a także mając na uwadze, co następuje:(1) W art. 23 rozporządzenia (UE) 2020/1503 nakłada się na dostawców usług finansowania społecznościowego obowiązek przekazywania inwestorom wystarczających informacji na temat jakości projektów opartych na finansowaniu społecznościowym i właścicieli projektów, w szczególności przez dostarczenie arkusza kluczowych informacji inwestycyjnych (KIIS), który zawiera informacje niezbędne do podjęcia świadomej decyzji o inwestycji. Inwestorzy powinni być jednak również odpowiednio poinformowani o tym, w jaki sposób dostawcy usług finansowania społecznościowego obliczają punktowe oceny kredytowe w odniesieniu do projektów opartych na finansowaniu społecznościowym i właścicieli projektów, aby mogli dzięki temu lepiej zrozumieć i porównać ryzyko związane z różnymi pożyczkami społecznościowymi.
(2) W ostatnich latach oprócz bardziej tradycyjnych technik statystycznych opracowano techniki oceny ryzyka kredytowego i obliczania punktowych ocen ryzyka kredytowego w oparciu o innowacyjne podejścia oparte na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym. Na przykład w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw bez długiej historii kredytowej innowacyjne metody oparte na danych transakcyjnych mogą okazać się bardziej przydatne niż metody oparte na tradycyjnych danych bilansowych. Stosowanie tych technik, ze względu na ich złożoność, może zwiększyć asymetrię informacji między inwestorami a dostawcami usług finansowania społecznościowego. W związku z tym w opisie metody stosowanej przez dostawców usług finansowania społecznościowego do obliczania punktowych ocen kredytowych należy wskazać model oceny punktowej stosowany do celów takich obliczeń, a także wystarczające informacje na temat czynników finansowych i niefinansowych, które są wykorzystywane jako dane wejściowe tych modelów oceny punktowej, oraz na temat wyników uzyskanych dzięki modelom oceny punktowej.
(3) Inwestorzy mogą nie być w pełni świadomi mechanizmu kształtowania się cen ofert finansowania społecznościowego i szeregu czynników z tym związanych. Należy zatem zwiększyć przejrzystość, aby ułatwić porównywanie różnych pożyczek. W szczególności w przypadku gdy dostawcy usług finansowania społecznościowego proponują cenę oferty finansowania społecznościowego, powinni dokładnie opisać metodę zastosowaną do obliczenia tych cen. W opisie tym należy uwzględnić te elementy, które są istotne zarówno w chwili udzielania pożyczki, jak i po jej udzieleniu, zwłaszcza biorąc pod uwagę opłaty, których dostawca usług finansowania społecznościowego może zażądać od inwestorów i właścicieli projektów za świadczone na ich rzecz usługi.
(4) Cena pożyczek, których udzielenie ułatwiono na platformie dostawcy usług finansowania społecznościowego, powinna być godziwa i odpowiednia. Należy zatem zapewnić, aby cena odzwierciedlała profil ryzyka i wartość bieżącą netto pożyczki oraz aby dostawca usług finansowania społecznościowego wziął pod uwagę ogólne warunki rynkowe.
(5) Dostawcy usług finansowania społecznościowego powinni przeprowadzać wiarygodną ocenę ryzyka kredytowego jako minimalny środek ochrony dla inwestorów, którzy nie dysponują wystarczającymi informacjami na temat zdolności kredytowej właścicieli projektów i trwałości projektów opartych na finansowaniu społecznościowym. Aby zagwarantować rzetelną i solidną ocenę ryzyka kredytowego projektów opartych na finansowaniu społecznościowym i właścicieli projektów, dostawcy usług finansowania społecznościowego powinni przy ocenie uwzględniać wystarczające informacje na temat tych czynników, które wpływają na sytuację finansową i strategię biznesową właścicieli projektów i projektów opartych na finansowaniu społecznościowym. Ponadto, ponieważ w kompleksowej ocenie ryzyka kredytowego należy uwzględnić również to, czy takie ryzyko jest równoważone dostępnością mechanizmów ochrony kredytowej, dostawcy usług finansowania społecznościowego powinni także rozważyć informacje na temat zabezpieczeń i gwarancji stosowanych w celu ograniczenia ryzyka kredytowego.
(6) Dostawcy usług finansowania społecznościowego powinni mieć dostęp do istotnych informacji zawartych w dokumentacji dotyczącej ocen ryzyka kredytowego, aby umożliwić odpowiednią analizę porównawczą zdolności kredytowej potencjalnych właścicieli projektów oraz udoskonalić modele i narzędzia wykorzystywane do zatwierdzania projektów, które mają być finansowane na ich platformach. Dane osobowe zawarte w tych informacjach powinny być przechowywane przez okres nie dłuższy niż pięć lat, a w każdym razie przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 2 .
(7) Proces ustalania ceny oferty finansowania społecznościowego powinien również obejmować dokładną wycenę pożyczek społecznościowych. Dostawcy usług finansowania społecznościowego powinni zatem zapewnić, aby w trakcie cyklu życia pożyczki taka wycena opierała się na wystarczającej liczbie czynników odzwierciedlających strukturę dochodów i kosztów związanych z pożyczką, a także związane z nią ryzyko.
(8) Solidne struktury zarządzania zwiększają ochronę inwestorów. Dlatego też dostawcy usług finansowania społecznościowego powinni wprowadzić zasady zarządzania, które są proporcjonalne do złożoności ich modelu biznesowego, jak również polityki określające elementy ujawnienia, które zapewniają, aby informacje przekazywane inwestorom zawierały dokładny i wystarczająco szczegółowy opis projektu opartego na finansowaniu społecznościowym. Ponadto należy przeprowadzać badanie due diligence projektów opartych na finansowaniu społecznościowym oraz właścicieli projektów. W ramach zarządzania ryzykiem, o których mowa w art. 4 ust. 4 lit. f) rozporządzenia (UE) 2020/1503, należy zatem określić główne role i funkcje osób odpowiedzialnych za ocenę ryzyka kredytowego i przypisywanie pożyczek do odpowiednich kategorii ryzyka. Takie ramy powinny odpowiadać złożoności modelu biznesowego dostawców finansowania społecznościowego i rodzajowi pożyczek, których udzielenie ci dostawcy udzielają, oraz odzwierciedlać środki ochrony ustanowione w rozporządzeniu (UE) 2020/1503 w celu zarządzania ryzykiem związanym z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu.
(9) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowią przedłożone Komisji projekty regulacyjnych standardów technicznych opracowanych przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB) przy ścisłej współpracy z Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(10) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektów regulacyjnych standardów technicznych, które stanowią podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zasięgnął porady Bankowej Grupy Interesariuszy ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 .
(11) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia 10 stycznia 2023 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: