KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE 1 , w szczególności jego art. 37 ust. 2 i 4, art. 72 ust. 2 oraz art. 79 ust. 2,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 2 , w szczególności jego art. 22 ust. 3, art. 52 oraz art. 54 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2023/1032 3 ustanowiono środki w celu zapobiegania wprowadzaniu na terytorium Unii i rozprzestrzenianiu się na nim wirusa brunatnej wyboistości owoców pomidora (ToBRFV) ("określony agrofag"). Środki te opierały się na art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031, ponieważ agrofag ten nie był wówczas wymieniony jako agrofag kwarantannowy dla Unii. Określony agrofag jest przenoszony za pośrednictwem roślin przeznaczonych do sadzenia należących do gatunku Solanum lycopersicum L. i jego mieszańców oraz należących do gatunku Capsicum annuum L.
(2) Zgodnie ze sprawozdaniami przedłożonymi przez szereg państw członkowskich od czasu przyjęcia rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1032 określony agrofag znacząco rozprzestrzenił się na terytorium Unii pomimo środków określonych w tym rozporządzeniu. W zaktualizowanej w czerwcu 2024 r. analizie zagrożenia organizmem szkodliwym przeprowadzonej przez Europejską i Śródziemnomorską Organizację Ochrony Roślin (EPPO) 4 odnotowano ponadto, że sytuacja dotycząca tego agrofaga zmieniła się do tego stopnia, iż jego obszar występowania zwiększył się na całym świecie.
(3) Na podstawie sprawozdań państw członkowskich i analizy ryzyka przeprowadzonej przez EPPO stwierdza się, że określony agrofag występuje powszechnie na terytorium Unii, a zatem nie może kwalifikować się jako agrofag kwarantannowy dla Unii ani podlegać środkom na podstawie art. 30 rozporządzenia (UE) 2016/2031. Co więcej, jest on przenoszony głównie przez określone rośliny przeznaczone do sadzenia, a jego występowanie na tych roślinach ma niedopuszczalny wpływ gospodarczy na ich zamierzone zastosowanie. Dostępne są ponadto wykonalne i skuteczne środki pozwalające zapobiec jego występowaniu na odnośnych roślinach przeznaczonych do sadzenia. Określony agrofag spełnia obecnie wszystkie kryteria określone w art. 36 rozporządzenia (UE) 2016/2031 pozwalające umieścić go w wykazie jako regulowanego agrofaga niekwarantannowego dla Unii. Określony agrofag powinien zatem zostać wymieniony jako regulowany agrofag niekwarantannowy dla Unii w załączniku IV do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/2072 5 z progiem tolerancji wynoszącym 0 % i powinien podlegać odpowiednim środkom zapobiegającym jego występowaniu na określonych roślinach.
(4) Ponieważ określony agrofag jest przenoszony za pośrednictwem roślin przeznaczonych do sadzenia gatunku Solanum lycopersicum L. i jego mieszańców oraz gatunku Capsicum annuum L., należy w odniesieniu do tych roślin przeznaczonych do sadzenia umieścić go w wykazie w częściach F oraz I załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 dotyczących odpowiednio materiału siewnego warzyw oraz materiału rozmnożeniowego i nasadzeniowego warzyw innego niż nasiona.
(5) W celu zapewnienia, aby nasiona roślin gatunku Solanum lycopersicum L. i jego mieszańców oraz nasiona roślin gatunku Capsicum annuum L. były wolne od określonego agrofaga, należy określić, by spełniony był jeden z następujących dwóch wymogów: nasiona pochodzą z państwa uznanego za wolne od określonego agrofaga przez krajową organizację ochrony roślin, zgodnie z międzynarodowymi standardami dla środków fitosanitarnych (ISPM), albo nasiona te - w momencie ich wprowadzenia do Unii lub przed ich przemieszczeniem w obrębie jej terytorium - poddano urzędowym badaniom lub badaniom przeprowadzanym przez podmioty profesjonalne pod nadzorem urzędowym pod kątem występowania określonego agrofaga, w wyniku których stwierdzono, że są one wolne od tego agrofaga.
