KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych 1 , w szczególności jej art. 30 ust. 4 i 5,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dyrektywie (UE) 2018/2001 określono wymogi dotyczące niektórych paliw, a mianowicie biopaliw, biopłynów, paliw z biomasy, paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego i pochodzących z recyklingu paliw węglowych, w celu zapewnienia, aby mogły one być zaliczane na poczet celów określonych w tej dyrektywie tylko wtedy, gdy zostały wyprodukowane w sposób zrównoważony i emitują mniej gazów cieplarnianych w porównaniu z paliwami kopalnymi. W art. 27 ust. 6 dyrektywy (UE) 2018/2001 oraz w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2023/1184 2 ustanowiono przepisy dotyczące produkcji paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego z odnawialnej energii elektrycznej. W art. 29a ust. 1 i 2 dyrektywy (UE) 2018/2001 ustanowiono kryteria ograniczania emisji gazów cieplarnianych odnośnie do paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego i pochodzących z recyklingu paliw węglowych. W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2023/1185 3 ustanowiono przepisy określające metodykę oceny ograniczenia emisji gazów cieplarnianych dzięki paliwom odnawialnym pochodzenia niebiologicznego oraz pochodzącym z recyklingu paliwom węglowym. Art. 31a ust. 2 dyrektywy (UE) 2018/2001 zawiera wymóg, aby dane o przeprowadzonych transakcjach oraz o właściwościach paliw odnawialnych i pochodzących z recyklingu paliw węglowych były wprowadzane przez podmioty gospodarcze do unijnej bazy danych.
(2) Dobrowolne systemy odgrywają ważną rolę w dostarczaniu dowodów zgodności z kryteriami zrównoważonego rozwoju i ograniczania emisji gazów cieplarnianych odnośnie do biopaliw, biopłynów i paliw z biomasy. Zgodnie z dyrektywą (UE) 2018/2001 dobrowolne systemy mogą być wykorzystywane do: (i) poświadczania zgodności wszystkich paliw produkowanych z biomasy z kryteriami zrównoważonego rozwoju określonymi w tej dyrektywie oraz (ii) do dostarczania dokładnych danych na temat ograniczenia emisji gazów cieplarnianych dzięki tym paliwom. Co więcej, dobrowolne systemy mogą być wykorzystywane do poświadczania zgodności paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego i pochodzących z recyklingu paliw węglowych z kryteriami ograniczania emisji gazów cieplarnianych określonymi w art. 29a tej dyrektywy z zastosowaniem metodyki określonej w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2023/1185, a także do udowodniania zgodności z art. 27 ust. 6 dyrektywy (UE) 2018/2001 i rozporządzeniem delegowanym (UE) 2023/1184 odnośnie do obliczania udziału odnawialnej energii elektrycznej wykorzystywanej do produkcji paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego. Dobrowolne systemy mogą również służyć do wykazania, że podmioty gospodarcze wprowadzają dokładne informacje do unijnej lub krajowej bazy danych na temat niektórych paliw odnawialnych i pochodzących z recyklingu paliw węglowych zgodnie z art. 31a ust. 2 i 5 dyrektywy (UE) 2018/2001. Komisja może zdecydować, że dobrowolne systemy krajowe lub międzynarodowe mogą służyć wszystkim lub niektórym z tych celów.
(3) W dniu 14 sierpnia 2023 r. przedłożono Komisji wniosek o uznanie dobrowolnego systemu "CertifHy" na podstawie art. 30 ust. 4 dyrektywy (UE) 2018/2001 odnośnie do zgodności z przepisami dotyczącymi paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego określonymi w tej dyrektywie i w odpowiednich rozporządzeniach delegowanych Komisji. Komisja oceniła ten system i zidentyfikowała pewne kwestie wymagające zmiany. Przedmiotowe kwestie zostały prawidłowo uwzględnione we wniosku o uznanie dobrowolnego systemu "CertifHy" przedłożonym ponownie 25 lipca 2024 r., a Komisja stwierdziła, że dobrowolny system "CertifHy" odpowiednio uwzględnia przepisy określone w art. 27 ust. 6 dyrektywy (UE) 2018/2001 i rozporządzenia delegowanego (UE) 2023/1184 dotyczące produkcji paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego, a także zapewnia dokładne dane na temat ograniczenia emisji gazów cieplarnianych dzięki paliwom odnawialnym pochodzenia niebiologicznego do celów art. 29a ust. 1 dyrektywy (UE) 2018/2001 oraz jest zgodny z metodyką określoną w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2023/1185.
(4) Dobrowolny system "CertifHy" uwzględnia wszystkie rodzaje paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego. System ma globalny zasięg geograficzny i obejmuje cały łańcuch kontroli pochodzenia produktu.
(5) Dobrowolny system "CertifHy" spełnia wymogi rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2022/996 4 . Ocena dobrowolnego systemu "CertifHy" wykazała, że odpowiada on stosownym normom wiarygodności, przejrzystości i niezależności audytu, jak również spełnia wymogi dotyczące metodyki określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2023/1184 i rozporządzeniu delegowanym (UE) 2023/1185.
(6) Informacja o uznaniu dobrowolnego systemu "CertifHy" powinna zostać udostępniona przez Komisję w sekcji poświęconej dobrowolnym systemom na stronie internetowej Europa.
(7) W celu umożliwienia szybkiego stosowania środków przewidzianych w niniejszej decyzji niniejsza decyzja powinna wejść w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Zrównoważonego Charakteru Biopaliw, Biopłynów i Paliw z Biomasy,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: