(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 6468)(Jedynie teksty w języku angielskim, bułgarskim, chorwackim, duńskim, francuskim, hiszpańskim, niderlandzkim, niemieckim, polskim, portugalskim, rumuńskim, szwedzkim, węgierskim i włoskim są autentyczne)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 16 grudnia 2024 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i (UE) nr 510/2011 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 5 akapit drugi i art. 9 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/631 Komisja jest zobowiązana do określenia każdego roku średniego indywidualnego poziomu emisji CO2 oraz docelowego indywidualnego poziomu emisji dla każdego producenta lub grupy producentów odpowiedzialnych za nowe samochody osobowe i nowe lekkie pojazdy użytkowe zarejestrowane w Unii.
(2) Obliczenia średnich indywidualnych poziomów emisji CO2 oraz docelowych indywidualnych poziomów emisji za rok kalendarzowy 2023 mają być oparte na szczegółowych danych zebranych przez organy sprawozdawcze dotyczących rejestracji nowych samochodów osobowych i nowych lekkich pojazdów użytkowych w tym roku kalendarzowym.
(3) Wszystkie organy sprawozdawcze przekazały Komisji swoje dane za rok kalendarzowy 2023. W niektórych przypadkach uczyniły to jednak z pewnymi opóźnieniami w stosunku do terminu składania sprawozdań, który przypadał na 28 lutego 2024 r. W przypadkach, w których weryfikacja przeprowadzona przez Komisję wyraźnie wykazała, iż pewnych danych brakuje lub są one rażąco błędne, Komisja kontaktowała się z organami sprawozdawczymi i, za zgodą tych organów, odpowiednio korygowała lub uzupełniała dane. Jeżeli osiągnięcie porozumienia z organem sprawozdawczym nie było możliwe, wstępne dane przekazane przez ten organ sprawozdawczy nie były korygowane.
(4) W dniu 10 czerwca 2024 r. Komisja opublikowała wstępne dane. W dniu 11 czerwca 2024 r. Komisja powiadomiła 103 producentów samochodów osobowych i 72 producentów lekkich pojazdów użytkowych oraz odpowiednie grupy producentów o wstępnych obliczeniach ich średnich indywidualnych poziomów emisji CO2 oraz ich docelowych indywidualnych poziomów emisji za rok kalendarzowy 2023 r.
(5) 52 producentów samochodów osobowych i 38 producentów lekkich pojazdów użytkowych powiadomiło Komisję
o błędach w danych, zgodnie z art. 7 ust. 5 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2019/631. Komisja zweryfikowała zgłoszone przez producentów błędy oraz uzasadnienia konieczności ich skorygowania.
(6) W przypadku dwóch producentów samochodów osobowych i jednego producenta lekkich pojazdów użytkowych wszystkie pojazdy zgłoszone we wstępnym zbiorze danych nie wchodziły w zakres rozporządzenia (UE) 2019/631 i w związku z tym nie uwzględniono ich w niniejszej decyzji.
(7) W związku z tym Komisja mogła ustalić wartości dotyczące wyników 101 producentów samochodów osobowych i 71 producentów lekkich pojazdów użytkowych za rok kalendarzowy 2023.
(8) Zgodnie z art. 2 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/631 producenci, którzy wraz ze wszystkimi powiązanymi z nimi przedsiębiorstwami odpowiadają za mniej niż 1 000 nowych samochodów osobowych lub mniej niż 1 000 nowych lekkich pojazdów użytkowych zarejestrowanych w Unii w poprzednim roku kalendarzowym, są zwolnieni z obowiązku osiągnięcia docelowego indywidualnego poziomu emisji. Ponieważ pojazdy zarejestrowane przez takich producentów są objęte zakresem tego rozporządzenia, należy obliczyć i wskazać ich średni indywidualny poziom emisji CO2, a także liczbę zarejestrowanych nowych samochodów osobowych i nowych lekkich pojazdów użytkowych, za które producenci ci są odpowiedzialni.
(9) Wpisy oznaczone kodem błędu B na podstawie art. 6 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/392 2 należy uwzględnić przy obliczaniu docelowych indywidualnych poziomów emisji i średnich indywidualnych poziomów emisji CO2, ponieważ pojazdy można było prawidłowo przypisać producentowi. Ponieważ jednak producenci nie mogą w pełni zidentyfikować tych pojazdów, należy zastosować margines błędu przy określaniu odległości do poziomu docelowego dla danego producenta, co poprawia pozycję producenta w odniesieniu do jego docelowego indywidualnego poziomu emisji.
(10) W przypadku gdy odległość do poziomu docelowego producenta lub grupy producentów jest większa od zera, nakłada się opłatę z tytułu przekroczenia poziomu emisji, zgodnie z art. 8 rozporządzenia (UE) 2019/631. Dotyczy to trzech producentów samochodów osobowych i jednego producenta lekkich pojazdów użytkowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: