ekonomicznej nieopłacalności dopuszczenia do eksploatacji przed dniem 31 grudnia 2028 r. pojazdów w pełni wyposażonych w ETCS (zgodnych z wzorcem 3), jak określono w pkt 7.4.2.1 rozporządzenia (UE) 2016/919.

(4) Po przedłożeniu wniosku rozporządzenie (UE) 2016/919 zostało uchylone rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2023/1695 3 . Zasadniczo wymóg instalacji ETCS (zgodnych z wzorcem 3) określony w pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 został przeniesiony do pkt 7.4.2.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695. W związku z tym pierwotny wniosek należy uznać za wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 7.4.2.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695.

(5) 58 nowych pojazdów Stadler E6000 będzie eksploatowanych w hiszpańskiej sieci, obejmującej linię L084/984, na której znajduje się górski odcinek Puerto de Pajares. Te nowe lokomotywy mają wysoką zdolność trakcyjną do ciągnięcia długich pociągów, zdolność do działania przy różnym napięciu elektrycznym (3 kV/25 kV) niezbędną ze względu na warunki sieciowe oraz możliwość skonfigurowania zarówno na szerokości toru 1668 (iberyjska), jak i 1435 (UE).

(6) Zgodnie z pkt 7.4.2.2 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695 istniejące pojazdy powinny być wyposażone w ETCS. Pojazdy Stadler E6000 nie posiadają jednak wyposażenia ETCS/ERTMS na pokładzie. W związku z tym podczas procesu wydawania zezwoleń dla typu pojazdu (nr 1-075-0005-8-001-001) Europejska Agencja Kolejowa określiła szczególne ograniczenia użytkowania. W oparciu o te ograniczenia lokomotywy te nie mogą być obecnie eksploatowane na liniach wyposażonych w system sygnalizacji klasy A (ETCS/ERTMS), w korytarzach określonych w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/6 4  oraz na liniach zapewniających połączenia z głównymi portami europejskimi, stacjami rozrządowymi, terminalami towarowymi i obszarami transportu towarowego określonymi w art. 2 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/6.

(7) W hiszpańskiej sieci o rozstawie iberyjskim przeznaczonej głównie do transportu towarowego bardzo niewiele odcinków jest obecnie wyposażonych w ERTMS. Wśród nich niedawno wybudowany odcinek linii dwutorowej w Puerto de Pajares (L084/984) stanowi "wyspę" ERTMS o długości 50 km wyposażoną w ERTMS poziom 2 (zgodny z wzorcem 2.3.0-D) oraz system ASFA klasy B. Obecnie oczekuje się, że pociągi towarowe będą korzystać z tej obwodnicy, co zapewni znaczne oszczędności w zużyciu energii, krótsze dystanse, mniejszy negatywny wpływ na środowisko oraz funkcjonowanie z większymi prędkościami i większą zdolność przepustową w porównaniu z poprzednią starą linią jednostkową (L130).

(8) Ze względu na brak na pokładzie odpowiedniego wyposażenia ETCS/ERTMS, pojazdy Stadler E6000 będące przedmiotem niniejszego wniosku nie mogą obecnie poruszać się po tej linii. Doposażenie tych pojazdów w pokładowy system ERTMS zagroziłoby wykonalności projektu ze względu na dodatkowe koszty związane ze spodziewanymi kilkumiesięcznymi opóźnieniami w wejściu do eksploatacji oraz brakiem dostępności lokomotyw. Ponadto na tym etapie doposażenie przyniosłoby ograniczone korzyści ze względu na ograniczoną długość toru, na którym można stosować ERTMS, oraz dodatkową złożoność i koszty związane z posiadaniem dwóch pokładowych systemów sygnalizacji. Hiszpański krajowy plan wdrożenia mający na celu rozwój ERTMS przewiduje zainstalowanie ERTMS poziomu 2 (zgodnego z wzorcem 3) do 2030 r. na odcinkach przylegających do 50 km odcinka Puerto de Pajares (L084/984).

