Decyzja 2024/3123 w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na podstawie Regionalnej konwencji w sprawie paneurośródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia w odniesieniu do zmiany decyzji nr 1/2023 tego Wspólnego Komitetu odnośnie do stosowania świadectw przewozowych wystawianych w formie elektronicznej w ramach tej konwencji, mającej zastosowanie od dnia 1 stycznia 2025 r.

DECYZJA RADY (UE) 2024/3123
z dnia 5 grudnia 2024 r.
w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na podstawie Regionalnej konwencji w sprawie paneurośródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia w odniesieniu do zmiany decyzji nr 1/2023 tego Wspólnego Komitetu odnośnie do stosowania świadectw przewozowych wystawianych w formie elektronicznej w ramach tej konwencji, mającej zastosowanie od dnia 1 stycznia 2025 r.

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 4 akapit pierwszy, w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Regionalna konwencja w sprawie paneurośródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia (zwana dalej "konwencją") została zawarta przez Unię na podstawie decyzji Rady 2013/94/UE 1  i weszła w życie w odniesieniu do Unii w dniu 1 maja 2012 r.

(2) Zgodnie z konwencją Wspólny Komitet ustanowiony na podstawie konwencji (zwany dalej "Wspólnym Komitetem") może przyjmować decyzje w celu zmiany konwencji.

(3) Konwencja została zmieniona decyzją nr 1/2023 Wspólnego Komitetu 2 , która wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2025 r. W dniu 7 grudnia 2023 r. Wspólny Komitet przyjął zalecenie nr 1/2023 3  dotyczące stosowania świadectw przewozowych wystawianych w formie elektronicznej w ramach konwencji. Aby zapewnić jasne ramy prawne oraz spójność stosowania świadectw przewozowych wystawianych w formie elektronicznej w kontekście przejścia od obecnych reguł konwencji do zmienionych reguł konwencji, które wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., należy zmienić decyzję nr 1/2023. Decyzję tę należy zmienić, aby umożliwić włączenie ogólnych wymogów dotyczących dowodów pochodzenia wystawianych w formie elektronicznej do zmienionej konwencji.

(4) Wspólny Komitet na swoim 16. posiedzeniu, które ma się odbyć w dniu 12 grudnia 2024 r., lub w drodze procedury pisemnej, ma przyjąć decyzję dotyczącą stosowania świadectw przewozowych wystawianych w formie elektronicznej.

(5) Należy ustalić stanowisko, które powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Wspólnego Komitetu, ponieważ decyzja Wspólnego Komitetu będzie miała skutki prawne,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na podstawie Regionalnej konwencji w sprawie paneurośródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia, na jego 16. posiedzeniu, lub w drodze procedury pisemnej, w odniesieniu do zmiany decyzji nr 1/2023 tego Wspólnego Komitetu odnośnie do stosowania świadectw przewozowych wystawianych w formie elektronicznej, oparte jest na projekcie decyzji Wspólnego Komitetu dołączonym do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia i traci moc z dniem 31 grudnia 2025 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 grudnia 2024 r.

PROJEKT

DECYZJA Nr .../2024 WSPÓLNEGO KOMITETU REGIONALNEJ KONWENCJI W SPRAWIE PANEUROŚRÓDZIEMNOMORSKICH PREFERENCYJNYCH REGUŁ POCHODZENIA

z dnia ...

dotycząca zmiany decyzji nr 1/2023 Wspólnego Komitetu w odniesieniu do stosowania świadectw przewozowych wystawianych w formie elektronicznej w ramach tej konwencji, mającej zastosowanie od dnia 1 stycznia 2025 r.

WSPÓLNY KOMITET,

uwzględniając Regionalną konwencję w sprawie paneurośródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia 4 , w szczególności jej art. 4 ust. 3 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na początku 2020 r. Komisja poinformowała Umawiające się Strony Regionalnej konwencji w sprawie paneurośródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia (zwanej dalej "konwencją"), że ze względu na pandemię COVID-19, a następnie ze względu na zawieszenie kontaktów między organami celnymi a przedsiębiorcami w niektórych Umawiających się Stronach, większość tych Umawiających się Stron nie była w stanie przedstawić świadectw przewozowych do celów preferencyjnego pochodzenia w wymaganej formie, tj. opatrzonej odręcznym podpisem i odciskiem pieczęci tuszowej przez organy celne lub na papierze właściwego formatu.

(2) Zdecydowana większość Umawiających się Stron uznała, że należy przyjąć środki nadzwyczajne w celu zapewnienia pełnego wdrożenia preferencyjnych uzgodnień handlowych objętych konwencją. Te środki nadzwyczajne były stosowane na zasadzie wzajemności przez Umawiające się Strony, które korzystały z odpowiednich postanowień zawartych w regułach pochodzenia.

(3) Podczas pandemii COVID-19 niektóre Umawiające się Strony opracowały nowe lub dostosowały istniejące elektroniczne systemy wystawiania świadectw w formie elektronicznej, aby zrównoważyć potrzebę elastyczności z koniecznością przestrzegania wymogów dotyczących formatu świadectw przewozowych, które to wymogi zawarte są w dodatku I do konwencji.

(4) Zwrócono się do organów celnych Umawiających się Stron, aby akceptowały do celów preferencyjnego pochodzenia świadectwa przewozowe wystawione w formie elektronicznej z podpisem cyfrowym, pieczęcią cyfrową lub stemplem cyfrowym właściwego organu, lub w postaci kopii papierowej lub elektronicznej (zeskanowanej lub dostępnej online) w oparciu o postanowienie dotyczące elastyczności w art. 24 dodatku I do konwencji.

(5) Na posiedzeniu, które odbyło się w dniu 16 czerwca 2022 r., Wspólny Komitet został poinformowany o wniosku jednej z Umawiających się Stron o utrzymanie dobrych praktyk wprowadzonych w ramach środków nadzwyczajnych przyjętych podczas pandemii COVID-19, aby umożliwić przedsiębiorcom odnoszenie korzyści z cyfryzacji świadectw przewozowych.

(6) Umawiające się Strony uznają, że doświadczenia uzyskane podczas stosowania świadectw przewozowych wystawianych w formie elektronicznej w ramach handlu na warunkach preferencyjnych w ramach środków nadzwyczajnych przyjętych w związku z pandemią COVID-19 były pozytywne oraz zobowiązują się do utrzymania dobrych praktyk wprowadzonych w ramach takich środków nadzwyczajnych poprzez współpracę na rzecz wprowadzenia wspólnego systemu opartego na dowodach pochodzenia w formie elektronicznej oraz elektronicznej współpracy administracyjnej w strefie paneurośródziemnomorskiej.

(7) Umawiające się Strony uważają, że przejście na system wystawiania świadectw przewozowych w formie elektronicznej oraz zapewniający elektroniczną współpracę administracyjną w ramach konwencji stanowi pierwszy krok ku pełnej cyfryzacji dowodów pochodzenia w skali całej strefy paneurośródziemniomorskiej, szczególnie w kontekście zbliżającego się wejścia w życie zmiany konwencji decyzją nr 1/2023 Wspólnego Komitetu 5 .

(8) Systemy zaprojektowane w celu wystawiania świadectw przewozowych w formie elektronicznej powinny umożliwiać organom celnym Umawiających się Stron natychmiastową kontrolę ich autentyczności.

(9) W dniu 7 grudnia 2023 r. Wspólny Komitet przyjął zalecenie nr 1/2023 6  dotyczące stosowania świadectw przewozowych wystawianych w formie elektronicznej w ramach konwencji. W związku z tym, aby zapewnić jasne ramy prawne oraz spójność stosowania świadectw przewozowych wystawianych w formie elektronicznej w kontekście przejścia od obecnych reguł konwencji do zmienionych reguł konwencji, które wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., należy zmienić decyzję nr 1/2023, aby umożliwić włączenie ogólnych wymogów dotyczących dowodów pochodzenia wystawianych w formie elektronicznej do zmienionych reguł komwencji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
W decyzji nr 1/2023 wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszej decyzji.
2. 
Zmiany decyzji nr 1/2023 wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2025 r.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w ., dnia ...

W imieniu Wspólnego Komitetu

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Artykuł

Zmiana decyzji nr 1/2023 Wspólnego Komitetu Regionalnej Konwencji w sprawie Paneurośródziemnomorskich Preferencyjnych Reguł Pochodzenia

W artykule pkt 5 załącznika do decyzji nr 1/2023, art. 17 ust. 4 dodatku I do Regionalnej konwencji w sprawie paneurośródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia otrzymuje brzmienie:

"4. Na potrzeby ust. 1 przynajmniej dwie Umawiające się Strony mogą uzgodnić ustanowienie systemu zapewniającego możliwość wystawiania dowodów pochodzenia wymienionych w ust. 1 w formie elektronicznej lub ich składania drogą elektroniczną.

Do czasu ustanowienia takiego systemu Umawiające się Strony uznają świadectwa przewozowe wystawione w formie elektronicznej, gdy są one przedstawiane przy przywozie, pod warunkiem że:

a) świadectwa przewozowe wystawione w formie elektronicznej mają formę opartą na wzorze zamieszczonym w załączniku IV;

b) organy celne Umawiającej się Strony wywozu zapewniają zabezpieczony system online dostępny w przeglądarce internetowej, służący do weryfikacji autentyczności świadectw przewozowych wystawionych w formie elektronicznej;

c) świadectwa przewozowe wystawione w formie elektronicznej są opatrzone niepowtarzalnym numerem seryjnym oraz zabezpieczeniami umożliwiającymi ich identyfikację, o ile zabezpieczenia takie są dostępne; oraz

d) data, od której Umawiająca się Strona rozpoczyna wystawianie świadectw przewozowych w formie elektronicznej, zostanie określona w ogłoszeniach publikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria C) oraz zgodnie z procedurami wewnętrznymi Umawiających się Stron.

W przypadku niespełnienia powyższych warunków Umawiająca się Strona może postanowić o zawieszeniu uznawania świadectw przewozowych wystawionych w formie elektronicznej, o czym informuje ona z wyprzedzeniem pozostałe Umawiające się Strony za pośrednictwem sekretariatu Wspólnego Komitetu. W przypadku zawieszenia, w ogłoszeniach, o których mowa w lit. d), wskazuje się datę rozpoczęcia zawieszenia.".

1 Decyzja Rady 2013/94/UE z dnia 26 marca 2012 r. w sprawie zawarcia Regionalnej konwencji w sprawie paneurośródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia (Dz.U. L 54 z 26.2.2013, s. 3).
2 Decyzja nr 1/2023 Wspólnego Komitetu Regionalnej Konwencji w sprawie Paneurośródziemnomorskich Preferencyjnych Reguł Pochodzenia z dnia 7 grudnia 2023 r. w sprawie zmiany Regionalnej konwencji w sprawie paneurośródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia (Dz.U. L, 2024/390, 19.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/390/oj).
3 Zalecenie nr 1/2023 Wspólnego Komitetu Regionalnej konwencji w sprawie paneurośródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia z dnia 7 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania świadectw przewozowych wystawianych w formie elektronicznej (Dz. U. L, 2024/243, 15.1.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reco/2024/243/oj).
4 Dz.U. L 54 z 26.2.2013, s. 4.
5 Decyzja nr 1/2023 Wspólnego Komitetu Regionalnej Konwencji w sprawie Paneurośródziemnomorskich Preferencyjnych Reguł Pochodzenia z dnia 7 grudnia 2023 r. w sprawie zmiany Regionalnej konwencji w sprawie paneurośródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia (Dz.U. L, 2024/390, 19.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/390/oj).
6 Zalecenie nr 1/2023 Wspólnego Komitetu Regionalnej konwencji w sprawie paneurośródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia z dnia 7 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania świadectw przewozowych wystawianych w formie elektronicznej (Dz. U. L, 2024/243, 15.1.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reco/2024/243/oj).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.3123

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/3123 w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na podstawie Regionalnej konwencji w sprawie paneurośródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia w odniesieniu do zmiany decyzji nr 1/2023 tego Wspólnego Komitetu odnośnie do stosowania świadectw przewozowych wystawianych w formie elektronicznej w ramach tej konwencji, mającej zastosowanie od dnia 1 stycznia 2025 r.
Data aktu: 05/12/2024
Data ogłoszenia: 13/12/2024