uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów 1 , w szczególności jego art. 58 ust. 1 lit. a),
(1) Na 15. posiedzeniu, które odbyło się w czerwcu 2022 r., Konferencja Stron konwencji bazylejskiej postanowiła, na mocy decyzji BC-15/18, włączyć nową pozycję dotyczącą niebezpiecznych odpadów elektrycznych i elektronicznych (pozycja A1181) do załącznika VIII do konwencji bazylejskiej, skreślając jednocześnie pozycję A1180 w tym załączniku oraz dodać nową pozycję dotyczącą odpadów elektrycznych i elektronicznych innych niż niebezpieczne (pozycja Y49) do załącznika II do konwencji bazylejskiej, skreślając jednocześnie aktualną pozycję dotyczącą takich odpadów (pozycja B1110) w załączniku IX do konwencji bazylejskiej oraz pozycję B4030 w załączniku IX do konwencji bazylejskiej. Zmiany te wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2025 r.
(2) Unia, która jest stroną konwencji bazylejskiej, powinna wprowadzić zmiany w pozycjach dotyczących odpadów elektrycznych i elektronicznych w odpowiednich załącznikach do rozporządzenia (WE) nr 1013/2006, jeżeli odnoszą się one do załączników do konwencji bazylejskiej.
(3) W odniesieniu do wywozu odpadów elektrycznych i elektronicznych z Unii do państw trzecich oraz przywozu takich odpadów do Unii z państw trzecich w załącznikach III, IV i V do rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 należy uwzględnić zmiany wprowadzone w załącznikach II, VIII i IX do konwencji bazylejskiej. W związku z tym od dnia 1 stycznia 2025 r. wywóz z Unii do państw trzecich, do których ma zastosowanie decyzja Rady Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w sprawie kontroli transgranicznego przemieszczania odpadów przeznaczonych do odzysku 2 ("decyzja OECD"), oraz przywóz do Unii odpadów elektrycznych i elektronicznych objętych pozycjami A1181 w załączniku VIII do konwencji bazylejskiej i Y49 w załączniku II do konwencji bazylejskiej powinny podlegać procedurze uprzedniego pisemnego zgłoszenia i zgody. Zgodnie z art. 36 ust. 1 lit. a) i b) rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 oraz załącznikiem V do tego rozporządzenia należy zakazać wywozu odpadów elektrycznych i elektronicznych objętych pozycjami A1181 w załączniku VIII do konwencji bazylejskiej i Y49 w załączniku II do konwencji bazylejskiej do państw trzecich, w odniesieniu do których decyzja OECD nie ma zastosowania.
(4) Wymogi określone w art. 18 rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 powinny nadal mieć zastosowanie do przemieszczania między państwami członkowskimi odpadów elektrycznych i elektronicznych innych niż niebezpieczne objętych pozycjami GC010 i GC020 tak długo, jak długo ma zastosowanie art. 18 tego rozporządzenia. Art. 18 zapewnia nadzór nad przemieszczaniem i jego kontrolę uwzględniając bezpieczne dla środowiska zarządzanie nim.
(5) W niniejszym rozporządzeniu uwzględniono fakt, że w ramach OECD nie osiągnięto porozumienia w sprawie włączenia zmian w załącznikach do konwencji bazylejskiej dotyczących odpadów elektrycznych i elektronicznych do dodatków do decyzji OECD. Pozycje GC010 i GC020 z załączników III i IV do rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 nie powinny zatem być stosowane od dnia 1 stycznia 2025 r. w odniesieniu do wywozu odpadów elektrycznych i elektronicznych z Unii do państw trzecich oraz przywozu takich odpadów do Unii z państw trzecich.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1013/2006.
(7) Ponieważ zmiany w załącznikach do konwencji bazylejskiej nie wejdą w życie przed dniem 1 stycznia 2025 r., stosowanie niniejszego rozporządzenia należy odroczyć do tej daty.
(8) Aby zapewnić pewność prawa podmiotom gospodarczym i właściwym organom, a także zapewnić zharmonizowane podejście do wdrażania zmian wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem, konieczne jest wprowadzenie przepisów przejściowych określających, że zgody na przemieszczanie odpadów elektrycznych i elektronicznych wydane przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia zachowują ważność do dnia 1 stycznia 2026 r. lub do wygaśnięcia takiej zgody, jeżeli nastąpi to przed tą datą. Ponadto zgłaszający powinni mieć do dnia 1 lutego 2025 r. możliwość aktualizacji zgłoszenia, które przedłożono przed dniem 31 grudnia 2024 r., w celu dostosowania go do zmian wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem.
(9) Aby ułatwić szybkie podejmowanie decyzji, zgłaszający powinni mieć możliwość dokonywania zgłoszeń dotyczących przemieszczania odpadów elektrycznych i elektronicznych na podstawie nowych pozycji jeszcze przed dniem 1 stycznia 2025 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 18 października 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.3229 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/3229 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1013/2006 w odniesieniu do uzgodnionych w ramach konwencji bazylejskiej zmian dotyczących przemieszczania odpadów elektrycznych i elektronicznych |
| Data aktu: | 18/10/2024 |
| Data ogłoszenia: | 20/12/2024 |
| Data wejścia w życie: | 09/01/2025, 01/01/2025 |