RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2017/1939 z dnia 12 października 2017 r. wdrażające wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej 1 , w szczególności jego art. 16,
uwzględniając decyzję wykonawczą Rady (UE) 2018/1696 z dnia 13 lipca 2018 r. w sprawie zasad działalności komisji selekcyjnej przewidzianej w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 wdrażającego wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej (zwanej dalej "EPPO") 2 ,
uwzględniając decyzję Rady (UE) 2023/133 z dnia 17 stycznia 2023 r. w sprawie mianowania członków komisji selekcyjnej, o której mowa w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 3 ,
uwzględniając opinię wraz z uzasadnieniem i ranking kandydatów sporządzone przez komisję selekcyjną,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Prokuratura Europejska została ustanowiona rozporządzeniem (UE) 2017/1939.
(2) Prokuratorzy europejscy nadzorują prowadzenie postępowań przygotowawczych oraz wnoszenie i popieranie oskarżeń zgodnie z art. 12 rozporządzenia (UE) 2017/1939.
(3) Decyzją Komisji (UE) 2024/807 4 potwierdzono uczestnictwo Polski we wzmocnionej współpracy w zakresie ustanowienia EPPO.
(4) Decyzja wykonawcza (UE) 2018/1696 określa zasady działalności komisji selekcyjnej przewidzianej w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 (zwane dalej "zasadami działalności komisji selekcyjnej").
(5) Zgodnie z art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/1939 każde uczestniczące państwo członkowskie wskazuje trzech kandydatów na stanowisko prokuratora europejskiego spośród kandydatów, którzy są aktywnymi członkami prokuratury lub sądownictwa tego państwa członkowskiego, odznaczają się niekwestionowaną niezależnością oraz posiadają kwalifikacje wymagane do powołania na wysokie stanowisko prokuratorskie lub sędziowskie w swoich państwach członkowskich oraz mają odpowiednie doświadczenie praktyczne w działaniu krajowych systemów prawnych, w dochodzeniach finansowych i w międzynarodowej współpracy w zakresie wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych.
(6) Polska wskazała trzy kandydatury.
(7) Komisja selekcyjna sporządziła opinię wraz z uzasadnieniem i ranking w odniesieniu do każdego ze wskazanych przez Polskę kandydatów, którzy spełniają warunki określone w art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/1939, i przedłożyła je Radzie, która otrzymała je w dniu 15 lipca 2024 r.
(8) Zgodnie z akapitem czwartym pkt VII.2 zasad działalności komisji selekcyjnej, komisja selekcyjna sporządziła ranking kandydatów na podstawie ich kwalifikacji i doświadczenia. W rankingu komisja selekcyjna wskazała preferowaną kolejność kandydatur, i nie jest ona wiążąca dla Rady.
(9) Zgodnie z art. 16 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/1939 po otrzymaniu od komisji selekcyjnej opinii wraz z uzasadnieniem Rada dokonuje wyboru i powołuje jednego z kandydatów na stanowisko prokuratora europejskiego z odpowiedniego uczestniczącego państwa członkowskiego.
(10) Zgodnie z art. 16 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 Rada, stanowiąc zwykłą większością głosów, wybiera i powołuje prokuratorów europejskich na nieodnawialną 6-letnią kadencję.
(11) Rada oceniła stosowne zasługi kandydatów, uwzględniając opinię wraz z uzasadnieniem przedłożone przez komisję selekcyjną.
(12) Na podstawie oceny stosownych zasług kandydatów Rada zastosowała się do niewiążącej kolejności kandydatur wskazanej przez komisję selekcyjną odnoszącej się do kandydatów wskazanych przez Polskę,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
1 Dz.U. L 283 z 31.10.2017, s. 1.
2 Dz.U. L 282 z 12.11.2018, s. 8.
3 Dz.U. L 17 z 19.1.2023, s. 90.
4 Decyzja Komisji (UE) 2024/807 z dnia 29 lutego 2024 r. potwierdzająca uczestnictwo Polski we wzmocnionej współpracy w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej (Dz.U. L, 2024/807, 29.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/807/oj).