Decyzja 2024/3082 w sprawie środków służących przejrzystości w odniesieniu do spotkań odbywanych przez pracowników Komisji pełniących funkcje kierownicze z przedstawicielami grup interesu oraz uchylająca decyzję 2014/838/UE, Euratom

DECYZJA KOMISJI (UE) 2024/3082
z dnia 4 grudnia 2024 r.
w sprawie środków służących przejrzystości w odniesieniu do spotkań odbywanych przez pracowników Komisji pełniących funkcje kierownicze z przedstawicielami grup interesu oraz uchylająca decyzję 2014/838/UE, Euratom

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 249,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 11 ust. 1 i 2 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) instytucje mają obowiązek umożliwić obywatelom i stowarzyszeniom przedstawicielskim, za pomocą odpowiednich środków, wypowiadanie się i publiczną wymianę poglądów we wszystkich dziedzinach działania Unii oraz utrzymywać otwarty, przejrzysty i regularny dialog ze stowarzyszeniami przedstawicielskimi i społeczeństwem obywatelskim. Ponadto, zgodnie z art. 2 Protokołu nr 2 w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności oraz z art. 11 ust. 3 TUE, przed zgłoszeniem wniosku dotyczącego aktu ustawodawczego Komisja ma obowiązek prowadzić szerokie konsultacje.

(2) Zgodnie z art. 298 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii, wykonując swoje zadania, muszą korzystać ze wsparcia otwartej, efektywnej i niezależnej administracji europejskiej.

(3) Aby utrzymać zaufanie obywateli Unii do umocowania prawnego procesów politycznych, ustawodawczych i administracyjnych Unii, kontakty z przedstawicielami grup interesu powinny być prowadzone w sposób przejrzysty. W tym celu Komisja zobowiązuje się do promowania etycznej i przejrzystej reprezentacji interesów za pomocą obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości 1 .

(4) W dniu 4 grudnia 2024 r. Komisja przyjęła decyzję (UE) 2024/3081 2  określającą środki służące przejrzystości w odniesieniu do spotkań odbywanych przez członków Komisji i członków ich gabinetów z przedstawicielami grup interesu. Również pracownicy Komisji pełniący funkcje kierownicze mogą odbywać spotkania z przedstawicielami grup interesu w celach podobnych do tych, o których mowa we wspomnianej decyzji. Dlatego też należy w przypadku takich spotkań zastosować podobne wymogi dotyczące przejrzystości.

(5) Mając na uwadze pozytywne doświadczenia związane z publikacją informacji na temat spotkań dyrektorów generalnych Komisji z przedstawicielami grup interesu dotyczących kwestii związanych z podejmowaniem decyzji i wdrażaniem polityki w Unii, należy utrzymać praktykę podawania do wiadomości publicznej informacji na temat takich spotkań i rozszerzyć ją na wszystkich pracowników Komisji pełniących funkcje kierownicze. Chociaż nie ma potrzeby wprowadzania dalszych środków w odniesieniu do uczestnictwa dyrektorów generalnych Komisji lub innych pracowników Komisji pełniących funkcje kierownicze w wydarzeniach o charakterze publicznym, ponieważ takie informacje są już publicznie dostępne, wszyscy pracownicy Komisji pełniący funkcje kierownicze powinni podawać do wiadomości publicznej informacje na temat wszystkich spotkań odbywanych przez nich z przedstawicielami grup interesu.

(6) Podczas gdy zgodnie z art. 7 ust. 1 decyzji Komisji C/2018/0700 w sprawie Kodeksu postępowania członków Komisji Europejskiej 3  członkowie Komisji i członkowie ich gabinetów spotykają się już wyłącznie z tymi przedstawicielami grup interesu, którzy są zarejestrowani w rejestrze służącym przejrzystości, o ile osoby te są objęte zakresem porozumienia międzyinstytucjonalnego, to środek ten powinien mieć zastosowanie do wszystkich pracowników Komisji pełniących funkcje kierownicze w celu zapewnienia spójnego podejścia i wysokich standardów przejrzystości.

(7) Spotkania, które nie odbywają się w ramach działań objętych zakresem porozumienia międzyinstytucjonalnego w rozumieniu jego art. 3 i 4, nie powinny być objęte zakresem niniejszej decyzji. W szczególności spotkania z przedstawicielami innych instytucji lub organów unijnych, wynikające ze zwykłego trybu kontaktów między instytucjami, nie powinny być objęte zakresem niniejszej decyzji. Spotkania z przedstawicielami organów publicznych państw członkowskich, w tym ich stałych przedstawicielstw i ambasad, na szczeblu krajowym i niższym niż krajowy, nie powinny być objęte zakresem niniejszej decyzji, jako że organy te działają w interesie publicznym i uczestniczą w pracach Komisji na zasadzie lojalnej współpracy. Spotkania ze stowarzyszeniami i sieciami organów publicznych, na poziomie unijnym, krajowym lub niższym, nie powinny być objęte zakresem niniejszej decyzji, pod warunkiem że te stowarzyszenia i sieci działają wyłącznie w imieniu odpowiednich organów publicznych. W celu ochrony stosunków międzynarodowych Unii spotkania z przedstawicielami organów publicznych państw trzecich, w tym ich misji dyplomatycznych i ambasad, lub organizacji międzyrządowych, w tym wywodzących się z nich agencji i organów, nie powinny być objęte zakresem niniejszej decyzji.

(8) W celu uszanowania specyficznego charakteru dialogu z partnerami społecznymi, o którym mowa w art. 154 TFUE, jak również specyficznego charakteru dialogu z kościołami i stowarzyszeniami lub wspólnotami religijnymi lub organizacjami światopoglądowymi i niewyznaniowymi, o których mowa w art. 17 TFUE, spotkania odbywające się w tym kontekście nie powinny być objęte zakresem niniejszej decyzji.

(9) Ze względu na szczególną rolę partii politycznych uznaną w art. 10 ust. 4 TUE spotkania z przedstawicielami partii politycznych również nie powinny być objęte zakresem niniejszej decyzji.

(10) Zgodnie z porozumieniem międzyinstytucjonalnym spontaniczne spotkania, spotkania o charakterze czysto prywatnym lub towarzyskim oraz spotkania, które odbywają się w ramach procedury administracyjnej ustanowionej w TUE lub TFUE lub aktach prawnych Unii, nie powinny być objęte zakresem niniejszej decyzji. Ponadto niniejsza decyzja nie powinna obejmować swoim zakresem kontaktów z osobami fizycznymi działającymi ściśle we własnym imieniu, bez związku z innymi osobami.

(11) Spotkania odbywające się w ramach świadczenia usług doradztwa prawnego i innego profesjonalnego doradztwa nie powinny być objęte zakresem niniejszej decyzji. Spotkania organizowane w celu zajęcia stanowiska w charakterze strony lub strony trzeciej w postępowaniu sądowym lub administracyjnym ustanowionym na mocy prawa Unii lub prawa międzynarodowego mającego zastosowanie do Unii lub zajęcia stanowiska na podstawie stosunku umownego z którąkolwiek z instytucji-sygnatariuszy lub na podstawie umowy o udzielenie dotacji ze środków finansowych Unii, lub zajęcia stanowiska w odpowiedzi na bezpośredni konkretny wniosek instytucji Unii, ich przedstawicieli lub pracowników o przekazanie o informacji o stanie faktycznym, danych lub wiedzy eksperckiej nie powinny być objęte zakresem niniejszej decyzji.

(12) Aby jeszcze bardziej zwiększyć przejrzystość w odniesieniu do reprezentacji interesów i umożliwić obywatelom zapoznanie się z treścią wymian organizowanych między Komisją a przedstawicielami grup interesu, pracownicy Komisji pełniący funkcje kierownicze powinni podawać do wiadomości publicznej protokoły wszystkich odbywanych przez nich spotkań z przedstawicielami grup interesu.

(13) Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla wykonywania prawa dostępu do dokumentów instytucji zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 4  oraz dla wykonywania praw przysługujących osobie, której dane dotyczą, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 5 . Pozostaje ona również bez uszczerbku dla wymogów zwiększonej przejrzystości, zobowiązań wynikających z przepisów prawa unijnego lub zawartych przez Unię umów międzynarodowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot

W niniejszej decyzji ustanawia się środki dotyczące przejrzystości spotkań odbywanych przez pracowników Komisji pełniących funkcje kierownicze z przedstawicielami grup interesu.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:

a)
"pracownik Komisji pełniący funkcje kierownicze" oznacza pracownika Komisji zajmującego stanowisko odpowiadające następującym rodzajom stanowisk: sekretarz generalny, dyrektor generalny, zastępca sekretarza generalnego lub zastępca dyrektora generalnego, dyrektor lub jego odpowiednik, kierownik działu lub stanowisko równoważne w rozumieniu decyzji Komisji C(2013)8979 z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie rodzajów stanowisk i ich nazw;
b)
"przedstawiciel grupy interesu" oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną lub formalną bądź nieformalną grupę, formalne bądź nieformalne stowarzyszenie lub formalną bądź nieformalną sieć, które angażują się w działania wykonywane w celu wywarcia wpływu na kształtowanie lub wdrażanie polityki lub prawodawstwa lub na procesy decyzyjne instytucji, organów, urzędów i agencji Unii;
c)
"spotkanie" oznacza spotkanie organizowane z inicjatywy przedstawiciela grupy interesu lub pracownika Komisji pełniącego funkcje kierownicze w celu omówienia kwestii związanej z kształtowaniem lub wdrażaniem polityki lub prawodawstwa w Unii, bez uszczerbku dla art. 3.
Artykuł  3

Wyłączenia

Następujące spotkania nie są objęte zakresem niniejszej decyzji:

a)
spontaniczne spotkania, spotkania o charakterze czysto prywatnym lub towarzyskim oraz spotkania, które odbywają się w ramach procedury administracyjnej ustanowionej w TUE lub TFUE lub aktach prawnych Unii;
b)
spotkania odbywane z:
(i)
partnerami społecznymi uczestniczącymi w dialogu społecznym zgodnie z art. 154 TFUE;
(ii)
osobami fizycznymi działającymi ściśle we własnym imieniu, bez związku z innymi osobami;
(iii)
organami publicznymi państw członkowskich, w tym ich stałymi przedstawicielstwami i ambasadami, na poziomie krajowym i niższym;
(iv)
stowarzyszeniami i sieciami organów publicznych, na poziomie unijnym, krajowym lub niższym, pod warunkiem że działają one wyłącznie w imieniu odpowiednich organów publicznych;
(v)
organizacjami międzyrządowymi, w tym instytucjami i organami tych organizacji;
(vi)
organami publicznymi państw trzecich, w tym ich misjami dyplomatycznymi i ambasadami, z wyjątkiem przypadków gdy takie organy są reprezentowane przez podmioty prawne, biura lub sieci niemające statusu dyplomatycznego lub gdy są reprezentowane przez pośrednika, o którym mowa w art. 2 lit. e) porozumienia międzyinstytucjonalnego;
(vii)
partiami politycznymi, z wyjątkiem organizacji utworzonych przez partie polityczne lub z nimi powiązanych;
(viii)
kościołami i stowarzyszeniami lub wspólnotami religijnymi, jak również organizacjami światopoglądowymi i niewyznaniowymi, o których mowa w art. 17 TFUE, z wyjątkiem biur, podmiotów prawnych lub sieci utworzonych do reprezentowania kościołów, wspólnot religijnych lub organizacji światopoglądowych i niewyznaniowych w stosunkach z instytucjami Unii, jak również ich stowarzyszeń;
c)
spotkania odbywane w ramach świadczenia usług doradztwa prawnego lub innego profesjonalnego doradztwa, jeżeli:
(i)
polegają one na reprezentowaniu klientów w postępowaniu pojednawczym lub mediacyjnym mającym na celu uniknięcie skierowania sporu do sądu lub organu administracyjnego;
(ii)
porady udzielane klientom mają pomóc im w zapewnieniu zgodności ich działań z obowiązującymi przepisami prawa;
(iii)
polegają one na reprezentowaniu klientów i zabezpieczeniu ich praw podstawowych lub proceduralnych, takich jak prawo do bycia wysłuchanym, prawo do sprawiedliwego procesu i prawo do obrony w postępowaniu administracyjnym, oraz obejmują działania wykonywane przez prawników lub przedstawicieli innych grup zawodowych zaangażowanych w reprezentowanie klientów i zabezpieczanie ich praw podstawowych lub proceduralnych;
d)
spotkania organizowane w celu zajęcia stanowiska:
(i)
w charakterze strony lub strony trzeciej w postępowaniu sądowym lub administracyjnym ustanowionym na mocy prawa Unii lub prawa międzynarodowego mającego zastosowanie do Unii;
(ii)
na podstawie stosunku umownego z Komisją lub na podstawie umowy o udzielenie dotacji ze środków finansowych Unii;
(iii)
w odpowiedzi na bezpośredni konkretny wniosek Komisji, jej przedstawicieli lub pracowników o przekazanie informacji o stanie faktycznym, danych lub wiedzy eksperckiej.
Artykuł  4

Warunkowość spotkań

Pracownicy Komisji pełniący funkcje kierownicze spotykają się wyłącznie z tymi przedstawicielami grup interesu, którzy są zarejestrowani w rejestrze służącym przejrzystości, o ile osoby te są objęte zakresem porozumienia międzyinstytu- cjonalnego.

Artykuł  5

Informacje na temat spotkań

1. 
Pracownicy Komisji pełniący funkcje kierownicze podają do wiadomości publicznej informacje o wszystkich spotkaniach, które odbywają z przedstawicielami grup interesu, zgodnie z przepisami niniejszej decyzji.
2. 
Informacje podawane do wiadomości publicznej obejmują:
a)
datę spotkania;
b)
miejsce spotkania;
c)
imię i nazwisko oraz stanowisko pracownika Komisji pełniącego funkcje kierownicze;
d)
imię i nazwisko przedstawiciela grupy interesu;
e)
temat spotkania.
Artykuł  6

Protokoły spotkań

1. 
Ze wszystkich spotkań pracowników Komisji pełniących funkcje kierownicze z przedstawicielami grup interesu sporządza się protokół.
2. 
Pracownicy Komisji pełniący funkcje kierownicze podają do wiadomości publicznej protokół spotkania, zgodnie z przepisami niniejszej decyzji.
3. 
Protokół spotkania jest sporządzany jako pojedynczy dokument zawierający:
a)
informacje określone w art. 5 ust. 2;
b)
główne kwestie poruszone na spotkaniu i stanowiska na nim wyrażone;
c)
wnioski ze spotkania, w stosownych przypadkach.
Artykuł  7

Publikacja

Bez uszczerbku dla art. 8 informacje określone w art. 5 ust. 2 oraz dokument sporządzony zgodnie z art. 6 ust. 3 są publikowane w standardowym formacie na oficjalnej stronie internetowej odpowiedniej służby Komisji w terminie dwóch tygodni od daty spotkania.

Artykuł  8

Dane osobowe osób uczestniczących w spotkaniach

Dane osobowe osób fizycznych (działających w imieniu przedstawicieli grup interesu) lub pracowników Komisji (innych niż pracownicy Komisji pełniący funkcje kierownicze) uczestniczących w spotkaniach nie są podawane do wiadomości publicznej.

Artykuł  9

Przepisy końcowe

1. 
Niniejsza decyzja zastępuje decyzję Komisji 2014/838/UE, Euratom, która przestaje obowiązywać z dniem wejścia w życie niniejszej decyzji.
2. 
Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
3. 
Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2025 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 grudnia 2024 r.

1 Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 20 maja 2021 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości (Dz.U. L 207 z 11.6.2021, s. 1) ("porozumienie międzyinsty- tucjonalne").
2 Decyzja Komisji (UE) 2024/3081 z dnia 4 grudnia 2024 r. w sprawie środków służących przejrzystości w odniesieniu do spotkań odbywanych przez członków Komisji z przedstawicielami grup interesu oraz uchylająca decyzję 2014/839/UE, Euratom (Dz.U. L 2024/3081, 5.12.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/3081/oj).
3 Dz.U. C 65 z 21.2.2018, s. 7.
4 Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.3082

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/3082 w sprawie środków służących przejrzystości w odniesieniu do spotkań odbywanych przez pracowników Komisji pełniących funkcje kierownicze z przedstawicielami grup interesu oraz uchylająca decyzję 2014/838/UE, Euratom
Data aktu: 04/12/2024
Data ogłoszenia: 05/12/2024
Data wejścia w życie: 01/01/2025, 06/12/2024