(6) Aby uniknąć nadmiernego niszczenia nasion w przypadku małych partii nasion Solanum lycopersicum L. i jego mieszańców oraz Capsicum annuum L. pochodzących z co najwyżej 30 roślin matecznych, należy zezwolić, aby badane były wyłącznie rośliny mateczne, a nie ich nasiona.
(7) W celu zapewnienia, aby rośliny przeznaczone do sadzenia, inne niż nasiona, gatunku Solanum lycopersicum L. i jego mieszańców oraz gatunku Capsicum annuum L. były wolne od określonego agrofaga, należy określić, by spełniony był jeden z następujących dwóch wymogów: rośliny przeznaczone do sadzenia pochodzą z państwa uznanego przez krajową organizację ochrony roślin za wolne od określonego agrofaga zgodnie z międzynarodowymi standardami dla środków fitosanitarnych albo rośliny przeznaczone do sadzenia pochodzą z nasion spełniających wymogi określone w części E załącznika V do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 i były utrzymywane w odpowiednich warunkach higienicznych, aby zapobiec zakażeniu.
(8) Rośliny przeznaczone do sadzenia należące do odmian Capsicum annuum L., o których wiadomo, że są odporne na określonego agrofaga, nie powinny podlegać wymogom niniejszego rozporządzenia i odpowiednim poziomom kontroli, ponieważ odnośne zagrożenie fitosanitarne jest dopuszczalne, a odporność jest wystarczająco udokumentowana i kontrolowana przez właściwe organy.
(9) W części A załącznika XI do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 wymieniono rośliny, dla których wymagane jest świadectwo fitosanitarne. Ponieważ takie świadectwo powinno być wymagane dla roślin przeznaczonych do sadzenia gatunku Solanum lycopersicum L. i jego mieszańców oraz gatunku Capsicum annuum L., należy odpowiednio zmienić ten załącznik. W załączniku XIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 wymieniono rośliny, dla których wymagany jest paszport roślin. Ponieważ paszport roślin powinien być wymagany dla roślin przeznaczonych do sadzenia gatunku Solanum lycopersicum L. i jego mieszańców oraz gatunku Capsicum annuum L., należy odpowiednio zmienić ten załącznik.
(10) Zgodnie z art. 4 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2022/2389 6 poziom częstotliwości kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich przesyłek roślin przeznaczonych do sadzenia wprowadzanych do Unii wynosi 100 %. Ze względu na liczbę przechwyceń przesyłek roślin przeznaczonych do sadzenia gatunku Solanum lycopersicum L. i jego mieszańców oraz gatunku Capsicum annuum L. dotkniętych określonym agrofagiem w ciągu ostatnich trzech lat należy utrzymać odstępstwo od rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/2389 przewidziane w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2023/1032 w odniesieniu do minimalnych poziomów częstotliwości pobierania próbek i przeprowadzania badań w ramach kontroli bezpośrednich w odniesieniu do tego agrofaga. Ze względu na większą liczbę przechwyceń tego agrofaga w tych roślinach pochodzących z Izraela i Chin w porównaniu z innymi państwami trzecimi należy utrzymać wyższe poziomy częstotliwości określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2023/1032 w odniesieniu do przesyłek zawierających te rośliny.
(11) Z uwagi na zagrożenie stwarzane przez określonego agrofaga oraz w celu uwzględnienia zmian liczby przechwyceń odstępstwo dotyczące minimalnych poziomów częstotliwości powinno mieć charakter tymczasowy.
(12) Ponieważ rozporządzenie wykonawcze (UE) 2023/1032 wygasa z dniem 31 grudnia 2024 r., niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie jak najszybciej i powinno być stosowane od dnia 1 stycznia 2025 r., aby uniknąć próżni prawnej.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 29 listopada 2024 r.