a także mając na uwadze, co następuje:(1) Od kilku dziesięcioleci państwa Europy Południowo-Wschodniej stoją w obliczu poważnych zagrożeń i wyzwań związanych z destabilizującym gromadzeniem i niekontrolowanym rozprzestrzenianiem nielegalnej broni strzeleckiej i lekkiej (BSiL) oraz amunicji konwencjonalnej. Zagrożenia te mają szersze negatywne skutki dla całej Europy i poza nią.
(2) W dniu 19 listopada 2018 r. Rada przyjęła strategię UE na rzecz zwalczania nielegalnej broni palnej, broni strzeleckiej i lekkiej (BSiL) oraz amunicji do tych rodzajów broni pt. "Zabezpieczenie broni, ochrona obywateli" (zwaną dalej "strategią UE dotyczącą BSiL").
(3) Na szczeblu regionalnym strategia UE dotycząca BSiL zobowiązuje Unię i jej państwa członkowskie do pomocy we wzmacnianiu zdolności w zakresie egzekwowania prawa, aby wykrywać i zwalczać siatki nielegalnego handlu bronią, zakazać ich działania oraz zapobiegać sytuacjom, w których broń palna trafia w ręce terrorystów i przestępców za pośrednictwem nielegalnego rynku.
(4) Jak przedstawiono w dokumencie końcowym czwartej konferencji ONZ poświęconej przeglądowi postępów w realizacji Programu działania na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką, zwalczania i eliminowania go we wszystkich aspektach, która odbyła się w czerwcu 2024 r., państwa członkowskie ONZ zobowiązały się do zacieśnienia, w stosownych przypadkach, partnerstw i współpracy na wszystkich szczeblach w celu zapobiegania nielegalnemu handlowi BSiL oraz zwalczania go.
(5) W 2000 r. państwa-uczestniczące w Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE) zobowiązały się do zwalczania nielegalnego handlu BSiL we wszystkich jego aspektach. W 2020 r. OBWE zaktualizowała swój przewodnik dotyczący optymalnych rozwiązań w zakresie pozbawiania broni strzeleckiej i lekkiej cech użytkowych, dostrzegając wagę zapewnienia nieodwracalnego pozbawienia BSiL cech użytkowych lub jej zniszczenia, na podstawie wyników trzeciej konferencji przeglądowej ONZ.
(6) Projekt wspierany niniejszą decyzją Rady uwzględni inne inicjatywy regionalne, w szczególności plan działania dla Bałkanów Zachodnich, prace w ramach Programu Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP) / Centrum Kontroli Broni Strzeleckiej i Lekkiej dla Europy Wschodniej i Południowo-Wschodniej (SEESAC) oraz odpowiednie działania Komisji Europejskiej w Europie Południowo-Wschodniej związane z kontrolą broni i nielegalnym handlem bronią.
(7) Unia poprzednio wspierała działania OBWE dotyczące BSiL za pomocą decyzji Rady 2012/662/WPZiB 1 , (WPZiB) 2017/1424 2 i (WPZiB) 2019/2009 3 .
(8) Decyzja Rady (WPZiB) 2021/2133 4 służyła wspieraniu etapu I kompleksowego programu wspierania wysiłków na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi BSiL i amunicją konwencjonalną oraz zwalczania tego handlu w Europie Południowo-Wschodniej. Należy obecnie udzielać wsparcia etapowi II tego projektu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
1 Decyzja Rady 2012/662/WPZiB z dnia 25 października 2012 r. dotycząca wspierania działań zmniejszających ryzyko nielegalnego handlu bronią strzelecką i lekką oraz nadmiernego jej gromadzenia w regionie Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE) (Dz.U. L 297 z 26.10.2012, s. 29).
2 Decyzja Rady (WPZiB) 2017/1424 z dnia 4 sierpnia 2017 r. w sprawie wsparcia działań OBWE mających na celu zmniejszenie ryzyka nielegalnego handlu i nadmiernego gromadzenia broni strzeleckiej i lekkiej oraz amunicji konwencjonalnej w Republice Macedonii Północnej i w Gruzji (Dz.U. L 204 z 5.8.2017, s. 82).
3 Decyzja Rady (WPZiB) 2019/2009 z dnia 2 grudnia 2019 r. w sprawie wspierania wysiłków Ukrainy na rzecz zwalczania nielegalnego handlu bronią amunicją i materiałami wybuchowymi we współpracy z OBWE (DzU 312 z 3122019 s 42)
4 Decyzja Rady (WPZiB) 2021/2133 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie wsparcia kompleksowego programu wspierania wysiłków na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką (BSiL) i amunicją konwencjonalną oraz zwalczania tego handlu w Europie Południowo-Wschodniej (Dz.U. L 432 z 3.12.2021, s. 36).
* Użycie tej nazwy nie wpływa na stanowiska w sprawie statusu Kosowa i jest zgodne z rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ 1244/1999 oraz z opinią Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Deklaracji niepodległości Kosowa.