(9) Producent przedmiotowych pojazdów i ich właściciele zobowiązali się do opracowania planu inżynieryjnego i instalacyjnego w celu doposażenia 58 pojazdów w ETCS poziomu 2 (zgodnego z wzorcem 3) w przypadku urządzeń pokładowych w celu dostosowania ich do wdrażania przytorowych urządzeń ERTMS poziomu 2. Najnowszy plan znajduje się w załączniku I i potwierdza dostawę najpóźniej do dnia 31 grudnia 2025 r. w odniesieniu do pojazdów należących do Renfe Mercancias oraz do dnia 31 grudnia 2028 r. w przypadku pojazdów należących do Alpha Trains i Medway.

(10) Przeprowadzona przez Komisję analiza potwierdza, że specyfikacje alternatywne, stosowanie systemu cyfrowego Asfa klasy B, stosowane do czasu doposażenia, gwarantują bezpieczeństwo i interoperacyjność pojazdów na tej linii.

(11) W związku z powyższym warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. c) i art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 należy uznać za spełnione w odniesieniu do 58 przedmiotowych pojazdów. W związku z tym należy przyjąć złożony przez Hiszpanię wniosek o niestosowanie do tych pojazdów rozporządzenia (UE) 2016/919, przy jednoczesnym łagodzeniu niestosowania tego rozporządzenia poprzez doposażenie wszystkich 58 pojazdów w ETCS poziomu 2 (zgodnego z wzorcem 3) do dnia 31 grudnia 2028 r.

(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przyjmuje się wniosek Hiszpanii o niestosowanie rozporządzenia (UE) 2016/919 do 58 pojazdów E6000 przedsiębiorstwa Stadler, jak określono w załączniku.

Artykuł  2

Hiszpania informuje Komisję o planowaniu i postępach w modernizacji pojazdów do dnia 31 grudnia każdego roku. Hiszpania przekaże również Komisji numery referencyjne pojazdów wymienionych w załączniku, gdy staną się one dostępne.

Artykuł  3

Niniejszą decyzję stosuje się w granicach geograficznych linii L084/984 hiszpańskiej sieci kolejowej.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Hiszpanii.

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 31 grudnia 2028 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 stycznia 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

Wykaz pojazdów objętych decyzją oraz przewidywana data doposażenia tych pojazdów w pokładowy europejski system zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS).

Właściciel Przedsiębiorstwo kolejowe, które będzie korzystać z pojazdów Łączna liczba pojazdów Numer referencyjny dopuszczonych pojazdów Przewidywany numer referencyjny pojazdów, dla których trwa proces udzielania zezwolenia Przewidywana data instalacji ETCS L2
RENFE MERCANCÍAS RENFE

MERCANCZAS

12 91716-256-101-8

91716-256-102-6

91716-256-103-4

91716-256-104-2

91716-256-105-9

91716-256-106-7

91716-256-107-5

91716-256-108-3

91716-256-109-1

91716-256-110-9

91716-256-111-7

91716-256-112-5

31 grudnia 2025 r.
ALPHA TRAINS CAPTRAIN 30 91716-256-001-0

91716-256-002-8

91716-256-003-6

91716-256-006-9

91716-256-007-7

91716-256-008-5

91716-256-013-5

91716-256-014-3

30 czerwca 2028 r.
CONTINENTAL RAIL 91716-256-004-4

91716-256-005-1

91716-256-009-3

91716-256-010-1

30 czerwca 2028 r.
MEDWAY 91716-256-011-9

91716-256-012-7

91716-256-015-0

91716-256-016-8

91716-256-017-6

30 czerwca 2028 r.
Nie wskazano numery referencyjne zostaną podane numery referencyjne zostaną podane 30 czerwca 2028 r.
MEDWAY MEDWAY 16 numery referencyjne zostaną podane numer referencyjny zostanie podany 30 czerwca 2028 r.
1 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 158 z 15.6.2016, s. 1).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1695 z dnia 10 sierpnia 2023 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyj- ności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające rozporządzenie (UE) 2016/919 (Dz.U. L 222 z 8.9.2023, s. 380).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/6 z dnia 5 stycznia 2017 r. w sprawie europejskiego planu wdrożenia europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (Dz.U. L 3 z 6.1.2017, s. 6).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.378

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/378 w sprawie przyjęcia wniosku złożonego przez Hiszpanię na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 o niestosowanie rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 do 58 pojazdów Stadler E6000
Data aktu: 25/01/2024
Data ogłoszenia: 29/01/2024