Wytyczne EBC/2024/23 (2024/3130) zmieniające wytyczne (UE) 2015/510 w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (EBC/2014/60)

WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2024/3130
z dnia 13 sierpnia 2024 r.
zmieniające wytyczne (UE) 2015/510 w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (EBC/2014/60) (EBC/2024/23)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 tiret pierwsze, art. 9 ust. 2, art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 3, art. 18 ust. 2 oraz art. 20 akapit pierwszy,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Osiągnięcie jednolitej polityki pieniężnej wymaga zdefiniowania narzędzi, instrumentów i procedur stosowanych przez Eurosystem, obejmujący Europejski Bank Centralny (EBC) oraz krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro (zwane dalej "KBC"), tak aby umożliwić prowadzenie tej polityki w jednolity sposób we wszystkich państwach członkowskich, których walutą jest euro.

(2) W celu zwiększenia skuteczności operacyjnej i przejrzystości procedur Eurosystemu związanych z przekazywaniem zabezpieczeń i zarządzaniem nimi KBC powinny zarządzać zabezpieczeniami przekazywanymi przez kontrahentów w operacjach kredytowych Eurosystemu w sposób zharmonizowany, w oparciu o standardowe i jednolite pod względem operacyjnym procesy, niezależnie od lokalizacji zabezpieczenia lub kontrahenta.

(3) W tym celu Eurosystem opracował system zarządzania zabezpieczeniami w Eurosystemie (ECMS) jako jednolitą platformę Eurosystemu umożliwiającą KBC zarządzanie kwalifikowanymi aktywami i środkami pieniężnymi przekazywanymi na zabezpieczenie przez ich kontrahentów. W związku z tym EBC przyjął wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2024/3129 (EBC/2024/22) 1 . Wytyczne (UE) 2024/3129 (EBC/2024/22) uzupełniają ramy implementacji polityki pieniężnej określone w wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) 2  i zastępują postanowienia dotyczące zarządzania zabezpieczeniami zawarte w tych wytycznych. Wytyczne (UE) 2024/3129 (EBC/2024/22) ustanawiają w szczególności zharmonizowane zasady i uzgodnienia dotyczące zarządzania przez KBC zabezpieczeniami przekazanymi przez kontrahentów w wymiarze krajowym i transgranicznym w celu zabezpieczenia operacji kredytowych Eurosystemu oraz w niektórych innych celach.

(4) W związku z przyjęciem wytycznych (UE) 2024/3129 (EBC/2024/22) oraz w celu zapewnienia jasności i pewności prawa niektóre postanowienia wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) dotyczące przekazywania zabezpieczeń i zarządzania nimi stały się nieaktualne i powinny zostać skreślone lub wymagają zmiany.

(5) W szczególności po przyjęciu wytycznych (UE) 2024/3129 (EBC/2024/22) i uruchomieniu systemu ECMS a) krajowe systemy zabezpieczeń łącznych i systemy zabezpieczeń oznaczonych stosowane przez KBC w celu zarządzania zabezpieczeniami przestaną być stosowane, a związane z nimi zasady powinny zostać zniesione; b) procedury rozrachunki i reguły dotyczące transgranicznego przekazywania zabezpieczeń powinny zostać dostosowane; c) kryteria kwalifikowalności dotyczące (i) systemów rozrachunku papierów wartościowych, (ii) powiązań między systemami rozrachunku papierów wartościowych; oraz (iii) agentów trójstronnych powinny zostać zmienione; d) aby instrumenty dłużne kwalifikowały się jako zabezpieczenie i spełniały standardy rynkowe dotyczące nominału papierów wartościowych, ich ilość powinna być wyrażona jako wartość nominalna (FAMT).

(6) Po upływie obowiązującego okresu przejściowego rynkowe instrumenty dłużne emitowane lub gwarantowane przez przedsiębiorstwa niefinansowe, dla których nie ma odpowiedniej oceny kredytowej, nie powinny być już akceptowane jako zabezpieczenie Eurosystemu.

(7) Konieczne jest zapewnienie większej jasności zasad oceny kredytowej Eurosystemu (ECAF) w odniesieniu do akceptowania ratingów w walucie lokalnej i w walucie obcej od zewnętrznych instytucji oceny jakości kredytowej (ECAI).

(8) Zgodnie ze zobowiązaniem Eurosystemu do ograniczenia zależności od ratingów zewnętrznych, na potrzeby określenia kwalifikowalności dłużników i gwarantów należności kredytowych oraz na potrzeby mających zastosowanie redukcji wartości w wycenie ratingi wewnętrznych systemów oceny kredytowej (ICAS) KBC, o ile są dostępne, mają być traktowane priorytetowo w stosunku do ratingów innych systemów oceny kredytowej.

(9) W celu zapewnienia pewności prawa należy dostosować datę rozpoczęcia stosowania niniejszych wytycznych do daty rozpoczęcia stosowania wytycznych (UE) 2024/3129 (EBC/2024/22). Niniejsze wytyczne powinny być zatem stosowane od dnia 18 listopada 2024 r.

(10) Wytyczne (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) powinny zatem zostać odpowiednio zmienione,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:

Artykuł  1

Zmiany

W wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 1 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Niniejsze wytyczne określają jednolite zasady implementacji przez Eurosystem jednolitej polityki pieniężnej w państwach członkowskich, których walutą jest euro. Zasady dotyczące przekazywania zabezpieczeń i zarządzania nimi są określone w wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2024/3129 (EBC/2024/22) * .

2)
w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w pkt 16 skreśla się lit. d);
b)
skreśla się pkt 18;
c)
skreśla się pkt 20;
d)
skreśla się pkt 22a;
e)
w pkt 23 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) instrumentów dłużnych zabezpieczonych detalicznymi kredytami hipotecznymi (RMBD) wyemitowanych przez podmioty mające siedzibę w państwie członkowskim rodzimego KBC tego kontrahenta;";

f)
skreśla się pkt 24;
g)
pkt 25a otrzymuje brzmienie:

"25a) »kwalifikowane powiązanie« - kwalifikowane powiązanie w rozumieniu art. 2 pkt 26) wytycznych (UE) 2024/3129 (EBC/2024/22);";

h)
pkt 25b otrzymuje brzmienie:

"25b) »kwalifikowany system rozrachunku papierów wartościowych« - kwalifikowany system rozrachunku papierów wartościowych w rozumieniu art. 2 pkt 27 wytycznych (UE) 2024/3129 (EBC/2024/22);";

i)
pkt 54 otrzymuje brzmienie:

"54) »wezwanie do uzupełnienia depozytu zabezpieczającego« - procedurę odnoszącą się do stosowania zmiennego depozytu zabezpieczającego, polegającą na tym, że jeżeli regularnie mierzona wartość aktywów przekazanych na zabezpieczenie przez kontrahenta spada poniżej określonego poziomu (niedostateczne zabezpieczenie), Eurosystem wzywa kontrahenta do przekazania dodatkowych aktywów kwalifikowanych lub środków pieniężnych;";

j)
dodaje się pkt 72a w brzmieniu:

"72a) »łączenie zabezpieczeń« - łączenie zabezpieczeń w rozumieniu art. 2 pkt 44) wytycznych (UE) 2024/3129 (EBC/2024/22);";

k)
skreśla się pkt 73;
l)
skreśla się pkt 76a;
m)
skreśla się pkt 81;
n)
skreśla się pkt 95;
3)
w art. 15 ust. 1 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) kiedy ma to zastosowanie w odniesieniu do lit. b) - zapewnić odpowiednie zabezpieczenie poprzez powiązane wezwania do uzupełnienia depozytu zabezpieczającego, w formie odpowiedniej ilości kwalifikowanych aktywów bądź środków pieniężnych. Przekazanie środków pieniężnych na zabezpieczenie może również zostać zainicjowane przez KBC zgodnie z art. 11 wytycznych (UE) 2024/3129 (EBC/2024/22).";

4)
w art. 20 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Terminem zapadalności kredytu w banku centralnym jest następny dzień operacyjny (overnight). Kredyt w banku centralnym podlega spłacie następnego dnia, w którym działa system TARGET.";

5)
w art. 49 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Rozrachunek zleceń płatniczych dotyczących uczestnictwa w zasilających w płynność operacjach otwartego rynku lub korzystania z kredytu w banku centralnym jest dokonywany po ostatecznym przekazaniu aktywów kwalifikowanych jako zabezpieczenia danej operacji.";

6)
w art. 50 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Eurosystem dąży do przeprowadzania rozrachunku transakcji dotyczących operacji otwartego rynku w tym samym czasie we wszystkich państwach członkowskich, których walutą jest euro, ze wszystkimi kontrahentami, którzy złożyli wystarczającą ilość aktywów kwalifikowanych jako zabezpieczenie zgodnie z procedurami rozrachunkowymi określonymi w art. 9 wytycznych (UE) 2024/3129 (EBC/2024/22). Jednak z powodu ograniczeń operacyjnych i właściwości technicznych (np. systemów rozrachunku papierów wartościowych) moment w ciągu dnia operacyjnego, w którym dokonywany jest rozrachunek operacji otwartego rynku, może być różny w różnych państwach członkowskich, których walutą jest euro.";

7)
w art. 51 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Eurosystem dąży do przeprowadzania rozrachunku operacji otwartego rynku wykonywanych w trybie standardowych procedur przetargowych w pierwszym dniu po dniu transakcji, w którym działa system TARGET.";

8)
w art. 53 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Z zastrzeżeniem wymogów określonych w niniejszym rozdziale i w wytycznych (UE) 2024/3129 (EBC/2024/22), w odniesieniu do określonych instrumentów polityki pieniężnej postanowienia umowne lub regulacyjne stosowane przez KBC lub EBC mogą wprowadzać dodatkowe zasady dotyczące rozrachunku.";

b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Procedury na koniec dnia są określone w dokumentacji dotyczącej systemu TARGET oraz w wytycznych (UE) 2024/3129 (EBC/2024/22).";

9)
w art. 58 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Eurosystem stosuje określone niniejszymi wytycznymi jednolite zasady dotyczące aktywów kwalifikowanych, wspólne dla wszystkich operacji kredytowych Eurosystemu, i zarządza takimi aktywami zgodnie z wytycznymi (UE) 2024/3129 (EBC/2024/22).";

b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. W przypadku gdy kontrahenci dostarczają aktywa kwalifikowane jako zabezpieczenie, rodzimy KBC stosuje łączenie zabezpieczeń w celu utrzymania tych aktywów zgodnie z art. 3 wytycznych (UE) 2024/3129 (EBC/2024/22).";

10)
w art. 61 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. EBC publikuje na swojej stronie internetowej aktualizowaną listę kwalifikowanych aktywów rynkowych zgodnie z opisaną tam metodologią; listę tę EBC uaktualnia w każdym dniu, w którym działa system TARGET. Aktywa rynkowe umieszczone na liście kwalifikowanych aktywów rynkowych stają się kwalifikowane na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu w dacie ich publikacji na tej liście. Wyjątkiem od tej zasady jest szczególny przypadek instrumentów dłużnych, dla których prowadzony jest rozrachunek w tym samym dniu, które mogę być uznane przez Eurosystem za kwalifikowane od daty emisji.";

11)
w art. 62 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Aktywami kwalifikowanymi są instrumenty dłużne, których ilość jest wyrażona jako wartość nominalna (FAMT).";

12)
w art. 66 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Aktywami kwalifikowanymi są instrumenty dłużne, które zostały wyemitowane na obszarze EOG w depozycie papierów wartościowych prowadzącym (i) kwalifikowany system rozrachunku papierów wartościowych lub (ii) system rozrachunku papierów wartościowych mający kwalifikowane powiązanie z kwalifikowanym systemem rozrachunku papierów wartościowych.";

b)
skreśla się ust. 2;
c)
w ust. 3 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) międzynarodowe instrumenty dłużne wyemitowane w formie papierów globalnych na okaziciela muszą mieć postać nowych globalnych skryptów dłużnych i być zdeponowane u wspólnego powiernika będącego międzynarodowym depozytem papierów wartościowych lub depozytem papierów wartościowych, który prowadzi (i) kwalifikowany system rozrachunku papierów wartościowych lub (ii) system rozrachunku papierów wartościowych mający kwalifikowane powiązanie z kwalifikowanym systemem rozrachunku papierów wartościowych. Wymóg ten nie ma zastosowania do międzynarodowych instrumentów dłużnych emitowanych w formie papierów globalnych na okaziciela jako klasyczne globalne skrypty dłużne przed dniem 1 stycznia 2007 r. oraz zamienne emisje ciągłe takich skryptów dłużnych wyemitowane z tym samym numerem ISIN, bez względu na datę takiej zamiennej emisji ciągłej.";

13)
w art. 67 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Procedury rozrachunku mające zastosowanie do przekazywania aktywów rynkowych na zabezpieczenie są określone w wytycznych (UE) 2024/3129 (EBC/2024/22). Aktywami kwalifikowanymi są instrumenty dłużne, które są przenoszalne w formie zapisów księgowych i są poddawane rozrachunkowi zgodnie z prawem państwa członkowskiego, którego walutą jest euro, tak aby ustanawianie dodatkowych gwarancji wykonalności oraz realizacja zabezpieczenia podlegały prawu państwa członkowskiego, którego walutą jest euro.";

b)
skreśla się ust. 1a;
c)
skreśla się ust. 2;
14)
w art. 70 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Aktywami kwalifikowanymi są instrumenty dłużne, które zostały wyemitowane przez emitenta z siedzibą w EOG lub w kraju z grupy G-10 spoza EOG, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w ust. 3a-6 niniejszego artykułu i w art. 81a ust. 4. W odniesieniu do aktywów rynkowych mających więcej niż jednego emitenta wymóg ten ma zastosowanie do każdego z emitentów.

2. Aktywami kwalifikowanymi są instrumenty dłużne, których gwaranci mają siedzibę w EOG, chyba że gwarancji nie stosuje się do ustalenia zgodności takiego instrumentu dłużnego z wymogami jakości kredytowej dla danych instrumentów dłużnych, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w ust. 3a i 4. Możliwość wykorzystania ratingu nadanego gwarantowi przez instytucję ECAI do ustalenia zgodności z odpowiednimi wymogami jakości kredytowej dla danych instrumentów dłużnych określa art. 84.";

b)
skreśla się ust. 3;
15)
art. 86 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 86

Ratingi w walucie lokalnej i obcej

Na potrzeby ratingów emitenta i gwaranta przyznanych przez instytucję ECAI dopuszcza się ratingi w walutach obcych. Jeżeli dane aktywa są denominowane w walucie krajowej emitenta, dopuszczalny jest również rating emitenta w walucie lokalnej. Jeżeli dane aktywa są denominowane w walucie krajowej gwaranta, dopuszczalny jest również rating gwaranta w walucie lokalnej.";

16)
w art. 87 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W przypadku braku odpowiedniej oceny kredytowej przyznanej przez zaakceptowaną instytucję ECAI emisji, emitentowi lub gwarantowi, odpowiednio zgodnie z art. 84 lit. a) lub b), Eurosystem określa pośrednią ocenę jakości kredytowej aktywów rynkowych (z wyjątkiem papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami) w sposób zgodny z zasadami określonymi w ust. 2. Pośrednia ocena jakości kredytowej musi spełniać minimalne wymogi jakości kredytowej Eurosystemu.";

b)
skreśla się ust. 3;
17)
art. 98 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 98

Procedury obsługi

Obsługa należności kredytowych jest prowadzona zgodnie z procedurami Eurosystemu określonymi w odpowiedniej dokumentacji krajowej KBC, w stosownych przypadkach, zgodnie z wytycznymi (UE) 2024/3129 (EBC/2024/22).";

18)
w art. 109 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Eurosystem dokonuje oceny jakości kredytowej należności kredytowych na podstawie jakości kredytowej dłużników lub gwarantów określonej przez systemy oceny kredytowej lub źródła określone zgodnie z art. 110.";

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Kontrahenci są zobowiązani do zapewnienia stosowania najbardziej aktualnych ocen jakości kredytowej dłużników lub gwarantów należności kredytowych przekazanych na zabezpieczenie, dostępnych w ich źródłach lub systemach oceny jakości kredytowej określonych zgodnie z art. 110.";

19)
w art. 110 wprowadza się następujące zmiany:
a)
tytuł otrzymuje brzmienie:

"Określenie systemu lub źródła oceny kredytowej";

b)
dodaje się ust. -1 w brzmieniu:

"-1. Wewnętrzne systemy oceny kredytowej (ICAS) krajowych banków centralnych zaakceptowane przez Eurosystem zgodnie z ogólnymi kryteriami akceptacji określonymi w tytule V części czwartej stosuje się jako podstawowe źródło oceny kredytowej na potrzeby oceny jakości kredytowej dłużników i gwarantów należności kredytowych przekazanych na zabezpieczenie - w przypadku gdy ocena kredytowa zaakceptowanego systemu ICAS, czy to rodzimego KBC, czy też innego KBC, jest dostępna.";

c)
ustępy 1-3 otrzymują brzmienie:

"1. Kontrahenci przekazujący należności kredytowe na zabezpieczenie mogą wybrać jeden dodatkowy system lub jedno dodatkowe źródło oceny kredytowej z jednego z innych źródeł oceny kredytowej zaakceptowanych przez Eurosystem zgodnie z ogólnymi kryteriami akceptacji zawartymi w tytule V części czwartej. System oceny kredytowej wybrany zgodnie z niniejszym ustępem lub źródło oceny kredytowej wybrane zgodnie z niniejszym ustępem określa się mianem pomocniczego systemu lub pomocniczego źródła oceny kredytowej kontrahenta. Pomocniczy system lub pomocnicze źródło oceny kredytowej można stosować wyłącznie w przypadku, gdy nie jest dostępna ocena kredytowa odpowiedniego dłużnika lub gwaranta dokonana przez zaakceptowany wewnętrzny system oceny kredytowej (ICAS) KBC.

2. Na umotywowany wniosek skierowany do rodzimego KBC wskazujący na odpowiednią potrzebę biznesową wynikającą z braku dostatecznego zakresu podstawowych i pomocniczych źródeł lub systemów oceny kredytowej, rodzimy KBC może zezwolić swoim kontrahentom na korzystanie z więcej niż dwóch systemów lub źródeł oceny kredytowej.

3. W przypadku zezwolenia na korzystanie przez kontrahenta z więcej niż dwóch systemów lub źródeł oceny kredytowej zgodnie z ust. 2, oczekuje się, że pomocniczym systemem lub źródłem oceny kredytowej będzie to źródło lub ten system spośród systemów lub źródeł oceny kredytowej kontrahenta wybranych zgodnie z ust. 1 i 2 oprócz podstawowego źródła oceny kredytowej kontrahenta, dzięki któremu dostarczona będzie ocena jakości kredytowej największej liczby dłużników z tytułu należności kredytowych przekazanych na zabezpieczenie. W przypadku istnienia ocen kredytowych pochodzących z większej liczby systemów lub źródeł oceny kredytowej zaakceptowanych w odniesieniu do danego kontrahenta, do określenia kwalifiko- walności danego dłużnika lub gwaranta oraz do redukcji wartości w wycenie mających zastosowanie do danej należności kredytowejstosuje się, zgodnie z ust. 1-3, ocenę kredytową:

a) podstawowego źródła oceny kredytowej lub, w przypadku jego braku,

b) pomocniczego systemu lub źródła oceny jakości kredytowej, jeżeli takowe zostały wybrane przez kontrahenta, lub, w przypadku ich braku,

c) dodatkowych systemów lub źródeł oceny kredytowej, o których mowa w ust. 2, jeżeli zostały wybrane przez kontrahenta.";

d)
ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. W określonych okolicznościach, w szczególności jeżeli dany kontrahent dokonuje stopniowego wprowadzenia systemu ratingów wewnętrznych lub zaczyna wykorzystywać należności kredytowe jako zabezpieczenie, rodzimy KBC może - na umotywowany wniosek kontrahenta - w drodze wyjątku przyznać kontrahentowi wyłączenie od stosowania minimalnego 12-miesięcznego okresu, o którym mowa w ust. 4, i zezwolić mu na zmianę wybranego systemu lub źródła oceny kredytowej w trakcie trwania tego okresu.";

e)
ust. 7 otrzymuje brzmienie:

"7. Jeśli kontrahent wybrał jako źródło oceny kredytowej instytucję ECAI, można korzystać z ratingu nadanego dłużnikowi lub gwarantowi przez instytucję ECAI. Jeżeli dla tej samej należności kredytowej dostępny jest więcej niż jeden rating dłużnika lub rating gwaranta nadany przez instytucję ECAI, stosuje się pierwszą najwyższą dostępną ocenę kredytową instytucji ECAI spośród wszystkich zaakceptowanych instytucji ECAI, zgodnie z ust. 1-3.";

20)
w art. 111 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 1 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) Jeżeli dostępna jest ocena kredytowa pochodząca z systemów lub źródeł określonych zgodnie z art. 110, Eurosystem korzysta z tej oceny przy ustalaniu, czy podmiot sektora publicznego występujący jako dłużnik lub gwarant spełnia wymogi Eurosystemu w zakresie jakości kredytowej aktywów nierynkowych określone w art. 108.";

b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Eurosystem dokonuje oceny kredytowej należności kredytowych, których dłużnikami lub gwarantami są przedsiębiorstwa niefinansowe, w następujący sposób: ocena kredytowa przyznana przez systemy lub źródła oceny kredytowej określone zgodnie z art. 110 musi spełniać wymogi Eurosystemu w zakresie jakości kredytowej aktywów nierynkowych określone w art. 108.";

21)
w art. 112a ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Instrumenty DECC nie podlegają obowiązkowej ocenie przez jedno ze źródeł oceny kredytowej zaakceptowanych przez Eurosystem zgodnie z ogólnymi kryteriami akceptacji zawartymi w tytule V części czwartej.

2. Każda zabezpieczająca należność kredytowa w puli instrumentów DECC musi posiadać ocenę kredytową wydaną przez jedno ze źródeł oceny kredytowej zaakceptowanych przez Eurosystem zgodnie z ogólnymi kryteriami akceptacji zawartymi w tytule V części czwartej. Ponadto wykorzystane muszą być te same systemy lub źródła oceny kredytowej, które zostały wybrane przez inicjatora zgodnie z art. 110. Zastosowanie mają zasady dotyczące wymogów jakości kredytowej Eurosystemu w odniesieniu do zabezpieczających należności kredytowych określone w sekcji 1.";

22)
w art. 118 w ust. 1 skreśla się lit. b);
23)
w art. 128 ust. 1 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) zmienny depozyt zabezpieczający (wycena rynkowa):

Eurosystem wymaga, by skorygowana wartość rynkowa aktywów kwalifikowanych wykorzystywanych w zasilających w płynność transakcjach odwracalnych nie zmieniała się w czasie. Jeżeli wartość aktywów kwalifikowanych, według codziennych pomiarów, spada poniżej określonego poziomu (niedostateczne zabezpieczenie), rodzimy KBC zobowiązuje kontrahenta do dostarczenia dodatkowych aktywów lub środków pieniężnych poprzez wystosowanie wezwania do uzupełnienia depozytu zabezpieczającego zgodnie z art. 136. Podobnie, jeżeli w wyniku aktualizacji wyceny wartość aktywów kwalifikowanych przekroczy określony poziom, KBC zwraca nadwyżkę środków pieniężnych;";

