Decyzja 2024/3097 w sprawie wsparcia kompleksowego programu wspierania wysiłków na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką i amunicją konwencjonalną oraz zwalczania tego handlu w Europie Południowo-Wschodniej

DECYZJA RADY (WPZiB) 2024/3097
z dnia 5 grudnia 2024 r.
w sprawie wsparcia kompleksowego programu wspierania wysiłków na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką i amunicją konwencjonalną oraz zwalczania tego handlu w Europie Południowo-Wschodniej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 31 ust. 1,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Od kilku dziesięcioleci państwa Europy Południowo-Wschodniej stoją w obliczu poważnych zagrożeń i wyzwań związanych z destabilizującym gromadzeniem i niekontrolowanym rozprzestrzenianiem nielegalnej broni strzeleckiej i lekkiej (BSiL) oraz amunicji konwencjonalnej. Zagrożenia te mają szersze negatywne skutki dla całej Europy i poza nią.

(2) W dniu 19 listopada 2018 r. Rada przyjęła strategię UE na rzecz zwalczania nielegalnej broni palnej, broni strzeleckiej i lekkiej (BSiL) oraz amunicji do tych rodzajów broni pt. "Zabezpieczenie broni, ochrona obywateli" (zwaną dalej "strategią UE dotyczącą BSiL").

(3) Na szczeblu regionalnym strategia UE dotycząca BSiL zobowiązuje Unię i jej państwa członkowskie do pomocy we wzmacnianiu zdolności w zakresie egzekwowania prawa, aby wykrywać i zwalczać siatki nielegalnego handlu bronią, zakazać ich działania oraz zapobiegać sytuacjom, w których broń palna trafia w ręce terrorystów i przestępców za pośrednictwem nielegalnego rynku.

(4) Jak przedstawiono w dokumencie końcowym czwartej konferencji ONZ poświęconej przeglądowi postępów w realizacji Programu działania na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką, zwalczania i eliminowania go we wszystkich aspektach, która odbyła się w czerwcu 2024 r., państwa członkowskie ONZ zobowiązały się do zacieśnienia, w stosownych przypadkach, partnerstw i współpracy na wszystkich szczeblach w celu zapobiegania nielegalnemu handlowi BSiL oraz zwalczania go.

(5) W 2000 r. państwa-uczestniczące w Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE) zobowiązały się do zwalczania nielegalnego handlu BSiL we wszystkich jego aspektach. W 2020 r. OBWE zaktualizowała swój przewodnik dotyczący optymalnych rozwiązań w zakresie pozbawiania broni strzeleckiej i lekkiej cech użytkowych, dostrzegając wagę zapewnienia nieodwracalnego pozbawienia BSiL cech użytkowych lub jej zniszczenia, na podstawie wyników trzeciej konferencji przeglądowej ONZ.

(6) Projekt wspierany niniejszą decyzją Rady uwzględni inne inicjatywy regionalne, w szczególności plan działania dla Bałkanów Zachodnich, prace w ramach Programu Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP) / Centrum Kontroli Broni Strzeleckiej i Lekkiej dla Europy Wschodniej i Południowo-Wschodniej (SEESAC) oraz odpowiednie działania Komisji Europejskiej w Europie Południowo-Wschodniej związane z kontrolą broni i nielegalnym handlem bronią.

(7) Unia poprzednio wspierała działania OBWE dotyczące BSiL za pomocą decyzji Rady 2012/662/WPZiB 1 , (WPZiB) 2017/1424 2  i (WPZiB) 2019/2009 3 .

