(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 3925)(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 11 grudnia 2024 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE"), w szczególności jego art. 108 ust. 2 akapit pierwszy,
uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, w szczególności jego art. 62 ust. 1 lit. a),
po wezwaniu zainteresowanych stron do przedstawienia uwag zgodnie z przywołanymi przepisami 1 i uwzględniając otrzymane odpowiedzi,
a także mając na uwadze, co następuje:
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 11 czerwca 2024 r.
1 Dz.U. C 336 z 22.9.2023, s. 11.
2 Nazwę przedsiębiorstwa Rubin zmieniono później na GKN Automotive Hungary Kft.
3 Rozporządzenie nr 1 w sprawie określenia systemu językowego Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej, Dz.U. 17 z 6.10.1958, s. 385/58.
4 Por. przypis 1.
5 Decyzja Komisji z dnia 11 marca 2014 r. w sprawie SA.37718 (2013/N), Dz.U. C 172 z 6.6.2014, s. 1, zmieniona decyzją Komisji z dnia 11 października 2016 r. w sprawie SA.46346 (2016/N), Dz.U. C 4 z 6.1.2017, s. 1, oraz przedłużona (do dnia 31 grudnia 2021 r.) decyzją Komisji z dnia 7 października 2020 r. w sprawie SA.58164 (2020/N), Dz.U. C 430 z 11.12.2020, s. 1.
6 Decyzja Komisji z dnia 16 września 2021 r. w sprawie SA.63934 (2021/N), Dz.U. C 410 z 8.10.2021, s. 2, zmieniona decyzją Komisji z dnia 12 maja 2023 r. w sprawie SA.107119 (2023/N), Dz.U. C 195 z 2.6.2023, s. 8.
7 Eachairn Aerospace Holdings Limited należy pośrednio w 100 % do spółki holdingowej grupy Melrose, Melrose Industries PLC.
8 Od pierwszej połowy 2018 r. spółka GKN Industries Limited, podobnie jak Eachairn Aerospace Holdings Limited, należała pośrednio w 100 % do Melrose Industries PLC.
9 Informacje oparte na ostatnim dostępnym rocznym sprawozdaniu GKN Industries Limited i GKN Automotive Limited (roczne sprawozdanie za 2022 r.), opublikowanym w Companies House (rejestr spółek Zjednoczonego Królestwa).
10 Wraz z przemysłem metalurgicznym i wodorowym, jak wspomniano na stronie internetowej GKN Automotive "Dowlais Group plc ("Dowlais" lub "Spółka") zakończenie podziału i dopuszczenie akcji w Dowlais" (https://www.gknautomotive.com/en/media-centre/ news-releases/2023/dowlais-group-plc-dowlais-or-the-company--completion-of-demerger-and-admission-of-shares-in-dowlais/).
11 Zgodnie z zaleceniem Komisji z dnia 6 maja 2003 r. dotyczącym definicji mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw, Dz.U. L 124 z 20.5.2003, s. 36.
12 Dz.U. C 249 z 31.7.2014, s. 1.
* Informacje poufne.
13 Wytyczne w sprawie pomocy regionalnej na lata 2014-2020, Dz.U. C 209 z 23.7.2013, s. 1.
14 Obowiązywanie wytycznych w sprawie pomocy regionalnej z 2014 r. wydłużono do dnia 31 grudnia 2021 r.
15 Wytyczne w sprawie regionalnej pomocy państwa, Dz.U. C 153 z 29.4.2021, s. 1.
16 Przeliczenia HUF na EUR są orientacyjne i zaokrąglone na podstawie kursu wymiany wynoszącego 1 EUR = 363,73 HUF (oficjalny kurs wymiany Narodowego Banku Węgier na dzień 31 marca 2021 r., ostatni dzień miesiąca poprzedzającego wnioski o przyznanie pomocy).
17 Stopa dyskontowa 1,80 %, data zdyskontowania kwiecień 2021 r., zgodna z komunikatem Komisji w sprawie zmiany metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych, Dz.U. C 14 z 19.1.2008, s. 6.
18 SA.61023 (2021/X) zmieniona SA.63819 (2021/X).
19 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu, Dz.U. L 187 z 26.6.2014, s. 1.
22 SA.61029 (2021/X), zmieniająca SA.49983.
23 Rząd przekazał Komisji decyzję nieopatrzoną datą, a Węgry potwierdziły, że decyzja została przyjęta w dniu 12 grudnia 2021 r.
24 Zob. pkt 86 i pkt 20 lit. c) wytycznych w sprawie pomocy regionalnej z 2014 r. oraz pkt 90 i pkt 19 ppkt 3 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej z 2022 r.
25 Jak wyjaśniono w motywie 91, Węgry uznały, że pułap 50 % ma zastosowanie również w przypadku stosowania mapy pomocy regionalnej z 2022 r.
26 W umowie dotyczącej zachęt zdefiniowano ukończenie inwestycji jako datę kapitalizacji ostatniego skapitalizowanego składnika aktywów, która to data nie może przypadać później niż na termin zakończenia inwestycji, tj. dzień 31 grudnia 2026 r.
27 Bułgaria, Czechy, Polska, Rumunia, Słowacja, Słowenia i Węgry.
28 Komisja zauważa, że słowo "przypadkowy" mogło być błędem pisarskim i słowo to powinno brzmieć "przyczynowy".
29 Tj.: "decyzja opowiadająca się za Miszkolcem na Węgrzech wynikająca z chęci dążenia do zrównoważenia narażenia we wschodnich państwach członkowskich UE i nieumieszczania kolejnego zakładu w Polsce".
30 "[Projekt inwestycyjny]" jest nazwą używaną zarówno w przypadku fali trzeciej, jak i nowej fali trzeciej.
31 [4,4-5,3] roku w najlepszym przypadku i [5,4 roku - 8 lat] w najgorszym przypadku. Ponadto istniała możliwość obniżenia kosztów o 18,9 mln GBP, której nie uwzględniono w okresie zwrotu z inwestycji wynoszącym [5,4 roku - 7 lat], umożliwiająca skrócenie okresu zwrotu z inwestycji o [0,2-0,4] roku, wynikająca ze sprzedaży gruntu i budowy jednego z [przeniesionych] zakładów.
32 Jak wyjaśniono w motywie 20, w tamtym czasie fala trzecia przewidywała budowę dwóch zintegrowanych zakładów, które miały zostać utworzone w dwóch krajach.
33 Jak stwierdzono w prezentacji na temat ostatecznej decyzji dotyczącej lokalizacji opowiadającej się za Węgrami, "obecna sytuacja polityczna i gospodarcza w Turcji była ściśle monitorowana. Bez powrotu do bardziej stabilnej sytuacji poziom ryzyka dla projektu uważa się za podwyższony" (motyw 78 decyzji o wszczęciu postępowania).
34 Jak określono w motywie 45 decyzji o wszczęciu postępowania, w przeciwieństwie do "głównego zespołu projektowego w ramach strategii", o którym mowa w motywie 36 decyzji o wszczęciu postępowania, który uczestniczył w przygotowaniu strategii i przeprowadził wstępną ocenę kraju w celu określenia państw będących przedmiotem zainteresowania (motywy 37-44 decyzji o wszczęciu postępowania).
35 W kontekście wstępnego badania Węgry przedstawiły już tę tabelę i wniosek o wydatki kapitałowe dla tych projektów.
36 Projekt związany z restrukturyzacją lokalizacji posprzedażnych GKN Automotive (takich jak służące do magazynowania i dystrybucji) realizowany równolegle ze strategią.
37 Por. przypis 6.
38 Na mocy rozporządzeniem Komisji (UE) 2023/1315 z dnia 23 czerwca 2023 r. zmieniającego ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń grupowych, Dz.U. L 167 z 30.6.2023, s. 1.
39 Program ten dotyczy również pomocy inwestycyjnej dla MŚP, która nie ma zastosowania do tego środka.
40 Brzmienie tego fragmentu odzwierciedla odpowiedni fragment wytycznych w sprawie pomocy regionalnej z 2014 r. Wytyczne w sprawie pomocy regionalnej z 2022 r. stanowią, że "nie byłaby wystarczająco rentowna dla beneficjenta pomocy w dowolnym miejscu w EOG".
41 Decyzja Komisji z dnia 7 stycznia 2022 r. w sprawie SA.59516 (2021/N) - Węgry - LIP - regionalna pomoc inwestycyjna na rzecz Volta Energy Solutions Kft. (Dz.U. C 461 z 2.12.2022, s. 1.); decyzja Komisji z dnia 29 czerwca 2021 r. w sprawie SA.58633 (2020/N) - Węgry - LIP - regionalna pomoc inwestycyjna na rzecz SKBM Hungary (Dz.U. C 90 z 25.2.2022, s. 1); decyzja Komisji z dnia 22 marca 2022 r. w sprawie SA.63328 (2021/N) - LIP - regionalna pomoc inwestycyjna na rzecz SK On Hungary Kft. (Dz.U. C 195 z 2.6.2023, s. 11.); decyzja Komisji z dnia 4 października 2018 r. w sprawie pomocy państwa SA.45359 - 2017/C (ex 2016/N), którą Słowacja planuje wdrożyć na rzecz Jaguar Land Rover Slovakia s.r.o. (Dz.U. L 177 z 2.7.2019, s. 82).
42 Pkt 80 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej z 2014 r. i pkt 97 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej z 2022 r.
43 Sekcja wniosku o wydatki kapitałowe zawierająca cytowany opis projektu nosi tytuł "Opis wydatków kapitałowych (szczegóły w załączeniu)" i odnosi się do prezentacji wykorzystanej podczas spotkania z Melrose w dniu 12 listopada 2020 r. jako załącznik (motyw 135 decyzji o wszczęciu postępowania).
44 Mając na uwadze, że zgodnie z odpowiednim zdaniem w notatkach ze spotkania z dnia 12 sierpnia 2020 r. zespół wykonawczy GKN Automotive potwierdził, że Miszkolc na Węgrzech jest "hipotezą roboczą dla nowej lokalizacji, która zostanie przedstawiona Melrose do zatwierdzenia", i przewiduje zatwierdzenie wyboru gruntów przez Melrose w ramach kolejnych kroków (motyw 50 decyzji o wszczęciu postępowania).
45 W tym kontekście "druga fala" nie oznacza "fali drugiej" strategii (o której mowa w motywie 40 decyzji o wszczęciu postępowania), lecz raczej drugą falę [przeniesienia działalności] w ramach fali trzeciej strategii, która następuje po pierwszej fali [przeniesienie działalności] w ramach fali pierwszej strategii.
46 Jak podsumowano w końcowej prezentacji z dnia 29 listopada 2019 r. (motyw 38 decyzji o wszczęciu postępowania).
47 W tym celu zob. sprawa T-106/17 JPMorgan Chase i in. przeciwko Komisji, ECLI:EU:T:2023:832, pkt 60.
48 Motyw 38 decyzji o wszczęciu postępowania.
49 Motyw 78 decyzji o wszczęciu postępowania.
50 Por. przypis 35.
51 W motywie 183 decyzji o wszczęciu postępowania Komisja wstępnie uznała, że jeżeli w następstwie formalnego postępowania wyjaśniającego Komisja stwierdzi, że Turcja nie była wiarygodnym scenariuszem alternatywnym, a jednocześnie okaże się, że pomoc jest nadal potrzebna, aby inwestycja na Węgrzech była wystarczająco rentowna (scenariusz 1), wówczas istniałby związek przyczynowy między pomocą a przeniesieniem lokalizacji, co stanowiłoby oczywisty negatywny wpływ.