a także mając na uwadze, co następuje:(1) W celu zapewnienia właściwego i efektywnego funkcjonowania systemu wczesnego ostrzegania Safety Gate niezbędne jest określenie szczegółowych zasad dotyczących dostępu do tego systemu i jego działania, informacji, które mają być do niego wprowadzane, oraz wymagań dotyczących zgłoszeń, a także ustanowienie kryteriów oceny poziomu ryzyka stwarzanego przez produkty.
(2) Zgodnie z art. 26 rozporządzenia (UE) 2023/988 państwa członkowskie są zobowiązane zgłaszać - lub, w zależności od poziomu ryzyka stwarzanego przez produkt, mogą zgłaszać - środki naprawcze podjęte lub planowane w odniesieniu do produktów niebezpiecznych na podstawie tego rozporządzenia oraz art. 20 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1020 2 w odniesieniu do produktów objętych tymi dwoma rozporządzeniami. Biorąc pod uwagę, że art. 26 ust. 10 rozporządzenia (UE) 2023/988 - zobowiązujący Komisję do przyjęcia aktu delegowanego określającego między innymi wymogi dotyczące zgłoszeń takich produktów oraz kryteria oceny ryzyka stwarzanego przez te produkty - ma zastosowanie zgodnie z art. 2 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/988 zarówno do produktów podlegających temu rozporządzeniu, jak i do produktów podlegających szczególnemu unijnemu prawodawstwu harmonizacyjnemu, należy określić szczegółowe zasady dotyczące systemu wczesnego ostrzegania Safety Gate oraz kryteria oceny poziomu ryzyka w odniesieniu zarówno do produktów podlegających rozporządzeniu (UE) 2023/988, jak i do produktów podlegających rozporządzeniu (UE) 2019/1020.
(3) Aby wymiana informacji na temat wszystkich produktów niebezpiecznych udostępnianych na rynku unijnym była możliwa za pośrednictwem jednego narzędzia, państwa członkowskie powinny mieć możliwość informowania za pośrednictwem systemu wczesnego ostrzegania Safety Gate o wszystkich środkach naprawczych planowanych lub podjętych w odniesieniu do produktów niebezpiecznych, w tym o środkach dotyczących produktów stwarzających ryzyko mniejsze niż poważne.
(4) Zgłoszenia przekazywane przez organy krajowe za pośrednictwem systemu wczesnego ostrzegania Safety Gate powinny być jak najbardziej szczegółowe, aby umożliwić identyfikację danego produktu przez inne organy, które są zobowiązane lub mogą podjąć działania następcze. W związku z tym należy określić wymogi, jakie powinny spełniać te zgłoszenia, w szczególności informacje, jakie powinny być zawarte w poszczególnych rodzajach zgłoszeń.
(5) Komisja powinna w związku z tym sprawdzać kompletność zgłoszeń, biorąc pod uwagę w szczególności informacje, jakie powinny być zawarte w poszczególnych rodzajach zgłoszeń. Jednocześnie Komisja powinna mieć możliwość zwrócenia się w razie potrzeby o dodatkowe istotne informacje lub o skorygowanie zgłoszonych informacji, zanim zatwierdzi dane zgłoszenie w systemie i zarazem przekaże je pozostałym państwom członkowskim.
(6) W celu zapewnienia, aby zgodnie z art. 34 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/988 ogół społeczeństwa miał nieodpłatny i otwarty dostęp do wybranych informacji zgłoszonych za pośrednictwem systemu wczesnego ostrzegania Safety Gate, a w szczególności do informacji o produktach niebezpiecznych i podjętych w odniesieniu do nich środkach naprawczych, Komisja powinna publikować na portalu Safety Gate wybrane informacje zawarte w zgłoszeniach przesłanych za pośrednictwem systemu wczesnego ostrzegania Safety Gate.
(7) Komisja powinna aktualizować zgłoszenia w systemie wczesnego ostrzegania Safety Gate na podstawie informacji od państwa członkowskiego, które przesłało dane zgłoszenie. Takie aktualizacje powinny dotyczyć wyłącznie zgłoszenia, w odniesieniu do którego dane państwo członkowskie zgłosiło aktualizację. Aby zapewnić aktualność informacji na portalu Safety Gate, Komisja powinna również aktualizować informacje wyświetlane na portalu lub, w stosownych przypadkach, usuwać je.
(8) Niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie do ryzyka dla zdrowia i bezpieczeństwa, jakie stwarzają dla konsumentów produkty podlegające rozporządzeniu (UE) 2023/988, oraz do ryzyka dla zdrowia i bezpieczeństwa, jakie stwarzają dla użytkowników końcowych produkty podlegające rozporządzeniu (UE) 2019/1020. W niniejszym rozporządzeniu należy określić kryteria oceny poziomu ryzyka w odniesieniu do tych produktów.
(9) Niniejsze rozporządzenie powinno również mieć zastosowanie do ryzyka dla innych interesów publicznych w odniesieniu do produktów objętych rozporządzeniem (UE) 2019/1020. Biorąc pod uwagę szczególny charakter tych innych interesów publicznych chronionych unijnym prawodawstwem harmonizacyjnym, kryteria oceny poziomu ryzyka dla tych interesów powinny uwzględniać szczegółowe cele i wymogi mającego zastosowanie unijnego prawodawstwa harmonizacyjnego, a zatem mogą różnić się od kryteriów oceny poziomu ryzyka dla zdrowia i bezpieczeństwa. Jeżeli chodzi o ocenę ryzyka dla interesów publicznych innych niż zdrowie i bezpieczeństwo, chronionych unijnym prawodawstwem harmonizacyjnym, szczególną rolę odgrywają grupy współpracy administracyjnej, ponieważ zgodnie z art. 32 ust. 2 lit. g) rozporządzenia (UE) 2019/1020 to do ich zadań należy ułatwianie sektorowej oceny produktów objętych unijnym prawodawstwem harmonizacyjnym, w tym ocen ryzyka.
(10) Biorąc pod uwagę dobre doświadczenia w zakresie wytycznych dotyczących oceny ryzyka zawartych w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/417 3 ustanawiającej wytyczne dotyczące zarządzania unijnym systemem szybkiej informacji "RAPEX", a także w świetle potrzeby zapewnienia prawidłowego i skutecznego funkcjonowania systemu wczesnego ostrzegania Safety Gate przy zachowaniu ciągłości między nim a systemem RAPEX, kryteria oceny poziomu ryzyka powinny również obejmować metodykę umożliwiającą organom krajowym ocenę, w jaki sposób szkoda lub zagrożenie mogą przekładać się na ryzyko i jak należy w tym kontekście oceniać i ustalać poziom ryzyka. Takie podejście zapewnia prawidłowe stosowanie tych kryteriów, a w konsekwencji prawidłowe określenie przez państwa członkowskie poziomu ryzyka w odniesieniu do produktów zgłoszonych za pośrednictwem systemu ostrzegania Safety Gate.
(11) Organy krajowe zgłaszające produkty za pośrednictwem systemu wczesnego ostrzegania Safety Gate powinny mieć możliwość uwzględnienia faktu, że w niektórych sytuacjach lub w odniesieniu do produktów o określonych cechach istnieją już ugruntowane dowody, takie jak statystyki, wyniki nadzoru rynku lub oceny ryzyka, pozwalające zakładać, że takie produkty stwarzają poważne zagrożenie. W takich sytuacjach organy krajowe nie powinny być zobowiązane do przedkładania indywidualnych ocen ryzyka do celów zgłoszenia za pośrednictwem systemu wczesnego ostrzegania Safety Gate.
(12) Niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od tej samej daty co rozporządzenie (UE) 2023/988,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 27 sierpnia 2024 r.