Rozporządzenie delegowane 2024/2975 zmieniające rozporządzenia delegowane (UE) 2021/1698 i (UE) 2021/2306 w odniesieniu do przywozu do Unii produktów ekologicznych wysokiego ryzyka i produktów w okresie konwersji

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/2975
z dnia 25 września 2024 r.
zmieniające rozporządzenia delegowane (UE) 2021/1698 i (UE) 2021/2306 w odniesieniu do przywozu do Unii produktów ekologicznych wysokiego ryzyka i produktów w okresie konwersji

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 1 , w szczególności jego art. 46 ust. 7 lit. b) pkt (ii),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2021/1698 2  ustanowiono przepisy dotyczące kontroli podmiotów i grup podmiotów w państwach trzecich, przeprowadzanych przez organy kontrolne i jednostki certyfikujące uznane zgodnie z art. 46 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/848, oraz ustanowiono przepisy dotyczące weryfikacji przesyłek produktów ekologicznych i produktów w okresie konwersji przeznaczonych do przywozu do Unii, które mają być przeprowadzane przez te organy kontrolne i jednostki certyfikujące.

(2) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2021/2306 3  ustanowiono przepisy dotyczące kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej i punktach dopuszczenia do obrotu w odniesieniu do przesyłek produktów ekologicznych i produktów w okresie konwersji przeznaczonych do przywozu do Unii.

(3) W rozporządzeniach delegowanych (UE) 2021/1698 i (UE) 2021/2306 określono szczegółowe przepisy dotyczące kontroli przesyłek produktów wysokiego ryzyka przeznaczonych do przywozu do Unii jako produkty ekologiczne lub produkty w okresie konwersji.

(4) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/1698 produkty wysokiego ryzyka pochodzące z państw trzecich należy wymienić w akcie wykonawczym przyjętym na podstawie art. 46 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2018/848 na podstawie wyboru dokonanego po wystąpieniu poważnych, krytycznych lub powtarzających się przypadków niezgodności mających wpływ na integralność produktów ekologicznych lub produktów w okresie konwersji lub ich produkcji.

(5) Zgodnie z art. 16 ust. 6 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/1698 w ramach innych wymogów kontroli należy przeprowadzać systematyczne kontrole bezpośrednie i pobrać co najmniej jedną reprezentatywną próbkę każdej z przesyłek produktów ekologicznych wysokiego ryzyka, która mają zostać przywiezione do Unii.

(6) Dotychczasowe doświadczenie w zakresie kontroli przywozu do Unii produktów z państw trzecich, których w znacznym stopniu dotyczą powiadomienia otwarte przez państwa członkowskie w systemie informacyjnym rolnictwa ekologicznego (OFIS) w związku z podejrzeniami niezgodności z unijnymi przepisami dotyczącymi produkcji ekologicznej, w tym powiadomienia o zanieczyszczeniach produktami i substancjami niedopuszczonymi do stosowania w produkcji ekologicznej, pokazuje, że zgodność z warunkami i środkami dotyczącymi przywozu produktów ekologicznych i produktów w okresie konwersji do Unii można zapewnić, poddając mniej niż 100 % przesyłek kontrolom identyfikacyjnym i bezpośrednim oraz pobieraniu próbek. Poddanie różnych odsetków przesyłek kontrolom identyfikacyjnym i bezpośrednim oraz pobieraniu próbek przez organy kontrolne i jednostki certyfikujące w państwach trzecich oraz przez właściwe organy państw członkowskich nie ma wpływu na skuteczność kontroli.

(7) Ograniczenie kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich oraz pobierania próbek przesyłek produktów wysokiego ryzyka przyczyniłoby się do obniżenia kosztów kontroli dla podmiotów, organów kontrolnych i jednostek certyfikujących działających w państwach trzecich oraz właściwych organów państw członkowskich ds. produktów ekologicznych, co mogłoby również obniżyć ostateczne ceny konsumpcyjne produktów ekologicznych w Unii w sytuacji, gdy ostateczne ceny produktów ekologicznych, postrzegane jako wysokie, są jedną z głównych przeszkód utrudniających wzrost popytu na produkty ekologiczne w Unii.

(8) Ponadto ograniczenie kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich oraz pobierania próbek przesyłek produktów wysokiego ryzyka pozwoliłoby uniknąć nadmiernego spadku wolumenu i wartości obrotu między Unią a państwem trzecim, z którego pochodzą produkty wysokiego ryzyka.

(9) Należy zatem skupić się na kontroli produktów wysokiego ryzyka pochodzących z niektórych państw trzecich oraz zapewnić, aby wykaz produktów wysokiego ryzyka informował o kraju pochodzenia tych produktów, jak również przewidywał niezbędną liczbę kontroli identyfikacyjnych, kontroli bezpośrednich i odsetek próbek w przypadku przesyłek tych produktów.

(10) Zgodnie z art. 6 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/2306 każda przesyłka produktów wysokiego ryzyka, która ma zostać przywieziona do Unii, podlega systematycznym kontrolom identyfikacyjnym i bezpośrednim oraz reprezentatywnemu pobieraniu próbek w punktach kontroli granicznej i w punktach dopuszczenia do obrotu. Aby zapewnić spójne podejście do częstotliwości kontroli przesyłek produktów ekologicznych wysokiego ryzyka i produktów w okresie konwersji, wymóg ten należy dostosować do podejścia, które należy przyjąć na podstawie rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/1698.

(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia delegowane (UE) 2021/1698 i (UE) 2021/2306,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiana w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2021/1698

W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2021/1698 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 8 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 8

Wykaz państw trzecich wysokiego ryzyka i produktów wysokiego ryzyka

Produkty wysokiego ryzyka i państwa trzecie, z których one pochodzą, wymienia się wraz z odsetkami przesyłek tych produktów, które mają podlegać kontrolom identyfikacyjnym i bezpośrednim oraz pobieraniu próbek przez organy kontrolne i jednostki certyfikujące w państwach trzecich oraz, w stosownych przypadkach, przez właściwe organy państw członkowskich, w akcie wykonawczym przyjętym zgodnie z art. 46 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2018/848 na podstawie wyboru dokonanego po wystąpieniu poważnych, krytycznych lub powtarzających się niezgodności mających wpływ na integralność produktów ekologicznych lub produktów w okresie konwersji lub produkcji.

Odsetki, o których mowa w akapicie pierwszym, mogą być niższe niż 100 % i dla tego samego produktu mogą być różne w przypadku kontroli przeprowadzanych, odpowiednio, przez organy kontrolne i jednostki certyfikujące w państwach trzecich i właściwe organy państw członkowskich.";

2)
w art. 16 ust. 6 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"W przypadku przesyłek produktów wysokiego ryzyka, o których mowa w art. 8, odpowiedni organ kontrolny lub jednostka certyfikująca przeprowadzają kontrole bezpośrednie i pobierają co najmniej jedną reprezentatywną próbkę zgodnie z mającą zastosowanie wartością procentową określoną w akcie wykonawczym, o którym mowa w art. 8.".

Artykuł  2

Zmiana w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2021/2306

W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2021/2306 art. 6 ust. 2 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"W przypadku przesyłek produktów wysokiego ryzyka, o których mowa w art. 8 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/1698, właściwy organ, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, sprawdza dokumentację, o której mowa w art. 16 ust. 6 wspomnianego rozporządzenia, oraz przeprowadza kontrole identyfikacyjne i bezpośrednie i pobiera co najmniej jedną reprezentatywną próbkę przesyłek zgodnie z mającą zastosowanie wartością procentową określoną w akcie wykonawczym, o którym mowa w art. 8 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/1698.".

Artykuł  3

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia rozpoczęcia stosowania aktu wykonawczego przyjętego zgodnie z art. 46 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2018/848.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 września 2024 r.

1 Dz.U. L 150 z 14.6.2018, s. 1., ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/848/oj.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/1698 z dnia 13 lipca 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 o wymogi proceduralne dotyczące uznawania organów kontrolnych i jednostek certyfikujących właściwych do przeprowadzania kontroli podmiotów i grup podmiotów certyfikowanych jako ekologiczne oraz produktów ekologicznych w państwach trzecich, a także o zasady nadzoru nad nimi i ich kontroli oraz innych działań, które mają być prowadzone przez te organy kontrolne i jednostki certyfikujące (Dz.U. L 336 z 23.9.2021, s. 7, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2021/1698/oj).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/2306 z dnia 21 października 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 o przepisy dotyczące kontroli urzędowych w odniesieniu do przesyłek produktów ekologicznych i produktów w okresie konwersji przeznaczonych do przywozu do Unii oraz o przepisy dotyczące świadectwa kontroli (Dz.U. L 461 z 27.12.2021, s. 13, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2021/2306/oj).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2975

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2024/2975 zmieniające rozporządzenia delegowane (UE) 2021/1698 i (UE) 2021/2306 w odniesieniu do przywozu do Unii produktów ekologicznych wysokiego ryzyka i produktów w okresie konwersji
Data aktu: 25/09/2024
Data ogłoszenia: 29/11/2024
Data wejścia w życie: 02/12/2024