a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 11 ust. 1 i 2 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) instytucje mają obowiązek umożliwić obywatelom i stowarzyszeniom przedstawicielskim, za pomocą odpowiednich środków, wypowiadanie się i publiczną wymianę poglądów we wszystkich dziedzinach działania Unii oraz utrzymywać otwarty, przejrzysty i regularny dialog ze stowarzyszeniami przedstawicielskimi i społeczeństwem obywatelskim. Ponadto, zgodnie z art. 2 Protokołu nr 2 w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności oraz z art. 11 ust. 3 TUE, przed zgłoszeniem wniosku dotyczącego aktu ustawodawczego Komisja ma obowiązek prowadzić szerokie konsultacje.
(2) Zgodnie z art. 298 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii, wykonując swoje zadania, muszą korzystać ze wsparcia otwartej, efektywnej i niezależnej administracji europejskiej.
(3) Aby utrzymać zaufanie obywateli Unii do umocowania prawnego procesów politycznych, ustawodawczych i administracyjnych Unii, kontakty z przedstawicielami grup interesu powinny być prowadzone w sposób przejrzysty. W tym celu Komisja zobowiązuje się do promowania etycznej i przejrzystej reprezentacji interesów za pomocą obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości 1 .
(4) W dniu 4 grudnia 2024 r. Komisja przyjęła decyzję (UE) 2024/3081 2 określającą środki służące przejrzystości w odniesieniu do spotkań odbywanych przez członków Komisji i członków ich gabinetów z przedstawicielami grup interesu. Również pracownicy Komisji pełniący funkcje kierownicze mogą odbywać spotkania z przedstawicielami grup interesu w celach podobnych do tych, o których mowa we wspomnianej decyzji. Dlatego też należy w przypadku takich spotkań zastosować podobne wymogi dotyczące przejrzystości.
(5) Mając na uwadze pozytywne doświadczenia związane z publikacją informacji na temat spotkań dyrektorów generalnych Komisji z przedstawicielami grup interesu dotyczących kwestii związanych z podejmowaniem decyzji i wdrażaniem polityki w Unii, należy utrzymać praktykę podawania do wiadomości publicznej informacji na temat takich spotkań i rozszerzyć ją na wszystkich pracowników Komisji pełniących funkcje kierownicze. Chociaż nie ma potrzeby wprowadzania dalszych środków w odniesieniu do uczestnictwa dyrektorów generalnych Komisji lub innych pracowników Komisji pełniących funkcje kierownicze w wydarzeniach o charakterze publicznym, ponieważ takie informacje są już publicznie dostępne, wszyscy pracownicy Komisji pełniący funkcje kierownicze powinni podawać do wiadomości publicznej informacje na temat wszystkich spotkań odbywanych przez nich z przedstawicielami grup interesu.
(6) Podczas gdy zgodnie z art. 7 ust. 1 decyzji Komisji C/2018/0700 w sprawie Kodeksu postępowania członków Komisji Europejskiej 3 członkowie Komisji i członkowie ich gabinetów spotykają się już wyłącznie z tymi przedstawicielami grup interesu, którzy są zarejestrowani w rejestrze służącym przejrzystości, o ile osoby te są objęte zakresem porozumienia międzyinstytucjonalnego, to środek ten powinien mieć zastosowanie do wszystkich pracowników Komisji pełniących funkcje kierownicze w celu zapewnienia spójnego podejścia i wysokich standardów przejrzystości.
(7) Spotkania, które nie odbywają się w ramach działań objętych zakresem porozumienia międzyinstytucjonalnego w rozumieniu jego art. 3 i 4, nie powinny być objęte zakresem niniejszej decyzji. W szczególności spotkania z przedstawicielami innych instytucji lub organów unijnych, wynikające ze zwykłego trybu kontaktów między instytucjami, nie powinny być objęte zakresem niniejszej decyzji. Spotkania z przedstawicielami organów publicznych państw członkowskich, w tym ich stałych przedstawicielstw i ambasad, na szczeblu krajowym i niższym niż krajowy, nie powinny być objęte zakresem niniejszej decyzji, jako że organy te działają w interesie publicznym i uczestniczą w pracach Komisji na zasadzie lojalnej współpracy. Spotkania ze stowarzyszeniami i sieciami organów publicznych, na poziomie unijnym, krajowym lub niższym, nie powinny być objęte zakresem niniejszej decyzji, pod warunkiem że te stowarzyszenia i sieci działają wyłącznie w imieniu odpowiednich organów publicznych. W celu ochrony stosunków międzynarodowych Unii spotkania z przedstawicielami organów publicznych państw trzecich, w tym ich misji dyplomatycznych i ambasad, lub organizacji międzyrządowych, w tym wywodzących się z nich agencji i organów, nie powinny być objęte zakresem niniejszej decyzji.
(8) W celu uszanowania specyficznego charakteru dialogu z partnerami społecznymi, o którym mowa w art. 154 TFUE, jak również specyficznego charakteru dialogu z kościołami i stowarzyszeniami lub wspólnotami religijnymi lub organizacjami światopoglądowymi i niewyznaniowymi, o których mowa w art. 17 TFUE, spotkania odbywające się w tym kontekście nie powinny być objęte zakresem niniejszej decyzji.
(9) Ze względu na szczególną rolę partii politycznych uznaną w art. 10 ust. 4 TUE spotkania z przedstawicielami partii politycznych również nie powinny być objęte zakresem niniejszej decyzji.
(10) Zgodnie z porozumieniem międzyinstytucjonalnym spontaniczne spotkania, spotkania o charakterze czysto prywatnym lub towarzyskim oraz spotkania, które odbywają się w ramach procedury administracyjnej ustanowionej w TUE lub TFUE lub aktach prawnych Unii, nie powinny być objęte zakresem niniejszej decyzji. Ponadto niniejsza decyzja nie powinna obejmować swoim zakresem kontaktów z osobami fizycznymi działającymi ściśle we własnym imieniu, bez związku z innymi osobami.
(11) Spotkania odbywające się w ramach świadczenia usług doradztwa prawnego i innego profesjonalnego doradztwa nie powinny być objęte zakresem niniejszej decyzji. Spotkania organizowane w celu zajęcia stanowiska w charakterze strony lub strony trzeciej w postępowaniu sądowym lub administracyjnym ustanowionym na mocy prawa Unii lub prawa międzynarodowego mającego zastosowanie do Unii lub zajęcia stanowiska na podstawie stosunku umownego z którąkolwiek z instytucji-sygnatariuszy lub na podstawie umowy o udzielenie dotacji ze środków finansowych Unii, lub zajęcia stanowiska w odpowiedzi na bezpośredni konkretny wniosek instytucji Unii, ich przedstawicieli lub pracowników o przekazanie o informacji o stanie faktycznym, danych lub wiedzy eksperckiej nie powinny być objęte zakresem niniejszej decyzji.
(12) Aby jeszcze bardziej zwiększyć przejrzystość w odniesieniu do reprezentacji interesów i umożliwić obywatelom zapoznanie się z treścią wymian organizowanych między Komisją a przedstawicielami grup interesu, pracownicy Komisji pełniący funkcje kierownicze powinni podawać do wiadomości publicznej protokoły wszystkich odbywanych przez nich spotkań z przedstawicielami grup interesu.
(13) Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla wykonywania prawa dostępu do dokumentów instytucji zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 oraz dla wykonywania praw przysługujących osobie, której dane dotyczą, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 5 . Pozostaje ona również bez uszczerbku dla wymogów zwiększonej przejrzystości, zobowiązań wynikających z przepisów prawa unijnego lub zawartych przez Unię umów międzynarodowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: