a także mając na uwadze, co następuje:(1) Art. 75 ust. 1 decyzji Rady (WPZiB) 2021/509 1 stanowi, że po wejściu w życie tej decyzji Rada dokonuje jej przeglądu co trzy lata.
(2) Śródokresowy przegląd decyzji (WPZiB) 2021/509 powinien uprościć i usprawnić odpowiednie procesy w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju (EPF) w ukierunkowany sposób, a jednocześnie ujednolicić istniejącą praktykę, w oparciu o dotychczasowe doświadczenia.
(3) Aby dostosować cykl polityczny do cyklu budżetowego, Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa (KPiB) powinien do dnia 31 maja roku n przedstawić strategiczne kierunki działania na rok n + 1. Powinny one posłużyć do przygotowania prognozy co do pułapu płatności na rok n + 1.
(4) Wysoki Przedstawiciel powinien być odpowiedzialny za zapewnienie wykonania decyzji Rady ustanawiających środki pomocy zgodnie z art. 27 ust. 1 TUE oraz za planowanie i monitorowanie ogólnego pułapu finansowego i rocznych pułapów EPF. Europejska Służba Działań Zewnętrznych (ESDZ) powinna monitorować i oceniać wdrażanie uzgodnień Wysokiego Przedstawiciela z beneficjentem, aby zapewnić przestrzeganie wymogów i warunków określonych przez Radę co do środków pomocy. Dokument określający orientacyjne strategiczne kierunki działania powinien być oparty na wcześniejszych konsultacjach z państwami członkowskimi.
(5) W wyjątkowych indywidualnych przypadkach i z zastrzeżeniem zatwierdzenia przez Komitet Instrumentu (zwany dalej "Komitetem") oraz z uwzględnieniem art. 10 ust. 4 decyzji (WPZiB) 2021/509, jeśli jest to konieczne do wypełnienia obowiązków na rzecz EPF, które wykraczają poza możliwości lub wiedzę fachową personelu zapewnianego przez ESDZ, wydatki związane z pracownikami kontraktowymi pracującymi na rzecz EPF mogą być finansowane przez EPF.
(6) Środki pomocy i operacje ustanowione przed 31 grudnia 2027 r., lecz niezakończone do tej daty, powinny być nadal wdrażane po tej dacie i do czasu ich zakończenia, jak określono w decyzji Rady ustanawiającej te środki i operacje. W tym celu nadal powinny mieć zastosowanie, stosownie do przypadku, odnośne zasady, w szczególności dotyczące budżetu, budżetów korygujących, przesunięć środków i przeniesień.
(7) Z zastrzeżeniem decyzji Komitetu oraz zgodnie z art. 25 ust. 2 i art. 29 decyzji (WPZiB) 2021/509 każdy administrator powinien nadal wysyłać wezwania do wnoszenia wkładów na środki na płatności podlegające jego odnośnym kompetencjom po 2027 r., gdy jest to konieczne do kontynuowania trwających operacji i zarządzania środkami pomocy ustanowionymi przed dniem 31 grudnia 2027 r., ale niezakończonych do tej daty.
(8) W oparciu o dotychczasowe doświadczenia należy usprawnić planowanie finansowe w ramach EPF oraz odpowiednio uwzględnić skutki sytuacji, w których odnotowano konstruktywne wstrzymanie się od głosu. W związku z tym w przypadkach, gdy państwa członkowskie wnoszą dodatkowe wkłady na rzecz danego środka pomocy w wyniku wstrzymania się od głosu w sprawie przyjęcia innego środka, wkłady te powinny zmniejszać kwoty należne od państw członkowskich z tytułu środka pomocy, na rzecz którego wnoszone jest to dodatkowe finansowanie. Te dodatkowe wkłady mogłyby sfinansować do 50 % kwoty odniesienia dla środka pomocy, na rzecz którego są one wnoszone, o ile Rada nie postanowi inaczej. Środek pomocy nie powinien być finansowany wyłącznie z dodatkowych wkładów.
(9) Struktura projektu budżetu rocznego powinna uwzględniać wspólne koszty bieżących lub planowanych operacji oraz koszty środków pomocy, które zostały ustanowione lub mają zostać zatwierdzone przez Radę w pierwszym kwartale następnego roku budżetowego zgodnie z orientacyjnymi strategicznymi kierunkami działania zawartymi we wniosku Wysokiego Przedstawiciela oraz strategicznymi kierunkami działania przedstawionymi przez KPiB. Należy też dostosować kalendarz budżetowy, w szczególności w odniesieniu do decyzji w sprawie pułapu płatności i przedłożenia projektu budżetu. Ponadto należy ulepszyć przedstawiane okresowo szacunkowe dane finansowe poprzez uwzględnianie w nich prognoz dotyczących kwot i orientacyjnego harmonogramu wezwań do wnoszenia wkładów.
