a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2021/1698 2 ustanowiono przepisy dotyczące kontroli podmiotów i grup podmiotów w państwach trzecich, przeprowadzanych przez organy kontrolne i jednostki certyfikujące uznane zgodnie z art. 46 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/848, oraz ustanowiono przepisy dotyczące weryfikacji przesyłek produktów ekologicznych i produktów w okresie konwersji przeznaczonych do przywozu do Unii, które mają być przeprowadzane przez te organy kontrolne i jednostki certyfikujące.
(2) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2021/2306 3 ustanowiono przepisy dotyczące kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej i punktach dopuszczenia do obrotu w odniesieniu do przesyłek produktów ekologicznych i produktów w okresie konwersji przeznaczonych do przywozu do Unii.
(3) W rozporządzeniach delegowanych (UE) 2021/1698 i (UE) 2021/2306 określono szczegółowe przepisy dotyczące kontroli przesyłek produktów wysokiego ryzyka przeznaczonych do przywozu do Unii jako produkty ekologiczne lub produkty w okresie konwersji.
(4) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/1698 produkty wysokiego ryzyka pochodzące z państw trzecich należy wymienić w akcie wykonawczym przyjętym na podstawie art. 46 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2018/848 na podstawie wyboru dokonanego po wystąpieniu poważnych, krytycznych lub powtarzających się przypadków niezgodności mających wpływ na integralność produktów ekologicznych lub produktów w okresie konwersji lub ich produkcji.
(5) Zgodnie z art. 16 ust. 6 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/1698 w ramach innych wymogów kontroli należy przeprowadzać systematyczne kontrole bezpośrednie i pobrać co najmniej jedną reprezentatywną próbkę każdej z przesyłek produktów ekologicznych wysokiego ryzyka, która mają zostać przywiezione do Unii.
(6) Dotychczasowe doświadczenie w zakresie kontroli przywozu do Unii produktów z państw trzecich, których w znacznym stopniu dotyczą powiadomienia otwarte przez państwa członkowskie w systemie informacyjnym rolnictwa ekologicznego (OFIS) w związku z podejrzeniami niezgodności z unijnymi przepisami dotyczącymi produkcji ekologicznej, w tym powiadomienia o zanieczyszczeniach produktami i substancjami niedopuszczonymi do stosowania w produkcji ekologicznej, pokazuje, że zgodność z warunkami i środkami dotyczącymi przywozu produktów ekologicznych i produktów w okresie konwersji do Unii można zapewnić, poddając mniej niż 100 % przesyłek kontrolom identyfikacyjnym i bezpośrednim oraz pobieraniu próbek. Poddanie różnych odsetków przesyłek kontrolom identyfikacyjnym i bezpośrednim oraz pobieraniu próbek przez organy kontrolne i jednostki certyfikujące w państwach trzecich oraz przez właściwe organy państw członkowskich nie ma wpływu na skuteczność kontroli.
(7) Ograniczenie kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich oraz pobierania próbek przesyłek produktów wysokiego ryzyka przyczyniłoby się do obniżenia kosztów kontroli dla podmiotów, organów kontrolnych i jednostek certyfikujących działających w państwach trzecich oraz właściwych organów państw członkowskich ds. produktów ekologicznych, co mogłoby również obniżyć ostateczne ceny konsumpcyjne produktów ekologicznych w Unii w sytuacji, gdy ostateczne ceny produktów ekologicznych, postrzegane jako wysokie, są jedną z głównych przeszkód utrudniających wzrost popytu na produkty ekologiczne w Unii.
(8) Ponadto ograniczenie kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich oraz pobierania próbek przesyłek produktów wysokiego ryzyka pozwoliłoby uniknąć nadmiernego spadku wolumenu i wartości obrotu między Unią a państwem trzecim, z którego pochodzą produkty wysokiego ryzyka.
(9) Należy zatem skupić się na kontroli produktów wysokiego ryzyka pochodzących z niektórych państw trzecich oraz zapewnić, aby wykaz produktów wysokiego ryzyka informował o kraju pochodzenia tych produktów, jak również przewidywał niezbędną liczbę kontroli identyfikacyjnych, kontroli bezpośrednich i odsetek próbek w przypadku przesyłek tych produktów.
(10) Zgodnie z art. 6 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/2306 każda przesyłka produktów wysokiego ryzyka, która ma zostać przywieziona do Unii, podlega systematycznym kontrolom identyfikacyjnym i bezpośrednim oraz reprezentatywnemu pobieraniu próbek w punktach kontroli granicznej i w punktach dopuszczenia do obrotu. Aby zapewnić spójne podejście do częstotliwości kontroli przesyłek produktów ekologicznych wysokiego ryzyka i produktów w okresie konwersji, wymóg ten należy dostosować do podejścia, które należy przyjąć na podstawie rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/1698.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia delegowane (UE) 2021/1698 i (UE) 2021/2306,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 25 września 2024 r.