a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu (UE) 2016/429 ustanowiono przepisy dotyczące zapobiegania chorobom zwierząt przenoszącym się lub przenoszonym na zwierzęta lub na ludzi oraz przepisy dotyczące zwalczania takich chorób. W części IV tytuł I rozdział 3 tego rozporządzenia określono wymagania w zakresie zdrowia zwierząt dotyczące przemieszczania utrzymywanych zwierząt lądowych w obrębie terytorium Unii.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/688 2 uzupełnia przepisy dotyczące zapobiegania chorobom wymienionym w art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/429 i przepisy dotyczące zwalczania tych chorób w odniesieniu do przemieszczania zwierząt lądowych, w tym zwierząt kopytnych podatnych na zakażenie wirusem krwotocznej choroby zwierzyny płowej, w obrębie terytorium Unii.
(3) Zakażenie wirusem krwotocznej choroby zwierzyny płowej jest wymienione w załączniku do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/1882 3 jako choroba kategorii D, w odniesieniu do której potrzebne są środki, aby zapobiec jej rozprzestrzenianiu się z uwagi na przemieszczanie między państwami członkowskimi. Sytuacja epidemiologiczna w Unii w odniesieniu do zakażenia wirusem krwotocznej choroby zwierzyny płowej zmieniła się od czasu wejścia w życie rozporządzenia (UE) 2016/429 i rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/688 wraz z pierwszym w historii zgłoszeniem wystąpienia ognisk choroby w kilku państwach członkowskich Unii w 2022 r. Zakażenie wirusem krwotocznej choroby zwierzyny płowej rozprzestrzeniało się dalej mimo wejścia w życie rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2023/2515 4 , które jest najnowszym aktem zmieniającym rozporządzenie delegowane (UE) 2020/688 i które wprowadziło nowe środki zmniejszające ryzyko w odniesieniu do przemieszczania zwierząt lądowych w obrębie terytorium Unii, w przypadku gdy te zwierzęta pochodzą z zakładu położonego na obszarze w promieniu co najmniej 150 km wokół tego zakładu, w którym zakażenie wirusem krwotocznej choroby zwierzyny płowej zostało zgłoszone w ciągu ostatnich dwóch lat przed wyjazdem. Aby zapobiec dalszemu rozprzestrzenianiu się choroby i zapewnić właściwy poziom ochrony państwom członkowskim przeznaczenia i tranzytu w odniesieniu do sytuacji w zakresie zdrowia zwierząt, a także wspierać bezpieczne przemieszczanie zwierząt w obrębie terytorium Unii, należy wprowadzić więcej środków zmniejszających ryzyko.
(4) W Kodeksie zdrowia zwierząt lądowych 5 Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (WOAH) wyszczególniono szczepienie przeciwko zakażeniu wirusem krwotocznej choroby zwierzyny płowej jako skuteczny środek zapobiegający rozprzestrzenianiu się wirusa w związku z przemieszczaniem zwierząt, niezależnie od występowania wirusa w miejscu pochodzenia, o ile szczepionka jest stosowana zgodnie ze specyfikacjami. Dlatego niniejsze rozporządzenie powinno przewidywać stosowanie szczepionek jako środka zmniejszającego ryzyko w odniesieniu do niektórych przemieszczeń dotyczących niektórych utrzymywanych zwierząt kopytnych należących do gatunków umieszczonych w wykazie i pochodzących z zakładu położonego na obszarze w promieniu co najmniej 150 km wokół tego zakładu, w którym zakażenie wirusem krwotocznej choroby zwierzyny płowej zostało zgłoszone u zwierząt utrzymywanych należących do gatunków umieszczonych w wykazie w odniesieniu do tej choroby w ciągu ostatnich dwóch lat przed wyjazdem.