(8) Decyzja Rady (WPZiB) 2021/2133 4  służyła wspieraniu etapu I kompleksowego programu wspierania wysiłków na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi BSiL i amunicją konwencjonalną oraz zwalczania tego handlu w Europie Południowo-Wschodniej. Należy obecnie udzielać wsparcia etapowi II tego projektu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
W celu realizowania strategii UE na rzecz zwalczania nielegalnej broni palnej, broni strzeleckiej i lekkiej oraz amunicji do tych rodzajów broni (zwanej dalej "strategią UE dotyczącą BSiL") niniejsza decyzja ma na celu zmniejszanie ryzyka nielegalnego handlu bronią strzelecką i lekką (BSiL) i jej niekontrolowanego rozprzestrzeniania w Europie Południowo-Wschodniej, oraz na i z jej terytorium, które to ryzyko podważa bezpieczeństwo i ochronę, utrudniając trwałe budowanie pokoju i rozwój społeczno-gospodarczy, a także przyczyniając się do rozkładu porządku, podsycając terroryzm i przemoc o charakterze przestępczym lub prowadząc do wznowienia konfliktu.
2. 
Aby zrealizować cele, o których mowa w ust. 1, Unia wspiera działania, w m.in. następujących obszarach priorytetowych:
a)
wspomaganie organów krajowych Republiki Albanii w zmniejszaniu ryzyka rozprzestrzeniania i niewłaściwego wykorzystywania BSiL;
b)
eliminowanie zagrożeń dla bezpieczeństwa i ochrony związanych z nielegalnym posiadaniem i niewłaściwym wykorzystywaniem BSiL i amunicji do tych rodzajów broni oraz z handlem nimi w Bośni i Hercegowinie;
c)
wspieranie poprawiania zdolności jednostek policji kosowskiej *  wykorzystujących psy policyjne w zakresie wykrywania i konfiskowania BSiL, amunicji i materiałów wybuchowych;
d)
wspomaganie organów krajowych Republiki Macedonii Północnej w zmniejszaniu ryzyka rozprzestrzeniania i niewłaściwego wykorzystywania BSiL;
e)
wzmocnienie zdolności ministerstwa spraw wewnętrznych Czarnogóry w celu bardziej skutecznego ograniczania i zwalczania nielegalnego handlu BSiL, amunicją i materiałami wybuchowymi i niewłaściwego ich wykorzystywania oraz zapobiegania takim działaniom;
f)
zmniejszenie zagrożeń dla bezpieczeństwa i ochrony związanych z nielegalnym posiadaniem i niewłaściwym wykorzystywaniem BSiL i amunicji do tych rodzajów broni oraz nielegalnym handlem nimi w Serbii;
g)
intensyfikowanie działań OBWE przeciwko nielegalnemu rozprzestrzenianiu i gromadzeniu zapasów amunicji konwencjonalnej - etap III.
3. 
Beneficjentami projektu zamieszczonego w załączniku (zwanego dalej "projektem") są organy w Europie Południowo-Wschodniej posiadające stosowny mandat i odpowiedzialne za zapobieganie nielegalnemu handlowi BSiL i amunicją konwencjonalną oraz zwalczanie tego procederu.
4. 
Szczegółowy opis projektu zawarty jest w załączniku do niniejszej decyzji.
Artykuł  2
1. 
Za wykonanie niniejszej decyzji odpowiada Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwany dalej "WP").
2. 
Techniczną realizacją projektu zajmuje się Sekretariat OBWE.
3. 
Sekretariat OBWE wykonuje swoje zadania pod kierownictwem WP. W tym celu WP dokonuje niezbędnych ustaleń z Sekretariatem OBWE.
Artykuł  3
1. 
Finansowa kwota odniesienia na realizację finansowanego przez Unię projektu wynosi 3 763 170 EUR.
2. 
Wydatkami pokrywanymi z kwoty odniesienia określonej w ust. 1 zarządza się zgodnie z procedurami i zasadami mającymi zastosowanie do budżetu ogólnego Unii.
3. 
Komisja nadzoruje właściwe zarządzanie wydatkami, o których mowa w ust. 1. W tym celu Komisja zawiera z Sekretariatem OBWE niezbędną umowę w sprawie finansowania. Umowa w sprawie finansowania przewiduje, że Sekretariat OBWE musi zapewnić, by wkład Unii był wyeksponowany stosownie do jego wielkości.
4. 
Komisja dokłada starań, aby umowę w sprawie finansowania, o której mowa w ust. 3, zawarto możliwie szybko po wejściu w życie niniejszej decyzji. Komisja informuje Radę o wszelkich związanych z tym trudnościach oraz o dacie zawarcia umowy w sprawie finansowania.
Artykuł  4
1. 
WP przekazuje Radzie informacje na temat wykonania niniejszej decyzji oparte na regularnych sprawozdaniach opisowych przygotowywanych przez Sekretariat OBWE. Sprawozdania te stanowią podstawę oceny przeprowadzanej przez Radę.
2. 
Komisja składa sprawozdania dotyczące aspektów finansowych projektu.
Artykuł  5
1. 
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
2. 
Niniejsza decyzja wygasa po upływie 36 miesięcy od daty zawarcia umowy w sprawie finansowania, o której mowa w art. 3 ust. 3. Jednak niniejsza decyzja traci moc sześć miesięcy po dacie jej wejścia w życie, jeżeli umowa ta nie zostanie zawarta w tym okresie.
Sporządzono w Brukseli dnia 5 grudnia 2024 r.
1 Decyzja Rady 2012/662/WPZiB z dnia 25 października 2012 r. dotycząca wspierania działań zmniejszających ryzyko nielegalnego handlu bronią strzelecką i lekką oraz nadmiernego jej gromadzenia w regionie Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE) (Dz.U. L 297 z 26.10.2012, s. 29).
2 Decyzja Rady (WPZiB) 2017/1424 z dnia 4 sierpnia 2017 r. w sprawie wsparcia działań OBWE mających na celu zmniejszenie ryzyka nielegalnego handlu i nadmiernego gromadzenia broni strzeleckiej i lekkiej oraz amunicji konwencjonalnej w Republice Macedonii Północnej i w Gruzji (Dz.U. L 204 z 5.8.2017, s. 82).
3 Decyzja Rady (WPZiB) 2019/2009 z dnia 2 grudnia 2019 r. w sprawie wspierania wysiłków Ukrainy na rzecz zwalczania nielegalnego handlu bronią amunicją i materiałami wybuchowymi we współpracy z OBWE (DzU 312 z 3122019 s 42)
4 Decyzja Rady (WPZiB) 2021/2133 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie wsparcia kompleksowego programu wspierania wysiłków na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką (BSiL) i amunicją konwencjonalną oraz zwalczania tego handlu w Europie Południowo-Wschodniej (Dz.U. L 432 z 3.12.2021, s. 36).
* Użycie tej nazwy nie wpływa na stanowiska w sprawie statusu Kosowa i jest zgodne z rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ 1244/1999 oraz z opinią Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Deklaracji niepodległości Kosowa.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.3097

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/3097 w sprawie wsparcia kompleksowego programu wspierania wysiłków na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką i amunicją konwencjonalną oraz zwalczania tego handlu w Europie Południowo-Wschodniej
Data aktu: 05/12/2024
Data ogłoszenia: 06/12/2024
Data wejścia w życie: 05/12/2024