Dyrektywa delegowana 2024/299 zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2284 w odniesieniu do metod zgłaszania prognozowanych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczeń atmosferycznych

DYREKTYWA DELEGOWANA KOMISJI (UE) 2024/299
z dnia 27 października 2023 r.
zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2284 w odniesieniu do metod zgłaszania prognozowanych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczeń atmosferycznych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2284 z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczeń atmosferycznych, zmiany dyrektywy 2003/35/WE oraz uchylenia dyrektywy 2001/81/WE 1 , w szczególności jej art. 8 ust. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 8 ust. 2 dyrektywy (UE) 2016/2284 zobowiązuje państwa członkowskie do przygotowania i aktualizacji co dwa lata krajowych prognoz emisji zanieczyszczeń określonych w tabeli C w załączniku I do tej dyrektywy zgodnie z wymogami określonymi w tej dyrektywie.

(2) Art. 8 ust. 5 dyrektywy (UE) 2016/2284 stanowi, że krajowe prognozy emisji powinny być przygotowywane i aktualizowane zgodnie z wymogami określonymi w załączniku IV do tej dyrektywy oraz że należy je szacować i przyporządkowywać do odnośnych sektorów źródeł.

(3) Prognozy emisji zanieczyszczeń należy zgłaszać Komisji i Europejskiej Agencji Środowiska zgodnie z art. 10 ust. 2 dyrektywy (UE) 2016/2284. Powyższe zasady sprawozdawczości mają być zgodne z zasadami przewidzianymi w Konwencji Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) z 1979 r. w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości 2  ("konwencja LRTAP").

(4) Wymogi sprawozdawcze wynikające z konwencji LRTAP określono w Wytycznych dotyczących zgłaszania danych o emisjach i prognozach w ramach Konwencji w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości (wytyczne dotyczące sprawozdawczości). Organ wykonawczy konwencji dokonał rewizji tych wytycznych na swoim 42. posiedzeniu w grudniu 2022 r. 3 , zmieniając wymogi dotyczące zgłaszania prognoz emisji. Zgodnie z pkt 27, pkt 41 lit. b) i pkt 46 zmienionych wytycznych sprawozdawczości prognozowane emisje należy zgłaszać przy użyciu wzoru określonego w załączniku IV do tych wytycznych. Wzór ten odpowiada strukturze wzoru zgłoszenia bilansów emisji, co oznacza, że prognozy emisji należy zgłaszać w podziale na poszczególne kategorie źródeł według Nomenklatury dla sprawozdawczości (NFR), jak przewidziano w konwencji LRTAP.

(5) Od czasu zmiany wytycznych sprawozdawczości w 2022 r. poziom agregacji prognoz emisji wymagany na podstawie dyrektywy (UE) 2016/2284 przestał być zgodny z wymogami sprawozdawczymi określonymi w konwencji LRTAP. Wzór określony w załączniku IV do zmienionych wytycznych dotyczących sprawozdawczości wymaga wyższego poziomu szczegółowości odpowiadającego poziomowi wymaganemu dla bilansów emisji zgodnie z załącznikiem I do zmienionych wytycznych dotyczących sprawozdawczości oraz art. 8 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/2284. Aby poprawić porównywalność i spójność sprawozdań, określone w dyrektywie (UE) 2016/2284 zasady sprawozdawczości odnoszące się do prognoz emisji należy dostosować do zasad sprawozdawczości dotyczących bilansów emisji wymaganych na mocy dyrektywy (UE) 2016/2284.

(6) Należy zatem odpowiednio zmienić załączniki I i IV do dyrektywy (UE) 2016/2284,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załącznikach I i IV do dyrektywy (UE) 2016/2284 wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1. 
Państwa członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy w terminie do dnia 31 grudnia 2024 r. Niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.

2. 
Państwa członkowskie przekazują Komisji tekst podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 października 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

W załącznikach I i IV do dyrektywy (UE) 2016/2284 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w załączniku I tabela C otrzymuje brzmienie:

"Tabela C

Wymogi dotyczące przekazywania informacji o emisjach i prognoz, o których mowa w art. 8 ust. 2

Rodzaj informacji Zanieczyszczenia Szereg czasowy/lata docelowe Terminy przekazywania informacji
Krajowe dane w postaci siatki dotyczące emisji z podziałem na kategorie źródeł (GNFR) - SO2, NOx, NMVOC, CO, NH3, PM10, PM2.5

- metale ciężkie (Cd, Hg, Pb)

- TZO (ogółem WWA, HCB, PCB, dioksyny/furany)

- Sadza (jeżeli dane są dostępne)

Co cztery lata dla roku sprawozdawczego minus 2 (X-2) od 2017 r. 1 maja 4
Duże źródła punktowe według kategorii źródła (GNFR) - SO2, NOx, NMVOC, CO, NH3, PM10, PM2,5

- metale ciężkie (Cd, Hg, Pb)

- TZO (ogółem WWA, HCB, PCB, dioksyny/furany)

- Sadza (jeżeli dane są dostępne)

Co cztery lata dla roku sprawozdawczego minus 2 (X-2) od 2017 r. 1 maja (1)
Prognozowane emisje w podziale na kategorie źródeł według NFR - SO2, NOx, NH3, NMVOC, PM2,raz, jeśli dane są dostępne, sadza Co dwa lata w odniesieniu do lat, których dotyczą prognozy, czyli 2020, 2025, 2030 oraz, jeżeli dane są dostępne, 2040 i 2050 od 2017 r. 15 marca
2)
w załączniku IV część 2 ("Krajowe prognozy emisji") pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Prognozy emisji są szacowane i zgłaszane w podziale na kategorie źródeł według NFR. Jeżeli nie jest to możliwe ze względu na brak wystarczająco szczegółowych danych, w raporcie metodycznym IIR zamieszcza się uzasadnienie bardziej zagregowanego poziomu sprawozdawczości. Państwa członkowskie przygotowują prognozę »ze środ- kami« (środki przyjęte) i - w stosownych przypadkach - »z dodatkowymi środkami« (środki planowane) dla każdego zanieczyszczenia zgodnie z wytycznymi ustanowionymi w przewodniku EMEP/EEA.".

1 Dz.U. L 344 z 17.12.2016, s. 1.
2 Konwencja w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości (Dz.U. L 171 z 27.6.1981, s. 13).
3 Wytyczne dotyczące zgłaszania danych dotyczących emisji i prognoz na podstawie konwencji LRTAP opracowane przez organ wykonawczy konwencji LRTAP (ECE/EB.AIR/125, decyzje organu wykonawczego 2013/3 i 2013/4), zmienione na jego 42. posiedzeniu w grudniu 2022 r.
4 Jeżeli informacje zawierały błędy, ponowne przekazanie informacji, wraz z wyjaśnieniem wprowadzonych zmian, następuje w ciągu czterech tygodni."

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.299

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa delegowana 2024/299 zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2284 w odniesieniu do metod zgłaszania prognozowanych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczeń atmosferycznych
Data aktu: 27/10/2023
Data ogłoszenia: 17/01/2024
Data wejścia w życie: 06/02/2024