(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 236)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 24 stycznia 2024 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dodanie łączności 5G na statkach usprawnia usługi łączności świadczone podróżnym, a jednocześnie zapewnia stosowanie najnowszych dostępnych technologii i efektywne wykorzystanie widma. Pomaga to osiągnąć cele ustalone w planie działania dotyczącym sieci 5G oraz w strategii Komisji dotyczącej łączności, określonej w jej komunikacie pt. "Łączność dla konkurencyjnego jednolitego rynku cyfrowego: w kierunku europejskiego społeczeństwa gigabitowego" 2 i zaktualizowanej komunikatem "Cyfrowy kompas na 2030 r.: europejska droga w cyfrowej dekadzie" 3 oraz decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2481 4 .
(2) Decyzją Komisji 2010/166/UE 5 zharmonizowano warunki techniczne wykorzystywania widma radiowego w paśmie częstotliwości 900 MHz (zakresy częstotliwości 880-915 MHz i 925-960 MHz), paśmie częstotliwości 1 800 MHz (zakresy częstotliwości 1 710-1 785 MHz i 1 805-1 880 MHz), sparowanym naziemnym paśmie częstotli wości 2 GHz (zakresy częstotliwości 1 920-1 980 MHz i 2 110-2 170 MHz) oraz sparowanym paśmie częstotli wości 2,6 GHz (zakresy częstotliwości 2 500-2 570 MHz i 2 620-2 690 MHz). Umożliwiła ona świadczenie usług łączności ruchomej na pokładach statków (usługi MCV) w Unii za pomocą różnych technologii i określiła mające zastosowanie zharmonizowane warunki techniczne.
(3) Decyzją 2010/166/UE wezwano państwa członkowskie do dokonywania przeglądu wykorzystania pasm częstotliwości przez systemy świadczące usługi MCV na ich morzach terytorialnych, w szczególności pod kątem zapewnienia ciągłej adekwatności wszystkich warunków określonych w tej decyzji oraz w odniesieniu do przypadków szkodliwych zakłóceń. Państwa członkowskie zobowiązano również do przedłożenia Komisji sprawozdania z dokonanych przez nie ustaleń, a Komisję - do dokonania, w razie potrzeby, przeglądu decyzji 2010/166/UE.
(4) W dniu 16 sierpnia 2022 r. Komisja udzieliła Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) zlecenia na podstawie art. 4 ust. 2 decyzji 676/2002/WE do zbadania i opracowania zharmonizowanych warunków technicznych w celu uwzględnienia technologii 5G na potrzeby ułatwienia wdrożenia zaawansowanych usług MCV w Unii.
(5) W odpowiedzi na to zlecenie CEPT przyjęła 10 marca 2023 r. sprawozdanie nr 83. Przedstawiono w nim zharmonizowane warunki techniczne dotyczące użytkowania nieaktywnych systemów antenowych (non-AAS) w standardzie 5G New Radio (Nowe Radio) (5G NR) na pokładach statków w paśmie częstotliwości 1 800 MHz i sparowanym paś mie częstotliwości 2,6 GHz.
(6) W sprawozdaniu stwierdzono, że podobne warunki techniczne i regulacyjne, jakie miały zastosowanie do systemów MCV opartych na standardzie "Long Term Evolution" (LTE), można również stosować do systemów MCV 5G NR non-AAS w celu ochrony lądowych sieci ruchomych zarówno typu LTE, jak i 5G NR.
(7) Zharmonizowane warunki techniczne zalecane w sprawozdaniu stanowią podstawę techniczną niniejszej decyzji dla systemów non-AAS 5G NR na pokładach statków w paśmie częstotliwości 1 800 MHz i sparowanym paśmie częstot liwości 2,6 GHz. Należy odpowiednio zmienić zharmonizowane warunki techniczne określone w decyzji 2010/166/UE, przy jednoczesnym zastosowaniu podejścia neutralnego pod względem technologii i usług, jak określono w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 6 .
(8) W celu zapewnienia spójności i jasności prawa oraz zgodnie z zasadami lepszego stanowienia prawa należy uchylić decyzję 2010/166/UE, która zawiera odniesienia do decyzji Komisji 2011/251/UE 7 uchylonej decyzją Komisji (UE) 2022/173 8 , i zastąpić ją niniejszą decyzją.
(9) Ze względu na jasność prawa należy utrzymać terminy wdrożenia określone w decyzji 2010/166/UE. Podobnie zale
cenie Komisji 2010/167/UE 9 powinno mieć nadal zastosowanie do niniejszej decyzji, ponieważ uchyla ona i zastępuje decyzję 2010/166/UE.
(10) Niniejsza decyzja nie ma na celu nakładania zobowiązań na państwa członkowskie nieposiadające mórz terytorialnych. Pozostaje to bez uszczerbku dla udzielania zezwoleń na usługi MCV, co nie jest objęte zakresem niniejszej decyzji, lecz może wymagać od państw członkowskich podjęcia działań zgodnych z prawem unijnym w odniesieniu do statków posiadających ich przynależność państwową.
(11) Specyfikacje techniczne usług MCV należy nadal poddawać przeglądom w celu zapewnienia, aby odpowiadały one stale postępowi technologicznemu i rozwojowi sytuacji na rynku.
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 22 stycznia 2024 r.