KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W załączniku VIII do rozporządzenia (UE) 2019/1241 przewidziano środki techniczne dla Morza Bałtyckiego.
(2) Dania, Niemcy, Estonia, Łotwa, Litwa, Polska, Finlandia i Szwecja ("zainteresowane państwa członkowskie") mają bezpośredni interes w zarządzaniu rybołówstwem na Morzu Bałtyckim. W dniu 26 października 2021 r. zainteresowane państwa członkowskie przedłożyły Komisji wspólną rekomendację zgodnie z art. 18 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 2 i art. 15 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/1241, proponując przyjęcie aktu delegowanego w celu dodania nowych urządzeń selektywnych do załącznika VIII do rozporządzenia (UE) 2019/1241. W następstwie otwartych konsultacji z zainteresowanymi stronami w sprawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2024/3094 3 (4 BALTFISH zmieniły swe wspólne zalecenie, zwracając się o wprowadzenie klauzuli przeglądowej i przedłużenie opóźnienia stosowania tego rozporządzenia z 90 do 120 dni od jego opublikowania.
(3) We wspólnej rekomendacji proponuje się szczególne środki techniczne mające na celu ochronę bałtyckich zasobów dorsza atlantyckiego, które zgodnie z coroczną oceną Międzynarodowej Rady Badań Morza ("ICES") 5 (6 są znacznie uszczuplone, w tym odstępstwo od obecnie dozwolonych rozmiarów oczek. W związku z tym w podrejonach ICES 22-26 w odniesieniu do połowów dennych należy stosować wyłącznie rozmiary oczek proponowane w niniejszym rozporządzeniu, w sytuacji kiedy ukierunkowane połowy dorsza atlantyckiego są zakazane.
(4) Zainteresowane państwa członkowskie zgodziły się, że w przypadku zakazu ukierunkowanych połowów dorsza atlantyckiego konieczne jest ograniczenie jego przypadkowych połowów podczas połowów płastugokształtnych w głównym obszarze występowania dorsza bałtyckiego (podrejony ICES 22-26) o co najmniej 55 %, aby uniknąć dalszego pogarszania się stanu tych stad.
(5) W odniesieniu do podrejonów ICES 22-26 we wspólnej rekomendacji proponuje się dodanie urządzenia selektywnego "roofless" zarówno do narzędzi podstawowych, jak i do zmodyfikowanego worka włoka T90 (o rozmiarze oczek sieci wynoszącym co najmniej 125 mm i wzmocnieniu natów za pomocą lin wzmacniających ("lastridge")) lub do worka włoka o kwadratowych oczkach (składającego się z dwóch paneli i o minimalnym rozmiarze oczek sieci wynoszącym co najmniej 125 mm).
(6) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) ocenił urządzenie "roofless" w listopadzie 2021 r. i stwierdził 7 , że skuteczność ograniczenia połowów dorsza atlantyckiego jest wyższa niż 75 %, jeżeli takie urządzenie występuje w kombinacji ze zmodyfikowanym workiem T90 lub workiem włoka o kwadratowych oczkach. W kombinacji z narzędziami podstawowymi skuteczność ograniczenia połowów wynosi powyżej 70 %. Według STECF urządzenie "roofless" uwalnia większość osobników dorsza atlantyckiego, niezależnie od ich rozmiaru. Biorąc pod uwagę dowody dotyczące stanu stada, zmniejszenie śmiertelności osobników dorsza atlantyckiego ma kluczowe znaczenie dla odbudowy stada.
(7) W odniesieniu do podrejonów ICES 24-26 we wspólnej rekomendacji proponuje się, oprócz wyżej wymienionych kombinacji narzędzi i urządzeń, możliwość samodzielnego stosowania zmodyfikowanego worka włoka T90. STECF stwierdził, że aby zapewnić optymalną wydajność, zmodyfikowany worek włoka T90 powinien być stosowany w kombinacji z urządzeniem selektywnym "roofless". Niemniej jednak, nawet funkcjonując samodzielnie, zmodyfikowany worek włoka T90 zmniejsza przypadkowe połowy dorsza atlantyckiego średnio o 56 %.
(8) W odniesieniu do worka włoka o kwadratowych oczkach we wspólnej rekomendacji nie proponuje się jego stosowania bez urządzenia "roofless", ponieważ nigdy nie spełnia on wymaganego celu ograniczenia przyłowów o co najmniej 55 %.
(9) Ogólnie rzecz biorąc, STECF stwierdził, że narzędzia i kombinacje zaproponowane we wspólnej rekomendacji są co najmniej równoważne - pod względem modeli eksploatacji - z narzędziami podstawowymi oraz że połowy ryb o rozmiarze mniejszym niż minimalny rozmiar odniesienia do celów ochrony zostaną zmniejszone w porównaniu z połowami narzędziami podstawowymi, zgodnie z wymogami art. 15 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/1241. Należy zatem zmienić rozporządzenie (UE) 2019/1241 w celu uwzględnienia tych narzędzi i kombinacji.
(10) STECF stwierdził również, że proponowany ilościowy cel ograniczenia przyłowów o 55 % jest powiązany ze strukturą rozmiaru osobników z populacji dorsza atlantyckiego i może wymagać dalszych dostosowań. We wspólnej rekomendacji zaproponowano roczny przegląd środków, począwszy od trzeciego roku ich stosowania, aby ocenić, czy parametry selektywności są adekwatne do zakładanych celów. Aby ułatwić gromadzenie danych w tym zakresie, państwa członkowskie powinny zapewnić, aby połowy dokonane przy użyciu tych narzędzi były rejestrowane oddzielnie.
(11) Niniejsze rozporządzenie uzupełnia rozporządzenie wykonawcze (UE) 2024/3094 ustanawiające szczegółowe specyfikacje techniczne urządzeń selektywnych w celu ograniczenia przypadkowych połowów dorsza atlantyckiego w Morzu Bałtyckim.
(12) Aby zapewnić wystarczająco dużo czasu na wyposażenie statków w nowe urządzenia selektywne, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie po upływie 120 dni od jego opublikowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 13 października 2022 r.