uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2017/1939 z dnia 12 października 2017 r. wdrażające wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej 2 , w szczególności jego art. 16,
uwzględniając decyzję wykonawczą Rady (UE) 2018/1696 z dnia 13 lipca 2018 r. w sprawie zasad działalności komisji selekcyjnej przewidzianej w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 wdrażającego wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej (zwanej dalej "EPPO") 3 ,
uwzględniając decyzję Rady (UE) 2023/133 z dnia 17 stycznia 2023 r. w sprawie mianowania członków komisji selekcyjnej, o której mowa w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 4 ,
uwzględniając opinię wraz z uzasadnieniem i ranking kandydatów sporządzone przez komisję selekcyjną,
(1) Prokuratura Europejska została ustanowiona rozporządzeniem (UE) 2017/1939.
(2) Prokuratorzy europejscy nadzorują prowadzenie postępowań przygotowawczych oraz wnoszenie i popieranie oskarżeń zgodnie z art. 12 rozporządzenia (UE) 2017/1939.
(3) Decyzją Komisji (UE) 2024/807 5 potwierdzono uczestnictwo Polski we wzmocnionej współpracy w zakresie ustanowienia EPPO.
(4) Decyzja wykonawcza (UE) 2018/1696 określa zasady działalności komisji selekcyjnej przewidzianej w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 (zwane dalej "zasadami działalności komisji selekcyjnej").
(5) Zgodnie z art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/1939 każde uczestniczące państwo członkowskie wskazuje trzech kandydatów na stanowisko prokuratora europejskiego spośród kandydatów, którzy są aktywnymi członkami prokuratury lub sądownictwa tego państwa członkowskiego, odznaczają się niekwestionowaną niezależnością oraz posiadają kwalifikacje wymagane do powołania na wysokie stanowisko prokuratorskie lub sędziowskie w swoich państwach członkowskich oraz mają odpowiednie doświadczenie praktyczne w działaniu krajowych systemów prawnych, w dochodzeniach finansowych i w międzynarodowej współpracy w zakresie wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych.
(6) Polska wskazała trzy kandydatury.
(7) Komisja selekcyjna sporządziła opinię wraz z uzasadnieniem i ranking w odniesieniu do każdego ze wskazanych przez Polskę kandydatów, którzy spełniają warunki określone w art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/1939, i przedłożyła je Radzie, która otrzymała je w dniu 15 lipca 2024 r.
(8) Zgodnie z akapitem czwartym pkt VII.2 zasad działalności komisji selekcyjnej, komisja selekcyjna sporządziła ranking kandydatów na podstawie ich kwalifikacji i doświadczenia. W rankingu komisja selekcyjna wskazała preferowaną kolejność kandydatur, i nie jest ona wiążąca dla Rady.
(9) Zgodnie z art. 16 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/1939 po otrzymaniu od komisji selekcyjnej opinii wraz z uzasadnieniem Rada dokonuje wyboru i powołuje jednego z kandydatów na stanowisko prokuratora europejskiego z odpowiedniego uczestniczącego państwa członkowskiego.
(10) Zgodnie z art. 16 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 Rada, stanowiąc zwykłą większością głosów, wybiera i powołuje prokuratorów europejskich na nieodnawialną 6-letnią kadencję.
(11) Rada oceniła stosowne zasługi kandydatów, uwzględniając opinię wraz z uzasadnieniem przedłożone przez komisję selekcyjną.
(12) Na podstawie oceny stosownych zasług kandydatów Rada zastosowała się do niewiążącej kolejności kandydatur wskazanej przez komisję selekcyjną odnoszącej się do kandydatów wskazanych przez Polskę,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.3161 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2024/3161 w sprawie powołania prokuratora europejskiego w Prokuraturze Europejskiej |
| Data aktu: | 12/12/2024 |
| Data ogłoszenia: | 18/12/2024 |