uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 31,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Aby zapewnić wystarczające dostawy niektórych produktów rolnych i przemysłowych, które są produkowane w Unii w niewystarczających ilościach, i tym samym uniknąć zakłóceń na rynku tych produktów, rozporządzeniem Rady (UE) 2021/2283 1 otwarto autonomiczne kontyngenty taryfowe Unii ("kontyngenty"). W ramach tych kontyngentów produkty mogą być przywożone do Unii z zastosowaniem obniżonych lub zerowych stawek celnych.
(2) Ponieważ w interesie Unii leży zapewnienie odpowiednich dostaw niektórych produktów przemysłowych, a także mając na uwadze fakt, że produkty identyczne, porównywalne lub substytucyjne nie są produkowane w Unii w wystarczających ilościach, konieczne jest otwarcie nowych kontyngentów o numerach porządkowych 09.2540, 09.2541, 09.2542 i 09.2543 z zastosowaniem zerowych stawek celnych oraz o numerze porządkowym 09.2795 z zastosowaniem obniżonej stawki celnej dla odpowiednich ilości tych produktów.
(3) Zakres kontyngentów o numerach porządkowych 09.2652 i 09.2927 przestał zaspokajać potrzeby przedsiębiorców w Unii, dlatego należy zmienić opis produktów objętych tymi kontyngentami. Należy również zmienić określenie mającego zastosowanie kodu TARIC dla kontyngentu o numerze porządkowym 09.2652. W interesie Unii leży ponadto utrzymanie kontyngentu o numerze porządkowym 09.2652 wyłącznie w celu wykorzystania danych produktów do wytwarzania określonych towarów produkowanych w Unii. Warunkiem stosowania tego kontyngentu taryfowego o numerze porządkowym 09.2652 powinno być szczególne przeznaczenie danych produktów zgodnie z art. 254 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 2 .
(4) W przypadku kontyngentów o numerach porządkowych 09.2596, 09.2597 i 09.2685 zmieniono klasyfikację tych produktów w załączniku I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 ("Nomenklatura scalona") 3 . W związku z tym należy zmienić mające zastosowanie kody Nomenklatury scalonej dla tych kontyngentów.
(5) W interesie Unii leży zapewnienie odpowiedniej podaży określonego produktu przemysłowego, dlatego należy zwiększyć wielkość kontyngentu o numerze porządkowym 09.2662.
(6) Z uwagi na to, że zwiększyła się unijna zdolność produkcyjna w zakresie określonego produktu przemysłowego, należy obniżyć wielkość kontyngentu o numerze porządkowym 09.2679.
(7) W odniesieniu do kontyngentów taryfowych o numerach porządkowych 09.2544, 09.2545, 09.2546, 09.2547, 09.2548, 09.2549, 09.2550, 09.2551, 09.2552, 09.2553, 09.2554, 09.2555, 09.2556, 09.2557, 09.2559 i 09.2560 okresy obowiązywania tych kontyngentów należy przedłużyć, a ich wielkość należy corocznie dostosowywać, ponieważ kontyngenty te zostały otwarte na okres 6 miesięcy, a ich utrzymanie wciąż leży w interesie Unii.
(8) W przypadku kontyngentu o numerze porządkowym 09.2808 kontyngent ten należy otworzyć jedynie na okres 6 miesięcy, aby uwzględnić ewentualny rozwój produkcji tych produktów w Unii.
(9) Kontyngenty o numerach porządkowych 09.2563 i 09.2925 należy otworzyć jedynie na okres 6 miesięcy, aby ich dalsze istnienie nie było sprzeczne z żadną inną polityką Unii. W interesie Unii leży ponadto zmniejszenie tych kontyngentów o połowę i utrzymanie ich wyłącznie w celu wykorzystania danych produktów do wytwarzania określonych towarów produkowanych w Unii. Warunkiem stosowania tych kontyngentów powinno być zatem szczególne przeznaczenie danych produktów zgodnie z art. 254 rozporządzenia (UE) nr 952/2013.
(10) Utrzymanie kontyngentów o numerach porządkowych 09.2664, 09.2682 i 09.2926 nie leży już w interesie Unii, dlatego należy kontyngenty te zamknąć ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2025 r.
(11) Biorąc pod uwagę zmiany, które mają zostać wprowadzone, a także w celu zapewnienia jasności, należy zastąpić załącznik do rozporządzenia (UE) 2021/2283.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2021/2283.
(13) Aby uniknąć ewentualnych zakłóceń w stosowaniu systemu kontyngentów i zapewnić zgodność z wytycznymi zawartymi w komunikacie Komisji z dnia 13 grudnia 2011 r. dotyczącym autonomicznych zawieszeń taryfowych i autonomicznych kontyngentów, zmiany przewidziane w niniejszym rozporządzeniu dotyczącym kontyngentów dla omawianych produktów powinny mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2025 r. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem wejść w życie w trybie pilnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 16 grudnia 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.3213 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2024/3213 zmieniające rozporządzenie (UE) 2021/2283 otwierające i ustalające sposób zarządzania autonomicznymi kontyngentami taryfowymi Unii na niektóre produkty rolne i przemysłowe |
| Data aktu: | 16/12/2024 |
| Data ogłoszenia: | 19/12/2024 |
| Data wejścia w życie: | 20/12/2024, 01/01/2025 |