a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2023/1114 konieczne jest ustanowienie standardowych formularzy, formatów i szablonów dokumentów informacyjnych dotyczących kryptoaktywów, aby dokumenty te można było udostępniać w formacie nadającym się do odczytu maszynowego. Szablony te powinny zawierać pola danych na potrzeby ujawniania informacji, które zgodnie z tym rozporządzeniem mają być zawarte w dokumentach informacyjnych dotyczących kryptoaktywów.
(2) Aby uniknąć powielania wymogów i zmniejszyć obciążenie związane z przestrzeganiem przepisów, w przypadku gdy w dokumencie informacyjnym dotyczącym kryptoaktywa podano ważny identyfikator podmiotu prawnego, nie należy wymagać, aby dokument informacyjny dotyczący kryptoaktywa zawierał informacje, które można uzyskać za pośrednictwem tego identyfikatora podmiotu prawnego. Dotyczy to następujących informacji: forma prawna, adres siedziby i siedziba zarządu (jeżeli są różne) oraz tożsamość jednostki dominującej emitenta.
(3) Aby zapewnić jednoznaczną i spójną identyfikację dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, oprócz nazwy dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów niezbędne jest podanie identyfikatora dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów. Zgodnie z art. 62 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2023/1114 do uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności w charakterze dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów wymagany jest identyfikator osoby prawnej. W związku z tym do celów identyfikacji dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów należy podać jego identyfikator osoby prawnej.
(4) Aby uniknąć powielania wymogów i zmniejszyć obciążenie związane z przestrzeganiem przepisów, w przypadku gdy w dokumencie informacyjnym dotyczącym kryptoaktywa podano ważny identyfikator tokena cyfrowego, nie należy wymagać, aby dokument informacyjny dotyczący kryptoaktywa zawierał dane, które można uzyskać z rejestrów Fundacji Identyfikatorów Tokenów Cyfrowych (Digital Token Identifier Foundation). Dotyczy to następujących informacji: nazwa i skrót kryptoaktywa, nazwa handlowa emitenta oraz technologia rozproszonego rejestru.
(5) Aby jeszcze bardziej ułatwić analizę i zwiększyć porównywalność dokumentów informacyjnych dotyczących kryptoaktywów, należy je oznakować znacznikami rozszerzalnego języka sprawozdawczości finansowej (XBRL). XBRL jest formatem nadającym się do odczytu maszynowego i pozwala na zautomatyzowane przetwarzanie dużej ilości informacji. Jest on powszechnie używany i stosuje się go w wielu jurysdykcjach.
(6) Aby zapewnić ochronę inwestorów detalicznych, dokumenty informacyjne dotyczące kryptoaktywów powinny nadawać się do odczytu przez człowieka i być łatwo dostępne bez specjalistycznego oprogramowania. Wykorzystanie technologii Inline XBRL do umieszczania znaczników XBRL w dokumentach XHTML sprawia, że dokumenty te nadają się jednocześnie do odczytu maszynowego i odczytu przez człowieka.
(7) Stosowanie XBRL wymaga opracowania taksonomii. Aby zapewnić zharmonizowane podejście do stosowania XBRL, elementami taksonomii, które mają być stosowane w dokumentach informacyjnych dotyczących kryptoaktywów, powinny być wyłącznie pola uwzględnione w znormalizowanych szablonach.
(8) Taksonomia na potrzeby stosowania XBRL jest dostępna w postaci plików XBRL ("pliki taksonomii XBRL"), które zapewniają uporządkowane przedstawienie pól podlegających zgłoszeniu. Pola i odpowiadający im rodzaj danych powinny być dostępne w prostej formie nadającej się do odczytu przez człowieka. Ważne jest, aby osoby sporządzające dokument informacyjny dotyczący kryptoaktywa korzystały z plików taksonomii XBRL, które spełniają wszystkie mające zastosowanie wymogi techniczne i prawne. Aby ułatwić przestrzeganie przepisów i zwiększyć przejrzystość, Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych ("ESMA") powinna opublikować pliki taksonomii XBRL na swojej stronie internetowej w formacie nadającym się do odczytu maszynowego i swobodnego pobierania.
(9) Aby zapewnić czas na dostosowanie się do wymogów związanych z przygotowaniem dokumentu informacyjnego w formacie nadającym się do odczytu maszynowego, datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia należy odroczyć o 12 miesięcy. Osoby sporządzające dokumenty informacyjne powinny być zobowiązane do publikowania odpowiednich dokumentów informacyjnych na swoich stronach internetowych w oddzielnych sekcjach zatytułowanych "dokumenty informacyjne", zgodnie z wymogami określonymi odpowiednio w art. 6, 19 i 51 rozporządzenia (UE) 2023/1114 oraz w załącznikach I, II i III do tego rozporządzenia, od daty rozpoczęcia stosowania odpowiednich przepisów określonych w rozporządzeniu (UE) 2023/1114.
(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych opracowany przez ESMA we współpracy z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego i przedstawiony Komisji przez ESMA.
(11) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 29 listopada 2024 r.