uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 4,
(1) Produkty pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, do których stosuje się najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pestycydów ("NDP") określone w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005, są wymienione w załączniku I do tego rozporządzenia.
(2) Rozporządzeniem Komisji (UE) 2018/62 2 w części B załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wprowadzono nową pozycję dotyczącą "liści rzodkwi" jako produktu, do którego miały być stosowane te same NDP co do "jarmużu". W związku z otrzymaniem informacji sugerujących, że NDP dla jarmużu mogą nie być odpowiednie dla liści rzodkwi we wszystkich przypadkach oraz że do potwierdzenia odpowiednich NDP potrzebne są szczegółowe badania pozostałości na liściach rzodkwi, w rozporządzeniu Komisji (UE) 2018/1049 3 przewidziano okres przejściowy, zanim te NDP zaczną mieć zastosowanie do "liści rzodkwi", aby umożliwić państwom członkowskim zebranie niezbędnych danych na temat tego, czy NDP dotyczące "jarmużu" należy stosować do "liści rzodkwi". Okres ten został następnie przedłużony do dnia 1 stycznia 2025 r. rozporządzeniem Komisji (UE) 2021/1771 4 .
(3) Państwa członkowskie przedstawiły dane, z których wynika, że w przypadku odmian rzodkwi o małych liściach (Raphanus sativus var. radicula) najbardziej zbliżone dobre praktyki rolnicze to praktyki stosowane w odniesieniu do rokietty siewnej/rukoli, która należy do tej samej rodziny botanicznej (Brassicaceae) i ma podobne cechy morfologiczne, natomiast w przypadku odmian o dużych liściach (Raphanus sativus var. longipinnatus i Raphanus sativus var. niger) najbardziej zbliżone dobre praktyki rolnicze to praktyki stosowane w przypadku jarmużu.
(4) W części B załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 należy zatem uwzględnić dwie oddzielne pozycje dotyczące liści rzodkwi poprzez włączenie nowej pozycji dotyczącej "małych liści rzodkwi", do których zastosowanie będą miały NDP dotyczące "rokietty siewnej/rukoli" określone w części A wspomnianego załącznika; należy także zmienić istniejącą pozycję w części B załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 poprzez zastąpienie wpisu "liście rzodkwi" wpisem "duże liście rzodkwi", do których zastosowanie będą miały takie same NDP jak w przypadku "jarmużu" w części A tego załącznika. Pozycje te powinny również zawierać nazwy naukowe gatunków i odmian, do których należą produkty.
(5) Ponieważ państwa członkowskie dostarczyły obecnie niezbędne dane, przypis dotyczący okresu przejściowego dla liści rzodkwi należy skreślić z załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 18 grudnia 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.3196 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2024/3196 zmieniające załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do liści rzodkwi |
| Data aktu: | 18/12/2024 |
| Data ogłoszenia: | 19/12/2024 |
| Data wejścia w życie: | 08/01/2025 |