24)
w art. 134 skreśla się lit. d);
25)
w art. 136 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Aktywa przekazane na zabezpieczenie operacji kredytowych Eurosystemu podlegają codziennej wycenie prowadzonej przez KBC, zgodnie z zasadami wyceny określonymi w art. 134 i 135.";

b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Jeżeli po wycenie i zastosowaniu redukcji wartości wartość aktywów przekazanych na zabezpieczenie jest niższa niż wymagana wartość obliczona na dany dzień, stosuje się wezwania do uzupełnienia depozytu zabezpieczającego zgodnie z procedurami określonymi w art. 11 wytycznych (UE) 2024/3129 (EBC/2024/22). Jeżeli w wyniku aktualizacji wyceny wartość aktywów kwalifikowanych przekazanych przez kontrahenta na zabezpieczenie przekroczy wartość zadłużenia kontrahenta powiększoną w odpowiednich przypadkach o zmienny depozyt zabezpieczający, KBC zwraca nadwyżkę środków pieniężnych przekazanych przez kontrahenta w odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia depozytu zabezpieczającego.";

c)
skreśla się ust. 3;
26)
w art. 144a wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. KBC zapewniają, aby kontrahent pozostał odpowiedzialny za terminowe płatności jakichkolwiek kwot ujemnych przepływów pieniężnych związanych z kwalifikowanymi aktywami przedłożonymi lub wykorzystanymi przez niego jako zabezpieczenie i zarządzanymi zgodnie z wytycznymi (UE) 2024/3129 (EBC/2024/22).";

b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Jeżeli kontrahent nie dokona płatności w przewidzianym terminie na podstawie ust. 1, Eurosystem może, lecz ma obowiązku, dokonać danej płatności.";

c)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Kwoty zapłacone przez Eurosystem na podstawie ust. 2 uznaje się za kredyt otrzymany od Eurosystemu, w odniesieniu do którego zastosowanie ma sankcja przewidziana w art. 154.";

27)
art. 148 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 148

Transgraniczne przekazywanie aktywów kwalifikowanych na zabezpieczenie

Kontrahenci mogą wykorzystywać aktywa kwalifikowane w wymiarze transgranicznym w całej strefie euro w odniesieniu do wszystkich rodzajów operacji kredytowych Eurosystemu, zgodnie z procedurami przekazywania na zabezpieczenie aktywów kwalifikowanych określonymi w wytycznych (UE) 2024/3129 (EBC/2024/22).";

28)
skreśla się art. 149;
29)
skreśla się art. 150;
30)
skreśla się art. 151;
31)
skreśla się art. 152;
32)
skreśla się załącznik VI;
33)
skreśla się załącznik VIa;
34)
w załączniku XII wprowadza się następujące zmiany:
a)
w "Liście przykładów" skreśla się "Przykład 6 Środki kontroli ryzyka";
b)
skreśla się pkt VI zatytułowany "PRZYKŁAD 6: ŚRODKI KONTROLI RYZYKA".
Artykuł  2

Skuteczność i implementacja

1. 
Niniejsze wytyczne stają się skuteczne z dniem zawiadomienia o nich KBC.
2. 
KBC podejmują środki konieczne do zapewnienia zgodności z postanowieniami niniejszych wytycznych i stosują je od dnia 18 listopada 2024 r. Najpóźniej do dnia 11 października 2024 r. KBC przekazują EBC informacje dotyczące treści aktów prawnych i czynności dotyczących podjętych środków.
Artykuł  3

Adresaci

Niniejsze wytyczne są adresowane do wszystkich banków centralnych Eurosystemu.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 13 sierpnia 2024 r.
1 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2024/3129 z dnia 13 sierpnia 2024 r. w sprawie zarządzania zabezpieczeniem w operacjach kredytowych Eurosystemu (EBC/2024/22) (Dz.U. L, 2024/3129, 20.12.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/guideline/ 2024/3129/oj).
2 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 z dnia 19 grudnia 2014 r. w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (Wytyczne w sprawie dokumentacji ogólnej) (EBC/2014/60) (Dz.U. L 91 z 2.4.2015, s. 3).
* Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2024/3129 z dnia 13 sierpnia 2024 r. w sprawie zarządzania zabezpieczeniem w operacjach kredytowych Eurosystemu (EBC/2024/22) (Dz.U. L, 2024/3129, 20.12.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/guideline/2024/3129/oj).";

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.3130

Rodzaj: Wytyczne
Tytuł: Wytyczne EBC/2024/23 (2024/3130) zmieniające wytyczne (UE) 2015/510 w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (EBC/2014/60)
Data aktu: 13/08/2024
Data ogłoszenia: 20/12/2024