Decyzja 2024/3106 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum Komitetu Bezpieczeństwa na Morzu Międzynarodowej Organizacji Morskiej podczas jego 109. posiedzenia w kwestii przyjęcia zmian w Międzynarodowym kodeksie bezpieczeństwa dla statków używających jako paliwo gazów lub innych paliw o niskiej temperaturze zapłonu (kodeksie IGF)

DECYZJA RADY (UE) 2024/3106
z dnia 26 listopada 2024 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum Komitetu Bezpieczeństwa na Morzu Międzynarodowej Organizacji Morskiej podczas jego 109. posiedzenia w kwestii przyjęcia zmian w Międzynarodowym kodeksie bezpieczeństwa dla statków używających jako paliwo gazów lub innych paliw o niskiej temperaturze zapłonu (kodeksie IGF)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 100 ust. 2 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Działanie Unii w sektorze transportu morskiego powinno mieć na celu poprawę bezpieczeństwa morskiego oraz ochronę środowiska morskiego i zdrowia ludzi.

(2) Komitet Bezpieczeństwa na Morzu Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) na swoim 109. posiedzeniu w dniach 2-6 grudnia 2024 r. (zwanym dalej"109. posiedzeniem Komitetu") ma przyjąć zmiany w Międzynarodowym kodeksie bezpieczeństwa dla statków używających jako paliwo gazów lub innych paliw o niskiej temperaturze zapłonu (zwanym dalej "kodeksem IGF").

(3) Należy określić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na 109. posiedzeniu Komitetu, ponieważ przewidywane zmiany w kodeksie IGF mogą w sposób decydujący wywrzeć wpływ na treść przepisów prawa Unii, a mianowicie na dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/45/WE 1 .

(4) Zmiany w kodeksie IGF obejmują szereg kwestii, w tym studzienki ssące z pompą, bezpieczne odprowadzanie zaworu nadmiarowego, pomieszczenia do przygotowywania paliwa, konstrukcyjną ochronę przeciwpożarową i strefy niebezpieczne. Unia powinna poprzeć te zmiany, ponieważ przyczynią się one do zwiększenia bezpieczeństwa statków, w tym statków pasażerskich, wykorzystujących gaz ziemny jako paliwo. Zmiany te zapewniają równoważny poziom ochrony systemu przewodów i wlotu zbiornika przed przewodami tłocznymi zaworu bezpieczeństwa podczas normalnej pracy i w sytuacjach awaryjnych. Zmiany te uwzględniają ponadto istnienie studzienek skroplonego gazu ziemnego (LNG) w zbiornikach paliwa.

(5) Unia nie jest ani członkiem IMO, ani umawiającą się stroną kodeksu IGF. Rada powinna zatem upoważnić państwa członkowskie do wyrażenia stanowiska Unii na 109. posiedzeniu Komitetu.

(6) Zakres niniejszej decyzji powinien ograniczać się do treści proponowanych zmian w zakresie, w jakim mogą one mieć wpływ na wspólne przepisy Unii i należą do wyłącznej kompetencji Unii. Niniejsza decyzja nie powinna wpływać na podział kompetencji między Unię a państwa członkowskie,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na forum Komitetu Bezpieczeństwa na Morzu Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) podczas jego 109. posiedzenia, polega na wyrażeniu zgody na przyjęcie zmian w Międzynarodowym kodeksie bezpieczeństwa dla statków używających jako paliwo gazów lub innych paliw o niskiej temperaturze zapłonu (zwanym dalej "kodeksem IGF"), jak określono w załączniku 2 do dokumentu IMO MSC 109/3 (zwanym dalej "zmianami").

Artykuł  2
1. 
Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii, jak określono w art. 1, obejmuje zmiany w zakresie, w jakim należą one do wyłącznej kompetencji Unii i w jakim mogą mieć wpływ na wspólne przepisy Unii. Stanowisko to jest wyrażane przez państwa członkowskie - z których wszystkie są członkami IMO - działające wspólnie w interesie Unii.
2. 
Niewielkie zmiany stanowiska określonego w art. 1 mogą zostać uzgodnione bez kolejnej decyzji Rady.
Artykuł  3

Niniejszym upoważnia się państwa członkowskie do wyrażenia zgody na związanie się zmianami, w interesie Unii, w zakresie, w jakim zmiany te należą do wyłącznej kompetencji Unii.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 26 listopada 2024 r.
1 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/45/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie reguł i norm bezpieczeństwa statków pasażerskich (Dz.U. L 163 z 25.6.2009, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2009/45/oj).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.3106

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/3106 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum Komitetu Bezpieczeństwa na Morzu Międzynarodowej Organizacji Morskiej podczas jego 109. posiedzenia w kwestii przyjęcia zmian w Międzynarodowym kodeksie bezpieczeństwa dla statków używających jako paliwo gazów lub innych paliw o niskiej temperaturze zapłonu (kodeksie IGF)
Data aktu: 26/11/2024
Data ogłoszenia: 10/12/2024