a także mając na uwadze, co następuje:(1) Aby zapewnić wysoki poziom ochrony konsumentów w całej Unii Europejskiej oraz skutecznie wypełniać swoje obowiązki wynikające z rozporządzenia (UE) 2023/988, państwa członkowskie powinny, jak zauważono w motywie 65 tego rozporządzenia, przeznaczyć wystarczające zasoby, w tym budżet i personel, na działania w zakresie nadzoru rynku. Dysponując wystarczającymi zasobami, organy nadzoru rynku są w stanie przeprowadzać szczegółowe analizy, identyfikować niebezpieczne produkty, współpracować za pośrednictwem systemu wczesnego ostrzegania Safety Gate na podstawie art. 25 i 26 rozporządzenia (UE) 2023/988 oraz szybko reagować na zagrożenia pojawiające się na rynku. Ponadto dzięki utrzymaniu jednolitego poziomu bezpieczeństwa produktów wysoki poziom nadzoru rynku zapewnia uczciwą konkurencję między przedsiębiorstwami. Istotne jest zatem, aby państwa członkowskie składały sprawozdania, w tym w stosownych przypadkach w sposób szacunkowy, na temat zasobów przeznaczonych na wdrożenie rozporządzenia (UE) 2023/988 lub ogólnie na działania w zakresie nadzoru rynku, w przypadku gdy rozróżnienie między działaniami w zakresie nadzoru na podstawie rozporządzenia (UE) 2023/988 a innymi działaniami w zakresie nadzoru rynku stanowi wyzwanie.
(2) Rozporządzenie (UE) 2023/988 zapewnia państwom członkowskim różnorodne środki na potrzeby zagwarantowania, że produkty dostępne na rynku UE są bezpieczne. Obejmują one wachlarz uprawnień do podejmowania wyzwań związanych z nadzorem rynku, ze szczególnym uwzględnieniem sprzedaży przez internet i sprzedaży na odległość, wraz z działaniami koordynacyjnymi z innymi państwami członkowskimi i Komisją. Ważne jest zatem, aby określić stopień, w jakim rozporządzenie (UE) 2023/988 jest wdrażane i stosowane w pełnym zakresie.
(3) Państwa członkowskie powinny przekazywać dane zgodnie ze wskaźnikami służącymi do pomiaru wyników ich kontroli zgodności z rozporządzeniem (UE) 2023/988. Sprawozdawczość ta powinna dotyczyć zarówno liczby, jak i rodzajów produktów oraz grup produktów zbadanych oraz tych zidentyfikowanych jako niebezpieczne. Powinna ona również dotyczyć wszelkich innych działań w zakresie nadzoru rynku, w tym działań dotyczących podmiotów gospodarczych i dostawców internetowych platform handlowych; podstawowych informacji na temat bezpieczeństwa produktów i identyfikowalności umieszczanych na produktach, takich jak szczegółowe dane osób odpowiedzialnych; wszelkich odpowiednich dokumentów. Sprawozdawczość ta powinna obejmować wskazania kwestii dotyczących bezpieczeństwa ze strony konsumentów i innych zainteresowanych stron, komunikację i współpracę z podmiotami gospodarczymi oraz środki nakładane w związku z naruszeniami rozporządzenia.
(4) Aby ułatwić przekazywanie danych zgodnie ze wskaźnikami ustanowionymi w niniejszym rozporządzeniu, służby Komisji opracują wraz z Siecią ds. Bezpieczeństwa Konsumentów standardowy wzór umożliwiający przekazywanie niezbędnych informacji w znormalizowany sposób lub wskazywanie źródła, poprzez które Komisja może uzyskać bezpośrednio dostęp do informacji w formie elektronicznej i je przetwarzać.
(5) W stosownych przypadkach państwa członkowskie powinny mieć możliwość przekazywania danych w sposób zagregowany lub orientacyjny.
(6) Wskaźniki ustanowione niniejszym rozporządzeniem wykonawczym nie powinny stwarzać niepotrzebnych obciążeń dla państw członkowskich, w tym ewentualnych obowiązków podwójnej sprawozdawczości.
(7) Obowiązek sprawozdawczy wynikający z niniejszego rozporządzenia wykonawczego nie powinien powielać ich obowiązku wynikającego z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1020 2 , a w szczególności informacji, które mają być przekazywane do systemu informacyjnego i komunikacyjnego do celów nadzoru rynku (ICSMS), o którym mowa w art. 34 tego rozporządzenia, ani obowiązku zgłaszania środków do systemu wczesnego ostrzegania Safety Gate na podstawie art. 26 ust. 1 i 7 rozporządzenia (UE) 2023/988.
(8) W związku z tym do celów sprawozdawczych na podstawie art. 24 rozporządzenia (UE) 2023/988 państwa członkowskie mogą wskazać, że informacje istotne dla danego wskaźnika zostały już przekazane Komisji w dowolny inny sposób lub są już dla niej dostępne.
(9) W stosownych przypadkach należy zachęcać państwa członkowskie do składania sprawozdań dotyczących innych aspektów wdrażania rozporządzenia (UE) 2023/988, nawet jeżeli nie są one bezpośrednio objęte jednym ze wskaźników wymienionych w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
(10) Na podstawie danych przekazanych przez państwa członkowskie oraz innych dostępnych informacji Komisja powinna co roku sporządzać sprawozdanie podsumowujące i udostępniać je publicznie.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rozporządzenia w sprawie Ogólnego Bezpieczeństwa Produktów ustanowionego zgodnie z art. 46 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/988,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 29 listopada 2024 r.