a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 31 lipca 2014 r. Rada przyjęła decyzję 2014/512/WPZiB 1 .
(2) Unia nadal niezmiennie popiera suwerenność i integralność terytorialną Ukrainy.
(3) W swoich konkluzjach z dnia 17 października 2024 r. Rada Europejska powtórzyła, że zdecydowanie potępia rosyjską wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie, stanowiącą jawne pogwałcenie Karty Narodów Zjednoczonych, oraz potwierdziła, że niezmiennie popiera niezależność, suwerenność i integralność terytorialną Ukrainy w jej granicach uznanych przez społeczność międzynarodową. Rada Europejska wyraziła również gotowość Unii do dalszego ograniczania zdolności Rosji do prowadzenia wojny, w tym poprzez kolejne sankcje i środki mające przeciwdziałać ich obchodzeniu, w tym za pośrednictwem państw trzecich.
(4) Ze względu na powagę sytuacji należy przyjąć kolejne środki ograniczające.
(5) Należy dodać 32 podmioty do wykazu osób fizycznych lub prawnych, podmiotów i organów zawartego w załączniku IV do decyzji 2014/512/WPZiB, to jest wykazu osób, podmiotów i organów wspierających rosyjski kompleks wojskowo-przemysłowy w wojnie napastniczej przeciwko Ukrainie, w odniesieniu do których nałożono surowsze ograniczenia wywozowe dotyczące towarów i technologii podwójnego zastosowania oraz towarów i technologii, które mogłyby przyczynić się do zwiększenia potencjału rosyjskiego sektora obronności i bezpieczeństwa pod względem technologicznym. Wykaz ten obejmuje niektóre podmioty w państwach trzecich innych niż Rosja, które to podmioty pośrednio przyczyniają się do zwiększenia potencjału wojskowego i technologicznego Rosji poprzez obchodzenie ograniczeń wywozowych, w tym w odniesieniu do bezzałogowych statków powietrznych lub pocisków rakietowych.
(6) Aby jeszcze bardziej ograniczyć działalność statków eksploatowanych w celu przyczyniania się do działań lub polityk wspierających działania Rosji przeciwko Ukrainie lub w celu wspierania takich działań i polityk, należy również dodać kolejne statki do wykazu statków zawartego w załączniku XVI do decyzji 2014/512/WPZiB, na które nakłada się zakaz dostępu do portów i śluz państw członkowskich, a także zakaz dotyczący świadczenia szerokiego zakresu usług związanych z transportem morskim.
(7) Jak stwierdzono w motywie 16 decyzji Rady (WPZIB) 2024/1470 2 , salda gotówkowe klientów centralnych depozytów papierów wartościowych lub u tych klientów są zwykle przenoszone poza centralne depozyty papierów wartościowych przed końcem dnia i nie generują żadnego wynagrodzenia dla klientów. W związku z tym centralne depozyty papierów wartościowych, o których mowa w art. 1a ust. 8 decyzji 2014/512/WPZiB, nie są zobowiązane do wypłaty odsetek ani jakiejkolwiek innej formy rekompensaty na rzecz osoby, podmiotu lub organu mających tytuł do aktywów i rezerw, o których mowa w art. 1a ust. 4 tej decyzji, i które te centralne depozyty papierów wartościowych posiadają, kontrolują lub których są kontrahentami, w przypadkach innych niż uzgodnione w umowie.
(8) Zarządzanie przez odpowiedni centralny depozyt papierów wartościowych aktywami podlegającymi zakazowi transakcji nałożonemu na podstawie art. 1a ust. 4 decyzji 2014/512/WPZiB, a także zarządzanie saldami gotówkowymi pochodzącymi z takich aktywów nie powinno powodować powstania jakiejkolwiek odpowiedzialności ze strony tego depozytu, jego dyrektorów lub pracowników, chyba że dowiedziono, że dane działanie było wynikiem zaniedbania.
(9) W ostatnim czasie rosyjskie sądy wydały orzeczenia na podstawie art. 248 kodeksu postępowania arbitrażowego Federacji Rosyjskiej, które zakazują wszczynania lub kontynuowania postępowań przeciwko przedsiębiorstwom rosyjskim przez europejskie spółki przed zagranicznymi sądami lub trybunałami (tzw. zakaz wnoszenia pozwu) oraz nałożyły, między innymi, nieproporcjonalnie wysokie kary finansowe w przypadkach nieprzestrzegania przepisów. Unia uważa, że sposób, w jaki rosyjskie sądy wydają takie zakazy wnoszenia pozwu oraz grzywny, stanowi wyraźne naruszenie ustalonych zasad międzynarodowych i utrwalonych od dawna praktyk w zakresie rozstrzygania międzynarodowych sporów gospodarczych. Aby zapobiec działaniom skarżących na rzecz wykonywania takich zakazów wnoszenia pozwu lub grzywien lub jakichkolwiek innych orzeczeń sądowych na podstawie art. 248 lub równoważnego ustawodawstwa rosyjskiego, należy wprowadzić zakaz uznawania lub wykonywania w Unii nakazów, zarządzeń, wyroków lub innych orzeczeń sądowych wydanych na podstawie art. 248 kodeksu postępowania arbitrażowego Federacji Rosyjskiej lub równoważnego ustawodawstwa rosyjskiego, lub w związku z tym artykułem lub tym ustawodawstwem.
(10) Należy również wprowadzić pewne zmiany techniczne do decyzji 2014/512/WPZiB, w tym przedłużyć terminy mające zastosowanie do niektórych odstępstw niezbędnych do wycofania inwestycji z Rosji lub do zapewnienia państwom członkowskim bezpieczeństwa dostaw niektórych produktów ropopochodnych. Podmioty powinny mieć świadomość, że Rosja jest krajem, w którym praworządność nie jest już przestrzegana, oraz że Federacja Rosyjska przyjęła szereg aktów prawnych dotyczących aktywów przedsiębiorstw z "nieprzyjaznych krajów", w tym państw członkowskich. Mogłoby to doprowadzić do unieruchomienia unijnych aktywów w Rosji bez możliwości uporządkowanego wycofania. Z uwagi na ryzyka związane z utrzymywaniem działalności gospodarczej w Rosji, unijne podmioty gospodarcze powinny rozważyć likwidację działalności gospodarczej w Rosji lub rezygnację z rozpoczynania tam nowej działalności gospodarczej. Wyjątkowe przedłużenie odstępstw dotyczących wycofania jest konieczne, aby umożliwić unijnym podmiotom jak najszybsze wyjście z rynku rosyjskiego. Przedłużone odstępstwa są przyznawane indywidualnie dla każdego przypadku przez państwa członkowskie i koncentrują się na umożliwieniu uporządkowanego procesu wycofania, który nie byłby możliwy bez przedłużenia tych terminów.
(11) Unia powinna podjąć dalsze działania, aby wdrożyć niektóre środki.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2014/512/WPZiB,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: