Rozporządzenie wykonawcze 2024/327 uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/429 określające zasady, które należy stosować przy pobieraniu opłat za koszty skutków hałasu

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/327
z dnia 19 stycznia 2024 r.
uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/429 określające zasady, które należy stosować przy pobieraniu opłat za koszty skutków hałasu
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego 1 , w szczególności jej art. 31 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2015/429 2  ustanawia się zasady naliczania opłat za koszty skutków hałasu powodowanego przez towarowy tabor kolejowy, których to zasad mają przestrzegać zarządcy infrastruktury. Ma ono zastosowanie w przypadku, gdy państwo członkowskie, zgodnie z art. 31 ust. 5 akapit pierwszy dyrektywy 2012/34/UE, podjęło decyzję o wprowadzeniu zróżnicowania opłat za korzystanie z infrastruktury w celu uwzględnienia poziomu hałasu powodowanego przez tabor kolejowy.

(2) Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/429 upoważnia zarządców infrastruktury do przyjmowania systemów opłat za dostęp do infrastruktury zróżnicowanych w zależności od emitowanego hałasu (NDTAC) obejmujących premie zniżki za "ciche" wagony towarowe i zwyżki w przypadku "głośnych" wagonów kolejowych. Celem jest w szczególności zachęcenie do modernizacji istniejących kolejowych wagonów towarowych, przez wyposażenie ich w kompozytowe klocki hamulcowe, poprzez umożliwienie zwrotu odpowiednich kosztów związanych z ich instalacją.

(3) Art. 3 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/429 stanowi, że systemy opłat za dostęp do infrastruktury zróżnicowanych w zależności od emitowanego hałasu (NDTAC) powinny mieć zastosowanie do dnia 31 grudnia 2021 r.

(4) Wdrożono tylko cztery takie programy: dwa państwa członkowskie wprowadziły system NDTAC oparty na rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2015/429, a dwa państwa członkowskie, które przyjęły programy NDTAC przed wejściem w życie rozporządzenia, dostosowały te systemy zgodnie z jego art. 11. Wszystkie cztery programy wygasły.

(5) W 2021 r. Komisja opublikowała dokument roboczy służb Komisji oceniający rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/429 3 . W ocenie stwierdzono, że chociaż wpływ rozporządzenia wykonawczego był pozytywny, był on raczej ograniczony. Zauważono, że tylko dwa państwa członkowskie wprowadziły nowy system NDTAC po wejściu w życie rozporządzenia i nie było możliwe ustalenie, czy zostałyby one wdrożone również w przypadku braku rozporządzenia.

(6) W ocenie stwierdzono, że zamiast wprowadzać programy NDTAC w celu zmniejszenia hałasu kolejowego, niektóre państwa członkowskie korzystały z programów pomocy państwa w celu współfinansowania modernizacji. Ponadto do osiągnięcia celów rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/429 wykorzystano inne narzędzia, takie jak finansowanie w ramach instrumentu "Łącząc Europę" 4 .

(7) Ze względu na ograniczoną skuteczność programów NDTAC wdrożonych zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2015/429, wygaśnięcie wszystkich takich programów oraz dostępność innych instrumentów na mocy prawa UE należy uchylić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/429.

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 62 ust. 3 dyrektywy 2012/34/UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/429 traci moc.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 stycznia 2024 r.

1 Dz.U. L 343 z 14.12.2012, s. 32.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/429 z dnia 13 marca 2015 r. określające zasady, które należy stosować przy pobieraniu opłat za koszty skutków hałasu (Dz.U. L 70 z 14.3.2015, s. 36).
3 Dokument roboczy służb Komisji, Ocena rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/429 i przepisów dotyczących zróżnicowanych pod względem hałasu opłat za dostęp do infrastruktury [SWD(2021) 72] https://op.europa.eu/o/opportal-service/download- handler?identifier=a48ce71e-8e1f-11eb-b85c-01aa75ed71a1&format=pdf&language=en&productionSystem=cellar&part=.
4 Finansowanie w ramach instrumentu "Łącząc Europę" na modernizację udostępniono w ramach zaproszeń do składania wniosków 2014, 2016, 2019 i 2021. W ramach tych połączeń około 216 000 wagonów towarowych zostało zmodernizowanych poprzez ich wyposażenie w kompozytowe klocki hamulcowe.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.327

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/327 uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/429 określające zasady, które należy stosować przy pobieraniu opłat za koszty skutków hałasu
Data aktu: 19/01/2024
Data ogłoszenia: 22/01/2024
Data wejścia w życie: 11/02/2024