(5) Doświadczenie pokazuje ponadto, że właściwe organy państw członkowskich przeznaczenia są najlepiej przygotowane do oceny lokalnej sytuacji w zakresie zdrowia zwierząt w miejscach przeznaczenia w odniesieniu do niektórych utrzymywanych zwierząt kopytnych pochodzących z obszarów, na których zakażenie wirusem krwotocznej choroby zwierzyny płowej zostało zgłoszone u zwierząt utrzymywanych należących do gatunków umieszczonych w wykazie w odniesieniu do tej choroby w ciągu ostatnich dwóch lat przed wyjazdem. W związku z tym państwa członkowskie powinny posiadać pewną elastyczność w zakresie ustanawiania środków zmniejszających ryzyko innych niż te przewidziane już w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/688 w odniesieniu do przemieszczania takich zwierząt, aby zapewnić właściwy poziom ochrony w miejscu przeznaczenia, z zastrzeżeniem zasady proporcjonalności. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem umożliwiać zastosowanie się do szczególnych środków zmniejszających ryzyko ustanowionych przez właściwe organy państwa członkowskiego przeznaczenia, które uwzględniają lokalną sytuację w odniesieniu do zakażenia wirusem krwotocznej choroby zwierzyny płowej.
(6) Należy ustanowić przepisy dotyczące stosowania szczepionek i zgodności z innymi szczególnymi środkami zmniejszającymi ryzyko określonymi przez właściwe organy państwa członkowskiego przeznaczenia w odniesieniu do przemieszczania między państwami członkowskimi bydła, owiec, kóz, wielbłądowatych, jeleniowatych i innych utrzymywanych zwierząt kopytnych.
(7) Jeżeli operacje transportowe z udziałem zwierząt pochodzących z zakładu położonego na obszarze w promieniu co najmniej 150 km wokół tego zakładu, w którym zakażenie wirusem krwotocznej choroby zwierzyny płowej zostało zgłoszone u zwierząt utrzymywanych należących do gatunków umieszczonych w wykazie w odniesieniu do tej choroby w ciągu ostatnich dwóch lat przed wyjazdem do państwa członkowskiego przeznaczenia, nie są zgodne ze środkami zmniejszającymi ryzyko przewidzianymi w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/688 w odniesieniu do takiej sytuacji lub są zgodne ze szczególnymi środkami zmniejszającymi ryzyko ustanowionymi przez właściwe organy państwa członkowskiego przeznaczenia, to takie operacje transportowe mogą stwarzać ryzyko dla sytuacji zdrowotnej państwa członkowskiego tranzytu lub jego obszaru. W związku z tym aby państwo członkowskie tranzytu mogło odpowiednio zabezpieczyć się przed ryzykiem stwarzanym przez tranzyt, w odniesieniu do takich operacji transportowych należy określić wymogi dotyczące ochrony środków transportu przed wektorami oraz wymogi dotyczące ochrony rozładunku zwierząt, a także przewidzieć możliwość udzielenia od nich odstępstwa.
(8) W celu zapewnienia przejrzystości niektóre rodzaje przemieszczeń w obrębie terytorium Unii przeprowadzane niezgodnie ze środkami zmniejszającymi ryzyko przewidzianymi w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/688 w odniesieniu do takiej sytuacji lub przeprowadzane zgodnie z innymi szczególnymi środkami zmniejszającymi ryzyko ustanowionymi przez właściwe organy państwa członkowskiego przeznaczenia, lub wiążące się z operacjami transportowymi niespełniającymi wymogów przewidzianych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/688 w odniesieniu do takiej sytuacji, powinny być dozwolone jedynie w przypadku, gdy właściwy organ państwa członkowskiego przeznaczenia lub państwa członkowskiego tranzytu uprzednio powiadomił Komisję i pozostałe państwa członkowskie, że takiego rodzaju przemieszczenia zostały dozwolone bez względu na państwo członkowskie pochodzenia lub obszar pochodzenia na terenie tego państwa.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2020/688,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 9 października 2024 r.