a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 48b ust. 1 dyrektywy 2013/34/UE państwa członkowskie nakładają na jednostki obowiązek sporządzenia, opublikowania i udostępnienia sprawozdania na temat informacji o podatku dochodowym w odniesieniu do późniejszego z dwóch kolejnych lat obrotowych, w których skonsolidowane przychody na dzień bilansowy przekroczyły dla każdego z tych lat łączną kwotę 750 000 000 EUR.
(2) Zgodnie z art. 48b ust. 3 jednostki lub ich jednostki powiązane, które ujawniają określone sprawozdania zgodnie z art. 89 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 2 , nie są objęte obowiązkiem określonym w art. 48b ust. 1 dyrektywy 2013/34/UE.
(3) W celu zapewnienia porównywalności sprawozdań, o których mowa w art. 48b ust. 1 dyrektywy 2013/34/UE, Komisja ustanawia w niniejszym rozporządzeniu wspólny wzór i elektroniczne formaty raportowania, które powinny nadawać się do odczytu maszynowego. Te wzory i elektroniczne formaty raportowania mają mieć zastosowanie również w przypadkach, w których jednostka korzysta z usług pełnomocnika podlegającego przepisom prawa państwa członkowskiego do celów opublikowania i udostępnienia swojego sprawozdania na temat informacji o podatku dochodowym.
(4) Wspólny wzór przewidziany w niniejszym rozporządzeniu powinien ułatwić przedstawianie informacji, które należy ujawnić w sprawozdaniu na temat informacji o podatku dochodowym zgodnie z art. 48c ust. 2 i 3 dyrektywy 2013/34/UE. Przy opracowywaniu wzoru i formatów raportowania uwzględniono postępy w dziedzinie cyfryzacji oraz dostępność informacji publikowanych przez jednostki.
(5) XHTML (ang. Extensible HyperText Markup Language - rozszerzalny język znaczników hipertekstowych) jest rodzajem języka znaczników, który jest wymagany do znakowania rocznych sprawozdań finansowych emitentów, których papiery wartościowe są dopuszczone do obrotu na rynkach regulowanych UE zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2019/815 3 dotyczącym jednolitego elektronicznego formatu raportowania. XHTML jest również wymagany do sporządzania oświadczeń dotyczących zrównoważonego rozwoju, do czego zobowiązane są niektóre jednostki zgodnie z dyrektywą 2013/34/UE zmienioną dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2464 4 w odniesieniu do sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju. W związku z tym, aby zapewnić spójność, sprawozdania na temat informacji o podatku dochodowym, o których mowa w art. 48b ust. 1 dyrektywy 2013/34/UE, powinny być również sporządzane w formacie XHTML.
(6) XBRL (ang. Extensible Business Reporting Language - rozszerzalny język sprawozdawczości finansowej) jest językiem znaczników nadającym się do odczytu maszynowego, który pozwala na zautomatyzowane przetwarzanie dużej ilości informacji, zapewniając dostępność i porównywalność danych. XBRL jest dobrze znany i stosowany w wielu jurysdykcjach. Inline XBRL jest standardem otwartym, który umożliwia umieszczanie znaczników XBRL w dokumentach XHTML. Inline XBRL umożliwia zarówno odczyt przez człowieka, jak i odczyt maszynowy. W związku z tym sprawozdania na temat informacji o podatku dochodowym, o których mowa w art. 48b ust. 1 dyrektywy 2013/34/UE, powinny być znakowane przy użyciu standardu Inline XBRL.
(7) Używanie języka znaczników XBRL wiąże się ze stosowaniem taksonomii do konwersji informacji czytelnych dla człowieka na informacje nadające się do odczytu maszynowego. Aby zapewnić porównywalność i użyteczność danych ujawnianych w sprawozdaniu na temat informacji o podatku dochodowym i przedstawianych przy użyciu wspólnego wzoru i elektronicznych formatów raportowania, taka wspólna taksonomia powinna określać elementy danych, które wymagają znakowania, z uwzględnieniem innych przepisów UE dotyczących sprawozdawczości w podziale na kraje. Hierarchię elementów oraz ich odpowiedni rodzaj danych udostępniono jednostkom w niniejszym rozporządzeniu w prostej formie czytelnej dla człowieka. Jednostka powinna dopilnować, aby wszystkie informacje wymagane na mocy dyrektywy i ujawnione w sprawozdaniu zostały oznaczone, jeżeli odpowiadają one elementom określonym w taksonomii podstawowej.
(8) Jednostki mogą sporządzać sprawozdanie w taki sposób, aby wymagane informacje były raportowane zgodnie z instrukcjami dotyczącymi sprawozdań do celów podatkowych, o których mowa w sekcji III części B i C załącznika III do dyrektywy 2011/16/UE 5 . W takim przypadku jednostki powinny zapewnić spójne stosowanie instrukcji dotyczących sprawozdań w odniesieniu do wszystkich informacji zawartych w sprawozdaniu. Wzór do celów sprawozdawczości powinien umożliwiać każdej jednostce określenie, czy sprawozdanie zostało sporządzone zgodnie z instrukcjami dotyczącymi sprawozdań, o których mowa w sekcji III części B i C załącznika III do dyrektywy 2011/16/UE.
(9) Jednostka dominująca najwyższego szczebla lub jednostka samodzielna, które nie podlegają przepisom prawa państwa członkowskiego i które udostępniają ogółowi społeczeństwa sprawozdanie zgodnie z art. 48b ust. 6 dyrektywy 2013/34/UE, nie mają obowiązku stosowania wzoru i formatów elektronicznych określonych w niniejszym rozporządzeniu. Do celów zapewnienia zgodności z art. 48b ust. 6 jednostka dominująca najwyższego szczebla lub jednostka samodzielna, które nie podlegają przepisom prawa państwa członkowskiego, powinny udostępnić swoje sprawozdanie w formacie nadającym się do odczytu maszynowego i wskazać w nim jedną jednostkę zależną lub oddział podlegające przepisom prawa państwa członkowskiego, które opublikowały sprawozdanie w tym państwie członkowskim. Nie ma jednak przeszkód, aby jednostka dominująca najwyższego szczebla lub jednostka samodzielna, które nie podlegają przepisom prawa państwa członkowskiego, oraz ich zidentyfikowana jedna jednostka zależna lub oddział podlegające przepisom prawa państwa członkowskiego sporządziły sprawozdanie zgodnie ze wzorem i formatami elektronicznymi określonymi w niniejszym rozporządzeniu.
(10) Zgodnie z art. 48b ust. 4 dyrektywy 2013/34/UE niektóre średnie i duże jednostki zależne podlegające przepisom prawa krajowego państwa członkowskiego i kontrolowane przez jednostkę dominującą najwyższego szczebla, która nie podlega przepisom prawa państwa członkowskiego - w przypadku gdy skonsolidowane przychody jednostki dominującej najwyższego szczebla na jej dzień bilansowy przekroczyły dla każdego z ostatnich dwóch kolejnych lat obrotowych łączną kwotę 750 000 000 EUR - mają obowiązek publikowania i udostępniania sprawozdania na temat informacji o podatku dochodowym tej jednostki dominującej najwyższego szczebla w odniesieniu do późniejszego z tych dwóch kolejnych lat obrotowych. W przypadku gdy jednostka dominująca najwyższego szczebla nie przekaże wszystkich niezbędnych informacji, te jednostki zależne również są zobowiązane do sporządzenia, opublikowania i udostępnienia oświadczenia stwierdzającego, że jej jednostka dominująca najwyższego szczebla nie udostępniła niezbędnych informacji Przy sporządzaniu takich sprawozdań i oświadczeń te jednostki zależne nie powinny być objęte obowiązkiem stosowania wspólnego wzoru i elektronicznego formatu raportowania określonych w niniejszym rozporządzeniu.
(11) Zgodnie z art. 48b ust. 5 dyrektywy 2013/34/UE niektóre oddziały utworzone w danym państwie członkowskim przez jednostki, które nie podlegają przepisom prawa państwa członkowskiego, mają obowiązek opublikowania i udostępnienia sprawozdania na temat informacji o podatku dochodowym jednostki dominującej najwyższego szczebla lub jednostki samodzielnej, o której mowa w art. 48b ust. 5 akapit szósty lit. a) wspomnianej dyrektywy, w odniesieniu do późniejszego z ostatnich dwóch kolejnych lat obrotowych. W przypadku gdy jednostka dominująca najwyższego szczebla lub jednostka samodzielna nie przekażą wszystkich niezbędnych informacji, oddziały te również są zobowiązane do sporządzenia, opublikowania i udostępnienia oświadczenia stwierdzającego, że jednostka dominująca najwyższego szczebla lub jednostka samodzielna nie udostępniły niezbędnych informacji. Przy sporządzaniu takich sprawozdań i oświadczeń oddziały te nie powinny być objęte obowiązkiem stosowania wspólnego wzoru i elektronicznego formatu raportowania określonych w niniejszym rozporządzeniu.
(12) Zgodnie z art. 48g dyrektywy 2013/34/UE państwa członkowskie zapewniają, aby wymogi tej dyrektywy dotyczące przekazywania informacji o podatku dochodowym miały zastosowanie nie później niż od dnia rozpoczęcia pierwszego roku obrotowego rozpoczynającego się w dniu 22 czerwca 2024 r. lub po tym dniu. Aby zapewnić jednostkom wystarczająco dużo czasu na wdrożenie wspólnego wzoru i elektronicznych formatów raportowania, o których mowa w art. 48c ust. 4 dyrektywy 2013/34/UE, oraz określonych w niniejszym rozporządzeniu, konieczny jest okres przejściowy.
(13) Środki przyjęte w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Dyrektywy o Rachunkowości,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 29 listopada 2024 r.