uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/881 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) oraz certyfikacji cyberbezpieczeństwa w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 526/2013 (akt o cyberbezpieczeństwie) 1 , w szczególności jego art. 61 ust. 5,
(1) Zgodnie z art. 61 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/881 (akt o cyberbezpieczeństwie) krajowe organy ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa notyfikują Komisji jednostki oceniające zgodność, które zostały akredytowane i którym, w stosownych przypadkach, udzielono zezwolenia na wydawanie europejskich certyfikatów cyberbezpieczeństwa na określonych poziomach uzasadnienia zaufania, przy czym notyfikacja ta powinna być aktualizowana. Ponadto zgodnie z art. 61 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/881 Komisja jest zobowiązana opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej wykaz jednostek oceniających zgodność notyfikowanych w ramach europejskiego programu certyfikacji cyberbezpieczeństwa rok po jego wejściu w życie. Aby zapewnić zharmonizowane podejście do notyfikacji i ułatwić krajowym organom ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa ten proces, w niniejszym rozporządzeniu należy doprecyzować okoliczności, formaty i procedury dotyczące notyfikacji. Aspekty te należy wyjaśnić z myślą o stosowaniu pierwszego europejskiego programu certyfikacji cyberbezpieczeństwa opartego na wspólnych kryteriach (EUCC), ustanowionego rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2024/482 2 .
(2) Niniejsze rozporządzenie uznaje synergię między rozporządzeniem (UE) 2019/881 a odpowiednim unijnym prawodawstwem harmonizacyjnym, w tym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2847 (akt dotyczący cyberodporności) 3 . Proponuje się zatem, aby krajowe organy ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa notyfikowały Komisję za pośrednictwem elektronicznego narzędzia notyfikacji, opracowanego i zarządzanego przez Komisję, o którym mowa w decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 768/2008/WE 4 . Nie naruszając spoczywającego na Komisji obowiązku publikowania wykazu notyfikowanych jednostek oceniających zgodność w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, wykaz ten powinien być również publicznie dostępny w elektronicznym narzędziu notyfikacji opracowanym i zarządzanym przez Komisję.
(3) Notyfikacja jednostek oceniających zgodność, które zostały akredytowane i którym, w stosownych przypadkach, udzielono zezwolenia, oznacza, że jednostkom tym można zaufać w odniesieniu do prowadzenia działań w zakresie oceny i certyfikacji zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/881, co przyczynia się do ogólnej reputacji europejskich programów certyfikacji cyberbezpieczeństwa. Zasadnicze znaczenie ma zatem zapewnienie, aby notyfikowane jednostki oceniające zgodność spełniały wymagania i wypełniały swoje obowiązki z biegiem czasu. Opublikowany wykaz notyfikowanych jednostek oceniających zgodność powinien być dokładny i aktualny, i odzwierciedlać ich zgodność z wymogami określonymi w rozporządzeniu (UE) 2019/881 oraz, w stosownych przypadkach, ze szczegółowymi lub dodatkowymi wymogami w ramach europejskiego programu certyfikacji cyberbezpieczeństwa. W tym celu konieczne jest, aby krajowe organy ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa bez zbędnej zwłoki powiadamiały Komisję o wszelkich zmianach w notyfikacji, zgodnie z art. 61 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/881.
(4) Krajowe organy ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa są odpowiedzialne za zapewnienie zgodności jednostek oceniających zgodność z rozporządzeniem (UE) 2019/881 i europejskimi programami certyfikacji cyberbezpieczeństwa oraz za zapewnienie w tym kontekście dokładności notyfikacji. Działania te podlegają wzajemnym przeglądom, których wynik powinien pomóc w określeniu wszelkich niezbędnych zmian w celu zwiększenia ich skuteczności. W wyniku zgłoszenia obaw w różnych okolicznościach krajowe organy ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa mogą stwierdzić, że jednostka oceniająca zgodność przestała spełniać odpowiednie wymagania. W stosownych przypadkach ustalenia wynikające z mechanizmów wzajemnego przeglądu powinny pomagać krajowym organom ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa w monitorowaniu ciągłości kompetencji notyfikowanych jednostek oceniających zgodność. Ponadto inne krajowe organy ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa, Komisja lub zainteresowane strony mogą zgłaszać do notyfikującego krajowego organu ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa obawy dotyczące ciągłości kompetencji notyfikowanych jednostek oceniających zgodność.
(5) Podejmując decyzję o zawieszeniu, ograniczeniu lub wycofaniu notyfikacji jednostki oceniającej zgodność, notyfikujący krajowy organ ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa ma współpracować z krajową jednostką akredytującą wyznaczoną na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008 5 . Jest to zgodne z rozporządzeniem (UE) 2019/881, które stanowi, że krajowe organy ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa powinny aktywnie pomagać krajowym jednostkom akredytującym, wspierać je i współpracować z nimi w swoich działaniach monitorujących i nadzorczych. Ograniczenie notyfikacji powinno odnosić się do przypadku, w którym zakres akredytacji lub, w stosownych przypadkach, zakres zezwolenia i w związku z tym - notyfikacji - został zmniejszony.
(6) Zgodnie z art. 54 ust. 1 lit. n) rozporządzenia (UE) 2019/881 każdy europejski program certyfikacji cyberbezpieczeństwa musi zawierać, w stosownych przypadkach, zasady dotyczące przechowywania dokumentów przez jednostki oceniające zgodność. Konieczne jest zatem, aby w przypadku ograniczenia, zawieszenia lub wycofania notyfikacji, lub w przypadku zaprzestania działalności przez notyfikowaną jednostkę oceniającą zgodność notyfikujący krajowy organ ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa zapewnił, aby dokumentacja tej jednostki oceniającej zgodność była przechowywana w sposób bezpieczny i przez niezbędny okres, zgodnie z wymogami europejskiego programu certyfikacji cyberbezpieczeństwa.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 66 rozporządzenia (UE) 2019/881,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 18 grudnia 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.3143 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/3143 ustanawiające okoliczności, formaty i procedury dotyczące notyfikacji zgodnie z art. 61 ust. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/881 w sprawie ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) oraz certyfikacji cyberbezpieczeństwa w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych |
| Data aktu: | 18/12/2024 |
| Data ogłoszenia: | 19/12/2024 |
| Data wejścia w życie: | 08/01/2025 |