KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające ramy tworzenia jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (rozporządzenie ramowe) 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) System skuteczności działania i opłat w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej ustanowiony zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/317 2 zawiera instrumenty regulacyjne służące ustalaniu docelowych parametrów oraz monitorowaniu i zgłaszaniu skuteczności działania służb żeglugi powietrznej i funkcji sieciowych w kluczowych obszarach skuteczności działania dotyczących bezpieczeństwa, ochrony środowiska, przepustowości i efektywności kosztowej. Oprócz kluczowych wskaźników skuteczności działania, których docelowe parametry określono, system obejmuje wskaźniki służące do monitorowania skuteczności działania we wszystkich czterech kluczowych obszarach skuteczności działania, zarówno w odniesieniu do trasowych i terminalowych służb żeglugi powietrznej, jak i funkcji sieciowych, w celu poprawy ogólnych wyników sieci.
(2) Niedawne zmiany w zakresie pomiaru skuteczności działania i dostępności danych umożliwiły poprawę istniejących wskaźników i dodanie nowych wskaźników monitorowania skuteczności działania służb żeglugi powietrznej i funkcji sieciowych. Informacje, jakie możemy uzyskać dzięki nowym i ulepszonym wskaźnikom, są bardzo przydatne przy opracowywaniu systemu skuteczności działania i opłat na przyszłe okresy odniesienia.
(3) Prace organu weryfikującego skuteczność działania, o których mowa w art. 11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 549/2004, wykazały, że aby pomóc we wdrożeniu wymogów Europejskiego Zielonego Ładu 3 trzeba zbadać sposoby poprawy efektywności środowiskowej sieci. Obecnie wskaźniki obejmują tylko niektóre elementy trajektorii lotu. Do dokładniejszego pomiaru efektywności środowiskowej niektórych elementów, takich jak ciągła eksploatacja wznoszenia, czas kołowania i wydajność lotu pionowego niezbędne są zatem nowe wskaźniki. Aby poprawić efektywność środowiskową i ogólną, należy dodatkowo uwzględnić wskaźniki monitorowania w kluczowym obszarze skuteczności działania dotyczącym wydajności wychwytywania przepustowości.
(4) Wprowadzenie nowych lub zmienionych wskaźników nie powinno zwiększać obciążenia sprawozdawczego, ponieważ w dużej mierze wskaźniki te powinny być obliczane na podstawie danych, którymi Eurocontrol już dysponuje.
(5) Ze względu na liczbę zmian, które należy wprowadzić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317, oraz aby poprawić jego spójność strukturalną i językową, załącznik ten należy całkowicie zastąpić.
(6) Niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie w czwartym okresie odniesienia i kolejnych okresach odniesienia.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Jednolitej Przestrzeni Powietrznej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 16 grudnia 2024 r.