KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W załączniku V do rozporządzenia (UE) 2019/1241 przewidziano środki techniczne dotyczące Morza Północnego. W części C pkt 4 tego załącznika określono ograniczenia w połowie szprota w celu ochrony śledzia atlantyckiego w rejonie ICES 4b ("ograniczony obszar połowu szprota").
(2) Ograniczenia te dotyczą zakazu stosowania niektórych narzędzi połowowych w pewnych okresach w obszarze wzdłuż duńskiego wybrzeża Morza Północnego, a także w dwóch obszarach w wodach Zjednoczonego Królestwa. Ograniczenia dotyczące obszaru wzdłuż wybrzeża Danii były objęte odstępstwem ustanowionym pierwotnie rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2017/1393 2 , przedłużonym rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2021/1160 3 , które wygasło w grudniu 2023 r.
(3) Belgia, Dania, Francja, Niderlandy, Niemcy i Szwecja ("grupa z Scheveningen") mają bezpośredni interes w zarządzaniu połowami w regionie Morza Północnego. W dniu 26 lutego 2024 r. grupa Scheveningen przedłożyła Komisji wspólną rekomendację zgodnie z art. 18 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 4 i art. 15 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/1241, proponując zmianę załącznika V do rozporządzenia (UE) 2019/1241 poprzez wprowadzenie odstępstwa od ograniczeń dotyczących połowów szprota w rejonie ICES 4b. Następnie dnia 1 lipca 2024 r. grupa Scheveningen przedłożyła Komisji zaktualizowaną wspólną rekomendację.
(4) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) ocenił dowody przedstawione przez zainteresowane państwa członkowskie. STECF stwierdził 5 , że nic nie wskazuje na to, by odstępstwo dotyczące ograniczonego obszaru połowu szprota od 2017 r. spowodowało jakiekolwiek możliwe do wykrycia szkody w stadzie śledzia atlantyckiego w Morzu Północnym i że jest mało prawdopodobne, aby takie odstępstwo doprowadziło do niższych poziomów ochrony stada śledzia niż te, które obecnie obowiązują na podstawie innych środków zarządzania.
https://stecf.jrc.ec.europa.eu/documents/d/stecf/stecf-plen-24-01_20240405.
(5) STECF zachęcił jednak również do dalszego monitorowania składu przyłowów w połowach szprota i powtórzył, że nie jest w stanie ocenić, czy odstępstwo dotyczące ograniczonego obszaru połowu szprota może mieć jakikolwiek wykrywalny, bezpośredni lub szkodliwy wpływ na ekosystem morski. W związku z tym zainteresowane państwa członkowskie powinny w dalszym ciągu monitorować skład przyłowów flot uczestniczących w tych połowach, aby umożliwić ponowną ocenę odstępstwa dotyczącego ograniczonego obszaru połowu szprota w przypadku wykrycia szkodliwego wpływu tego odstępstwa na ekosystem morski.
(6) Ponadto, jeżeli chodzi o zasięg geograficzny ograniczonego obszaru połowu szprota, oba obszary wód Zjednoczonego Królestwa obecnie wchodzące w skład ograniczonego obszaru połowu szprota nie powinny już wchodzić w jego skład, ponieważ nie podlegają już jurysdykcji Unii.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/1241.
(8) Ze względu na bezpośredni wpływ odstępstwa dotyczącego ograniczonego obszaru połowu szprota na działalność gospodarczą związaną z połowami szprota oraz na planowanie okresu połowu szprota przez statki unijne niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie jak najszybciej, aby uniknąć zakłócenia okresu połowu szprota i wpływu na poziom wykorzystania unijnej kwoty dotyczącej szprota ustanowionej na okres od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 30 czerwca 2025 r.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu, mające zastosowanie do wód Unii, służą realizacji celów określonych w art. 494 ust. 1 i 2 Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej 6 , z drugiej strony i uwzględniają zasady, o których mowa w art. 494 ust. 3 tej umowy. Pozostają one bez uszczerbku dla wszelkich środków stosowanych na wodach Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 19 lipca 2024 r.