a także mając na uwadze, co następuje:(1) Decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/591 2 ustanowiono 8. program działań w zakresie środowiska oraz potwierdzono, że monitorowanie, w tym poprzez udzielanie rzetelnych informacji dotyczących zmian zachodzących w środowisku, jest niezbędne do opracowywania skutecznej polityki, do realizacji takiej polityki, aby osiągnąć cele środowiskowe Unii, oraz do wzmocnienia roli obywateli. Należy opracować instrumenty, takie jak rachunki ekonomiczne środowiska pozwalające na lepsze uświadamianie ogółowi społeczeństwa wpływu działalności społeczno-gospodarczej na środowisko oraz wkładu środowiska w gospodarkę i dobrostan.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 691/2011 3 stanowi, że Komisja jest zobowiązana przedkładać Parlamentowi Europejskiemu oraz Radzie sprawozdanie z wykonania tego rozporządzenia oraz, w stosownych przypadkach i z uwzględnieniem wyników badań pilotażowych, o których mowa w tym rozporządzeniu, proponować wprowadzenie nowych modułów rachunków ekonomicznych środowiska, takich jak transfery związane ze środowiskiem (subsydia), rachunki leśne i rachunki usług ekosystemowych.
(3) Nowe moduły rachunków ekonomicznych środowiska mają się bezpośrednio przyczyniać do realizacji priorytetów politycznych Unii w dziedzinie środowiska określonych m.in. w 8. programie działań w zakresie środowiska.
(4) Komisja Statystyczna ONZ na swojej 43. sesji w lutym 2012 r. przyjęła główne ramy systemu rachunków ekonomicznych środowiska (SEEA) jako międzynarodowy standard statystyczny, zaś na 52 sesji w marcu 2021 r. - rachunki ekosystemów w ramach systemu rachunków ekonomicznych środowiska (SEEA EA), rozdziały 1-7, które opisują ramy rachunkowości i rachunki fizyczne. Nowe moduły wprowadzone niniejszym rozporządzeniem są zgodne z głównymi ramami SEEA oraz SEEA EA. Ponadto w ramach SEEA wdrożono system rachunków ekonomicznych środowiska dotyczących wody (SEEA-Water), wspierający główne ramy SEEA.
(5) W celu wykonywania zadań wynikających z Traktatów i prawa międzynarodowego, w szczególności zadań związanych ze środowiskiem, zrównoważonością i zmianą klimatu, Unia powinna posiadać istotne, kompleksowe i wiarygodne informacje. Podejmowanie decyzji w oparciu o fakty wymaga statystyk spełniających kryteria wysokiej jakości, które określono w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 4 . Ponadto konieczne jest, aby Komisja (Eurostat) prezentowała zgromadzone dane w bardziej dostępny i przyjazny dla użytkownika sposób, jednocześnie aktywnie propagując te dane.
(6) Aby osiągnąć cel neutralności klimatycznej w Unii do 2050 r., zasadnicze znaczenie ma dostosowanie wszystkich unijnych aktów prawnych i procedur do długoterminowych celów Unii w dziedzinie środowiska i klimatu ustanowionych na mocy Europejskiego Zielonego Ładu, rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1119 5 i pakietu "Gotowi na 55". Kilka aktów prawnych Unii już teraz wymaga ścisłego monitorowania tendencji, a zatem dostarczania dodatkowych, precyzyjniejszych danych. W związku z tym podstawowe znaczenie ma uzyskiwanie od państw członkowskich odpowiednich i szczegółowych danych na temat ich inwestycji środowiskowych, co pozwoli zapewnić, by Unia znajdowała się na drodze do osiągnięcia celów Europejskiego Zielonego Ładu. Z wszystkich powyższych względów należy przekształcić system europejskich rachunków ekonomicznych środowiska w kompleksowe narzędzie zapewniające istotne dodatkowe dane służące monitorowaniu wdrażania unijnego prawa ochrony środowiska i kształtowaniu polityki w dziedzinie środowiska.
(7) W 8. programie działań w zakresie środowiska zaapelowano o bezzwłoczne ustanowienie wiążących unijnych ram dotyczących monitorowania i sprawozdawczości na temat postępów państw członkowskich w stopniowym wycofywaniu dotacji na paliwa kopalne w oparciu o uzgodnioną metodykę, i ustalenie - na poziomie unijnym, krajowym, regionalnym i lokalnym - ostatecznego terminu stopniowego wycofania takich dotacji w sposób spójny z celem ograniczenia globalnego ocieplenia do 1,5 oC, tj. długoterminowym celem w zakresie temperatury zapisanym w porozumieniu paryskim przyjętym na mocy Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu. W związku z tym Komisja powinna zwrócić szczególną uwagę na ten temat w swoim programie dotyczącym badań pilotażowych i studiów wykonalności i dokonać oceny jakości dostępnych danych na temat dotacji w energetyce, w tym dotacji na paliwa kopalne. Komisja powinna, w stosownych przypadkach, przedłożyć Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wniosek ustawodawczy w celu wprowadzenia do europejskich rachunków ekonomicznych środowiska modułu dotyczącego dotacji w energetyce, w tym dotacji na paliwa kopalne.
(8) Woda jest kluczowym zasobem, dlatego też konieczne jest zapewnienie zrównoważonego gospodarowania nią i zrozumienia jej związku z działalnością gospodarczą. W związku z tym Komisja powinna ocenić jakość dostępnych danych dotyczących wody i, w stosownych przypadkach, przedłożyć Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wniosek ustawodawczy w celu wprowadzenia do europejskich rachunków ekonomicznych środowiska modułu dotyczącego wody.
(9) Dostosowanie się do zmiany klimatu jest kluczowym elementem długoterminowej światowej reakcji na tę zmianę. Konieczne jest również, by zająć się rosnącymi, związanymi z klimatem zagrożeniami dla zdrowia, w tym coraz częstszymi i coraz bardziej intensywnymi falami upałów, pożarami lasów i powodziami, zagrożeniami dla bezpieczeństwa żywności i wody oraz dla zapewnienia dostępu do żywności i wody, a także pojawianiem się i rozprzestrzenianiem chorób zakaźnych. Negatywne skutki zmiany klimatu mogą przekroczyć zdolności przystosowawcze państw członkowskich. Dlatego państwa członkowskie i Unia powinny zwiększyć swoje zdolności przystosowawcze, wzmocnić odporność i zmniejszyć wrażliwość na zmianę klimatu zgodnie z art. 7 porozumienia paryskiego, jak również zmaksymalizować dodatkowe korzyści płynące z innych polityk i aktów prawnych. Rozporządzenie (UE) 2021/1119 wymaga, aby państwa członkowskie przyjęły kompleksowe krajowe strategie i plany przystosowawcze w oparciu o rzetelne analizy dotyczące zmiany klimatu i wrażliwości, oceny postępów oraz wskaźniki oraz bazując na najlepszych dostępnych i najbardziej aktualnych dowodach naukowych. Ponieważ konieczne jest monitorowanie postępów w zakresie przystosowywania się do zmiany klimatu, Komisja powinna ocenić jakość dostępnych danych na ten temat. Na podstawie uzyskanych wyników Komisja powinna, w stosownych przypadkach, przedłożyć Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wniosek ustawodawczy w celu wprowadzenia do europejskich rachunków ekonomicznych środowiska modułu dotyczącego przystosowania się do zmiany klimatu.
(10) Utrata różnorodności biologicznej - wraz ze zmianą klimatu, która ją nasila - jest jedną z głównych słabości, z jakimi mierzą się gospodarki. Różnorodność biologiczna ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa żywnościowego, dobrostanu ludzi oraz ogólnej odporności społeczeństw i gospodarek. W związku z tym państwa członkowskie i Unia powinny wzmocnić reakcję na kryzys różnorodności biologicznej zgodnie ze swoimi międzynarodowymi zobowiązaniami podjętymi na mocy globalnych ram różnorodności biologicznej z Kunmingu/ Montrealu, przyjętych przez piętnaste posiedzenie Konferencji Stron Konwencji Narodów Zjednoczonych o różnorodności biologicznej.
(11) Rachunki ekosystemów jako sposób przedstawiania danych dotyczących zasięgu i stanu zasobów ekosystemów oraz usług, które zapewniają społeczeństwu i gospodarce, mają za zadanie ustalić wartość przyrody i umożliwić lepsze uwzględnienie kosztów, jakie ona ponosi. Celem ustalenia wartości pieniężnych powinno być zwiększenie świadomości kosztów niepodejmowania działań oraz wspieranie Unii w realizacji jej celów środowiskowych. Aby odpowiednio przygotować się do wprowadzenia wymogów sprawozdawczych dotyczących wartości pieniężnych usług ekosystemowych, należy poprzedzić je badaniami pilotażowymi i studiami wykonalności, z uwzględnieniem odpowiednich norm międzynarodowych. Badania te powinny mieć na celu zbadanie m.in. wartości pieniężnych, które należy przedstawiać, związków między tymi wartościami a zmianami w podaży i wykorzystaniu usług ekosystemowych w danym momencie, potencjalnego zastosowania w polityce wyników różnych metod szacowania, warunków, w jakich szacunki nadają się do agregacji ze sobą nawzajem oraz z innymi zagregowanymi danymi z rachunków krajowych, oraz najbardziej odpowiedniego formatu tabel do celów sprawozdawczości. Aby w pełni osiągnąć zamierzone efekty, Komisja powinna przeprowadzić ocenę możliwości metodycznych i wykonalności pomiaru pieniężnej wartości usług ekosystemowych, biorąc pod uwagę SEEA EA. Komisja powinna mieć możliwość przedłożenia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie w oparciu o uzyskane wyniki wniosku ustawodawczego w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 691/2011 w celu uwzględnienia pieniężnych rachunków ekosystemów.
(12) W konkluzjach z dnia 6 listopada 2020 r. w sprawie europejskiej statystyki Rada zachęciła Europejski System Statystyczny, by odpowiedział na pojawiające się potrzeby informacyjne wynikające z Europejskiego Zielonego Ładu, w tym w odniesieniu do przeglądu i rozszerzenia programu europejskich rachunków ekonomicznych środowiska.
(13) W 2019 r. Europejski Trybunał Obrachunkowy opublikował sprawozdanie specjalne nr 16/2019 pod tytułem "Europejskie rachunki ekonomiczne środowiska - możliwe jest zwiększenie ich przydatności dla podmiotów wyznaczających kierunki polityki". W sprawozdaniu tym zwrócono uwagę na potrzebę bardziej kompletnych danych dotyczących lasów i ekosystemów oraz pełnego wdrożenia rachunków leśnych.
(14) Komisja (Eurostat), krajowe urzędy statystyczne oraz inne organy krajowe odpowiedzialne za sporządzanie rachunków ekonomicznych środowiska powinny dążyć do ciągłego rozszerzania zakresu i poprawy jakości danych statystycznych, które wspierają monitorowanie i ocenę postępów Unii we wdrażaniu aktów ustawodawczych przyjętych w ramach pakietu "Gotowi na 55" i zgodnie z Europejskim Zielonym Ładem, rozporządzeniem (UE) 2021/1119, Instrumentem na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności ustanowionym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 6 , oraz innymi odpowiednimi aktami prawnymi, a także zgodnie z zobowiązaniami międzynarodowymi Unii, przy jednoczesnym uwzględnieniu międzynarodowych standardów statystycznych opracowanych przez Organizację Narodów Zjednoczonych i inne organy.
(15) Od 2011 r. europejskie rachunki ekonomiczne środowiska dostarczają wysokiej jakości danych i statystyk na potrzeby kształtowania polityki opartej na dowodach w obszarach Europejskiego Zielonego Ładu i innych polityk Unii. Kluczowe znaczenie ma publikowanie i przedstawianie tych danych i statystyk w sposób zrozumiały i dostępny dla wszystkich użytkowników. Komisja (Eurostat) powinna utworzyć i prowadzić portal danych statystycznych przedstawiający podsumowanie kluczowych wskaźników z rachunków ekonomicznych środowiska w sposób przyjazny dla użytkownika. Dostęp do tego portalu danych powinien być publiczny i bezpłatny. Portal danych statystycznych powinien mieć na celu poprawę rozpowszechniania i przekazywania informacji na temat europejskich rachunków ekonomicznych środowiska. Nie powinien on również kolidować z mechanizmami zarządzania ustanowionymi w celu przedstawiania i monitorowania postępów w realizacji założeń i celów konkretnych inicjatyw unijnych, takich jak 8. program działań w zakresie środowiska.
(16) Aby zapewnić elastyczność i ograniczyć obciążenie administracyjne respondentów, należy pozwolić krajowym urzędom statystycznym i innym organom krajowym na stosowanie innych odpowiednich źródeł, metod i innowacyjnych podejść, takich jak obserwacja Ziemi (usługi programu Copernicus). Państwa członkowskie powinny informować o nich Komisję i przedstawiać szczegółowe informacje dotyczące jakości tych podejść.
(17) Państwa członkowskie powinny mieć możliwość otrzymywania wsparcia finansowego na modernizację i poprawę jakości i terminowości statystyk dotyczących środowiska oraz na realizację badań pilotażowych i studiów wykonalności w ramach Programu na rzecz jednolitego rynku ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/690 7 . W kontekście kolejnych wieloletnich ram finansowych wsparcie finansowe powinno być udzielane zgodnie z zasadami mającego zastosowanie Europejskiego programu statystycznego, o którym mowa w rozporządzeniu (WE) nr 223/2009.
(18) Ponieważ Unia liczy 27 państw członkowskich, należy odnosić się do "UE-27".
(19) Wykaz możliwych przyszłych europejskich rachunków ekonomicznych środowiska określony w rozporządzeniu (UE) nr 691/2011 wymaga aktualizacji w celu dostosowania go do obecnych priorytetów politycznych Unii.
(20) Europejski System Rachunków 1995 (ESA 95) został zastąpiony Europejskim Systemem Rachunków 2010 (ESA 2010) ustanowionym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 8 .
(21) ESA 2010 zawiera ramy odniesienia obejmujące wspólne standardy, definicje, klasyfikacje i reguły rachunkowości do celów sporządzania rachunków państw członkowskich i spełnienia wymogów statystycznych Unii.
(22) Komisja, w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi, powinna opublikować podręcznik metodyczny zawierający dodatkowe wskazówki dotyczące zestawiania rachunków ekonomicznych środowiska ustanowionych w różnych modułach wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem. Podręcznik ten powinien zawierać wytyczne dotyczące obliczania elementów rachunków leśnych, takich jak roczny przyrost netto drewna w drzewostanie lub obliczanie wartości usług zaopatrzeniowych ekosystemów, takich jak wkład w regulację klimatu na świecie dzięki zmniejszeniu stężenia gazów cieplarnianych. Podręcznik powinien zostać opublikowany po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia.
(23) Łagodzenie zmiany klimatu, w tym powiązane inwestycje, jest niezbędne do osiągnięcia celu neutralności klimatycznej w Unii do 2050 r. Komisja (Eurostat) powinna rozpocząć regularne dostarczanie danych i statystyk opracowanych na podstawie odpowiednich danych dostępnych w modułach rachunków ekonomicznych środowiska oraz, w stosownych przypadkach, w innych źródłach danych. Dane te powinny być podzielone według państw członkowskich i obejmować wszystkie sektory gospodarki istotne dla łagodzenia zmiany klimatu.
(24) W celu uwzględnienia, w razie potrzeby, rozwoju sytuacji w dziedzinie środowiska, gospodarki i techniki, należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w celu uzupełnienia rozporządzenia (UE) nr 691/2011 poprzez zapewnienie wskazówek metodycznych oraz w celu zmiany załączników I-IX w odniesieniu do wykazu elementów, dla których dane mają być zestawiane i przekazywane, w szczególności załącznika V sekcja 3, w celu uwzględnienia elementów dotyczących innych inwestycji w łagodzenie zmiany klimatu. Komisja powinna zapewnić, aby jej akty delegowane nie nakładały znaczącego dodatkowego obciążenia na państwa członkowskie ani na respondentów. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, oraz aby konsultacje te prowadzone były zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 9 . W szczególności, aby zapewnić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie udział na równych zasadach w przygotowaniu aktów delegowanych, instytucje te otrzymują wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji mogą systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych.
(25) Należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze do przyjmowania aktów wykonawczych przyznających państwom członkowskim odstępstwa na określony okres, o ile ich krajowe systemy statystyczne wymagają znacznych dostosowań. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 10 .
(26) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, mianowicie wprowadzenie nowych modułów rachunków ekonomicznych środowiska do ram prawnych statystyki europejskiej dotyczących europejskich rachunków ekonomicznych środowiska, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na spójność i porównywalność możliwe jest lepsze jego osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
(27) Skonsultowano się z Komitetem ds. Europejskiego Systemu Statystycznego.
(28) W związku z tym należy wprowadzić zmiany w rozporządzeniu (UE) nr 691/2011,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: