uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego 1 , w szczególności jej art. 31 ust. 5,
(1) rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2015/429 2 ustanawia się zasady naliczania opłat za koszty skutków hałasu powodowanego przez towarowy tabor kolejowy, których to zasad mają przestrzegać zarządcy infrastruktury. Ma ono zastosowanie w przypadku, gdy państwo członkowskie, zgodnie z art. 31 ust. 5 akapit pierwszy dyrektywy 2012/34/UE, podjęło decyzję o wprowadzeniu zróżnicowania opłat za korzystanie z infrastruktury w celu uwzględnienia poziomu hałasu powodowanego przez tabor kolejowy.
(2) Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/429 upoważnia zarządców infrastruktury do przyjmowania systemów opłat za dostęp do infrastruktury zróżnicowanych w zależności od emitowanego hałasu (NDTAC) obejmujących premie zniżki za "ciche" wagony towarowe i zwyżki w przypadku "głośnych" wagonów kolejowych. Celem jest w szczególności zachęcenie do modernizacji istniejących kolejowych wagonów towarowych, przez wyposażenie ich w kompozytowe klocki hamulcowe, poprzez umożliwienie zwrotu odpowiednich kosztów związanych z ich instalacją.
(3) Art. 3 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/429 stanowi, że systemy opłat za dostęp do infrastruktury zróżnicowanych w zależności od emitowanego hałasu (NDTAC) powinny mieć zastosowanie do dnia 31 grudnia 2021 r.
(4) Wdrożono tylko cztery takie programy: dwa państwa członkowskie wprowadziły system NDTAC oparty na rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2015/429, a dwa państwa członkowskie, które przyjęły programy NDTAC przed wejściem w życie rozporządzenia, dostosowały te systemy zgodnie z jego art. 11. Wszystkie cztery programy wygasły.
(5) W 2021 r. Komisja opublikowała dokument roboczy służb Komisji oceniający rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/429 3 . W ocenie stwierdzono, że chociaż wpływ rozporządzenia wykonawczego był pozytywny, był on raczej ograniczony. Zauważono, że tylko dwa państwa członkowskie wprowadziły nowy system NDTAC po wejściu w życie rozporządzenia i nie było możliwe ustalenie, czy zostałyby one wdrożone również w przypadku braku rozporządzenia.
(6) W ocenie stwierdzono, że zamiast wprowadzać programy NDTAC w celu zmniejszenia hałasu kolejowego, niektóre państwa członkowskie korzystały z programów pomocy państwa w celu współfinansowania modernizacji. Ponadto do osiągnięcia celów rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/429 wykorzystano inne narzędzia, takie jak finansowanie w ramach instrumentu "Łącząc Europę" 4 .
(7) Ze względu na ograniczoną skuteczność programów NDTAC wdrożonych zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2015/429, wygaśnięcie wszystkich takich programów oraz dostępność innych instrumentów na mocy prawa UE należy uchylić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/429.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 62 ust. 3 dyrektywy 2012/34/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 19 stycznia 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.327 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/327 uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/429 określające zasady, które należy stosować przy pobieraniu opłat za koszty skutków hałasu |
| Data aktu: | 19/01/2024 |
| Data ogłoszenia: | 22/01/2024 |
| Data wejścia w życie: | 11/02/2024 |