Decyzja 2024/3006 w sprawie wspierania działania SEESAC w zakresie rozbrojenia i kontroli zbrojeń w Europie Południowo-Wschodniej zmniejszającego zagrożenie związane z nielegalną bronią strzelecką i lekką (BSiL) oraz amunicją do tych rodzajów broni

DECYZJA RADY (WPZiB) 2024/3006
z dnia 2 grudnia 2024 r.
w sprawie wspierania działania SEESAC w zakresie rozbrojenia i kontroli zbrojeń w Europie Południowo-Wschodniej zmniejszającego zagrożenie związane z nielegalną bronią strzelecką i lekką (BSiL) oraz amunicją do tych rodzajów broni

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 31 ust. 1,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 19 listopada 2018 r. Rada przyjęła strategię UE na rzecz zwalczania nielegalnej broni palnej, broni strzeleckiej i lekkiej (BSiL) oraz amunicji do tych rodzajów broni pt. "Zabezpieczenie broni, ochrona obywateli" (zwaną dalej "strategią Unii dotyczącą BSiL").

(2) W strategii tej przypomniano, że chociaż w ostatnich latach poczyniono znaczne postępy, szczególnie w Europie Południowo-Wschodniej, skala gromadzenia BSiL i amunicji, nieodpowiednie warunki składowania, rozpowszechnione nielegalne posiadanie i luki we wdrażaniu nadal ograniczają skuteczność działań w zakresie kontroli broni palnej i BSiL w niektórych częściach Bałkanów Zachodnich. co ma wpływ na bezpieczeństwo zarówno w tym regionie, jak i w Unii.

(3) W dniu 10 lipca 2018 r. podczas szczytu Bałkanów Zachodnich w Londynie przyjęto Regionalny plan działania na rzecz trwałego rozwiązania kwestii nielegalnego posiadania i niewłaściwego wykorzystywania BSiL i broni palnej oraz amunicji do nich, a także nielegalnego handlu taką bronią i amunicją na Bałkanach Zachodnich do 2024 r. (zwany dalej "planem działania").

(4) W strategii Unii dotyczącej BSiL odnotowano, że Unia będzie nadal wspierać działania Centrum Kontroli Broni Strzeleckiej i Lekkiej dla Europy Wschodniej i Południowo-Wschodniej (SEESAC) w zakresie kontroli BSiL i uwzględniać inicjatywy regionalne, takie jak wspomniany plan działania.

(5) W dniu 29 października 2024 r. na posiedzeniu ministrów sprawiedliwości i spraw wewnętrznych UE-Bałkany Zachodnie w Czarnogórze odnotowano, że plan działania będzie kontynuowany do 2030 r.

(6) Działania przewidziane w niniejszej decyzji przyczynią się bezpośrednio do realizacji strategii Unii dotyczącej BSiL, planu działania Unii w sprawie nielegalnego handlu bronią palną, cyklu polityki unijnej dotyczącej poważnej i zorganizowanej przestępczości międzynarodowej (EMPACT - broń palna), planu działania, Traktatu o handlu bronią, Programu działania Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką, zwalczania i eliminowania go we wszystkich aspektach, międzynarodowego instrumentu umożliwiającego śledzenie broni, protokołu ONZ w sprawie broni palnej, rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 1325 (2000) w sprawie kobiet, pokoju i bezpieczeństwa, programu działania ONZ na rzecz rozbrojenia, a w szczególności celu zrównoważonego rozwoju nr 16 w ramach agendy 2030 na rzecz pokojowych i sprawiedliwych społeczeństw, a także przyczyniają się do realizacji Paktu na rzecz przyszłości przyjętego przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 22 września 2024 r.

(7) Kolejne konferencje przeglądowe Organizacji Narodów Zjednoczonych, w ramach których dokonano przeglądu realizacji programu działania ONZ przeciwko nielegalnej BSiL, potwierdziły gotowość państw do kontynuowania współpracy międzynarodowej i wzmocnienia współpracy regionalnej.

(8) W ramach Paktu na rzecz przyszłości państwa członkowskie ONZ zobowiązały się do "zwalczania ryzyka związanego z nielegalnym handlem bronią strzelecką i lekką, jej częściami i amunicją do niej lub powiązaną amunicją, w tym poprzez krajowe strategie i podejścia zapobiegawcze" (działanie 18) oraz do "wzmocnienia naszych krajowych i międzynarodowych wysiłków na rzecz zwalczania nielegalnego handlu bronią strzelecką i lekką, zapobiegania mu i eliminowania go we wszystkich jego aspektach" (działanie nr 26).

(9) Projekt wspierany na podstawie niniejszej decyzji pogłębi i uzupełni wsparcie na rzecz kontroli BSiL, udzielane dotąd przez Unię na podstawie decyzji Rady w sprawie wspierania działań SEESAC w regionie, w tym decyzji Rady 2010/179/WPZiB 1 , 2013/730/WPZiB 2 , (WPZiB) 2016/2356 3  oraz (WPZiB) 2019/2111 4 . Przyczyni się on również do realizacji celów regionalnego planu wdrożeniowego i planu działania, wspieranych na mocy decyzji Rady (WPZiB) 2022/2321 5 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Z myślą o realizacji strategii Unii dotyczącej BSiL Unia finansuje projekt, którego nadrzędnym celem jest dalsze przyczynianie się do poprawy bezpieczeństwa w Europie Południowo-Wschodniej i w Unii poprzez zwalczanie zagrożenia, jakie stanowią nielegalna broń strzelecka i lekka oraz amunicja do tych rodzajów broni znajdujące się w Europie Południowo-Wschodniej i na Ukrainie oraz pochodzące z tych regionów.
2. 
Projekt będzie w szczególności wspierać:
dalszy rozwój ram ustawodawczych i regulacyjnych dotyczących BSiL, broni palnej i materiałów wybuchowych, a także harmonizację tych ram z ramami unijnymi oraz ich standaryzację w Europie Południowo-Wschodniej,
budowanie zdolności organów celnych, służb policji granicznej i policji kryminalnej Bałkanów Zachodnich w zakresie zwalczania nielegalnego handlu bronią palną i jej posiadania,
dalsze kształtowanie opartych na dowodach polityk w zakresie kontroli BSiL, odpowiadających na potrzeby zarówno kobiet, jak i mężczyzn,
wzmocnienie regionalnej współpracy, wymiany wiedzy i dzielenia się informacjami w zakresie kontroli BSiL,
zwiększenie zdolności w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i zarządzania zapasami (PSSM).
Artykuł  2
1. 
Za wykonanie niniejszej decyzji odpowiada Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa.
2. 
Techniczną realizacją projektu, o którym mowa w art. 1, zajmuje się Centrum Kontroli Broni Strzeleckiej i Lekkiej dla Europy Wschodniej i Południowo-Wschodniej (SEESAC), w razie konieczności we współpracy z podmiotem kierującym europejską multidyscyplinarną platformą przeciwko zagrożeniom przestępstwami (EMPACt - broń palna).
3. 
SEESAC wykonuje swoje zadania pod kierownictwem Wysokiego Przedstawiciela. W tym celu Wysoki Przedstawiciel dokonuje niezbędnych ustaleń z Programem Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP), który działa w imieniu SEESAC.
Artykuł  3
1. 
Finansowa kwota odniesienia na realizację finansowanego przez Unię projektu, o którym mowa w art. 1, wynosi 3 999 920,60 EUR.
2. 
Wydatkami pokrywanymi z kwoty odniesienia określonej w ust. 1 zarządza się zgodnie z procedurami i zasadami mającymi zastosowanie do budżetu Unii.
3. 
Komisja nadzoruje właściwe zarządzanie wydatkami, o których mowa w ust. 2.
4. 
W tym celu Komisja zawiera niezbędną umowę z UNDP, który działa w imieniu SEESAC. Umowa ta musi zawierać zobowiązanie SEESAC do zapewnienia, aby wkład Unii był wyeksponowany stosownie do jego wielkości.
5. 
Komisja podejmuje starania w celu zawarcia umowy, o której mowa w ust. 3, jak najszybciej po wejściu w życie niniejszej decyzji. Komisja informuje Radę o wszelkich związanych z tym trudnościach oraz o dacie zawarcia umowy.
6. 
Szczegółowy opis projektu zamieszczony jest w załączniku do niniejszej decyzji.
Artykuł  4
1. 
Wysoki Przedstawiciel składa Radzie sprawozdania z wykonania niniejszej decyzji na podstawie sprawozdań przygotowywanych regularnie co kwartał przez SEESAC.
2. 
Komisja składa sprawozdania z aspektów finansowych projektu, o którym mowa w art. 1.
Artykuł  5
1. 
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.
2. 
Niniejsza decyzja traci moc po upływie 36 miesięcy od dnia zawarcia umowy, o której mowa w art. 3 ust. 4. Jednakże niniejsza decyzja traci moc po upływie sześciu miesięcy od daty jej wejścia w życie, w przypadku gdy w tym okresie nie zostanie zawarta taka umowa.

Sporządzono w Brukseli dnia 2 grudnia 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

DOKUMENT PROJEKTOWY

Opis działania

Projekt na rzecz wsparcia zmniejszenia zagrożenia związanego z nielegalną bronią strzelecką i lekką oraz amunicją do tych rodzajów broni w Europie Południowo-Wschodniej

1.
Wprowadzenie i cele

W ostatnich latach w Europie Południowo-Wschodniej poczyniono znaczące postępy w zakresie wzmocnienia kontroli broni i przeciwdziałania nielegalnemu handlowi bronią, zwłaszcza dzięki stałemu wsparciu ze strony Unii. Sytuacja w regionie Europy Południowo-Wschodniej nadal jednak wzbudza zaniepokojenie, a w Strategii UE z dnia 19 listopada 2018 r. na rzecz zwalczania nielegalnej broni palnej, broni strzeleckiej i lekkiej (BSiL) oraz amunicji do tych rodzajów broni, zatytułowanej "Zabezpieczanie broni, ochrona obywateli" (zwanej dalej "strategią UE dotyczącą BSiL"), wskazano ten region jako jeden z obszarów priorytetowych. Nielegalna broń palna ma oczywisty wpływ na bezpieczeństwo wewnętrzne i zewnętrzne, gdyż służy przestępczości zorganizowanej i atakom terrorystycznym w regionie Europy Południowo-Wschodniej i w UE. Z tego względu dalsze wzmocnienie mechanizmów kontroli w odniesieniu do broni strzeleckiej i lekkiej stanowi znaczący wkład w pokój i bezpieczeństwo w regionie, w Europie i na świecie.

W 2018 r., opierając się na regionalnym planie wdrożeniowym w Europie Południowo-Wschodniej dotyczącym zwalczania rozprzestrzeniania i wpływu BSiL (zmienionym w 2014 r.), władze Bałkanów Zachodnich zwiększyły swoje zaangażowanie na rzecz sprostania pozostałym wyzwaniom w zakresie kontroli BSiL oraz zajęcia się problemem nielegalnego posiadania i niewłaściwego wykorzystywania BSiL oraz nielegalnego handlu nią, i przyjęły plan działania na okres do 2024 r. na rzecz trwałego rozwiązania problemu nielegalnego posiadania i niewłaściwego wykorzystywania BSiL i amunicji do tych rodzajów broni oraz handlu nimi na Bałkanach Zachodnich ("plan działania"). Jak wykazały ustalenia przeprowadzonego pod koniec 2022 r. przeglądu śródokresowego, plan ten wdrożono z powodzeniem. W przeglądzie śródokresowym potwierdzono między innymi skuteczność i znaczenie planu działania w odniesieniu do wszystkich aspektów kontroli BSiL. Ponadto uznano, że plan działania daje wyraźny sygnał o współpracy między jurysdykcjami Bałkanów Zachodnich i z partnerami zewnętrznymi oraz że wzmocniono koordynację i współpracę, co już wskazuje na wczesne oznaki oddziaływania. Co więcej, przegląd śródokresowy potwierdził też, że postępy w realizacji poszczególnych celów planu działania w większości przebiegają zgodnie z harmonogramem.

W oparciu o jedno z kluczowych zaleceń zawartych w przeglądzie śródokresowym, na posiedzeniu wysokiego szczebla UE w sprawie zwalczania nielegalnego handlu bronią palną w Europie Południowo-Wschodniej, które odbyło się w Brukseli w maju 2023 r., władze regionu zatwierdziły dalszą realizację planu działania po 2024 r. i zobowiązały się do niej. Co więcej, na forum ministerialnym dotyczącym wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych, które odbyło się w Skopje w dniach 26-27 października 2023 r., UE i Bałkany Zachodnie "potwierdziły, że chcą wyeliminować przemyt i rozprzestrzenianie broni strzeleckiej i lekkiej, oraz przypomniały o porozumieniu osiągniętym w maju 2023 r., by przedłużyć poza 2024 r. obowiązywanie harmonogramu na rzecz kompleksowej kontroli broni strzeleckiej i lekkiej na Bałkanach Zachodnich". Ponadto zgodnie z deklaracją ze szczytu UE - Bałkany Zachodnie z 13 grudnia 2023 r. "plan działania, którego obowiązywanie przedłużono na okres po 2024 r., to przykład dobrych praktyk w zakresie współpracy regionalnej na rzecz zwiększenia kontroli broni strzeleckiej, który zyskał uznanie na arenie międzynarodowej".

Zmieniony tekst planu działania, którego okres wdrażania przedłużono do 2030 r., skonsolidowano na posiedzeniu w sprawie regionalnego planu działania 10 lipca 2024 r. Plan działania, który określa pięć celów obejmujących wszystkie funkcjonalne obszary kontroli broni, zakłada, że Bałkany Zachodnie będą bezpieczniejszym regionem oraz eksporterem bezpieczeństwa, w którym zostaną wprowadzone kompleksowe i trwałe mechanizmy, w pełni zharmonizowane ze standardami UE i innymi standardami międzynarodowymi, mające na celu identyfikację przypadków nielegalnego posiadania i niewłaściwego wykorzystywania broni palnej, amunicji i materiałów wybuchowych oraz nielegalnego handlu nimi, zapobieganie takim zjawiskom, ich ściganie i kontrolę. W 2022 r. Unia przyjęła decyzję Rady wspierającą wdrażanie planu działania (decyzja (WPZiB) 2022/2321).

Przy opracowaniu planu wsparcia udzieliło Centrum Kontroli Broni Strzeleckiej i Lekkiej dla Europy Wschodniej i Południowo-Wschodniej (SEESAC) będące agencją wykonawczą regionalnego planu wdrożeniowego dotyczącego zwalczania rozprzestrzeniania broni strzeleckiej i lekkiej (zwanego dalej "regionalnym planem wdrożeniowym"). Na mocy decyzji Rady (WPZiB) 2018/1788 6  SEESAC powierzono koordynowanie i monitorowanie wdrażania planu działania. Koordynacja pomiędzy instytucjami, organizacjami międzynarodowymi i darczyńcami w ramach planu działania zapewniana jest głównie za pośrednictwem formalnych regionalnych spotkań koordynacyjnych poświęconych planowi działania, które skupiają się na podsumowywaniu postępów i wymianie informacji, oraz poprzez zapewnienie usług ekspertów i wsparcia technicznego na potrzeby lokalnych spotkań koordynacyjnych poświęconych planowi działania. Monitorowanie wdrażania planu działania zapewnione jest poprzez opracowywanie półrocznych sprawozdań

z monitorowania i oceny, dokumentujących postępy, wyzwania i potrzeby w zakresie tej realizacji, w oparciu o wspólnie uzgodnione kluczowe wskaźniki skuteczności działania. Ponadto SEESAC pełni funkcję sekretariatu wielostronnego funduszu powierniczego na rzecz planu działania w zakresie kontroli BSiL dla Bałkanów Zachodnich (MPTF), ustanowionego w celu wsparcia realizacji planu działania. SEESAC ściśle współpracuje z Europejską Służbą Działań Zewnętrznych (ESDZ), Komisją Europejską (DG HOME, DG NEAR), Europolem, europejską multidyscyplinarną platformą przeciwko zagrożeniom przestępstwami (EMPACT), Europejską Agencją Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex), Interpolem, NATO, Organizacją Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE) oraz innymi właściwymi darczyńcami i organizacjami międzynarodowymi wspierającymi działania w zakresie rozbrojenia i kontroli broni w Europie Południowo-Wschodniej.

Nadrzędnym celem niniejszego działania jest dalsze przyczynianie się do poprawy bezpieczeństwa w regionie Europy Południowo-Wschodniej i w UE poprzez zwalczanie zagrożenia, jakie stanowi nielegalna BSiL oraz amunicja do tych rodzajów broni, znajdujące się w Europie Południowo-Wschodniej i Ukrainie oraz pochodzące z tych regionów. Wdrożenie planu pogłębi i uzupełni pomoc Unii w zakresie kontroli BSiL udzielaną na mocy niedawnych decyzji Rady 2010/179/WPZiB, 2013/730/WPZiB 7 , 2016/2356/WPZiB, 2018/1788/WPZiB, 2019/2111 i 2024/381/WPZiB 8  zmieniających decyzję (WPZiB) 2019/2111 (która wygasa w dniu 31 grudnia 2024 r.). Przyczyni się również do osiągnięcia celów regionalnego planu wdrożeniowego i planu działania, wspieranych na mocy decyzji Rady (WPZiB) 2022/2321.

Działanie to: przyczyni się do wzmocnienia regionalnej współpracy, wymiany wiedzy i dzielenia się informacjami w zakresie kontroli BSiL; będzie w dalszym ciągu wspierać w Europie Południowo-Wschodniej rozwój ram ustawodawczych i regulacyjnych dotyczących BSiL, broni palnej i materiałów wybuchowych, a także harmonizację tych ram z ramami unijnymi oraz ich standaryzację w tym regionie; będzie nadal wspierać kształtowanie opartych na dowodach polityk w zakresie kontroli BSiL, odpowiadających na potrzeby zarówno kobiet, jak i mężczyzn; pozwoli zbudować zdolności organów celnych, służb policji granicznej i policji kryminalnej Bałkanów Zachodnich w zakresie zwalczania nielegalnego handlu bronią palną i jej posiadania oraz poprawi zdolności w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i zarządzania zapasami poprzez modernizację infrastruktury bezpieczeństwa, zmniejszenie nadwyżek oraz szkolenia.

W szerszym kontekście projekt przyczyni się do zapewnienia pokoju i bezpieczeństwa w Europie i na świecie, a jednocześnie wzmocni stabilność regionu dzięki prowadzeniu prac w ramach Rady Współpracy Regionalnej oraz w partnerstwie z innymi odpowiednimi partnerami i inicjatywami międzynarodowymi.

Działanie to bezpośrednio przyczyni się do realizacji strategii bezpieczeństwa UE, strategii UE dotyczącej BSiL, planu działania UE w sprawie nielegalnego handlu bronią palną, cyklu polityki unijnej dotyczącej poważnej i zorganizowanej przestępczości (EMPACT - broń palna), Traktatu o handlu bronią, planu działania ONZ na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi BSiL, zwalczania i eliminowania go we wszystkich aspektach, międzynarodowego instrumentu umożliwiającego śledzenie broni, protokołu ONZ dotyczącego broni palnej, rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 1325 (2000) w sprawie kobiet, pokoju i bezpieczeństwa oraz programu działania ONZ na rzecz rozbrojenia, a także w szczególności zwiększy regionalną współpracę na rzecz zwalczania zagrożeń związanych z rozprzestrzenianiem BSiL i amunicji do tych rodzajów broni. Wyniki projektu bezpośrednio przyczynią się także do realizacji celu zrównoważonego rozwoju nr 16 Agendy 2030 dotyczącego pokoju i sprawiedliwych społeczeństw, w szczególności celu nr 16.1 (znaczące ograniczenie wszelkich form przemocy i odsetka zgonów na całym świecie) i celu nr 16.4 (znaczące ograniczenie nielegalnego przepływu broni), a także celu nr 5 dotyczącego równości płci.

Projekt umożliwi w szczególności:

przyczynianie się do wzmocnienia regionalnej współpracy, wymiany wiedzy i dzielenia się informacjami w zakresie kontroli BSiL,
wsparcie dla budowania zdolności organów celnych, służb policji granicznej i policji kryminalnej Bałkanów Zachodnich w zakresie zwalczania nielegalnego handlu bronią palną i jej posiadania,
wsparcie dla dalszego wzmacniania zdolności w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i zarządzania zapasami.
2.
Wybór agencji wykonawczej i koordynacja działań z innymi stosownymi inicjatywami dotyczącymi finansowania

SEESAC jest wspólną inicjatywą Programu Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP) i Rady Współpracy Regionalnej i jako taki jest centralnym punktem w zakresie działań związanych z BSiL w Europie Południowo-Wschodniej. Jako agencja wykonawcza regionalnego planu wdrożeniowego, SEESAC od 2002 r. współpracuje z podmiotami w Europie Południowo-Wschodniej nad wdrożeniem całościowego podejścia do kontroli BSiL dzięki prowadzeniu szerokiego zakresu działań obejmujących: ułatwianie strategicznej i operacyjnej współpracy regionalnej, wspieranie kształtowania polityki i zwiększania zdolności instytucji; kampanie informacyjne i kampanie zbierania BSiL; zarządzanie zapasami, zmniejszanie nadwyżek, poprawę zdolności w zakresie znakowania i śledzenia, a także poprawę kontroli wywozu broni. W związku z tym SEESAC zdobył jedyne w swoim rodzaju zdolności i doświadczenie w prowadzeniu na poziomie regionalnym działań obejmujących wiele podmiotów, z wykorzystaniem wspólnego zaplecza politycznego i gospodarczego partnerów w regionie Europy Południowo-Wschodniej, zapewniając odpowiedzialność podmiotów na poziomie krajowym i regionalnym oraz długoterminową stabilność swoich działań, a także stał się głównym regionalnym autorytetem w dziedzinie kontroli BSiL.

SEESAC utrzymuje dwustronne i wielostronne kanały komunikacji ze wszystkimi właściwymi podmiotami i organizacjami. W tym celu nadal prowadzi Sekretariat Regionalnej Grupy Sterującej ds. BSiL (RSG). Ponadto SEESAC został również wyznaczony jako sekretariat MTPF. SEESAC bierze też udział w spotkaniach koordynacyjnych w zakresie BSiL i rozminowywania, nieformalnym mechanizmie koordynacji działań w zakresie kontroli BSiL, który funkcjonuje między NATO, Unią, OBWE, Biurem ONZ ds. Rozbrojenia (UNODA) i SEESAC. SEESAC regularnie uczestniczy w posiedzeniach właściwych forów regionalnych, takich jak spotkania ministrów wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych UE- Bałkany Zachodnie, organizowany przez NATO proces wymiany informacji strukturalnych na temat BSiL oraz proces współpracy ministrów obrony Europy Południowo-Wschodniej (SEDM). Ponadto SEESAC nadal utrzymuje szeroką sieć formalnych i nieformalnych partnerstw z organizacjami takimi jak Centrum Współpracy w zakresie Bezpieczeństwa RACVIAC (Regionalne Centrum Wspierania Weryfikacji i Wdrażania Kontroli Zbrojeń) oraz Forum Współpracy w Dziedzinie Bezpieczeństwa (w ramach OBWE). W ramach działań koordynacyjnych ONZ w zakresie broni strzeleckiej (CASA), a także działań w innym formacie odbywają się regularne spotkania koordynacyjne oraz wymiana informacji z innymi agencjami ONZ, takimi jak Biuro Narodów Zjednoczonych ds. Narkotyków i Przestępczości (UNODC) i UNODA. SEESAC działa zatem jako regionalny ośrodek koordynujący i punkt kontaktowy dla szerokiego spektrum kwestii związanych z reformą sektora bezpieczeństwa, koncentrujący się szczególnie na kontroli BSiL oraz zarządzaniu zapasami. SEESAC utrzymuje ścisłe kontakty z właściwymi podmiotami unijnymi, głównie DG NEAR, DG HOME, Europolem, Interpolem i Fronteksem, a także inicjatywami realizowanymi pod przewodnictwem UE, takimi jak EMPACT - broń palna i Grupa Robocza Europejskich Ekspertów ds. Broni Palnej (EFE) oraz udziela im wsparcia. Umożliwia to skuteczniejsze docieranie do partnerów z Europy Południowo-Wschodniej.

SEESAC z siedzibą w Belgradzie działa obecnie w całej Europie Południowo-Wschodniej: prowadzi działalność w Albanii, Bośni i Hercegowinie, Czarnogórze, Kosowie * , Republice Macedonii Północnej, Republice Mołdawii i Serbii, a także zapewnia ograniczone wsparcie Ukrainie. W przeszłości prowadziło także działalność w Bułgarii, Chorwacji i Rumunii. Poczucie odpowiedzialności na szczeblu regionalnym zapewnia Rada Współpracy Regionalnej oraz Regionalna Grupa Sterująca ds. BSiL, na forach których wszystkie kraje Europy Południowo-Wschodniej przedstawiają wytyczne strategiczne, inicjatywy i wnioski o wsparcie.

SEESAC jako pierwsze zastosowało podejście oparte na radzeniu sobie ze wspólnymi problemami dzięki inicjatywom regionalnym, co dało w Europie Południowo-Wschodniej znakomite rezultaty nie tylko z powodu uzyskanego w ten sposób dzielenia się kluczowymi informacjami i propagowania zdrowego współzawodnictwa regionalnego, ale także z uwagi na fakt, że pomaga osiągać na poziomie krajowym i regionalnym stałe i dające się łatwo zmierzyć rezultaty dzięki warunkowi całościowego wdrażania.

SEESAC bardzo skutecznie zrealizowało planowane działania w ramach poprzednich projektów finansowanych przez Unię, zapewniając trwałe wyniki projektu dzięki rozwijaniu i wspieraniu na szczeblu krajowym poczucia odpowiedzialności za projekty i działania oraz propagując koordynację, wymianę doświadczeń i optymalnych rozwiązań na poziomie regionalnym, a także badania regionalne. Zgromadzona w SEESAC wiedza fachowa na temat BSiL oraz pogłębiona znajomość kwestii regionalnych i właściwych podmiotów czyni z centrum najlepszego partnera do realizacji tego konkretnego działania.

3.
Opis projektu

Nowy etap projektu będzie opierał się na osiągnięciach wynikających z decyzji Rady (WPZiB) 2004/791/WPZiB 9 , 2010/179/WPZiB, 2013/730/WPZiB, (WPZiB) 2016/2356, (WPZiB) 2018/1788, (WPZiB) 2019/2111 i (WPZiB) 2024/381 z dnia 22 stycznia 2024 r. zmieniających decyzję (WPZiB) 2019/2111 oraz będzie uzupełnieniem realizowanego obecnie w ramach IPA i w związku z decyzją Rady (WPZiB) 2022/2321 regionalnego projektu na rzecz

(1999)
oraz z opinią Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Deklaracji niepodległości Kosowa.

intensyfikacji walki z nielegalnym posiadaniem, niewłaściwym wykorzystywaniem i nielegalnym handlem bronią strzelecką i lekką (BSiL) na Bałkanach Zachodnich, finansowanego przez Komisję Europejską. Skoncentruje się na trzech głównych obszarach, przy utrzymaniu całościowego podejścia do radzenia sobie z zagrożeniami związanymi z BSiL w regionie.

Te trzy obszary dotyczą poziomu strategicznego i politycznego, a także aspektów operacyjnych, zatem bezpośrednio wspierają wszystkie poziomy kontroli BSiL, koncentrując się na wzmacnianiu współpracy regionalnej, wymianie wiedzy i dzieleniu się informacjami na poziomie regionalnym; budowaniu zdolności organów celnych, służb policji granicznej i policji kryminalnej Bałkanów Zachodnich w zakresie zwalczania nielegalnego handlu bronią palną i jej posiadania; oraz poprawie zdolności w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i zarządzania zapasami poprzez modernizację infrastruktury bezpieczeństwa, zmniejszanie nadwyżek oraz szkolenia.

Szczegółowe cele projektu to:

wzmocnić regionalną współpracę, wymianę wiedzy i dzielenie się informacjami w zakresie kontroli broni,
zwiększyć zdolności organów celnych, służb policji granicznej i policji kryminalnej Bałkanów Zachodnich w zakresie zwalczania nielegalnego handlu bronią palną i jej posiadania,
poprawić zdolności w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i zarządzania zapasami poprzez modernizację infrastruktury bezpieczeństwa, zmniejszanie nadwyżek oraz szkolenia.

Strategia projektu opiera się na wyjątkowym stosowanym w ramach SEESAC podejściu polegającym na wspieraniu zaufania i współpracy w regionie Europy Południowo-Wschodniej, co jest wstępnym warunkiem osiągnięcia konkretnych i wymiernych zmian. W szczególności, na poziomie regionalnym, poszczególne procesy współpracy ułatwiane przez SEESAC, angażujące zarówno decydentów politycznych, jak i praktyków działających na poziomie operacyjnym, okazały się istotne w zapewnieniu konkurencyjnego otoczenia sprzyjającego przekazywaniu wiedzy, wymianie wiedzy fachowej i dzieleniu się informacjami. Pozwoliło to nie tylko zwiększyć zdolności w regionie Europy Południowo-Wschodniej, ale, co ważniejsze, zbudować zaufanie i nawiązać bezpośrednią współpracę między instytucjami a poszczególnymi ekspertami, co - obok innych czynników - pomogło przygotować plan działania. Ponadto podejście oparte na współpracy regionalnej sprawiło, że region ten stał się bardziej przejrzysty i skuteczniejszy w wysiłkach na rzecz kontroli handlu bronią, dzięki czemu kraje Europy Południowo-Wschodniej znajdują się - w wymiarze globalnym - wśród najbardziej przejrzystych państw pod względem sprawozdawczości dotyczącej transferu broni. Dlatego też projekt będzie w dalszym ciągu wspierać współpracę regionalną, która jest kluczowym czynnikiem umożliwiającym osiąganie wymiernych rezultatów.

Zakres geograficzny projektu obejmuje Europę Południowo-Wschodnią, a jego bezpośredni beneficjenci to Albania, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Serbia, Mołdawia, Macedonia Północna i Kosowo. Ponadto projekt będzie miał na celu dalsze wspieranie Ukrainy poprzez jej zaangażowanie w przekazywanie zdobytej wiedzy i doświadczenia oraz optymalnych rozwiązań opracowanych na Bałkanach Zachodnich.

3.1.
Ułatwienie współpracy regionalnej oraz wspieranie kształtowania opartych na dowodach polityk w zakresie kontroli BSiL, a przez to dalsze przyczynianie się do zmniejszenia zagrożenia, jakie stanowi nielegalne rozprzestrzenianie BSiL

Cel

Celem pierwszego komponentu jest dalsze przyczynianie się do wzmocnienia zdolności w zakresie kształtowania i wdrażania opartych na dowodach polityk w zakresie kontroli BSiL oraz standaryzacji podejść poprzez współpracę regionalną na poziomie strategicznym i operacyjnym komisji ds. BSiL i sieci ekspertów ds. broni palnej w krajach Europy Południowo-Wschodniej (SEEFEN), które stanowią trzon regionalnego podejścia do kontroli BSiL w Europie Południowo-Wschodniej. Ponadto wspierana będzie wymiana informacji i wiedzy, dalszy rozwój zdolności w zakresie gromadzenia i analizy danych, harmonizacja i standaryzacja ram prawnych i regulacyjnych dotyczących BSiL oraz włączenie perspektywy płci do polityk kontroli BSiL. To z kolei przyczyni się do realizacji celów 1, 2 i 3 określonych w planie działania.

Opis

W oparciu o sprawdzone podejście polegające na ułatwianiu tworzenia sieci kontaktów na poziomie regionalnym komponent ten nadal będzie ułatwiał współpracę regionalną między komisjami ds. BSiL poprzez regularne spotkania, wymianę informacji i prace nad gromadzeniem danych oraz zwiększaniem zdolności w zakresie kształtowania opartych na dowodach polityk. Zwiększona zostanie również przejrzystość transferów broni poprzez częściowe włączenie procesu regionalnej wymiany informacji na temat tych transferów do współpracy w ramach komisji ds. BSiL, a także wzmocnione zostanie wsparcie na rzecz dalszego zapewniania przejrzystości transferów broni w krajach Europy Południowo-Wschodniej. W ramach tego komponentu zapewniane będzie również wsparcie techniczne poprzez ukierunkowane i prowadzone na żądanie, istotne z punktu widzenia polityki badania i prezentacje dla decydentów politycznych.

Dodatkowo, z uwagi na zagrożenie związane z nielegalnym napływem broni palnej do Unii, a także wykorzystywanie broni palnej w przestępczości zorganizowanej oraz w zamachach terrorystycznych, istotnym elementem działań na rzecz zwalczania tego zagrożenia jest opracowanie solidnych systemów i mechanizmów gromadzenia i wymiany informacji. Dzięki swojej wieloletniej pracy w regionie Europy Południowo-Wschodniej, a zwłaszcza dzięki skutecznemu wdrożeniu decyzji Rady 2013/730/WPZiB, (WPZiB) 2016/2356, (WPZiB) 2018/1788, (WPZiB) 2019/2111 i (WPZiB) 2024/381 z dnia 22 stycznia 2024 r. zmieniających decyzję (WPZiB) 2019/2111, w tym utworzeniu i wspieraniu sieci ekspertów ds. broni palnej w SEEFEN, SEESAC odgrywa przewodnią rolę w takich wysiłkach, występując w charakterze organizatora współpracy, a równocześnie działa na rzecz zwiększenia zdolności organów ścigania w zakresie znakowania, śledzenia i rejestrowania broni, w tym poprzez pomoc techniczną i wsparcie na rzecz tworzenia i usprawniania systemów rejestrowania. Z tego względu komponent ten będzie korzystał z wyników prac przeprowadzonych w poprzednim okresie poprzez dalsze wzmacnianie SEEFEN przy jednoczesnym wykorzystaniu tej sieci jako platformy pogłębionej współpracy między organami ścigania w krajach Europy Południowo-Wschodniej i w innych krajach w celu zwalczania nielegalnego handlu BSiL i amunicją do tych rodzajów broni. Wszystkie działania SEEFEN będą ściśle koordynowane z wysiłkami Europolu, EMPACT, EFE, DG ds. Migracji i Spraw Wewnętrznych, Interpolu, Eurojustu oraz Fronteksu i innych odpowiednich podmiotów, a także będą wspierać te wysiłki.

Wreszcie - celem tego komponentu będzie odpowiedź na pilną potrzebę wprowadzenia bardziej rygorystycznych ram ustawodawczych i regulacyjnych w zakresie kontroli BSiL i broni palnej na Bałkanach Zachodnich, aby skutecznie regulować kontrolę broni i ułatwić reagowanie na odnośne zagrożenia. To z kolei pozwoli na zapewnienie zgodności przepisów i procedur dotyczących kontroli broni na Bałkanach Zachodnich oraz standaryzację procedur i praktyk w zakresie kontroli BSiL i broni palnej. Taka standaryzacja pozwoliłaby usunąć przeszkody uniemożliwiające organom ścigania i wymiarowi sprawiedliwości bezpośrednią współpracę, wymianę informacji oraz prowadzenie wspólnych lub równoległych postępowań wyjaśniających. Będzie to czynić, opierając się na wsparciu zapewnianym w ramach wdrażania decyzji Rady (WPZiB) 2018/1788, poprzez opracowanie dostosowanych do potrzeb krajowych i regionalnych warsztatów tematycznych, aktualizowanie regionalnego kompendium prawa zbrojeniowego i zapewnianie wsparcie doradczego na żądanie.

W szczególności projekt przewiduje ułatwienie współpracy regionalnej oraz wspieranie kształtowania opartych na dowodach polityk w zakresie kontroli BSiL poprzez:

regionalne posiedzenia komisji ds. BSiL (dwa razy w roku) w Europie Południowo-Wschodniej, koncentrujące się na wymianie informacji, dzieleniu się wiedzą oraz standaryzacji polityk dotyczących kontroli broni,
regionalne posiedzenia SEEFEN (raz w roku) koncentrujące się na wymianie informacji operacyjnych i na współpracy transgranicznej w walce z nielegalnym handlem bronią palną,
udzielanie komisjom ds. BSiL i SEEFEN - na żądanie - porad technicznych i zapewnianie wsparcia, aby wzmocnić rozwój, kształtowanie, przyjmowanie i wdrażanie polityk,
udzielanie - na żądanie - wsparcia w zakresie harmonizacji przepisów dotyczących kontroli broni pod kątem stosownych zmian związanych z przepisami UE dotyczącymi kontroli broni, a także w zakresie standaryzacji w całym regionie Europy Południowo-Wschodniej,
wspieranie gromadzenia i analizy danych dotyczących BSiL,
utrzymanie platformy służącej monitorowaniu przypadków przemocy zbrojnej oraz regularne rozpowszechnianie informatora na temat przemocy zbrojnej w krajach Europy Południowo-Wschodniej z myślą o śledzeniu tendencji,
dalsze uwzględnianie aspektu płci w procesie kształtowania polityk w zakresie BSiL,
utrzymanie internetowej platformy wymiany informacji i jej doskonalenie poprzez opracowywanie produktów na żądanie istotnych dla polityki i opartych na wiedzy.

Wyniki/wskaźniki realizacji projektu:

zorganizowanie maksymalnie sześciu regionalnych posiedzeń komisji ds. BSiL,
zorganizowanie maksymalnie trzech regionalnych posiedzeń SEEFEN (dwa razy w roku) koncentrujących się na tworzeniu sieci kontaktów i wymianie informacji między ekspertami ds. broni palnej w organach ścigania,
zwiększenie zdolności komisji ds. BSiL i członków SEEFEN poprzez zapewnianie wsparcia technicznego i doradztwa,
umożliwienie wymiany informacji, przekazywania wiedzy i standaryzacji podejść,
zorganizowanie maksymalnie dziesięciu warsztatów tematycznych dla beneficjentów w celu wsparcia harmonizacji przepisów z unijnym dorobkiem prawnymi oraz standaryzacji w regionie Europy Południowo-Wschodniej,
udostępnianie wiedzy fachowej, doradztwa i wsparcia technicznego na potrzeby aktualizacji przepisów i polityk w celu harmonizacji z unijnymi ramami regulacyjnymi i standardami,
publikowanie miesięcznych informatorów na temat tendencji w zakresie przemocy zbrojnej w całym regionie Europy Południowo-Wschodniej,
zapewnienie gromadzenia, analizy i rozpowszechniania danych otrzymywanych od organów,
uwzględnianie aspektu płci w procesie kształtowania polityk w zakresie BSiL.
3.2.
Dalsze wsparcie dla budowania zdolności organów ścigania i służb granicznych w zakresie zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią i materiałami wybuchowymi oraz zwalczania tego procederu

Cel

Drugi komponent ma na celu zapewnienie niezbędnego wsparcia na rzecz zwalczania nielegalnego handlu BSiL poprzez udoskonalenie procesów, sprzętu i szkoleń instytucji ścigania, których to dotyczy. Jest to zgodne z celem 3 planu działania, w którym wzywa się do znacznego ograniczenia nielegalnych przepływów broni palnej, amunicji i materiałów wybuchowych.

Opis

Komponent ten będzie wspierał budowanie zdolności organów regionalnych w zakresie prowadzenia działań zarówno prewencyjnych, jak i represyjnych, niezbędnych do skutecznego rozpoznawania i udaremniania nielegalnego handlu bronią palną, amunicją i materiałami wybuchowymi z obszaru ich jurysdykcji i w jej ramach oraz przeciwdziałania temu procederowi. W Europejskiej agendzie bezpieczeństwa walka z nielegalnym handlem bronią palną została uznana za jedno z działań priorytetowych. W agendzie tej wezwano do przeglądu ram prawnych oraz nasilenia walki z nielegalnym handlem bronią palną. Nielegalny handel bronią palną i materiałami wybuchowymi prowadzony jest z wielu różnych miejsc, a kontrole na granicy zewnętrznej oraz współpraca policji i służb granicznych mają w dalszym ciągu podstawowe znaczenie, jak określono w strategii UE dotyczącej BSiL. Na poziomie regionu Europy Południowo-Wschodniej Unia i jej państwa członkowskie pomogą wzmocnić zdolności w zakresie egzekwowania prawa, między innymi poprzez blokowanie nielegalnego finansowania i transportu broni oraz wzmocnienie roli policji granicznej i kryminalnej oraz organów celnych, w celu wykrywania, udaremniania i zapobiegania działalności siatek nielegalnego handlu bronią oraz zapobiegania sytuacjom, w których broń palna trafia w ręce terrorystów i przestępców za pośrednictwem nielegalnego rynku. Ze względu na transgraniczny charakter nielegalnego handlu bronią szczególnie ważne jest, aby zapewnić wsparcie krajom sąsiadującym.

Wzmocniona kontrola transgraniczna jest jednym z centralnych wymogów kompleksowego podejścia do zwalczania nielegalnego handlu bronią palną, istotnymi komponentami, amunicją i materiałami wybuchowymi oraz ich nielegalnych przepływów na Bałkanach Zachodnich. Skuteczne kontrole na granicach zniechęcają do popełniania przestępstw wszelkiego rodzaju i są środkiem budowy zaufania. Rygorystyczna i skuteczna kontrola graniczna to podstawa każdego długofalowego programu bezpieczeństwa narodowego i regionalnego. Wzmocnienie ogólnych zdolności w zakresie kontroli granicznej jest konieczne do skutecznego zwalczania nielegalnego handlu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi w kontekście transgranicznym. W ramach decyzji (WPZiB) 2022/2321 przeprowadzono wstępną ocenę zdolności służb celnych poszczególnych jurysdykcji, która koncentrowała się przede wszystkim na obowiązujących ramach prawnych oraz administracyjnych i technicznych zdolnościach organów celnych w zakresie zwalczania nielegalnego handlu bronią palną. Wstępne ustalenia z oceny wskazują w szczególności na brak ukierunkowanych szkoleń w zakresie wykrywania broni palnej na granicach i standardowych procedur operacyjnych koncentrujących się na kontroli BSiL. Ponadto potrzebne jest dalsze wsparcie na rzecz rozwoju zdolności służb policji granicznej i policji kryminalnej, w oparciu o działania już wdrożone na mocy decyzji (WPZiB) 2019/2111 i (WPZiB) 2024/381 zmieniającej decyzję (WPZiB) 2019/2111 oraz na podstawie zaleceń z oceny potrzeb tych dwóch służb przeprowadzonej na podstawie decyzji (WPZiB) 2018/1788.

Pomoc w ramach tego komponentu skoncentruje się na opracowaniu standardowych procedur operacyjnych i szkoleń tematycznych na poziomie jurysdykcji dla organów celnych, a także na szkoleniach tematycznych i zamówieniach na sprzęt dla służb policji granicznej i policji kryminalnej. Ponadto kontynuowane będą warsztaty regionalne. Proponowane działania będą stanowić uzupełnienie prac SEEFEN oraz będą ściśle koordynowane z innymi działaniami wspieranymi przez Unię realizowanymi obecnie w Europie Południowo-Wschodniej, przede wszystkim z cyklem polityki unijnej dotyczącej poważnej i zorganizowanej przestępczości międzynarodowej, a konkretnie z planami działań operacyjnych w ramach platformy EMPACT - broń palna, a także z działaniami Europolu, Frontexu i Interpolu.

Działania te będą realizowane poprzez:

opracowanie standardowych procedur operacyjnych i zapewnianie szkoleń dla zarządzających granicami, dotyczących zwalczania nielegalnego handlu bronią w ramach wsparcia dla organów celnych w Albanii, Bośni i Hercegowinie, Kosowie, Czarnogórze, Serbii i Republice Macedonii Północnej,
zapewnianie sprzętu i szkoleń dla policji granicznej i kryminalnej dotyczących zwalczania nielegalnego handlu bronią w ramach wsparcia dla organów policji granicznej i kryminalnej w Albanii, Bośni i Hercegowinie, Kosowie, Czarnogórze, Serbii i Republice Macedonii Północnej.

Wyniki/wskaźniki realizacji projektu:

opracowanie maksymalnie sześciu standardowych procedur działania dla poszczególnych służb celnych,
zorganizowanie maksymalnie sześciu szkoleń tematycznych dla każdej ze służb celnych,
zorganizowanie maksymalnie dwóch warsztatów regionalnych dla służb granicznych i celnych,
zapewnienie sprzętu dla policji granicznej oraz szkoleń na temat jego stosowania,
zorganizowanie maksymalnie sześciu szkoleń tematycznych dla straży granicznej w każdej z jurysdykcji,
zapewnienie sprzętu dla policji kryminalnej oraz szkoleń na temat jego stosowania,
zorganizowanie maksymalnie sześciu szkoleń tematycznych dla policji kryminalnej w każdej z jurysdykcji,
zorganizowanie maksymalnie dwóch warsztatów na poziomie regionalnym dla policji kryminalnej.
3.3.
Poprawa zdolności w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i zarządzania zapasami poprzez modernizację infrastruktury bezpieczeństwa, zmniejszanie nadwyżek oraz szkolenia

Cel

Zmniejszenie ryzyka proliferacji poprzez zwiększanie bezpieczeństwa zapasów broni i amunicji oraz zmniejszenie nadwyżki zapasów BSiL.

Opis

Celem trzeciego komponentu jest wspieranie organów zajmujących się sprawami wewnętrznymi i organów policji w celu dalszego ulepszania infrastruktury bezpieczeństwa i standardowych procedur działania w odniesieniu do składów o znaczeniu priorytetowym, w przypadku których w dalszym ciągu występuje znaczące ryzyko kradzieży i nielegalnego rozprzestrzeniania BSiL oraz amunicji do tych rodzajów broni. Komponent ten opiera się na decyzjach (WPZiB) 2016/2356, (WPZiB) 2019/2111 oraz decyzji (WPZiB) 2024/381 zmieniającej decyzję (WPZiB) 2019/2111 i jest zgodny z celem 7 planu działania zakładającym znaczące obniżenie ryzyka rozprzestrzeniania i przenikania broni palnej, amunicji i materiałów wybuchowych, oraz z celem 6 zakładającym systematyczne zmniejszanie nadwyżek i niszczenie skonfiskowanej BSiL oraz amunicji. SEESAC z powodzeniem stosuje podejście dwutorowe polegające na:

1)
poprawie bezpieczeństwa składów; oraz
2)
zbudowaniu zdolności personelu, któremu zlecono zarządzanie zapasami, znacząco poprawiając przepisy dotyczące bezpieczeństwa i zmniejszając ryzyko niepożądanego rozprzestrzeniania zapasów BSiL i amunicji do tych rodzajów broni. SEESAC rozszerzyło to podejście - zgodnie z kompleksowym podejściem do bezpieczeństwa fizycznego oraz zarządzania zapasami BSiL i amunicji do tych rodzajów broni - poprzez połączenie go ze zmniejszaniem nadwyżek, jeszcze bardziej zmniejszając ryzyko proliferacji.

Projekt będzie nadal przyczyniać się do poprawy bezpieczeństwa składów broni i amunicji w Europie Południowo-Wschodniej dzięki dalszemu zapewnianiu konkretnej pomocy technicznej oraz pomocy w zakresie infrastruktury zgodnie z optymalnymi międzynarodowymi rozwiązaniami i standardami. Poziom bezpieczeństwa w wojskowych składach znacząco się zwiększył w konsekwencji decyzji Rady 2013/730/WPZiB, SEESAC zidentyfikował jednak zapasy, które przechowują policja i organy zajmujące się sprawami wewnętrznymi, których sytuacja budzi niepokój z uwagi na brak

zdolności w zakresie zabezpieczenia, niewystarczające zdolności w odniesieniu do rejestrowania i zarządzania zapasami oraz bardziej złożone systemy, które obejmują broń szkoleniową, a także skonfiskowaną broń palną. Zapewnione zostanie wsparcie na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa magazynów dowodów rzeczowych obejmujących BSiL, znajdujących się w gestii policji / organów zajmujących się sprawami wewnętrznymi, poprzez modernizację infrastruktury. Magazyny dowodów rzeczowych znajdujące się w lokalnych posterunkach policji są traktowane priorytetowo ze względu na potencjalne ryzyko przenikania, ale także ze względów bezpieczeństwa publicznego, z uwagi na fakt, że różne materiały niebezpieczne są przechowywane w tym samym miejscu w złych warunkach. Zapewnione zostanie również wsparcie na rzecz zmniejszenia nadwyżek BSiL i amunicji lub skonfiskowanej BSiL i amunicji, dzięki czemu obniży się ryzyko ich nielegalnego rozprzestrzeniania.

Główne planowane działania obejmują:

wsparcie na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa magazynów dowodów rzeczowych, znajdujących się w gestii policji/organów zajmujących się sprawami wewnętrznymi, poprzez modernizację infrastruktury,
wsparcie na rzecz zniszczenia nadwyżek BSiL lub skonfiskowanej BSiL,
zapewnienie wsparcia systemów zarządzania zapasami i kontroli.

Wyniki/wskaźniki realizacji projektu:

zwiększenie bezpieczeństwa maksymalnie sześciu magazynów dowodów rzeczowych,
zniszczenie łącznie maksymalnie 5 000 sztuk broni konwencjonalnej,
przeprowadzenie maksymalnie trzech warsztatów tematycznych.
4.
Beneficjenci

Bezpośrednimi beneficjentami projektu będą instytucje odpowiedzialne za kontrolę BSiL w Europie Południowo-Wschodniej. Organy zajmujące się sprawami wewnętrznymi, służby policyjne, organy celne, straż graniczna, śledczy prowadzący postępowania przygotowawcze i prokuratorzy Republiki Albanii, Bośni i Hercegowiny, Kosowa, Republiki Mołdawii, Czarnogóry, Republiki Serbii i Republiki Macedonii Północnej będą korzystać z wymiany informacji i dzielenia się wiedzą prowadzących do standaryzacji poprzez współpracę regionalną, budowanie zdolności, usprawnianie procedur oraz zapewnienie odpowiedniego specjalistycznego sprzętu niezbędnego do zapewnienia postępów w zakresie kształtowania polityk, działań operacyjnych i technicznych w dziedzinie kontroli BSiL. Ponadto komisje ds. BSiL oraz inne instytucje odpowiedzialne za kontrolę BSiL w Europie Południowo-Wschodniej skorzystają ze szkoleń i wymiany informacji oraz ze współpracy regionalnej.

Proponowane działania są w pełni zgodne z krajowymi priorytetami w zakresie kontroli BSiL i planem działania, a także uzyskały wsparcie właściwych krajowych organów ds. kontroli BSiL, które wykazały swoje poparcie dla celów projektu i zaangażowanie w ich osiąganie.

Ludność krajów Europy Południowo-Wschodniej, Europy Wschodniej oraz Unii, zagrożona rozprzestrzenianiem BSiL na szeroką skalę, będzie odnosić korzyści z tego projektu wraz ze zmniejszaniem się ryzyka.

5.
Wyeksponowanie działań Unii

SEESAC podejmuje wszystkie działania konieczne do upublicznienia faktu, że program został sfinansowany przez Unię. Środki te będą realizowane zgodnie z ramową umową finansowo-administracyjną między Unią Europejską a Organizacją Narodów Zjednoczonych 10 .

SEESAC zapewni zatem wyeksponowanie wkładu Unii przez stosowne logo i działania promocyjne, podkreślanie roli odgrywanej przez Unię, zapewnianie przejrzystości swoich działań i podnoszenie świadomości co do powodów realizacji tego projektu, a także wspierania go przez Unię oraz rezultatów tego wsparcia. Na materiałach wyprodukowanych w wyniku tego projektu w widocznym miejscu zostanie umieszczona flaga UE zgodnie z unijnymi wytycznymi dotyczącymi prawidłowego wykorzystywania i reprodukcji flagi.

Z uwagi na fakt, że planowane działania znacznie różnią się zakresem i charakterem, zastosowany zostanie zestaw narzędzi promocyjnych obejmujących: tradycyjne media; strony internetowe; media społecznościowe; oraz materiały informacyjne i promocyjne, w tym infografiki, ulotki, biuletyny, komunikaty prasowe i - w stosownych przypadkach - inne materiały. Odpowiednio oznaczone zostaną publikacje, wydarzenia w przestrzeni publicznej, kampanie, sprzęt i obiekty budowlane

nabywane w ramach projektu. Aby jeszcze bardziej zwiększyć wpływ wywierany przez projekt poprzez podnoszenie świadomości wśród różnych rządów krajowych i społeczeństwa, społeczności międzynarodowej oraz mediów lokalnych i międzynarodowych, każda z grup, do której projekt ma dotrzeć, będzie informowana we właściwym języku. Szczególny nacisk położony zostanie na nowe media i obecność w internecie.

6.
Czas realizacji

Na podstawie doświadczeń z realizacji decyzji 2013/730/WPZiB, (WPZiB) 2016/2356 i (WPZiB) 2018/1788, (WPZiB) 2019/2111 oraz (WPZiB) 2024/381 zmieniającej decyzję (WPZiB) 2019/2111 i z uwzględnieniem regionalnego zakresu tego projektu, liczby beneficjentów oraz liczby i stopnia złożoności planowanych działań, czas realizacji projektu wyznaczono na 36 miesięcy.

7.
Warunki ogólne

Techniczną realizację tego działania powierzono UNDP, działającemu w imieniu SEESAC, regionalnej inicjatywie działającej na mocy mandatu UNDP oraz Radzie Współpracy Regionalnej, która zastąpiła pakt stabilizacji dla Europy Południowo-Wschodniej. SEESAC jest agencją wykonawczą regionalnego planu wdrożeniowego i jako taka stanowi centralny punkt w odniesieniu do wszystkich kwestii związanych z BSiL w Europie Południowo-Wschodniej, w tym ułatwiania koordynacji wdrażania planu działania.

UNDP, działając w imieniu SEESAC, będzie ogólnie odpowiedzialny za realizowanie działań projektu i za jego realizację. Czas trwania projektu wynosi trzy lata (36 miesięcy).

Projekt jest realizowany przez biuro projektu SEESAC znajdujące się w Belgradzie.

W budżecie określono trzy rodzaje kosztów związanych z zarządzaniem i administracją projektu:

koszty zarządzania projektem
koszty administracyjne oraz
koszty oceny projektu.

Koszty zarządzania projektem obejmą personel zarządzający realizacją projektu i w tym sensie wykonujący zadania bezpośrednio związane z realizacją działania. Honoraria personelu będą pobierane na podstawie kosztów projektu za czas bezpośrednio związany z realizacją działania.

Personel zarządzający biurem projektu będzie wykonywał następujące zadania:

zapewnienie skutecznego zarządzania projektem, koordynacja z biurami krajowymi i partnerami, zapewnienie terminowego przedstawiania wyników, a także skutecznej sprawozdawczości finansowej i sprawozdawczości dotyczącej działalności dla darczyńcy,
zapewnienie zorientowanej na wyniki, skutecznej, wydajnej i odpowiedzialnej realizacji działań oraz skoncentrowanie się na realizacji wyników projektu określonych w dokumencie projektowym, zgodnie z wymaganym standardem jakości i z zachowaniem określonych ograniczeń czasowych i kosztowych.

Koszty administracyjne projektu obejmą personel zarządzający realizacją projektu i w tym sensie wykonujący zadania bezpośrednio związane z realizacją działania, a także koszty prowadzenia biura.

Honoraria personelu będą pobierane na podstawie kosztów projektu za czas bezpośrednio związany z realizacją działania.

Personel administracji biura projektu będzie wykonywał następujące zadania:

prowadzenie postępowań o udzielenie zamówień, dokonywanie zakupów i prowadzenie księgowości zgodnie z warunkami działania,
zarządzanie wnioskami o bony i rekwizycje oraz podejmowanie działań następczych w związku z zakupem towarów i usług,
zarządzanie administracją i realizacją działań projektowych oraz stosowanie strategii zarządzania finansowego,
zapewnianie wsparcia administracyjnego przy przygotowaniu posiedzeń, warsztatów, seminariów, konferencji i innych wydarzeń, w tym przygotowania logistyczne, podróże, opracowywanie materiałów szkoleniowych i pełnienie odpowiednich funkcji administracyjnych,
zapewnianie wsparcia w zarządzaniu programem, administrowaniu budżetami i funkcjonowaniu optymalnego systemu odzyskiwania kosztów,
świadczenie usług transportowych na rzecz personelu projektu.

Koszty operacyjne biura obejmują kilka kategorii kosztów, które można bezpośrednio przypisać do realizacji działania i które są niezbędne do funkcjonowania biura projektu, w tym:

koszty podróży i utrzymania personelu i innych osób bezpośrednio przypisanych do działalności biura projektu,
koszty amortyzacji, koszty wynajmu - biur projektu, wyposażenia i majątku wchodzących w skład biura projektu, - koszty zamówień na konserwację i naprawę, udzielonych specjalnie w związku z działalnością biura projektu, - koszty materiałów eksploatacyjnych i zaopatrzenia, zakupionych specjalnie na potrzeby działalności biura projektu, - koszty usług informatycznych i telekomunikacyjnych zakupionych specjalnie na potrzeby działalności biura projektu, - koszty dostaw energii i wody w związku z działalnością biura projektu,
koszty umów o zarządzanie obiektami, w tym opłaty za ochronę i koszty ubezpieczenia w związku z działalnością biura projektu.

Koszty oceny projektu podano jako kwotę jednorazową na podstawie wcześniej poniesionych kosztów tego samego rodzaju w przypadku podobnych projektów. Poniesione koszty odnoszą się wyłącznie do działania związanego z konkretnym projektem.

8.
Partnerzy

SEESAC będzie bezpośrednio realizował działanie w ścisłej współpracy z komisjami ds. BSiL oraz organami zajmującymi się sprawami wewnętrznymi i służbami policyjnymi w Albanii, Bośni i Hercegowinie, Kosowie, Republice Mołdawii, Czarnogórze, Republice Serbii i Republice Macedonii Północnej, a także z właściwymi instytucjami w Ukrainie. Inne instytucje będą ściśle zaangażowane w realizację projektu zgodnie z ustalonym wielostronnym całościowym podejściem w zakresie kontroli BSiL.

1 Decyzja Rady 2010/179/WPZiB z dnia 11 marca 2010 r. wspierająca kontrolę uzbrojenia SEESAC na Bałkanach Zachodnich w ramach strategii UE w zakresie zwalczania nielegalnego gromadzenia broni strzeleckiej i lekkiej i amunicji do tych rodzajów broni oraz handlu nimi (Dz.U. L 80 z 26.3.2010, s. 48).
2 Decyzja Rady 2013/730/WPZiB z dnia 9 grudnia 2013 r. wspierająca działania SEESAC w zakresie rozbrojenia i kontroli zbrojeń w Europie Południowo-Wschodniej w ramach strategii UE w zakresie zwalczania nielegalnego gromadzenia broni strzeleckiej i lekkiej i amunicji do tych rodzajów broni oraz handlu nimi (Dz.U. L 332 z 11.12.2013, s. 19).
3 Decyzja Rady (WPZiB) 2016/2356 z dnia 19 grudnia 2016 r. wspierająca działania SEESAC w zakresie rozbrojenia i kontroli zbrojeń w Europie Południowo-Wschodniej w ramach strategii UE w zakresie zwalczania nielegalnego gromadzenia broni strzeleckiej i lekkiej i amunicji do tych rodzajów broni oraz handlu nimi (Dz.U. L 348 z 21.12.2016, s. 60).
4 Decyzja Rady (WPZiB) 2019/2111 z dnia 9 grudnia 2019 r. wspierająca działania SEESAC w zakresie rozbrojenia i kontroli zbrojeń w Europie Południowo-Wschodniej zmniejszające zagrożenie związane z nielegalną bronią strzelecką i lekką oraz amunicją do tych rodzajów broni (Dz.U. L 318, 10/12/2019, s. 147).
5 Decyzja Rady (WPZiB) 2022/2321 z dnia 25 listopada 2022 r. w sprawie wsparcia Centrum Kontroli Broni Strzeleckiej i Lekkiej dla Europy Wschodniej i Południowo-Wschodniej (SEESAC) w realizacji regionalnego planu działania w sprawie zwalczania nielegalnego handlu bronią na Bałkanach Zachodnich oraz wsparcia działań w zakresie rozbrojenia i kontroli zbrojeń w Europie Południowo-Wschodniej i Wschodniej (Dz.U. L 307, z 28.11.2022, s. 149).
6 Decyzja Rady (WPZiB) 2018/1788 z dnia 19 listopada 2018 r. w sprawie wsparcia Centrum Kontroli Broni Strzeleckiej i Lekkiej dla Europy Wschodniej i Południowo-Wschodniej (SEESAC) w realizacji regionalnego planu działania w sprawie zwalczania nielegalnego handlu bronią na Bałkanach Zachodnich (Dz.U. L 293 z 20.11.2018, s. 11).
7 Decyzja Rady 2013/730/WPZiB z dnia 9 grudnia 2013 r. wspierająca działania SEESAC w zakresie rozbrojenia i kontroli zbrojeń w Europie Południowo-Wschodniej w ramach strategii UE w zakresie zwalczania nielegalnego gromadzenia broni strzeleckiej i lekkiej i amunicji do tych rodzajów broni oraz handlu nimi (Dz.U. L 332 z 11.12.2013, s. 19).
8 Decyzja Rady (WPZiB) 2024/381 z dnia 22 stycznia 2024 r. w sprawie zmiany decyzji (WPZiB) 2019/2111 wspierającej działania SEESAC w zakresie rozbrojenia i kontroli zbrojeń w Europie Południowo-Wschodniej zmniejszające zagrożenie związane z nielegalną bronią strzelecką i lekką oraz amunicją do tych rodzajów broni (Dz.U. L, 2024/381, 23.1.2024, ELI: http://data.europa. eu/eli/dec/2024/381/oj).
* Użycie tej nazwy nie wpływa na stanowiska w sprawie statusu Kosowa i jest zgodne z rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 1244
9 Decyzja Rady 2004/791/WPZiB z dnia 22 listopada 2004 r. rozszerzająca i zmieniająca decyzję 2002/842/WPZiB dotyczącą wykonania wspólnego działania 2002/589/WPZiB w celu wniesienia wkładu Unii Europejskiej w zwalczanie destabilizującego gromadzenia i rozpowszechniania ręcznej broni strzeleckiej i broni lekkiej w Europie Południowo-Wschodniej (Dz.U. L 348 z 24.11.2004, s. 46).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.3006

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/3006 w sprawie wspierania działania SEESAC w zakresie rozbrojenia i kontroli zbrojeń w Europie Południowo-Wschodniej zmniejszającego zagrożenie związane z nielegalną bronią strzelecką i lekką (BSiL) oraz amunicją do tych rodzajów broni
Data aktu: 02/12/2024
Data ogłoszenia: 03/12/2024
Data wejścia w życie: 02/12/2024