Decyzja wykonawcza 2024/354 w sprawie norm zharmonizowanych dotyczących urządzeń kolei linowych, opracowanych na potrzeby rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/424

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/354
z dnia 19 stycznia 2024 r.
w sprawie norm zharmonizowanych dotyczących urządzeń kolei linowych, opracowanych na potrzeby rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/424
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 17 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/424 2  domniemywa się, że podsystemy oraz elementy bezpieczeństwa urządzeń kolei linowych zgodne z normami zharmonizowanymi lub częściami tych norm, do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, spełniają zasadnicze wymagania określone w załączniku II do tego rozporządzenia, objęte tymi normami lub ich częściami.

(2) Decyzją wykonawczą C(2023) 5065 3  Komisja zwróciła się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN) z wnioskiem o dokonanie nowelizacji istniejących norm zharmonizowanych oraz o zakończenie prac nad projektami norm zharmonizowanych na potrzeby rozporządzenia (UE) 2016/424.

(3) Na podstawie wniosku zawartego w decyzji wykonawczej C(2023) 5065 CEN znowelizował następujące normy dotyczące wymagań bezpieczeństwa dla urządzeń kolei linowych przeznaczonych do przewozu osób: EN 12929-1, EN 12929-2, EN 13796-2 i EN 13796-3. Doprowadziło to do przyjęcia następujących norm zmieniających: EN 12929-1:2015+A1:2022, EN 12929-2:2015+A1:2022, EN 13796-2:2017+A1:2022 i EN 13796-3:2017 +A1:2022. CEN znowelizował również normę EN 13223:2015, do której odniesienie zamieszczono w komunikacie Komisji 2018/C 114/04 4 . Doprowadziło to do przyjęcia normy zmieniającej EN 13223:2015+A1:2022.

(4) Komisja wraz z CEN oceniła te normy pod kątem ich zgodności z wnioskiem zawartym w decyzji wykonawczej C(2023) 5065.

(5) Normy te spełniają wymagania, które mają obejmować swoim zakresem i które określono w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2016/424. Odniesienia do tych norm należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Zważywszy, że norma EN 12929-2:2015+A1:2022 zawiera niedatowane odniesienia normatywne, powinna ona zostać opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z zastrzeżeniem.

(6) Norma EN 13223:2015+A1:2022 ma zastąpić normę EN 13223:2015. Należy zatem wycofać odniesienie do normy EN 13223:2015 z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

(7) Aby zapewnić producentom wystarczająco dużo czasu na dostosowanie swoich produktów do znowelizowanej wersji normy zharmonizowanej EN 13223:2015, należy odroczyć wycofanie odniesienia do tej normy.

(8) Odniesienia do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby rozporządzenia (UE) 2016/424 opublikowano w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/1923 5  i komunikacie 2018/C 114/04. W celu zapewnienia jasności i zrozumiałości pełny wykaz odniesień do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby rozporządzenia (UE) 2016/424 i spełniających wymogi, które mają one obejmować swoim zakresem, należy opublikować w jednym akcie prawnym.

(9) W związku z tym odniesienia do norm zharmonizowanych opublikowane w decyzji wykonawczej (UE) 2019/1923 i komunikacie 2018/C 114/04 należy opublikować w załączniku do niniejszej decyzji oraz należy uchylić zarówno decyzję wykonawczą (UE) 2019/1923, jak i komunikat 2018/C 114/04.

(10) Komunikat 2018/C 114/04 powinien jednak nadal mieć zastosowanie do odniesienia do normy zharmonizowanej EN 13223:2015 do daty wycofania tego odniesienia.

(11) Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę do domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami określonymi w prawodawstwie harmonizacyjnym Unii od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie z dniem jej opublikowania,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym publikuje się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej odniesienia do norm zharmonizowanych dotyczących urządzeń kolei linowych, opracowanych na potrzeby rozporządzenia (UE) 2016/424, wymienione w załączniku I do niniejszej decyzji. Odniesienia wymienione w wierszach 1, 6, 8 i 16 tego załącznika publikuje się z zastrzeżeniem.

Artykuł  2

Komunikat 2018/C 114/04 traci moc.

Komunikat ten ma jednak nadal zastosowanie do odniesienia do normy zharmonizowanej wymienionego w załączniku II do niniejszej decyzji, do daty wycofania tego odniesienia określonej w tym załączniku.

Artykuł  3

Decyzja wykonawcza (UE) 2019/1923 traci moc.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 stycznia 2024 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Nr Odniesienie do normy
1. EN 1709:2019

Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Badanie przed przekazaniem do eksploatacji i instrukcje dotyczące konserwacji i badań ruchowych oraz sprawdzeń

Zastrzeżenie: Odniesienia normatywne, o których mowa w pkt 2 normy zharmonizowanej EN 1709:2019, należy odczytywać jako odniesienia do norm EN 1907:2017, EN 1908:2015, EN 1909:2017, EN 12397:2017, EN 12408:2004, EN 12927:2019, EN 12929:2015 (wszystkie części), EN 12930:2015, EN 13107:2015, EN 13223:2015, EN 13243:2015 i EN 13796:2017 (wszystkie części)

2. EN 1908:2015

Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Urządzenia napinające

3. EN 1909:2017

Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Sprowadzanie pojazdów i ewakuacja

4. EN 12385-8:2002

Liny stalowe - Bezpieczeństwo - Część 8: Liny splotkowe napędowe i nośno-napędowe dla kolei linowych zaprojektowanych do przewozu osób

5. EN 12385-9:2002

Liny stalowe - Bezpieczeństwo - Część 9: Liny nośne o konstrukcji zamkniętej dla kolei linowych zaprojektowanych do przewozu osób

6. EN 12927:2019

Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Liny

Zastrzeżenie: Odniesienia normatywne, o których mowa w pkt 2 normy zharmonizowanej EN 12927:2019, należy odczytywać jako odniesienia do norm EN 1559-2:2014, EN 1709:2019, EN 1907:2017, EN 1908:2015, EN 1909:2017, EN 10228-1:2016, EN 12385-2:2002+A1:2008, EN 12385-4:2002+A1:2008, EN 12385-8:2002, EN 12385-9:2002, EN 12397:2017, EN 12408:2004, EN 12929-1:2015, EN 12929-2:2015, EN 12930:2015, EN 13107:2015, EN 13223:2015, EN 13243:2015, EN 13411-2:2001 +A1:2008, EN 13411-3:2004+A1:2008, EN 13411-4:2002+A1:2008, EN 13411-5:2003+A1:2008, EN 13411-6:2004+A1:2008, EN 13411-7:2006+A1:2008, EN 13796-1:2017, EN 13796-2:2017, EN 13796-3:2017, EN ISO 148-1:2016, EN ISO 5579:2013, EN ISO 9554:2019 i EN ISO 10547:2009

7. EN 12929-1:2015+A1:2022

Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Wymagania ogólne - Część 1: Wymagania dotyczące wszystkich urządzeń

8. EN 12929-2:2015+A1:2022

Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Wymagania ogólne - Część 2: Dodatkowe wymagania dotyczące dwulinowych napowietrznych kolei linowych wahadłowych bez hamulców w pojazdach

Zastrzeżenie: Odniesienia normatywne, o których mowa w pkt 2 normy zharmonizowanej EN 12929-2:2015 +A1:2022, należy odczytywać jako odniesienia do norm EN 1709:2019, EN 1907:2017, EN 1908:2015, EN 1909:2017, EN 12397:2017, EN 12408:2004, EN 12927:2019, EN 12929-1:2015+A1:2022, EN 12930:2015, EN 13107:2015/AC:2016, EN 13223:2015+A1:2022, EN 13243:2015, EN 13796-1:2017, EN 13796-2:2017+A1:2022 i EN 13796-3:2017+A1:2022
9. EN 12930:2015

Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Obliczenia

10. EN 13107:2015

Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Budowle inżynierskie

EN 13107:2015/AC:2016

11. EN 13223:2015+A1:2022

Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Układy napędowe i inne urządzenia mechaniczne

12. EN 13243:2015

Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Urządzenia elektryczne inne niż dla układów napędowych

13. EN 13796-1:2017

Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Pojazdy - Część 1: Wprzęgła, wózki pojazdów, hamulce pojazdów, kabiny, krzesełka, wagony, pojazdy do konserwacji, urządzenia holujące

14. EN 13796-2:2017+A1:2022

Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Pojazdy - Część 2: Badania odporności wprzęgieł na poślizg

15. EN 13796-3:2017+A1:2022

Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Pojazdy - Część 3: Badania zmęczeniowe

16. EN 17064:2018

Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Zapobieganie i walka z pożarem

Zastrzeżenie: Odniesienia normatywne, o których mowa w pkt 2 normy zharmonizowanej EN 17064:2018, należy odczytywać jako odniesienia do norm EN 1021-1:2014, EN 1021-2:2014, EN 1838:2013, EN 1907:2017, EN 12929-1:2015, EN 13243:2015, EN 13501-1:2007+A1:2009, EN 50172:2004, EN 50272-1:2010, EN 50272-2:2001, EN 60204-1:2006, EN 60695-11-10:2013, EN 61730-1:2007, EN 61730-2:2007, EN ISO 7010:2012 i EN ISO 8528-13:2016

ZAŁĄCZNIK  II

Nr Odniesienie do normy Data wycofania
1. EN 13223:2015

Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Układy napędowe i inne urządzenia mechaniczne

23 lipca 2025 r.
1 Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 12, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2012/1025/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/424 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie urządzeń kolei linowych i uchylenia dyrektywy 2000/9/WE (Dz.U. L 81 z 31.3.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/424/oj).
3 Decyzja wykonawcza Komisji C(2023) 5065 final z dnia 2 sierpnia 2023 r. w sprawie wniosku o normalizację do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego w odniesieniu do urządzeń kolei linowych, na potrzeby rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/424.
4 Komunikat Komisji w ramach wdrażania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/424 w sprawie urządzeń kolei linowych i uchylenia dyrektywy 2000/9/WE (Publikacja tytułów i odniesień do norm zharmonizowanych na mocy prawodawstwa harmonizacyjnego Unii) (Dz.U. C 114 z 28.3.2018, s. 7).
5 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/1923 z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie norm zharmonizowanych dotyczących urządzeń kolei linowych, opracowanych na potrzeby rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/424 (Dz.U. L 298 z 19.11.2019, s. 8, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2019/1923/oj).

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.354

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/354 w sprawie norm zharmonizowanych dotyczących urządzeń kolei linowych, opracowanych na potrzeby rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/424
Data aktu: 19/01/2024
Data ogłoszenia: 23/01/2024
Data wejścia w życie: 23/01/2024