(10) W świetle doświadczeń zgromadzonych w ramach EPF od czasu jego utworzenia oraz ze względu na szczególną sytuację operacji i środków pomocy w ramach systemów zwrotu kosztów, w należycie uzasadnionych przypadkach i na zasadzie wyjątku właściwe jest zezwolenie na przedłużenie przeniesień tych środków, z zastrzeżeniem zatwierdzenia przez Komitet.
(11) Zgromadzone doświadczenia pokazują, że zmieniające się globalne otoczenie, w którym funkcjonuje EPF, może mieć wpływ na realizację operacji i środków pomocy. Należy wprowadzić dodatkową elastyczność budżetową polegającą na ponownym udostępnianiu środków na zobowiązania odpowiadające kwocie umorzeń dokonanych w wyniku całkowitego lub częściowego niewykonania operacji lub środka pomocy odpowiednio na inne operacje lub inne środki pomocy, z zastrzeżeniem zatwierdzenia przez Komitet.
(12) Należy zwiększyć elastyczność wykorzystywania środków Instrumentu. Należy zezwolić na stosowanie szczególnych procedur budżetowych, takich jak przedłużanie przeniesień środków z zastrzeżeniem zatwierdzenia przez Komitet i ponowne wykorzystanie umorzonych środków.
(13) Wkłady państwa członkowskiego na rzecz wczesnego finansowania nie powinny być wykorzystywane do finansowania środków pomocy, w przypadku których to państwo członkowskie wstrzymało się od głosu zgodnie z art. 5 ust. 3 decyzji (WPZiB) 2021/509.
(14) Należy ulepszyć okresowe sprawozdania z realizacji finansowej poprzez ujęcie w nich statusu dodatkowych wkładów państw członkowskich i stopnia wykorzystania pułapów finansowych.
(15) Audytorzy powinni mieć dostęp między innymi do pomieszczeń, informacji i danych niezbędnych do wykonywania swoich działań. Zadania audytorów wewnętrznych powinny być jaśniej zdefiniowane, zwłaszcza jeśli chodzi o ocenę efektywności i skuteczności systemów kontroli wewnętrznej mających zastosowanie do EPF, i uwzględniać praktyki w zakresie audytu zgodnie z międzynarodowymi standardami. W związku z tym audytorzy wewnętrzni powinni zgłaszać wyniki swoich audytów administratorom i ESDZ w kwestiach podlegającym ich odnośnym kompetencjom. Administratorzy i ESDZ powinni zapewniać podjęcie niezbędnych działań w celu wdrożenia zaleceń z audytów wewnętrznych. Komitet powinien otrzymywać roczne sprawozdania od audytorów wewnętrznych i monitorować ich pracę, a także odpowiednie działania następcze podejmowane przez odpowiednie działy w związku z zaleceniami z audytu wewnętrznego.
(16) Na podstawie wniosku Kolegium Audytorów Komitet powinien ustanowić procedury selekcji, mianowania i zastępowania, stosownie do potrzeb, członków Kolegium Audytorów i ich asystentów.
(17) Kontrole przeprowadzane przez Kolegium Audytorów powinny zostać rozszerzone, tak by obejmować administrowanie i zarządzanie EPF, m.in. poprzez przeprowadzanie kontroli wykonania zadań.
(18) Z zastrzeżeniem zatwierdzenia ujawnienia przez Komitet, sprawozdanie z audytu, opinia z audytu i roczne sprawozdanie finansowe powinny być ujawniane w całości lub w części, zgodnie z decyzją Komitetu.
(19) W celu zapewnienia efektywności działań proceduralnych dokumenty koncepcyjne powinny być przedkładane KPiB do zatwierdzenia. Ponadto KPiB powinien mieć możliwość zatwierdzenia rozpoczęcia niektórych pilnych działań w oczekiwaniu na przyjęcie odpowiedniego środka pomocy przez Radę.
(20) Należy doprecyzować, w których przypadkach transferu i ponownego wywozu towarów dostarczonych w ramach środków pomocy Wysoki Przedstawiciel powinien uzyskać uprzednią zgodę KPiB lub Komitetu.
(21) Wsparcie wojskowe w ramach EPF ma być udzielane zgodnie z odpowiednimi ramami regulacyjnymi, w tym przepisami wykonawczymi EPF, stosownie do uzgodnień Komitetu z dnia 30 listopada 2022 r. co do reguł pochodzenia i przepisów dotyczących obywatelstwa. Ponadto wszelkie wsparcie wojskowe w ramach EPF ma być udzielane z pełnym poszanowaniem polityki bezpieczeństwa i obrony państw członkowskich, przy zapewnieniu przejrzystości i identyfikowalności wsparcia finansowanego z EPF oraz z uwzględnieniem interesów wszystkich państw członkowskich w zakresie bezpieczeństwa i obrony.
(22) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję (WPZiB) 2021/509,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: