a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie (UE) 2019/1022 ustanawia plan wieloletni w odniesieniu do połowów gatunków dennych w zachodniej części Morza Śródziemnego. W art. 14 tego rozporządzenia uprawniono Komisję do przyjmowania aktów delegowanych w celu uzupełnienia tego rozporządzenia przez określenie szczegółów obowiązku wyładunku w odniesieniu do wszystkich stad gatunków w zachodniej części Morza Śródziemnego, do których ma zastosowanie obowiązek wyładunku, oraz w odniesieniu do przypadkowych połowów gatunków pelagicznych w połowach eksploatujących stada zgodnie z tym przepisem.
(2) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2021/2066 2 określono realizację obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych stad dennych w zachodniej części Morza Śródziemnego, który obowiązuje od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. Ustanowiono w nim również wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność do dnia 31 grudnia 2024 r. w odniesieniu do homarca (Nephrops norvegicus) złowionego przy użyciu wszystkich włoków dennych (OTB, OTT, PTB, TBN, TBS, TB, OT, PT, TX) i homarca (Nephrops norvegicus) złowionego przy użyciu więcierzy i koszy (FPO, FIX) oraz wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność do dnia 31 grudnia 2022 r. w odniesieniu do małży wenus (Venus spp.) złowionych przy użyciu drag mechanicznych.
(3) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2022/2288 3 przedłużono do dnia 31 grudnia 2024 r. okres obowiązywania wyłączenia z obowiązku wyładunku z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do małży wenus (Venus spp.) złowionych przy użyciu drag mechanicznych.
(4) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/2462 4 uzupełniające rozporządzenie (UE) 2019/1022 poprzez określenie szczegółów obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych stad dennych w zachodniej części Morza Śródziemnego weszło w życie dnia 1 stycznia 2024 r. i obowiązuje do dnia 31 grudnia 2027 r.
(5) W dniu 30 kwietnia 2024 r. Hiszpania, Francja i Włochy ("grupa wysokiego szczebla PESCAMED") przedłożyły Komisji pierwotną wspólną rekomendację, w której zaproponowano pewne wyłączenia z obowiązku wyładunku w odniesieniu do połowów dennych w zachodniej części Morza Śródziemnego, z uwzględnieniem opinii Komitetu Doradczego ds. Morza Śródziemnego ("MEDAC").
(6) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) ocenił pierwotną wspólną rekomendację w dniu 20 czerwca 2024 r. 5
(7) W dniu 21 czerwca 2024 r. grupa wysokiego szczebla PESCAMED przedłożyła zaktualizowaną wspólną rekomendację.
(8) Zgodnie z art. 18 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 6 Komisja rozpatrzyła zaktualizowaną wspólną rekomendację grupy PESCAMED w świetle dokonanej przez STECF oceny pierwotnej wspólnej rekomendacji w celu zapewnienia zgodności zaktualizowanej wspólnej rekomendacji z odpowiednimi unijnymi środkami ochrony, w tym z obowiązkiem wyładunku.
(9) Komisja wzięła również pod uwagę, że: (i) oczekuje się, że zbliżająca się ocena obowiązku wyładunku 7 dostarczy więcej informacji na temat skuteczności, wydajności, spójności, adekwatności i wartości dodanej obowiązku wyładunku; oraz (ii) STECF zauważył, 8 iż obecny proces oceny wspólnych rekomendacji jest nieefektywny, że konieczna jest dalsza refleksja nad tym, w jaki sposób można go jeszcze ulepszyć, oraz że taka refleksja umożliwiłaby dyskusję na temat nieprawidłowości dotyczących danych i znalezienia nowych sposobów poprawy realizacji obowiązku wyładunku.
(10) Ponadto w zachodniej części Morza Śródziemnego gatunki są poławiane jednocześnie, w bardzo różnych ilościach, co sprawia, że stosowanie podejścia opartego na pojedynczym stadzie staje się trudne. Gatunki te są ponadto poławiane w ramach rybołówstwa łodziowego i wyładowywane w wielu miejscach wyładunku rozmieszczonych geograficznie wzdłuż wybrzeża, co powoduje, że postępowanie z niezamierzonymi połowami pociąga za sobą nieproporcjonalnie wysokie koszty.
(11) Co więcej w zaktualizowanej wspólnej rekomendacji zainteresowane państwa członkowskie ponowiły swoje zobowiązanie do przeprowadzenia nowych badań oraz do zwiększenia selektywności narzędzi połowowych zgodnie z wynikami bieżących programów badawczych, aby zredukować i ograniczyć niezamierzone połowy, w szczególności połowy osobników o rozmiarach poniżej minimalnych rozmiarów odniesienia do celów ochrony. Ponadto państwa członkowskie zobowiązały się do określenia dalszych obszarów zamkniętych w oparciu o zalecenia STECF w celu zmniejszenia śmiertelności osobników młodocianych, jeżeli istnieją dowody, że na tych obszarach obserwuje się wysoką koncentrację ryb młodocianych.
(12) Podobnie jak w pierwotnej wspólnej rekomendacji, w zaktualizowanej wspólnej rekomendacji proponuje się przedłużenie wyłączeń z uwagi na wysoką przeżywalność, przewidzianych w art. 15 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, ustanowionych dla małży wenus (Venus spp.) złowionych przy użyciu drag mechanicznych. STECF stwierdził, że stosowane narzędzia (dragi) są wysoce selektywne i nie szkodzą osobnikom uwolnionym natychmiast z powrotem do wody. STECF poinformował również, że biorąc pod uwagę wysoki wskaźnik przeżywalności małży wenus (> 90 %), odrzuty bezpośrednio po złowieniu są korzystne dla stada. Z powodów określonych w niniejszym motywie oraz w motywach 8-11 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(13) Podobnie jak w pierwotnej wspólnej rekomendacji, w zaktualizowanej wspólnej rekomendacji proponuje się rozszerzenie wyłączenia z uwagi na przeżywalność w odniesieniu do homarca (Nephrops norvegicus) złowionego przy użyciu wszystkich włoków dennych (OTB, OTT, PTB, TBN, TBS, TB, OT, PT, TX). STECF odnotował wahania sezonowe wskaźnika przeżywalności gatunku i niski poziom odrzutów. Wskaźnik przeżywalności waha się od 6 % latem, przez 36 % wiosną do 74 % w zimie, a w innych badaniach - od 68 % wiosną do 34 % jesienią, ze względu na sezonowe wahania temperatury. STECF zalecił stosowanie dodatkowych środków, takich jak odpowiednie środki pokładowe oparte na zastosowaniu chłodnej wody w celu zwiększenia wskaźnika przeżywalności gatunku. Z powodów określonych w niniejszym motywie oraz w motywach 8-11 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(14) Podobnie jak w pierwotnej wspólnej rekomendacji, w zaktualizowanej wspólnej rekomendacji proponuje się rozszerzenie wyłączenia z uwagi na przeżywalność w odniesieniu do homarca (Nephrops norvegicus) złowionego przy użyciu więcierzy i koszy (FPO, FIX). STECF stwierdził, że wniosek o wyłączenie jest pragmatyczny, ponieważ dotyczy połowów na małą skalę, a badania wykazują wysoki poziom przeżywalności osobników po połowie. STECF stwierdził również, że konieczne są dalsze wysiłki na rzecz opracowania pełnowymiarowego badania w celu uzyskania szacunkowych danych dotyczących przeżywalności, uwzględniających cechy charakterystyczne połowów, takie jak czas zanurzenia, a także parametry środowiskowe. Z powodów określonych w niniejszym motywie oraz w motywach 8-11 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(15) Podobnie jak w pierwotnej wspólnej rekomendacji, w zaktualizowanej wspólnej rekomendacji proponuje się nowe wyłączenie de minimis w odniesieniu do krewetek głębokowodnych (bladoczerwonej krewetki głębinowej (Aristeus antennatus) oraz czerwonej krewetki głębinowej (Aristaeomorpha foliacea) złowionych przez statki używające włoków dennych (OTB, OTT, PTB, TBN, TBS, TB, OT, PT, TX). STECF, odnotowując niski poziom odrzutów (poniżej 1 %), zalecił wyjaśnienie zakresu i wpływu poprawy selektywności przez państwa członkowskie dostarczające dalszych danych dotyczących wszystkich podobszarów geograficznych, w których miałoby zastosowanie wyłączenie, a także lokalizacji działalności floty i nieproporcjonalnych kosztów. STECF stwierdził również, że potrzebne są dodatkowe informacje dotyczące zwiększonego rozmiaru oczek sieci w połowach głębokowodnych, takie jak liczba odnośnych statków i szacowany wpływ na wielkość połowów krewetek. STECF stwierdził również, że istnieje potrzeba sprecyzowania zakresu geograficznego działalności floty w odniesieniu do tego konkretnego rodzaju połowów (np. jak duże jest łowisko floty rybackiej między izobatami 600 m a 800 m), a także potrzeba dostarczenia większej ilości informacji na temat nieproporcjonalnych kosztów. Z powodów określonych w niniejszym motywie oraz w motywach 8-11 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2027 r. W związku z tym, że środki określone w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowu statków unijnych i na powiązaną działalność gospodarczą oraz ze względu na pewność prawa, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2025 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: