Decyzja wykonawcza 2024/3194 w sprawie uznania dobrowolnego systemu REDcert-EU na potrzeby wykazywania zgodności z wymogami dotyczącymi biopaliw, biopłynów, paliw z biomasy, paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego i pochodzących z recyklingu paliw węglowych określonymi w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 oraz w sprawie uchylenia decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2022/605

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/3194
z dnia 19 grudnia 2024 r.
w sprawie uznania dobrowolnego systemu "REDcert-EU" na potrzeby wykazywania zgodności z wymogami dotyczącymi biopaliw, biopłynów, paliw z biomasy, paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego i pochodzących z recyklingu paliw węglowych określonymi w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 oraz w sprawie uchylenia decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2022/605
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych 1 , w szczególności jej art. 30 ust. 4 i 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dyrektywie (UE) 2018/2001 określono wymogi dotyczące niektórych paliw, a mianowicie biopaliw, biopłynów, paliw z biomasy, paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego i pochodzących z recyklingu paliw węglowych, w celu zapewnienia, aby mogły one być zaliczane na poczet celów określonych w tej dyrektywie tylko wtedy, gdy zostały wyprodukowane w sposób zrównoważony i emitują mniej gazów cieplarnianych w porównaniu z paliwami kopalnymi. W art. 29 dyrektywy (UE) 2018/2001 ustanowiono kryteria zrównoważonego rozwoju i ograniczania emisji gazów cieplarnianych odnośnie do biopaliw, biopłynów i paliw z biomasy. W art. 27 ust. 6 dyrektywy (UE) 2018/2001 oraz w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2023/1184 2  ustanowiono przepisy dotyczące produkcji paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego z odnawialnej energii elektrycznej. W art. 29a ust. 1 i 2 dyrektywy (UE) 2018/2001 ustanowiono kryteria ograniczania emisji gazów cieplarnianych odnośnie do paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego i pochodzących z recyklingu paliw węglowych. W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2023/1185 3  ustanowiono przepisy określające metodykę oceny ograniczenia emisji gazów cieplarnianych dzięki paliwom odnawialnym pochodzenia niebiologicznego oraz pochodzącym z recyklingu paliwom węglowym. Art. 31a ust. 2 dyrektywy (UE) 2018/2001 zawiera wymóg, aby dane o przeprowadzonych transakcjach oraz o właściwościach ciekłych i gazowych paliw odnawialnych i pochodzących z recyklingu paliw węglowych były wprowadzane przez podmioty gospodarcze do unijnej bazy danych.

(2) Dobrowolne systemy odgrywają ważną rolę w dostarczaniu dowodów zgodności z kryteriami zrównoważonego rozwoju i ograniczania emisji gazów cieplarnianych odnośnie do biopaliw, biopłynów i paliw z biomasy. Zgodnie z dyrektywą (UE) 2018/2001 dobrowolne systemy mogą być wykorzystywane do: (i) poświadczania zgodności wszystkich paliw produkowanych z biomasy z kryteriami zrównoważonego rozwoju określonymi w tej dyrektywie oraz (ii) do dostarczania dokładnych danych na temat ograniczenia emisji gazów cieplarnianych dzięki tym paliwom. Co więcej, dobrowolne systemy mogą być wykorzystywane do poświadczania zgodności paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego i pochodzących z recyklingu paliw węglowych z kryteriami ograniczania emisji gazów cieplarnianych określonymi w art. 29a tej dyrektywy z zastosowaniem metodyki określonej w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2023/1185, a także do udowodniania zgodności z art. 27 ust. 6 dyrektywy (UE) 2018/2001 i rozporządzeniem delegowanym (UE) 2023/1184 odnośnie do obliczania udziału odnawialnej energii elektrycznej wykorzystywanej do produkcji paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego. Dobrowolne systemy mogą również służyć do wykazania, że podmioty gospodarcze wprowadzają dokładne informacje do unijnej lub krajowej bazy danych na temat niektórych paliw odnawialnych i pochodzących z recyklingu paliw węglowych zgodnie z art. 31a ust. 2 i 5 dyrektywy (UE) 2018/2001. Komisja może zdecydować, że dobrowolne systemy krajowe lub międzynarodowe mogą służyć wszystkim lub niektórym z tych celów.

(3) W dniu 15 grudnia 2020 r. przedłożono Komisji wniosek o uznanie dobrowolnego systemu "REDcert-EU" na podstawie art. 30 ust. 4 dyrektywy (UE) 2018/2001. Komisja oceniła system i zidentyfikowała pewne kwestie wymagające zmiany. W dniu 18 czerwca 2021 r. ponownie przedłożono wniosek o uznanie dobrowolnego systemu "REDcert-EU", uwzględniając zidentyfikowane kwestie. W odpowiedzi Komisja przyjęła decyzję wykonawczą (UE) 2022/605 4 , uznając, że dobrowolny system "REDcert-EU" wykazuje zgodność biopaliw, biopłynów i paliw z biomasy (i) z kryteriami zrównoważonego rozwoju i ograniczania emisji gazów cieplarnianych określonymi w art. 29 ust. 2-5 i 10 dyrektywy (UE) 2018/2001 oraz (ii) z obowiązkiem wprowadzania do unijnej bazy danych dokładnych danych na temat paliw odnawialnych i pochodzących z recyklingu paliw węglowych stosowanych w sektorze transportu zgodnie z art. 28 ust. 4 dyrektywy (UE) 2018/2001 w wersji obowiązującej w dniu 19 listopada 2023 r. System został ponadto uznany na potrzeby wykazywania zgodności biopaliw, biopłynów i paliw z biomasy do celów art. 29 ust. 10 dyrektywy (UE) 2018/2001, gdyż zapewnia przekazywanie wszystkich istotnych informacji od podmiotów gospodarczych na wyższych ogniwach łańcucha kontroli do podmiotów gospodarczych na niższych ogniwach tego łańcucha.

(4) W dniu 23 sierpnia 2023 r. przedłożono Komisji kolejny wniosek o uznanie dobrowolnego systemu "REDcert-EU" na podstawie art. 30 ust. 4 dyrektywy (UE) 2018/2001 odnośnie do produkcji paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego i pochodzących z recyklingu paliw węglowych. Komisja oceniła ten system i zidentyfikowała pewne kwestie wymagające zmiany. Przedmiotowe kwestie zostały prawidłowo uwzględnione we wniosku o uznanie dobrowolnego systemu "REDcert-EU" przedłożonym ponownie 24 lipca 2024 r., a Komisja stwierdziła, że dobrowolny system "REDcert-EU" odpowiednio uwzględnia przepisy określone w art. 27 ust. 6 dyrektywy (UE) 2018/2001 i rozporządzenia delegowanego (UE) 2023/1184 dotyczące produkcji paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego, a także zapewnia dokładne dane na temat ograniczenia emisji gazów cieplarnianych dzięki paliwom odnawialnym pochodzenia niebiologicznego oraz pochodzącym z recyklingu paliwom węglowym do celów art. 29a ust. 1 i 2 dyrektywy (UE) 2018/2001 oraz jest zgodny z metodyką określoną w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2023/1185.

(5) Oceniając dobrowolny system "REDcert-EU", Komisja stwierdziła, że uwzględnia on odpowiednio kryteria zrównoważonego rozwoju i ograniczania emisji gazów cieplarnianych odnośnie do biopaliw, biopłynów i paliw z biomasy określone w art. 29 ust. 2-5 i 10 dyrektywy (UE) 2018/2001. Stwierdzono również, że system zawiera dokładne dane na temat ograniczenia emisji gazów cieplarnianych do celów art. 29 ust. 10 tej dyrektywy i stosuje metodykę bilansu masy zgodnie z wymogami art. 30 ust. 1 i 2 wspomnianej dyrektywy. Co więcej, Komisja stwierdziła, że jeśli chodzi o paliwa odnawialne pochodzenia niebiologicznego, system odpowiednio uwzględnia przepisy określone w art. 27 ust. 6 dyrektywy (UE) 2018/2001 i rozporządzeniu delegowanym (UE) 2023/1184. Ponadto Komisja stwierdziła również, że system dostarcza dokładnych danych na temat ograniczenia emisji gazów cieplarnianych dzięki paliwom odnawialnym pochodzenia niebiologicznego oraz pochodzącym z recyklingu paliwom węglowym do celów art. 29a ust. 1 i 2 dyrektywy (UE) 2018/2001 oraz jest zgodny z metodyką określoną w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2023/1185.

(6) Jeśli chodzi o biopaliwa, biopłyny i paliwa z biomasy, system uwzględnia wszystkie surowce, w tym odpady i pozostałości, oraz cały łańcuch kontroli (w przypadku biometanu od jednostki produkcyjnej do punktu zużycia). System uwzględnia również wszystkie rodzaje paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego i pochodzących z recyklingu paliw węglowych, a także cały łańcuch kontroli pochodzenia produktu. Ma on globalny zasięg geograficzny.

(7) Ocena systemu "REDcert-EU" wykazała, że odpowiada on stosownym normom wiarygodności, przejrzystości i niezależności audytu, jak również spełnia - w odniesieniu do biopaliw, biopłynów i paliw z biomasy - wymogi dotyczące metodyki określone w załącznikach V i VI do dyrektywy (UE) 2018/2001.

(8) Co więcej, system stosuje metodykę bilansu masy zgodnie z wymogami art. 30 ust. 1 i 2 dyrektywy (UE) 2018/2001. Komisja oceniła system i stwierdziła, że spełnia on wymogi rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2022/996 5 .

(9) Przez wzgląd na przejrzystość i jasność należy w kompleksowy sposób określić wszystkie kryteria zrównoważonego rozwoju i ograniczania emisji gazów cieplarnianych, które uznaje się za odpowiednio objęte systemem "REDcert-EU". Decyzję wykonawczą (UE) 2022/605 należy zatem uchylić i zastąpić niniejszą decyzją.

(10) Informacja o uznaniu dobrowolnego systemu "REDcert-EU" powinna zostać udostępniona przez Komisję w sekcji poświęconej dobrowolnym systemom na stronie internetowej Europa.

(11) W celu umożliwienia szybkiego stosowania środków przewidzianych w niniejszej decyzji niniejsza decyzja powinna wejść w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Zrównoważonego Charakteru Biopaliw, Biopłynów i Paliw z Biomasy,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł  1

Dobrowolny system "REDcert-EU" wykazuje, w odniesieniu do paliw objętych audytem w ramach tego systemu, następujące elementy:

a)
zgodność partii biopaliw, biopłynów i paliw z biomasy z kryteriami zrównoważonego rozwoju i ograniczania emisji gazów cieplarnianych określonymi w art. 29 ust. 2-5 i 10 dyrektywy (UE) 2018/2001;
b)
dokładne dane dotyczące ograniczenia emisji gazów cieplarnianych do celów art. 29 ust. 10 dyrektywy (UE) 2018/2001, gdyż zapewnia przekazywanie wszystkich istotnych informacji od podmiotów gospodarczych na wyższych ogniwach łańcucha kontroli do podmiotów gospodarczych na niższych ogniwach tego łańcucha;
c)
zgodność partii paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego z art. 27 ust. 6 akapity od pierwszego do czwartego dyrektywy (UE) 2018/2001 oraz z odpowiednimi kryteriami określonymi w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2023/1184;
d)
dokładne dane na temat ograniczenia emisji gazów cieplarnianych dzięki paliwom odnawialnym pochodzenia niebiologicznego oraz pochodzącym z recyklingu paliwom węglowym do celów art. 29a ust. 1 i 2 dyrektywy (UE) 2018/2001 oraz zgodność z metodyką określoną w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2023/1185;
e)
przestrzeganie przez podmioty gospodarcze obowiązku wprowadzenia do unijnej lub krajowej bazy danych dokładnych danych na temat ciekłych i gazowych paliw odnawialnych pochodzących z recyklingu paliw węglowych zgodnie z art. 31a ust. 5 dyrektywy (UE) 2018/2001.
Artykuł  2

W przypadku gdy zakres dobrowolnego systemu "REDcert-EU", w postaci przedłożonej Komisji do uznania w dniach 18 czerwca 2021 r. i 24 lipca 2024 r., ulegnie zmianom, które mogłyby mieć wpływ na podstawę wydania niniejszej decyzji, dobrowolny system "REDcert-EU" niezwłocznie powiadamia o takich zmianach Komisję.

Komisja przeprowadza ocenę zgłoszonych zmian, aby ustalić, czy dobrowolny system "REDcert-EU" w dalszym ciągu odpowiednio uwzględnia kryteria, w odniesieniu do których został uznany.

Artykuł  3

Decyzja wykonawcza (UE) 2022/605 traci moc.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 21 grudnia 2029 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 grudnia 2024 r.

1 Dz.U. L 328 z 21.12.2018, s. 82, ELI: ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2018/2001/oj.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/1184 z dnia 10 lutego 2023 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 przez ustanowienie unijnej metodyki określającej szczegółowe zasady produkcji odnawialnych ciekłych i gazowych paliw transportowych pochodzenia niebiologicznego (Dz.U. L 157 z 20.6.2023, s. 11, ELI: http://data.europa.eu/eli/ reg_del/2023/1184/oj).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/1185 z dnia 10 lutego 2023 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 poprzez ustanowienie minimalnego progu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w przypadku pochodzących z recyklingu paliw węglowych oraz poprzez określenie metodyki oceny ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, uzyskanego dzięki odnawialnym ciekłym i gazowym paliwom transportowym pochodzenia niebiologicznego oraz pochodzącym z recyklingu paliwom węglowym (Dz.U. L 157 z 20.6.2023, s. 20, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2023/1185/oj).
4 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2022/605 z dnia 8 kwietnia 2022 r. w sprawie zatwierdzenia dobrowolnego systemu "REDcert-EU" w odniesieniu do wykazania zgodności z wymogami ustanowionymi w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 dotyczącymi biopaliw, biopłynów, paliw z biomasy, odnawialnych paliw ciekłych i gazowych pochodzenia niebiologicznego oraz pochodzących z recyklingu paliw węglowych (Dz.U. L 114 z 12.4.2022, s. 191, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2022/605/oj).
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/996 z dnia 14 czerwca 2022 r. w sprawie zasad weryfikacji kryteriów zrównoważonego rozwoju i ograniczania emisji gazów cieplarnianych oraz kryteriów niskiego ryzyka spowodowania pośredniej zmiany użytkowania gruntów (Dz.U. L 168 z 27.6.2022, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2022/996/oj)).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.3194

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/3194 w sprawie uznania dobrowolnego systemu REDcert-EU na potrzeby wykazywania zgodności z wymogami dotyczącymi biopaliw, biopłynów, paliw z biomasy, paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego i pochodzących z recyklingu paliw węglowych określonymi w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 oraz w sprawie uchylenia decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2022/605
Data aktu: 19/12/2024
Data ogłoszenia: 20/12/2024